  • 41. Data: 2019-02-06 19:46:44
    Temat: Re: 5'25 we współczesnym pc
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 05/02/2019 22:42, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
    > To widziałeś?
    > http://www.deviceside.com/fc5025.html

    Widziałem. Troche drogawe jak na nostalgie.

    > Niestety, tylko read only.

    Wystarczy.

  • 42. Data: 2019-02-06 22:53:45
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    w artykule <news:q3cjf6$3l7$2@node2.news.atman.pl> pisze:

    > W 5.25 głowice nie dośc że są podnoszone to jeszcze czasem odchylane.
    > Czyli wacik do uszu, izopropyl i jechane.
    >
    > Rzecz w tym że wcale u mnie brudne nie były. U mnie uwalona była
    > elektronika. Niby działała a nie czytała. Okazało się że nie tylko muszę
    > wymienić kondensatory elektrolityczne ale dodatkowo zwarte były dwa
    > ceramiczne w torze analogowym.
    >
    > W 3.5 należy udać się na allegro i kupić nową.

    W 3,5" jest podobnie, tylko trzeba napęd wyjąć z puszki, aby się przekonać,
    czy wystarczy czyszczenie głowicy i czy warto bawić się z elektroniką. Nowe
    napędy nie uciekną.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 43. Data: 2019-02-06 23:05:48
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:q3cskt$quc$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > Miałem kiedyś kilka sztuk dyskietek bułgarskich, ale zagineły, dzisiaj
    > pewne warte majątek, ze 20zł jak nic. Dyskietki były, już niespotykanego
    > typu, WO. Miały też większą pojemnośc bo koperta była szersza o milimetr
    > od tych imperialistycznych, a i ilość materiału magnetycznego enkodowała
    > datę produkcji, minutę w zasadzie.

    Jak nie wiesz czy nie pamiętasz, to przynajmniej nie zmyślaj.

    Te bułgarskie dyskietki były marki ???? (Izot). A różnica wymiarów - to
    raczej w odwrotną stronę, bo 1", czyli 25,4 mm, zaokrągla się w dół.
    Masz zdjęcie dyskietki Izot JS 5283 z linijką na WikiCommons, zmierz sam
    i przelicz:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/
    8-inch_floppy_disk_-_IZOT%2C_Bulgaria.jpg
    Mnie wyszedł zewnętrzny rozmiar koperty 201-202 mmm, a powinno być 203,2 mm.

    Dyskietka nie była zapisywana od brzegu do brzegu (wycięcie na głowicę miało
    chyba 2" długości). Jej pojemność nie zależała zatem od tej drobnej różnicy
    w średnicy, tylko od formatowania. Początkowo fizyczny rozmiar sektora był
    zadawany na sztywno:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_sectoring
    Tu masz dokumentację IBM podającą m.in. różne wielkości (pojemności)
    sektorów:
    http://www.cpm.z80.de/manuals/IBM_GA21_9182_4.txt
    Tu zdjęcie dyskietki z podaną wielkością sektora:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/
    Floppy_disk8inch.jpg
    Tu jest orientacyjna tabelka różnych formatów i pojemności dyskietek:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskietka
    A tu jest 8" STACJA dyskietek IZOT JS 5088 w akcji:
    https://www.youtube.com/watch?v=c-T_t2ur520
    Specyfikacji sprzętu JS nie mam pod ręką, więc nie napiszę, czy stacja
    JS 5088 czytała dyskietki JS 5283, czy inne...

    > Miałem kasety "tej marki" i nagrywałem na nich programy Atari. W normalnej
    > prędkości jako tako dawało rady, ale Bizzard na nich się wykładał. Po
    > latach zrozumiałem dlaczego: po kilku odtworzeniach z kasety 60min robiło
    > się prawie 90min.

    Chyba pomyliłeś przyzwoite Stilony z Gorzowa z produktami marki Superton
    pochodzącymi z fabryki Chemitex-Wiskord ze Szczecina. Tu możesz zobaczyć
    obie kasety na bardzo popularnym wtedy stojaku:
    http://audiohobby.pl/index.php?topic=236.1275
    Trzeba przewinąć w dół, bo nie ma kotwic do poszczególnych wiadomości.

