  • 1. Data: 2019-01-07 16:49:23
    Temat: Akumulator ołowiowy samochodowy, końcowe napięcie ładowania 14,4V kontra 16,2V
    Od: "gienek" <n...@s...amu>

    Są jak czytam dwa obozy wyznawców napięć końcowych ładowania ołowiowych
    akumulatorów 12V z płynnym elektrolitem i odwieczna wojna, ile osób tyle
    stanowisk.
    Tu jest gość z obozu ładowania do napięcia 16,2V
    https://www.youtube.com/watch?v=bQk-shVXWZc
    Stwierdził, że jak nie dociągniemy w końcowym etapie ładowania napięcia do
    16,2V to elektrolit nie osiągnie oczekiwanej gęstości.
    Może to kruszenie kopii o nic? Ładowanie dla lepszego samopoczucia, bo
    kuleczki ładnie w areometrze wysoko wypływają :)
    Jaki jest udział procentowy w pojemności akumulatora tej końcowej gęstości
    elektrolitu jaki osiągniemy kończąc ładowanie napięciem 14,4V w temperaturze
    pokojowej, a ciągnąć do 16,2V i oczekując książkowej gęstości elektrolitu.
    Akumulator wtedy jaki przyrost procentowy pojemności względem 14,4V?
    Mam rozumieć, że akumulator nawet zostawiony na 20h przy napięciu 14,4V już
    nie zwiększy gęstości elektrolitu do tej jaką uzyskamy przy 16,2V?
    Jeżeli założymy teoretyczne (pomijając konsekwencje uszkodzenia), że dalej
    zwiększamy napięcie (np. ciągniemy do 18V) czy gęstość jeszcze będzie
    wzrastać czy już nastąpi "nasycenie" elektrolitu (wynikające z proporcji
    kwas+woda użytej jako elektrolit, rozładowany akumulator to wtedy ponoć
    elektrolitem jest czyste H2O, nie wiem czy to już ma miejsce przy 10,5V czy
    przy 0V i zrujnowanym w ten sposób akumulatorze).
    Jest gdzieś jakaś rozprawka na ten temat? Bo może to np. jakieś tam mizerne
    3% przyrostu pojemności 14,4V kontra 16,2V? I szkoda się nad tym rozczulać.
    Intensywne gazowanie jakie się już zaczyna przy 14,4V powoduje już ponoć
    wymywanie substancji czynnej z płyt ołowiowych. I dla akumulata 44Ah jak ten
    prąd mamy na poziomie nawet już niewielkie 0,5A utrzymując te 14,4V to
    gazowanko jest jak świeżo odkręcona woda mineralna gazowana, więc nie
    zachęca to do dłuższego utrzymywania akumulatora w tym stanie.

    W warunkach gwarancji
    https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-ex
    ide-warunki-gwarancji.pdf
    Mowa, że więcej niż 14,5V to zabójstwo.

    Na akumulatorze Centra Plus jest dołączona-naklejona papierowa ulotka gdzie
    napisano, że napięcie ładowania winno wynosić maksimum 14,4V.
    Jak więc ma się to do tych dziwnych 16,2V?
    Człowiek z obozu 16,2V stwierdził, że dla obecnych akumulatorów wapniowych
    to ponoć standard, a 14,4V dotyczyło ponoć starych akumulatorów gdzie nie
    stosowano jeszcze wapnia tylko antymon.
    Bądź mądry i pisz wiersze.
    Czyli co producent zakłada wieczne niedoładowanie? Będzie wiecznie
    niedoładowany to szybciej frajer kupi ode mnie nowy i biznes będzie się
    kręcił.
    Kto ma rację?

  • 2. Data: 2019-01-07 17:21:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kto ma racje stawia kolacje. O akumulatorach ostatniu duzo sie tutaj pisalo. Trzeba
    bylo w azot w kolach uderzyc.

  • 3. Data: 2019-01-07 17:22:18
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 07.01.2019 o 16:49, gienek pisze:
    > Intensywne gazowanie jakie się już zaczyna przy 14,4V powoduje już ponoć
    > wymywanie substancji czynnej z płyt ołowiowych.
    Jak dla mnie, to sporo ludzi teraz ma mierniki cyfrowe i wierzy w to, co
    pokazuje wyświetlacz, a nie zawsze to prawda. Czasem "prostownik" daje
    napięcie o jakimś dziwnym przebiegu i woltomierz z Castoramy może
    pokazywać cuda.
    Ja się kieruję gazowaniem. Szumi = naładowany. Jeszcze nie szumi =ładuję
    dalej.
    Jacek

  • 4. Data: 2019-01-07 17:23:47
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    <cut> nie wszystko co czytasz w sieci to prawda:)
    nie odnoszę się do tego ladowania 16,2V (co uważam za bzdurę, choć
    oczywiście mogę się mylić) ale zobacz ilu kretynów biega po świecie:
    antyszczepionkowcy, płaskoziemcy,fani perpetuum mobile, wyznawcy teorii
    chemitrails :D, albo ci:

    https://www.youtube.com/watch?v=3bpn5I-O8Lk

    :))))))))))

  • 5. Data: 2019-01-07 18:28:39
    Od: Desoft <N...@i...pl>

    > Kto ma racje stawia kolacje. O akumulatorach ostatniu duzo sie tutaj pisalo. Trzeba
    bylo w azot w kolach uderzyc.

