  • 91. Data: 2018-05-18 17:31:29
    Temat: Re: A teraz z innej beczki... bazy danych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:pdmqm8$9ba$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2018-05-18 o 15:10, J.F. pisze:
    >Jakiś czas temu (żeby nam ktoś kiedyś nie zaszyfrował naszych ważnych
    >danych) postanowiliśmy, że teraz zamiast 1-go komputera każdy będzie
    >miał dwa (tylko jeden z wyjściem do internetu).

    >Te drugie połączyliśmy w osobną sieć. Jak chcę coś z niego wydrukować
    >to przełączam wtyczkę drukarki (sieciowej) do drugiego gniazdka.

    Czyli wierzysz, ze producent drukarki sie nie wlamuje do komputerow
    :-)

    Poza tym pozostaje kwestia upgradow programow, windowsa (chyba ze
    linux), czy nawet taka glupia rzecz jak help w Excelu - juz tylko
    on-line.

    Coraz trudniej bez tego internetu zyc.

    >Nie wiem. Dlatego napisałem o wyeliminowaniu przekładania
    >pendrive'ów - 'fajnie by było'.
    >Mamy w planie zastąpienie przekładania stałym połączeniem, ale o
    >kontrolowanym przez nas przepływie danych. O szczegółach się kiedyś
    >pomyśli.

    Cos tam chyba jednak z internetem wymieniacie - czy jakis program
    sciagnac, czy dane e-mailem wyslac ...

    J.

  • 92. Data: 2018-05-18 19:26:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-18 o 17:31, J.F. pisze:

    > Czyli wierzysz, ze producent drukarki sie nie wlamuje do komputerow :-)

    Tak. Drukarka ma z 10 lat.

    > Poza tym pozostaje kwestia upgradow programow, windowsa (chyba ze
    > linux), czy nawet taka glupia rzecz jak help w Excelu - juz tylko on-line.

    To są DELLe. Jakoś tak jest zrobione, że z klucza coś tam mają, że po
    zrobieniu partycji po swojemu i zainstalowaniu Windowsa 7 nie trzeba w
    żaden sposób uwierzytelniać (oczywiście to coś, co jest z klucza może
    też być szpiegiem). Nie znam się - wykonałem krok po kroku instrukcję
    przygotowaną przez brata i działa.
    Taki Windows jak tam postawiłem w styczniu 2017 taki jest. Po co upgrady?
    Programy i ich upgrady to między innymi to przekładanie pendrive'ów.
    Ale czy ja muszę mieć aktualne wersje programów. W najbliższym czasie
    planuję tylko jednemu zrobić upgrade - jak się pojawi (lada miesiąc)
    KiCad V5.

    Nie używam Excela. Jak koniecznie muszę zajrzeć do helpa, który jest
    tylko online to robię na na komputerze obok (nawet wygodniej bo nie
    zasłania mojej pracy).

    > Cos tam chyba jednak z internetem wymieniacie - czy jakis program
    > sciagnac, czy dane e-mailem wyslac ...

    Ważne dane: szyfrowanie na odizolowanym, przeniesienie na ten drugi
    (nieszczęsny pendrive - do zastąpienia), wysłanie, odebranie,
    przeniesienie, odszyfrowanie.
    Raz na jakiś czas jakiś program przeniosę i zainstaluję, ale można by
    się pokusić o koncepcję:
    - przygotowanie całego środowiska,
    - wgranie swoich danych,
    - praca kilka lat,
    - cały cykl od nowa.

    Uważam, że ryzyko, że jak kiedyś będzie hasło, że tysiącom polskich
    użytkowników zaszyfrowano dyski to obniżyłem ryzyko, że będę na liście.
    Ale oczywiście nie wyeliminowałem :)
    P.G.

  • 93. Data: 2018-05-18 21:32:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Był też przypadek, że jakiś helikopter rozwalili chyba moździerzami bo
    > jakiś żołnierz wrzucił na fejsa swoje z nim selfie.

    Zajeb...cie :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 94. Data: 2018-05-18 21:40:23
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Ale Irku - robisz cos na Windowsie, i glownie przyzwoitosc MS gwarantuje
    > Ci, ze inni nie maja do tego dostepu.
    > Troche lepiej z Linuxem ... o ile sam skompilujesz i sprawdzisz :-)

    Staram się, aby tak nie było. Jak sieci nie trzeba - to nie ma i tyle
    winda może. Jak musi być, to firewall na stacji odpowiednio zblokowany,
    ale i tak dalej jest Fortigate* czy jeszcze inny "główny bloker". Swoją
    drogą nie wiedziałem, że adresów na jakie zaglądają programy bez zgody
    użytkownika jest tyle tysięcy. Wydawało mi się, że jak zablokuję główne
    typu microsoft.com, adobe.com i mozę jescze trochę mniej oczywiste, ale
    podobne, to będzie spokój. Niestety, ręcznie się tego nie ogarnie.

    Z ciekawostek, mam adres mailowy używany technicznie, korespondencja
    tylko z jednym klientem. Oczywiście spam zaczął na niego przychodzić, to
    o czymś świadczy prawda?

    Miłego.
    Irek.N.
    * niebawem.

