  • 1. Data: 2018-10-12 19:39:27
    Temat: 74141, nixie, prowadzenie ścieżek
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szybkie pytanie. Jest sobie lampa nixie (powiedzmy IN-14) ze
    sterownikiem 74141. Czy dopuszczalne jest puszczenie ścieżek
    prowadzących do katod lampy pomiędzy pinami układu scalonego? W tym
    także pomiędzy pinami wejść sterujących?

  • 2. Data: 2018-10-13 08:23:48
    Temat: Re: 74141, nixie, prowadzenie ścieżek
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Innymi słowy: czy dopuszczalne jest zrobienie czegoś takiego?
    https://ibb.co/hUcfpU

  • 3. Data: 2018-10-13 09:08:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 12.10.2018 19:39:
> [...]
    > prowadzących do katod lampy pomiędzy pinami układu scalonego? W tym
    > także pomiędzy pinami wejść sterujących?

    Skoro sterujesz to z uC to możesz dowolnie wymieszać piny na wyjściach
    dekodera (wyjścia 0...7; 8,9 bym nie ruszał) i spróbować odwrócić 141.

  • 4. Data: 2018-10-13 18:55:30
    Temat: Re: 74141, nixie, prowadzenie ?cie?ek
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Szybkie pytanie. Jest sobie lampa nixie (powiedzmy IN-14) ze
    > sterownikiem 74141. Czy dopuszczalne jest puszczenie ?cie?ek
    > prowadz?cych do katod lampy pomi?dzy pinami uk?adu scalonego? W tym
    > tak?e pomi?dzy pinami wej?? steruj?cych?

    Co to znaczy "dopuszczalne"? Znikomy odstep (ponizej 0.1mmm) bedzie
    "dzialac" (tzn. nie przebije sie) do ok. 300V. Setki chinskich
    urzadzen na rynku to ilustruje. Standarty bezpieczenstwa mowia
    o znacznie wiekszych odstepach -- jesli nie dasz gdzies duzo
    mocniejszej izolacji to ta konstrukcja moze byc "niekoszerna".

    Inna sprawa to 74141: z tego co pamietam to maksymalne
    katalogowe napiecie na wyjsciu to 30V. Sterowanie nixie z tego
    jest dosc karkolomne -- z tego co slyszalem to 74141 lubily sie
    palic. Jak 74141 sie nie spali to napiecie na katodzie
    jest w miare niskie i nie oczekiwalbym problemu z powodu
    malych odstepow miedzy sciezkami.

    --
    Waldek Hebisch

  • 5. Data: 2018-10-13 19:56:45
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

> [...]
    > palic. Jak 74141 sie nie spali to napiecie na katodzie
    > jest w miare niskie i nie oczekiwalbym problemu z powodu

    74141 wytrzymuje co najmniej 60V. Wystarczy, żeby ta wartośc była
    większa od napięcia zapłonu NIXIE (i oczywiście napięcie zasilania nie
    jest za wysokie), bo pracujący NIXIE zachowuje się jak dioda Zenera na
    wysokie napięcie.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 6. Data: 2018-10-13 20:30:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.10.2018 19:56, Tomasz Szcześniak wrote:

    > 74141 wytrzymuje co najmniej 60V. Wystarczy, żeby ta wartośc była
    > większa od napięcia zapłonu NIXIE
    Od napięcia zapłonu czy różnicy napięć zapłon-wygaszenie?
    Nie wiem jakie macie te nixie, ale ja kiedyś testowałem jakieś i ta
    różnica była na poziomie kilkanaście V i kusiło mnie żeby to zrobić na
    4017 :D

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2018-10-14 00:24:26
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 13.10.2018 Mirek <m...@n...dev> napisał/a:

    > Od napięcia zapłonu czy różnicy napięć zapłon-wygaszenie?

    Yyy, oczywiście, że od różnicy.

    > Nie wiem jakie macie te nixie, ale ja kiedyś testowałem jakieś i ta
    > różnica była na poziomie kilkanaście V i kusiło mnie żeby to zrobić na
    > 4017 :D

    Zapewne się nie uda. Wyłączony tranzystor (jego złącze CB) pracje jak
    dioda Zenera, przez wyłączony NIXIE płynie jednak jakiś prąd, układy MOS
    z ich dużą impedancją mogą tego nie przezyć.

  • 8. Data: 2018-10-14 12:02:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2018 16:55:30 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    napisał(a):
> [...]
    > palic. Jak 74141 sie nie spali to napiecie na katodzie
    > jest w miare niskie i nie oczekiwalbym problemu z powodu

    Moze zle zapamietalem numerki, ale nixie z reguly sterowalo sie 74141
    i nic sie nie palilo.

    Co do napiecia ... ciekawa sprawa. Wylaczona nixie pradu nie
    przewodzi. Tzn jakis tam minimalny uplyw pewnie jest ... i pewnie
    tranzystor w 141 tez ma uplyw i ustali sie tyle, ile ustali.
    Ogolnie niegrozne.

    Po wlaczeniu napiecie na 141 jest znikome.

    Przy wylaczaniu ... napiecie na tranzystorze musi wzrosnac.
    Na nixie spada i swiecenie ustaje. I tu gdzies moze byc przekroczenie
    parametrow ... przez moment.

    J.

  • 9. Data: 2018-10-14 12:21:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2018 20:30:59 +0200, Mirek napisał(a):
> [...]
    > Nie wiem jakie macie te nixie, ale ja kiedyś testowałem jakieś i ta
    > różnica była na poziomie kilkanaście V i kusiło mnie żeby to zrobić na

    Ciekawe czy by wyszlo.
    4017 nie ma wyjsc typu OC/OD, ale to moze byc zaleta - gorny
    tranzystor powinien zadzialac jak dioda zabezpieczajaca i odprowadzic
    nadwyzke do zasilania.

    Bo bez niego ... bipolarne sa dosc odporne na przebicia,
    krotkie/niskiej mocy sa niegrozne, a jak z mosfetami?

    J.

  • 10. Data: 2018-10-15 08:29:02
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2018-10-13 o 08:23, Atlantis pisze:
    > Innymi słowy: czy dopuszczalne jest zrobienie czegoś takiego?
    > https://ibb.co/hUcfpU

    a nie będzie jarzenia nieaktywnych katod przez sprzężenie pojemnościowe
    zbliżonych ścieżek ?