  • 1. Data: 2017-07-22 14:44:15
    Temat: Alternator padł
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Padł mi alternator który kupiłem w jesieni...
    Fakt, że nie był oryginalny od Hondy tylko ze sklepu z częściami.
    Zastanawiam się teraz jak taki alternator z wbudowanym
    regulatorem działa i co mogło ubić w nim tą elektronikę...
    Co tam takiego delikatnego? Zważywszy na to jakie tam prądy
    hulają to spodziewam się tam diód wielkości musującej tabletki
    wapna :-) Jak się taka dioda może zepsuć? Gdzie wrażliwość?
    Jak skomplikowany jest typowy układ regulatora w alternatorze?
    Ktoś może się orientuje co tam siedzi w środku?

    Oprócz masy, jest duży kabel idący do "plusa", ale jest też
    wtyczka doprowadzająca napięcie do uzwojenia wzbudzającego,
    coś w środku jednak siedzi ograniczającego napięcie ładowania aku.
    Ma ktoś schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
    przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotną polaryzacją itp.

  • 2. Data: 2017-07-22 16:38:18
    Temat: Re: Alternator padł
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-22 o 14:44, Pszemol pisze:
> [...]
    > Zastanawiam się teraz jak taki alternator z wbudowanym
    > regulatorem działa i co mogło ubić w nim tą elektronikę...
    np przepięcia albo przeciążenie.

    > Co tam takiego delikatnego? Zważywszy na to jakie tam prądy
    > hulają to spodziewam się tam diód wielkości musującej tabletki
    > wapna :-) Jak się taka dioda może zepsuć? Gdzie wrażliwość?
    Diody najczęściej przebijają napięciowo.

    > Jak skomplikowany jest typowy układ regulatora w alternatorze?
    > Ktoś może się orientuje co tam siedzi w środku?
    Tzw regulator, czyli układ który reguluje napięcie wzbudzenia pod
    wpływem nap wyjściowego (na grubym kablu), ewentualnie w nowszych może
    być jeszcze
    ogranicznik prądu ale zazwyczaj oporność diod i uzwojeń ustala prąd
    maksymalny.

> [...]
    > Ma ktoś schemat tego co tam siedzi? Jak to jest zabezpieczone
    > przed awariami, przed uszkodzeniem, przed odwrotną polaryzacją itp.
    Tu masz przykład łącznie z połączeniami
    http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2157

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-07-22 16:56:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Janusz" <j...@o...pl> wrote in message
    > np przepięcia albo przeciążenie.

    > Diody najczęściej przebijają napięciowo.

    A orientujesz się na jakie napięcie Vr diody się tam montuje?
    Trochę ciężko mi uwierzyć aby dawali diody z Vr 15V :-)))
    Więc pewnie będą diody na 30-40V a chyba takich napięć nie ma w aucie?

  • 4. Data: 2017-07-22 17:59:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-22 o 16:56, Pszemol pisze:
> [...]
    > Trochę ciężko mi uwierzyć aby dawali diody z Vr 15V :-)))
    > Więc pewnie będą diody na 30-40V a chyba takich napięć nie ma w aucie?
    Zdziwił byś się co tam biega, diody są chyba 60V albo coś koło tego, zmierz
    po 1 czy masz przejście na uzwoj wzbudzenia mierz omomierzem,
    zbadaj diody te duże i małe, żadna nie powinna mieć zwarcia, jak
    wszystko ok to
    zostaje sam regulator, musisz włożyć go z powrotem do auta i podłączyć,
    po uruchomieniu mierzysz napięcie masa D+ jak będzie tyle co na aku
    znaczy masz sam regulator do wymiany.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2017-07-22 18:02:00
    Od: szod <b...@a...pl>

> [...]

    > Trochę ciężko mi uwierzyć aby dawali diody z Vr 15V :-)))
    > Więc pewnie będą diody na 30-40V a chyba takich napięć nie ma w aucie?

    Jak akumulator nie będzie kontaktował z klemami, albo na przewodach np.
    masa, to napięcie może znacznie podskoczyć. Ale przy okazji uwaliło by
    jakieś układy elektroniczne w aucie. Byłem świadkiem efektu urwania się
    masy w leciwym samochodzie STAR lata temu. Jedna żarówka w przednim
    reflektorze wybuchła. Ale tam elektroniki nie było, bo by się co nieco
    sfajczyło.