    A tu inne komentarze na temat jakości obu firm:
    https://forum.audio.com.pl/topic/9414-kasety-magneto
    fonowe/?do=findComment&comment=37614
    https://www.speccy.pl/forum/index.php?PHPSESSID=7j52
    851n20gq9m99j94gtndkg2&topic=1397.msg17389#msg17389

    Oczywiście ktoś mógł trafić na dobrą partię supertonów czy używać tylko
    kaset C60, gdzie taśma była wystarczająco gruba...
    Na temat samej taśmy trudno się wypowiadać, bo w Stilonie był na pewno
    BASF i własna taśma na licencji BASF, ale była też Agfa i tu już nie
    pamiętam gdzie, a archiwum Radioelektronika też nie mam pod ręką.
    Jeśli zaś chodzi o resztę elementów kasety, to w supertonach chyba tylko
    elementy metalowe nie wyglądały gorzej.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 44. Data: 2019-02-07 19:48:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 06/02/2019 23:05, Andrzej P. Wozniak wrote:
    > Jak nie wiesz czy nie pamiętasz, to przynajmniej nie zmyślaj.

    Przecież tam byłeś to wiesz lepiej, nie?

    > Te bułgarskie dyskietki były marki ???? (Izot). A różnica wymiarów - to
    > raczej w odwrotną stronę, bo 1", czyli 25,4 mm, zaokrągla się w dół.

    Nie. A teraz konkrety. Kolega kupił kilkadziesiąt dyskietek z
    likwidowanej pracowni szkolnej w początkach lat 90. Idę o zakład że
    pracowania ta miała coś wspólnego z Elwro Junior sądząco po etykietkach.
    W każdym razie odkupiłem od niego kilka sztuk. Ani jedna, powtarzam, ani
    jedna nie mieściła się normalnie do stacji Atari (nie pamiętam akuratnie
    modelu bo przewineło się ich kilka) a jak już udało się ją wcisnąć to
    była wygięta w banan. Wiem że nie tylko ja miałem z nimi takie problemy,
    kolega ze stacją do c64 (chyba 1541) też twierdził że cięzko wchodzą.
    Jedyna stacja do której wchodziły bez wazeliny to był jakiś stary XT.
    Były z gatunku WO, można czasem formatować, można czasem zapisać, ale
    niekoniecznie czytać. To były stacje w okolicy 360kB wiec raczej to nie
    jest wina gęstości.

    Miałem ich kilka i nie dość że każda pod światło miała inną
    przezroczystość to połowa z nich miała różną przezroczystość w
    zależności od położenia talerza w okienku, wręcz było widać "plamy",
    zapewne od róznej grubości wartwy magnetycznej.

    > Dyskietka nie była zapisywana od brzegu do brzegu [cut obvious crap]
    > A tu jest 8" STACJA dyskietek IZOT JS 5088 w akcji:

    Mówie o 5.25. Nie wiem czy to były IZOT, nie pamiętam napisów, były
    jednak bez wątpienia cyrylicą i *raczej* były bułgarskie a nie
    rosyjskie. Wiem to z tej przyczyny że wtedy jeszcze były do nich pudełka
    zbiorcze z miejscem produkcji. Nie posiadałem takiego, ale miałem je w
    rękach.

    > Chyba pomyliłeś przyzwoite Stilony z Gorzowa z produktami marki Superton
    > pochodzącymi z fabryki Chemitex-Wiskord ze Szczecina.

    Oczywiście, przecież znowu wiesz lepiej. No więc chyba nie. Stilony
    miałem rózne, niektóre były dobre, inne gówniane nad pojęcie. Jak
    pogrzebie na strychu to jeszcze znajdę pewno jakieś pojedyncze sztuki,
    jednak to będa prawie na pewno te "dobre". Te złe wyleciały na śmietnik.

    > A tu inne komentarze na temat jakości obu firm:
    > https://forum.audio.com.pl/topic/9414-kasety-magneto
    fonowe/?do=findComment&comment=37614

    Zaiste, to właśnie całkowicie przeczy faktom których w dodatku byłem
    naocznym świadkiem. Ta potęga internetuf.

    > Oczywiście ktoś mógł trafić na dobrą partię supertonów czy używać tylko
    > kaset C60, gdzie taśma była wystarczająco gruba...

    Tak, bazowanie na corner case'ach jest dośc popularne w dowolnej ideologii.