    Ja mam azot w kołach 78% :-)

    A co do napięcia końcowego akumulatora... to przecież w samochodzie nie
    musimy mieć naładowanego akumulatora. Ile tych Wh trzeba do odpalenia?
    tak licząc: 150A (maksymalny prąd / silnik benzynowy) * 15 sek
    (maksymalny czas kręcenia) = 2250As = 0,625Ah
    Duża pojemność potrzebna jest tylko do oddania dużego prądu - gdyby
    bateria paluszek miała prąd rozładowania 300A to samochód odpaliłby z
    paluszków. Wystarczy "zdrowy" akumulator, aby zimą dał radę.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2019-01-07 18:34:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 7 Jan 2019 16:49:23 +0100, gienek napisał(a):

    > jaki osiągniemy kończąc ładowanie napięciem 14,4V w temperaturze
    > pokojowej, a ciągnąć do 16,2V

    Rozważania o lepszości tego czy innego napięcia są bez sensu o ile nie
    dookreślimy innych parametrów takich jak prąd ładowania, temperatura,
    rodzaj płyt aku.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2019-01-07 19:36:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie czujesz w moczu ze was wkreca?

  • 8. Data: 2019-01-07 21:05:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "gienek" napisał w wiadomości grup
    >Tu jest gość z obozu ładowania do napięcia 16,2V
    >https://www.youtube.com/watch?v=bQk-shVXWZc

    A wiec to jest ten Kulon ...

> [...]

    >dalej zwiększamy napięcie (np. ciągniemy do 18V) czy gęstość jeszcze
    >będzie wzrastać czy już nastąpi "nasycenie" elektrolitu (wynikające z

    bedzie wzrastac, bo sie woda wygazuje :-)

    >W warunkach gwarancji
    >https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-e
    xide-warunki-gwarancji.pdf
    >Mowa, że więcej niż 14,5V to zabójstwo.

    Jak pisalem wczesniej - za dwa zalecenia.
    Jak ladujesz jednorazowo, i jak zostawiasz "pod napieciem" na dlugo.

    https://batteryuniversity.com/learn/article/charging
    _the_lead_acid_battery
    2.45V/ogniwo .. raptem 14.7V

    Ale spojrz na to
    https://batteryuniversity.com/learn/article/equalizi
    ng_charge

    raz na miesiac 2.50/15.0V

    a ci jeszcze ciekawiej
    https://www.progressivedyn.com/service/battery-basic
    s/
    A typical 125-AH RV or Marine battery will take approximately 80 hours
    to recharge at 13.6 volts.
    Increasing the charge voltage to 14.4-volts will reduce battery
    recharge time for a 125-AH battery to 3-4 hours.
    Once a battery reaches 90% of full charge, thevoltage must be reduced
    from 14.4-volts to 13.6-volts to reduce gassing and water loss.
    [...]
    Another disadvantage of recharging a lead acid battery at a fixed
    voltage of 13.6-volts is that once it is fully charged, 13.6 volts
    will cause considerable gassing and water loss.
    To prevent this from occurring the charging voltage must be reduced to
    13.2-volts.

    Dziwnie oszczedni ...

    A wczoraj doladowywalem akumulator ... przy 5A nie chcial przekroczyc
    15.2V.
    No ale ja tez tez nie chcialem przekraczac 3h.

    Wiec cos mi sie tu nie zgadza.
    Moze Pan Akumulator ma uszkodzony woltomierz ? Albo ja mam uszkodzony
    :-)

    >Czyli co producent zakłada wieczne niedoładowanie? Będzie wiecznie
    >niedoładowany to szybciej frajer kupi ode mnie nowy i biznes będzie
    >się kręcił.

    Producent sie raczej boi, ze mu masa splynie, jak bedzie gazowal zbyt
    dlugo.
    Akurat w samochodzie, to "pod napieciem" moze byc dlugo, jak sie ktos
    do Hiszpanii wybierze, albo tirem czy autokarem jezdzi ...

    J.

  • 9. Data: 2019-01-07 22:08:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    sirapacz <n...@s...pl> wrote:

> [...]
    > oczywiście mogę się mylić) ale zobacz ilu kretynów biega po świecie:
    > antyszczepionkowcy, płaskoziemcy,fani perpetuum mobile, wyznawcy teorii

    Kiedyś była grupa na FB "Stop Zorganizowanym Elektronicznym Torturom",
    teraz nie mogę jej znaleźć (może się utajnili?). Bardzo dużo ludzi tam
    było.

    W sumie nie dziwi mnie to. Każdy szuka wyjaśnienia doświadczanej przez
    siebie rzeczywistości tak, jak umie, a brak wiedzy tylko napędza paranoję.
    Może łatwiej jest im uwierzyć w globalny spisek niż w to, że to ich odbiór
    rzeczywistości jest w jakiśtam sposób zaburzony. W końcu jest to jakaś
    psychologiczna korzyść -- zamiast czuć się chorzy mogą czuć się wybrani,
    lepsi od szarych mas, które nie dostrzegają spisku. No i z ich perspektywy
    to nasz (mówiąc "nasz" mówię o ludziach, którzy generalnie mają taki obraz
    rzeczywistości, jak przekazują im zmysły) odbiór rzeczywistości jest
    błędny i niepełny.

    Ja paranoików dzielę na religijnych (np. płaskoziemców traktuję w takich
    kategoriach) i chorych (tak widzę stopzetowców, choć w sumie żaden lekarz
    nie zdiagnozuje na odległość choroby, a co dopiero laik, więc to pojęcie
    może być krzywdzące).

  • 10. Data: 2019-01-07 22:59:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > choć w sumie żaden lekarz nie zdiagnozuje na odległość choroby

    Z bliska też zdarza się to stosunkowo rzadko. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr