  • 61. Data: 2021-02-16 14:24:27
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2021-02-15 o 01:07, - pisze:

    >wpisz: pojemność akumulatora a temperatura

    A wlasciwie to skad ta zaleznosc?

    Material elektrod sie przeciez nie zmienia wraz z temperatura.

    Czy to moze "pojemnosc mierzona dla pradu C/20, az napiecie spadnie do
    10.5V", a tu rezystancja wewnetrzna wzrasta, SEM spada ...

    J.

  • 62. Data: 2021-02-16 14:37:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 15.02.2021 o 12:47, J.F. pisze:
> [...]
    sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/

    >Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od
    >SEM, a od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w
    >przypadku SEM, współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest
    >ujemny, co oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie
    >rozkładcze jest sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że
    >nadnapięcie rośnie przy spadku temperatury.

    Czy z tego wzrostu nadnapiecia mozna wnioskowac, ze samorozladowanie
    spada ?

    > Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną akumulatora. I w
    > ten sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność akumulatora spada w
    > niskich temperaturach. Odkrywcze?
    >;-)

    Dla mnie troche odkrywcze, nigdy nie wiedzialem skad te zmiany, a
    podejrzewac mozna rezystancje wewnetrzna/ruchliwosc jonow.

    Mowisz, zeby podgrzac aku przy ladowaniu? Tzn taki co robi za magazyn
    energii, w samochodzie spalinowym sprawnosc nieistotna.
    A sam sie nie podgrzeje w czasie ladowania ?

    P.S. a jak to wyglada przy elektrorafinacji miedzi ?
    Na elektrodach miedz i miedz ... czy napiecie na ogniwie nie powinno
    wynosic wlasnie tyle co nadnapiecie ?
    Bo SEM ogniwa ... zero ?

    PPS. A gdzies mi sie obilo, ze elektroliza wody moze byc
    endotermiczna, czyli pochlaniac cieplo z otoczenia ... mozliwe to ?
    Bo jesli dobrze rozumiem - nadnapiecie jest potrzebne, nawet spore
    ... i zamienia sie na cieplo ?

    Czy to po prostu nieporozumienie - rozklad wody wymaga doprowadzenia
    energii, wiec jest endoenergetyczny, a niektorzy myla to z
    endotermicznym ?

    J.

  • 63. Data: 2021-02-16 15:24:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 13.02.2021 o 18:58, - pisze:

    >Prosta piłka. Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję
    >akumulator.

    Hm, a czesto to robisz ?

    >Mogę jeszcze wykonać pełne ładowanie (przez noc). Jeśli robię to 3
    >raz w ciągu tygodnia, wypierdalam akumulator i kupuję nowy. Żadnych
    >pomiarów,

    Taa, a to nie akumulator, tylko alternator byl zly. Lub regulator.

    >ewentualnie sprawdzam czy klemy są dobrze zamocowane i

    A we fiatach to nawet przeczyscic klemy trzeba :-)

    >kontroluję napięcie ładowania podczas jazdy (są takie gadgety LED za
    >15zł, które dają jako takie wskazania), żeby mieć jasność iż
    >akumulator się ładuje podczas jazdy i nie ma problemów z
    >alternatorem.

    O to to to.

    Tylko ... kolega chcialby wiedziec, czy akumulator kupic, zanim go -27
    dopadnie ...

    J.

  • 64. Data: 2021-02-16 16:10:15
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.02.2021 o 15:24, J.F. pisze:

    > Hm, a czesto to robisz ?

    Zawsze, jeśli mam problem :]
    Dokładnie tak jak Ty, kiedy wstawiasz spację przed pytajnikiem.

    > Taa, a to nie akumulator, tylko alternator byl zly. Lub regulator.

    Uwielbiam jak ktoś robi z siebie ****** bo komentuje błędnie, to co jest
    poniżej :]

    > A we fiatach to nawet przeczyscic klemy trzeba :-)

    No. Zamocowanie ma zaimplementowane czyszczenie, jakbyś nie wiedział :]

    > O to to to.

    Nonono.

    > Tylko ... kolega chcialby wiedziec, czy akumulator kupic, zanim go -27
    > dopadnie ...

    Niech go zabiera do domu (stworzy warunki) i dokonuje pomiarów w
    warunkach umożliwiających pomiar a nie przy -27C :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 65. Data: 2021-02-16 16:22:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 16.02.2021 o 14:37, J.F. pisze:
> [...]
    pl...

    sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/

    > Czy z tego wzrostu nadnapiecia mozna wnioskowac, ze samorozladowanie

    To nie ma żadnego związku.

    > Dla mnie troche odkrywcze, nigdy nie wiedzialem skad te zmiany, a
    > podejrzewac mozna rezystancje wewnetrzna/ruchliwosc jonow.

    Chodzi o procesy zachodzące na elektrodach zwane polaryzacją elektrod. W
    uproszczeniu chodzi o dyfuzję jonów w warstwie przyelektrodowej i
    transport ładunku przez barierę potencjału przy elektrodzie. Tak
    nawiasem mówiąc, gdyby nie nadnapięcie, niemożliwe byłoby naładowanie
    akumulatora, wydzielałby się wodór (nadnapięcie wydzielania wodoru jest
    wyjątkowo wysokie, umożliwia to redukcję siarczanu ołowiu do ołowiu).

    > Mowisz, zeby podgrzac aku przy ladowaniu? Tzn taki co robi za magazyn
    > energii, w samochodzie spalinowym sprawnosc nieistotna.
    > A sam sie nie podgrzeje w czasie ladowania ?

    Wbrew pozorom jest to ciekawe pytanie. Dostarczanie energii powoduje
    spadek entropii akumulatora i związane z tym ogrzewanie (niezależne od
    ogrzewania zachodzącego w wyniku strat związanych z opornością
    wewnętrzną i nadnapięciem). Zabawnie robi się przy odbieraniu energii z
    akumulatora. Jeśli prąd jest dostatecznie mały, aby można było zaniedbać
    straty na oporności wewnętrznej, następuje obniżanie temperatury
    akumulatora. W efekcie z akumulatora można odebrać więcej energii niż
    oddaje reakcja chemiczna, ale oczywiście nie więcej, niż włożono w jego
    naładowanie :-)
    Rzut okiem na fenomenologiczną definicję entropii powinien rozjaśnić sprawę.

    P.P.

  • 66. Data: 2021-02-16 16:27:58
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.02.2021 o 16:10, LordBluzg(R) pisze:

    > Niech go zabiera do domu (stworzy warunki) i dokonuje pomiarów w
    > warunkach umożliwiających pomiar a nie przy -27C :)

    Tak prawdę pisząc, to kiedyś chciałem skorzystać z przyrządów
    pomiarowych, którymi dysponują ci, którzy zajmują się sprzedażą
    akumulatorów. Potem uznałem to za zbyteczne. Piszę to tylko po to, że
    bez problemu mogą zmierzyć takie aku i ocenić. Często za darmo.

    Ostatni akumulator, który wymieniłem ucierpiał od uszkodzenia
    regulatora. Regulator "wariował" i podawał czasem maxa. Objawem były
    pulsujące (rozbłyski) w światłach mijania/drogowych i nieraz migotanie
    wszystkich kontrolek (w zależności od posiadanego samochodu to różne
    dziwactwa) Te stany nie były długie (kilka minut) i w większości spokój.
    Akumulator się obraził i sobie spuchł :]...ale działał. Napięcie na
    gadgecie LED pokazywało skoki do 17V w tym czasie. Czasem nie ładował
    wcale ale to były momenty po 10-20 min.

    Wymieniłem cały alternator (taniej) i akumulator dogorywał jeszcze przez
    rok.

  • 67. Data: 2021-02-16 17:32:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 19:59 Desoft <b...@a...pl> pisze:

    > Żywotność alternatora to tylko około 100godzin.
    > Oczywiście są lepsze i gorsze, tak średnio

    a nie rozrusznika?

    TG

  • 68. Data: 2021-02-16 18:13:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >byłoby naładowanie akumulatora, wydzielałby się wodór (nadnapięcie
    >wydzielania wodoru jest wyjątkowo wysokie, umożliwia to redukcję

    Zaraz zaraz - to o nadnapiecie chodzi, czy o jakies tajemnicze
    "potencjaly elektrochemiczne" ?

    Czy te potencjaly/napiecia dla wodoru i tlenu na tyle niskie, ze
    dopiero nadnapiecie tlumaczy czemu w akumulatorze olowiowym moze byc
    2V.