  • 95. Data: 2018-05-18 21:58:24
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-05-18 o 15:50, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Tak z ciekawości - czy ta baza jakaś szczególnie duża i skomplikowana?
    > Nie dało się tego opatrzyć choćby najprostszym CRC, czy innym haszem,
    > etcetera, aby możliwie na bieżąco mieć kontrolę, czy baza zapisała się
    > jak należy, czy coś się wysrało po drodze.
    To nio o zapis chodzi, one się dobrze zapisują ale jeżeli baza się uszkodzi
    i taka napisze dobrą starą to jesteśmy w czarnej d..ie, dlatego zasadą
    jest robienie nowych plików backupu. Tu masz przykład który już ktoś podał
    https://niebezpiecznik.pl/post/awaria-w-nazwa-pl-kli
    enci-stracili-dane-takze-z-backupow/

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 96. Data: 2018-05-19 09:50:48
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 18 May 2018 21:40:23 +0200, Irek.N. wrote:
    > winda może. Jak musi być, to firewall na stacji odpowiednio zblokowany,
    > ale i tak dalej jest Fortigate*

    Nie żebym miał cokolwiek przeciw Forti, ale istnieją rozwiązania dużo
    tańsze... Typu zwykły mini-pc na jakimś atomie lub innym J1900 z pfSense,
    m0n0 lub nawet zwykłym BSD na compactflash.

    Ten Forti czy inny vendorowy cud *też* będzie raportował swoje do
    centrali za twoimi plecami :)

    > Z ciekawostek, mam adres mailowy używany technicznie, korespondencja
    > tylko z jednym klientem. Oczywiście spam zaczął na niego przychodzić, to
    > o czymś świadczy prawda?

    O tym, że adres e-mail to publicznie dostępna sprawa i każdy może go
    sobie wyniuchać bez większego trudu? Oczywiście jest możliwe, że adres
    "wyciekł" od tego jednego klienta, ale to wcale nie jest jedyne możliwe
    wyjaśnienie.

    Mateusz

  • 97. Data: 2018-05-19 12:16:52
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Nie żebym miał cokolwiek przeciw Forti, ale istnieją rozwiązania dużo
    > tańsze... Typu zwykły mini-pc na jakimś atomie lub innym J1900 z pfSense,
    > m0n0 lub nawet zwykłym BSD na compactflash.

    Kusi mnie baza "gotowych odcięć", a w rozwiązaniu własnym tego nie będzie.

    > Ten Forti czy inny vendorowy cud *też* będzie raportował swoje do
    > centrali za twoimi plecami :)

    Tak, to jest niepokojące, ale w zasadzie nie ma wyjścia, każdy tego typu
    produkt niesie ryzyko.

> [...]
    > sobie wyniuchać bez większego trudu? Oczywiście jest możliwe, że adres
    > "wyciekł" od tego jednego klienta, ale to wcale nie jest jedyne możliwe

    No właśnie nie jest publiczny. Nigdzie i nigdy nie został podany, więc
    wie o nim tylko i wyłącznie klient oraz ja (pomijając hostingodawcę).
    Inne adresy powstałe na własne potrzeby jakoś nie są spamowane.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 98. Data: 2018-05-19 12:26:14
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 19 May 2018 12:16:52 +0200, Irek.N. wrote:

    > No właśnie nie jest publiczny. Nigdzie i nigdy nie został podany, więc
    > wie o nim tylko i wyłącznie klient oraz ja (pomijając hostingodawcę).
    > Inne adresy powstałe na własne potrzeby jakoś nie są spamowane.

    Piłem do tego iż nie potrzeba wcale nigdzie publikować adresu email, aby
    źli spamerzy dowiedzieli się o nim. Na moim prywatnym serwerze mejlowym,
    a także na firmowym co jakiś czas widzę azjatyckie botnety które usiłą
    odgadnąć różne (nieraz bardzo cudaczne) adresy email należące do moich
    domen. Jak na coś trafią, domyślać się tylko mogę że skrzętnie notują
    sobie i rozpowszechniają wśród swoich znajomych.

    Niemniej nie neguję wcale że twój adres mógł równie dobrze wyciec od
    klienta za sprawą jakiegokolwiek robala który spisał sobie listę
    kontaktów z outlooka czy innego androida, ale to nie jedyne
    wytłumaczenie, i nie jestem przekonany czy najbardziej prawdopodobne
    jeśli adres był jakiś "standardowy" typu pomoc@ helpdesk@ support@ itp.

    Mateusz

  • 99. Data: 2018-05-19 12:32:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek.N. napisał:

    > No właśnie nie jest publiczny. Nigdzie i nigdy nie został podany, więc
    > wie o nim tylko i wyłącznie klient oraz ja (pomijając hostingodawcę).
    > Inne adresy powstałe na własne potrzeby jakoś nie są spamowane.

    Mój serwer poczty dostaje spam na adresy będące Message-ID moich wiadomości
    usenetowych -- mają strukturę prawidłowego adresu email obsługiwanego przez
    ten serwer, choć nazwę użytkownika mają dziwaczną. Jest też spam na adresy
    zgadywane (tak jak zgadują boty próbujące zalogować się przez ssh). Czasem
    udaje się odgadnąć istniejący.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2018-05-19 12:40:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > kontaktów z outlooka czy innego androida, ale to nie jedyne
    > wytłumaczenie, i nie jestem przekonany czy najbardziej prawdopodobne

    Raz w życiu korzystałem ze skrzynki mailowej na serwerze operatora
    (do celów służbowych). Nigdy nie korespondowałem w ten sposób z nikim,
    kto ma skrzynkę poza domeną. Spam przychodzi do dziś. Oczywiście możliwe,
    że komuś wyciekły kontakty przez coś windzinego, ale to mało prawdopodobne.
    Za to wiele razy słyszałem, że akurat ta firma hostingowa handluje adresami
    swoich klientów.

    --
    Jarek