    Magnetofony w których stosowałem te kasety to głównie XC12, może ze 3
    egzemplarze. Z tego co pisali na grupach zachodnich ogólnie mają one
    tendencję do ciągnięcia taśmy mocniej niż zwykłe audio. Nie mam na to
    żadnych dowodów ale mam poszlaki. System Turbo Blizzard na stilonach nie
    działał wiecej niż kilkanaście razy po czym odmawiał wczytania.
    Dodatkowo wiem że czas odtwarzania kasety po jakimś czasie był
    zaskakująco dłuższy od nominalnego (kaseta nowa żeby nie było) a szpula
    po tych kilkunastu użyciach przestawała nawijać się równo tylko było
    widać wzorki co może ale nie musi świadczyć o zwężeniu taśmy.

    Ale to wszystko nieprawda. Zawsze można wrzucić linka do nieistotnego
    pdfa żeby temu zaprzeczyć.

  • 45. Data: 2019-02-07 21:00:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 05/02/2019 02:11, Andrzej P. Wozniak wrote:
    > Kadłubki z obudową terminalową pewnie też ktoś ma. Wybrzydzasz.

    Mam ze 3 terminale w domu i ani jeden nie ma kieszeni na 5.25 ;) Że już
    nie wspomnę o tym że nie pasuje do niej płyta AT a zasilacz jest
    najczęsciej zintegrowany. Czwartego, o ile istnieje, nie chcę.

  • 46. Data: 2019-02-07 21:17:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-02-07, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > po tych kilkunastu użyciach przestawała nawijać się równo tylko było
    > widać wzorki co może ale nie musi świadczyć o zwężeniu taśmy.

    Nie mam żadnego rozległego doświadczenia z kasetami przy zapisie gier,
    ale kupę i taśm szpulowych i kaset Stilonu miałem (pewnie gdzieś tam
    jeszcze leżą) i nie kojarzę aby jakakolwiek pozbyła się warstwy
    magnetycznej, brudziła jakoś ostro głowice, czy też nierówno się
    nawijała. To już prędzej kojarzę kiepsko mechanicznie wykonane kasety z
    chyba silikonowanym papierem, który czasami trzeba było wy..ć aby to to
    w ogóle dało się obrócić. Nb. też może być przyczynek do szybszego
    padania na Twoim XC12 skoro ciągnął mocniej a kaseta dodatkowo stawiała
    większy opór.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2019-02-07 21:26:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2019 21:17, Marcin Debowski wrote:
    > w ogóle dało się obrócić. Nb. też może być przyczynek do szybszego
    > padania na Twoim XC12 skoro ciągnął mocniej a kaseta dodatkowo stawiała
    > większy opór.

    Kaseta w ogóle stawiała duży opór, wiele nowych stilonów, "różowych"
    które kupiłem kiedyś za jednym razem była jakoś za mocno skręcona i
    szpule nie chciały się łatwo kręcić. Dla porównania miałem też kilka
    zagramanicznych, w których szpule chodziły perfekcyjnie przez cały czas.
    Pewex to jednak drogi sklep był wiec często te rodzime kasety
    rozkręcałem i szukałem przyczyn ratując co trzecią. Nie pomagało to
    jednak na rozciąganie, występowało tak czy inaczej. Mam kiepskie
    doświadczenia ze Stilonami. Gorsze były chyba tylko kasety noname które
    kupiłem kiedyś "od ruskich" które na sporych odcinkach miały ubytki
    wartwy magnetycznej.

    Zaś najlepsze jakie miałem to były Fuji, nie pamiętam już typu.
    Wytrzymywały setki odczytów na XC12 bez mrugnięcia okiem. Przypuszczam
    że było masę innych, ale akurat te mi się kiedyś trafiły i to było
    biegunowo odległe od Stilonów.

  • 48. Data: 2019-02-15 18:45:05
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-02-05 21:12, Adam pisze:
> [...]
    Nap-d-USB-3-0-Panel-Przedni-Dyskietka-Bay-sk-adowani
    a/32852545756.html

    > Absolutnie :)
    > Po raz kolejny zresztą.

    Padłem :)

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 49. Data: 2019-02-19 13:21:14
    Od: ń <k...@t...sie>

    Może chciał napisać 1.44MB?

    -----

  • 50. Data: 2019-03-02 13:42:58
    Od: ń <k...@t...sie>

    Najbardziej brudziły kasety NRD-owskie (dosłownie się sypało), niewiele mniej
    radzieckie.
    Stilon to był przy powyższych prawie Peweks ;-)

    -----