    Ale zaraz - to jaki jest cel podnoszenia napiecia ladowania w niskich
    temperaturach ?
    -elektrochemia ołowiu tego wymaga,
    -nadnapiecie wodoru pozwala, to sie podnosi,
    -lepsze wyzsze napiecie, bo prad wiekszy, a opor elektrolitu duzy ?

> [...]
    >z akumulatora. Jeśli prąd jest dostatecznie mały, aby można było
    >zaniedbać straty na oporności wewnętrznej, następuje obniżanie

    A to bardzo ciekawe ... magazyn energii i klimatyzacja w jednym :-)

    >akumulatora. W efekcie z akumulatora można odebrać więcej energii niż
    >oddaje reakcja chemiczna, ale oczywiście nie więcej, niż włożono w
    >jego naładowanie :-)

    naladowanie i podgrzanie ...

    To moze to mi chodzilo po glowie z ta endotermiczna.

    >Rzut okiem na fenomenologiczną definicję entropii powinien rozjaśnić
    >sprawę.

    Chyba nie bo jednak mamy zmiany stanu ...

    J.

  • 69. Data: 2021-02-16 18:17:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Zawsze, jeśli mam problem :]
    >Dokładnie tak jak Ty, kiedy wstawiasz spację przed pytajnikiem.

    Ale spacje to ja wstawiam kilka razu dziennie, a akumulator ladowalem
    ... dwa lata temu.

    >Uwielbiam jak ktoś robi z siebie ****** bo komentuje błędnie, to co
    >jest poniżej :]

    No ale nie napisales, ze "upewniam sie", tylko "wypierdalam i kupuje
    nowy" :-)

    >No. Zamocowanie ma zaimplementowane czyszczenie, jakbyś nie wiedział
    >:]

    Ale "sprawdzenie" tego nie ma.

    >Niech go zabiera do domu (stworzy warunki) i dokonuje pomiarów w
    >warunkach umożliwiających pomiar a nie przy -27C :)

    Ale po co ?
    Ma idealne warunki do pomiaru pradu rozruchowego w niskiej
    temperaturze, dom mu tego nie zapewni :-)

    J.

  • 70. Data: 2021-02-16 18:43:38
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.02.2021 o 18:17, J.F. pisze:

    > Ale spacje to ja wstawiam kilka razu dziennie, a akumulator ladowalem
    > ... dwa lata temu.

    No właśnie, bo problem masz kilka razy dziennie z tą spacją :]

    Kiedyś Ci analogię dawałem. Dzisiaj inna. Pierdzisz, pierdzisz spacją w
    zdaniu. Ty nie masz z tym problemu, podobnie jak pierdzący tyłkiem, on
    problemu też nie ma.
    Problem mają Ci, którzy są w pobliżu :)

    A tutaj masz odpowiedź (wyżej) jak często w ciągu tygodnia musiałbym to
    robić. Sugeruję, że po prostu nie połączyłeś jeszcze tej jednej
    wypowiedzi w jedno, jak była w pierwowzorze a dzieląc ją wcześniej
    zacząłeś sobie sam zadawać pytania, na które odpowiedzi Ci się
    rozjechały a były cały czas obecne :]

    To chyba logiczne?

    > No ale nie napisales, ze "upewniam sie", tylko "wypierdalam i kupuje
    > nowy" :-)

    Tak właśnie działa dzielenie jednolitej wypowiedzi. Nie ukrywam, że
    możesz jeszcze podzielić to na wyrazy i komentować każdy z osobna :]
    Oraz zadawać sam sobie pytania i na nie odpowiadać :)

    > Ale "sprawdzenie" tego nie ma.

    Oczywiście, że ma. Jest tam nawet zaimplementowane wąchanie, lizanie
    smarowanie i inne rzeczy, które kryją się pod ogólnym "sprawdzenie" :)

    > Ale po co ?
    > Ma idealne warunki do pomiaru pradu rozruchowego w niskiej temperaturze,
    > dom mu tego nie zapewni :-)

    No fakt, w domu mu nie zamarznie ten elektrolit ale przy -27C może się
    to zdarzyć, Szerloku :)

    Wtedy na pewno pomiar będzie miarodajny, łącznie z pomiarem gęstości
    elektrolitu :>