  • 6. Data: 2017-07-22 19:17:42
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Janusz pisze tak:

    > zostaje sam regulator, musisz włożyć go z powrotem do auta i
    > podłączyć, po uruchomieniu mierzysz napięcie masa D+ jak będzie
    > tyle co na aku znaczy masz sam regulator do wymiany.

    Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator. Piszesz artykuł
    do Auto Świata? ;)

    Nie napisałeś czy diodka na zagarach świeci, jakie jest napięcie kiedy
    silnik pracuje, czy podmieniałeś regulator napięcia?

    O ile nie zdejmowałeś klemy, nie pożyczałeś prądu komuś, nie skończyły
    się szczotki lub bieżnie to alternator ciężko zepsuć.

    Może tylko nie ma prądu wzbudzenia na wirniku. Regulatory czasem się
    psują.

    Może tylko stacyjka nie podaje napięcia z "lampki" przy zapalaniu.
    W nowych samochodach napięcie to jest tylko kilka sekund. Może tylko
    cienki kabel D+ jest urwany lub zwarty z masą.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 7. Data: 2017-07-22 19:56:42
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "PiteR" <e...@f...pl> wrote in message
    > Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator.
    > Piszesz artykuł do Auto Świata? ;)
    >
    > Nie napisałeś czy diodka na zagarach świeci, jakie jest napięcie
    > kiedy silnik pracuje, czy podmieniałeś regulator napięcia?

    Nie napisałem. Fakt. A po co miałem o tym pisać?

    > O ile nie zdejmowałeś klemy, nie pożyczałeś prądu komuś,
    > nie skończyły się szczotki lub bieżnie to alternator ciężko zepsuć.

    A jednak. Został zdiagnozowany jako niesprawny.

> [...]
    > W nowych samochodach napięcie to jest tylko kilka sekund. Może tylko
    > cienki kabel D+ jest urwany lub zwarty z masą.

    Może to nie z moim zadawaniem pytań jak Identyfikator jest problem
    tylko z Twoim czytaniem jest problem? :-))) Ja nie pytam co mam
    zepsute w aucie, nie próbuję diagnozować - pytam o to jak się typowo
    psuje alternator, który jest w miarę krótko używany, a więc nie ma
    zniszczeń mechanicznych jak szczotki czy bieżnie...

    Podejrzewam uszkodzenie diod prostowniczych i pytam o ich
    parametry - znasz je może?

  • 8. Data: 2017-07-22 19:58:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "szod" <b...@a...pl> wrote in message

    > Jak akumulator nie będzie kontaktował z klemami, albo
    > na przewodach np. masa, to napięcie może znacznie podskoczyć.

    Jak znacznie? 15V? 17V? Chyba nie 60V? :-)

    Ciekawi mnie to...

    STAR - to były maszyny!!

  • 9. Data: 2017-07-22 20:56:13
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-07-22 o 16:38, Janusz pisze:
> [...]
    > być jeszcze
    > ogranicznik prądu ale zazwyczaj oporność diod i uzwojeń ustala prąd

    Niestety ale już nie wszędzie jest tak łatwo np. w fordzie
    focusie mk1 regulatora nie ma już w alternatorze.
    Są tylko diody mocy z zaciskiem i złącze do wzbudzania bodajże
    4 pinowe idące do komputera. Przy większym obciążeniu
    alternator daje wyższe napięcie a gdy prądu nadal brakuje
    obroty silnika zwiększa komputer z początkowych ok 600obr/minutę
    potrafi nawet do ok 1600 obr/minutę zwiększyć gdy jest duże
    obciążenie...
    Nie ma tam już klasycznego regulatora niestety jak np. w
    skodzie felicji czy favorit...

    --
    pzdr, j.r.

  • 10. Data: 2017-07-22 21:26:49
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 22.07.2017 o 19:17, PiteR pisze:

    > Pszemol ty czasem zadajesz pytania jak Identyfikator.

    Wiele mówiąca zbieżność. Ten sam poziom intelektualny.

    --
    Kaczin