  • 1. Data: 2019-12-11 11:34:09
    Temat: Adam Słodowy nie żyje...
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Chyba obecnie mimo wszystko najbardziej odpowiednia grupa.
    https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36001,25500621,a
    dam-slodowy-nie-zyje-autor-programu-zrob-to-sam-mial
    -96.html?fbclid=IwAR265R-VMfgAlwoXDK7_deN-DjnuTHPrpD
    DeaimG3pqZif22p8RqvjZ54D8#S.main_topic-K.C-B.2-L.1.m
    aly

    Nie powiem, że wychował we mnie inżyniera, ale dla obecnie już geriatrii
    była to swojego rodzaju zachęta i majsterkowiczowska klasyka PRLu. W
    każdym razie pamiętam, że z zaciekawieniem oglądałem.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2019-12-11 12:58:07
    Temat: Re: Adam Słodowy nie żyje...
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > była to swojego rodzaju zachęta i majsterkowiczowska klasyka PRLu. W
    > każdym razie pamiętam, że z zaciekawieniem oglądałem.

    Raz już była fałszywa informacja o jego śmierci.
    https://www.rp.pl/Telewizja/190719240-Informacja-o-s
    mierci-Adama-Slodowego-okazala-sie-falszywa.html

    Początkowo łudziłem się, że to fałszywka, ale niestety po sprawdzeniu
    okazało się, że tym razem informacja jest prawdziwa.

    Kiedyś majsterkowanie, jako swoisty surwiwal techniczny było
    koniecznością, bo wszystkiego brakowało.
    Teraz majsterkowanie jest zabawą i hobby.
    Tylko co ma wspólnego z dawnym majsterkowaniem, jak wszystkie składniki
    kupuje się w sklepie specjalistycznym, a szpulek drewnianych do nici
    brakuje.

    WM

  • 3. Data: 2019-12-11 13:23:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-12-11 o 12:58, WM pisze:
> [...]
    > Tylko co ma wspólnego z dawnym majsterkowaniem, jak wszystkie składniki
    > kupuje się w sklepie specjalistycznym, a szpulek drewnianych do nici

    Abstrahując od Adama Słodowego - który mówił, iż niepotrzebny (to wpisać
    dowolny przedmiot) każdy na pewno ma w szufladzie, to jednak stwierdzam,
    że majsterkowanie, nie tylko w aspekcie technicznym, było jednak łatwiejsze.

    Sięgając po stare książki z chemii - w byle drogerii można było kupić
    kwasy, zasady, odczynniki, sole - w zasadzie "wszystko". Teraz
    drogeriami niesłusznie nazywa się sklepy kosmetyczne.
    Były sklepy, gdzie można było kupić wyposażenie pracowni chemicznej,
    fizycznej czy biologicznej.
    Teraz w liceach na zajęciach praktycznych raczej już nie zdejmuje się
    futer ze zwierząt i nie garbuje się ich, nie robi się sekcji zwłok, nie
    produkuje się prochu czarnego czy nitrogliceryny.
    A takie rzeczy mam opisane w podręcznikach, które gdzieś w dawno
    zapomnianych zakamarkach swojej biblioteki posiadam.

    Były opisywane ciekawe ;) wynalazki - jak np. krążek fosforu białego
    umieszczony w płytce celuloidu (używane w czasie wojny przez
    partyzantów, oczywiście noszone w wodzie), były opisywane doświadczenia
    z kroplą nitrogliceryny spuszczaną z wysokości, były "nieśmiertelne"
    doświadczenia z podłączaniem świeżej nogi żabiej do ogniwa. Oraz
    podłączanie delikwenta do generatora Van de Graafa czy podobnego wynalazku.
    Jeszcze Stanisław Grzesiuk opisywał wielkanocne zabawy z kalichlorkiem.

    Teraz życie jest nudniejsze :(

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-12-11 14:21:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-11, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Tylko co ma wspólnego z dawnym majsterkowaniem, jak wszystkie składniki
    > kupuje się w sklepie specjalistycznym, a szpulek drewnianych do nici

    Nie wiem czy to Słodowy, już chyba bardziej peerelowskie uwarunkowania,
    ale w sumie sam nadal improwizuje i w robocie i w domu. Taki surwiwal
    techniczny ma często sens bo oszczędza i czas i pieniądze.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2019-12-11 15:03:37
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    > była to swojego rodzaju zachęta i majsterkowiczowska klasyka PRLu. W
    > każdym razie pamiętam, że z zaciekawieniem oglądałem.

    Ogólna dostępność wszystkiego za niewielkie pieniądze z Chin i możliwość
    zrobienia wielu rzeczy wirtualnie zabija w ludziach ciekawość wykonania
    czegoś samemu. Dziś młodemu człowiekowi nie chce się wykonać nawet
    przysłowiowej procy bo przecież dają ją w gratisie przy zamówieniu
    innych towarów, a tak w ogóle po co mu proca przecież może postrzelać
    się z kumplami w necie bez wychodzenia z domu.
    Z drugiej strony widzą na YT dorosłych ludzi jak popisują się że skleili
    glutownicą coś z butelki po pepsi i zrobili lejek. Takie rzeczy były
    dawniej poniżej poziomu szkoły podstawowej i nikt z tego nie robił
    zagadnienia.

  • 6. Data: 2019-12-11 18:15:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nie wiem czy to Słodowy, już chyba bardziej peerelowskie uwarunkowania,
    > ale w sumie sam nadal improwizuje i w robocie i w domu. Taki surwiwal
    > techniczny ma często sens bo oszczędza i czas i pieniądze.

    Teraz nawet trudno samemu naprawić pralkę, lub samochód.
    Kto ma z tego korzyść?
    Czy nie producenci i ich autoryzowane punkty?

    Kiedyś ludzie sami robili lotnie i deski do pływania, a potem drukarki 3d.
    Przemysł zwęszył kasę i zaczął sprzedawać gotowe zestawy do
    samodzielnego montażu.
    Ostatnio widziałem reklamę skierowaną chyba do zbuntowanej młodzieży,
    pod hasłem: wyraź swój bunt używając naszego produktu. :)

    WM

  • 7. Data: 2019-12-11 21:11:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/12/2019 15:03, Roman Rogóż wrote:
    > Ogólna dostępność wszystkiego za niewielkie pieniądze z Chin i możliwość
    > zrobienia wielu rzeczy wirtualnie zabija w ludziach ciekawość wykonania
    > czegoś samemu.

    To nie jest prawda. Własnie dzięki aburdalnie dobrej dostępności z Chin
    można wykonywać niesamowite rzeczy:

    Promil promila:
    https://hackaday.io/projects

    Majserkowanie przemiesciło się tylko w inny rejon, z robienia
    samochdozika z nogi od stołka na robienie samochodzina na drukarce 3d z
    komputerem sterującym za pomocą AI. To dalej majsterkowanie tyle że
    multidyscyplinarne.

  • 8. Data: 2019-12-11 23:47:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-12-11 o 21:11, heby pisze:

> [...]
    > samochdozika z nogi od stołka na robienie samochodzina na drukarce 3d z
    > komputerem sterującym za pomocą AI. To dalej majsterkowanie tyle że

    Do takiego majsterkowania trzeba mieć jakąś wiedzę na temat
    programowania i elektroniki, czego nie wszyscy mają.
    Kiedyś wystarczyło mieć trochę sprytu i to wystarczyło.

    Co ciekawe pan Słodowy upowszechniał wiedzę na temat fizyki (żyroskopy)
    i matematyki (20-ścian i 12-ścian).
    https://youtu.be/bWX7Hl5IeII

    Ciekawostka, że takie bryły odlewali w 2 i 3 wieku n.e. Rzymianie.
    Nikt nie wie do czego je wykorzystywali.
    Są pewne hipotezy, ale nie ma pewności.
    https://www.thevintagenews.com/2018/12/09/dodecahedr
    ons/

    WM

  • 9. Data: 2019-12-12 04:15:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 grudnia 2019 19:34:10 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:
> [...]
    > była to swojego rodzaju zachęta i majsterkowiczowska klasyka PRLu. W
    > każdym razie pamiętam, że z zaciekawieniem oglądałem.

    Dzisiaj Adam Słodowy może wydawać się anachroniczny. Każdy człowiek dysponuje
    dostępem do praktycznie całej wiedzy opublikowanej przez ludzkość, do narzędzi
    wyszukiwania w tej wiedzy tego co potrzebne, do materiałów i narzędzi które Słodowemu
    się nie śniły, można tak długo wyliczać.

    Ja myślę że jego największa zasługa to nauczenie wielu ludzi wiary we własne
    możliwości. Zrób to sam, dasz radę. Trzeba coś zaprogramować, to się naucz, w jedną
    noc opajujesz pythona. Trzeba coś narysować albo zamodelować w skomplikowanym
    programie to obejrzyj kilka tutoriali, w parę godzin ogarniesz. Wystarczy zrozumieć
    prosty przekaz Słodowego i okazuje się że wszystko się da zrobić.

  • 10. Data: 2019-12-12 06:13:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-11, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Teraz nawet trudno samemu naprawić pralkę, lub samochód.
    > Kto ma z tego korzyść?
    > Czy nie producenci i ich autoryzowane punkty?

    Nie dopatrywałbym się akurat przy zrób to sam spisku*. MZ najwiekszy
    negatywny wpływ ma bogacenie się społeczeństw. Wspomniana gdzieindziej
    łatwość zakupu na Alim przysłowiowej procy wynija bardziej z taniosci
    niż ze względów praktycznych - nadal trzeba czekać, ale sama mozliwość
    jakoś zabija inicjatywę.

    Gdy pierwszy raz zacząłem pracę na tzw. zgniłym zachodzie te ca 25 lat
    temu to co mnie chyba najbardziej uderzyło, że nikt nie kombinuje.
    Ludzie zamawiali najprostsze rzeczy płacąc i czekając na dostawę zamiast
    zrobić coś samemu co zajęłoby im może z godzinę czy dwie. 25 lat minęło,
    pracuję w innym, raczej bogatym kraju i jest dokładnie to samo. Na
    palcach jednej reki mogę policzyć ludzi, którzy próbują coś robić a nie
    koncentruą swoje wysiłki na zamówianiu i czekaniu. I owszem, jest tu
    pewna granica bo jako osoba wykwalifikowana nie mogę się zajmować każdym
    pierdem, ale wydaje mi sie, że wiele za wiele osób uzywa takiego
    twierdzenia jako wygodnej wymówki. Po prawdzie więcej czasu marnują na
    interakcje z podwykonwcami i zakupową biurokrację, niż jakby mieli to
    sami zrobić.

    Co gorsze, czasami mam wątpliwości czy nie idzie za tym wszystkim też
    jakaś de facto pogarda dla pracy bardziej fizycznej.

    *) wszystko poszło w moduły i nawet osoba w miarę chętna i w miarę
    technicznie obyta (tak na poziomie peerlu) tego w tej chwili nie ruszy.
    To MZ wystarczy producentom. Degradacja na niższym poziomie nie jest
    potrzebna. Oczywiście jakby się dawało naprawić to ludzie by chętniej
    naprawiali i uczyli się, ale MZ potrzeba jednak czegoś więcej aby mieć
    tę chęć grzebania i poznawania.

    --
    Marcin