  • 1. Data: 2018-10-28 08:26:16
    Temat: Alternatywa dla ESP8266/ESP32? Moduł EMW3165.
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiejś alternatywy dla programowalnych modułów WiFi od
    Espressif. Microchip produkował kiedyś moduły WiFi na SPI, które można
    było podpiąć do mikrokontrolera. Niestety w chwili obecnej nie ma ich w
    polskich sklepach.

    Ostatnio natknąłem się na coś takiego:
    https://botland.com.pl/moduly-wifi/4390-modul-wifi-e
    mw3165-cortex-m4-.html
    https://elty.pl/pl/p/Modul-WiFi-EMW3165-Cortex-M4-ze
    wnetrzna-antena/1682

    Tutaj wersja "breadboard friendly", ze zintegrowanym programatorem:
    https://allegro.pl/wifi-mcu-stm32f4-wifi-broadcom-lu
    a-emw3165-i6052421775.html

    Z opisu wynika, że jest to STM32F4 zamknięty w jednym module z
    kontrolerem WiFi.

    Ktoś z Was się z tym zetknął? Istnieje możliwość programowania tego nie
    w języku Lua, ale normalnie, za pomocą kompilowanego kodu C? Istnieją
    jakieś biblioteki, które pozwoliłyby na obsłużenie modułu WiFi i
    realizację połączenia sieciowego w standardowy sposób, choćby za pomocą
    jakiegoś lwIP?

  • 2. Data: 2018-10-28 10:57:11
    Temat: Re: Alternatywa dla ESP8266/ESP32? Moduł EMW3165.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis szuka jakiejś alternatywy dla programowalnych modułów WiFi
> [...]

    > Microchip produkował kiedyś moduły WiFi na SPI, które można było
    > podpiąć do mikrokontrolera. Niestety w chwili obecnej nie ma ich

    54 zł (słowinie piećdziesiąt cztery złote 00 groszy)! Czy ktoś to w ogóle
    kupował za taka kasę?! To jest jakoś istotnie lepsze (widzę, że ma złącze
    do zewnętrznej anteny) od modułów za dwa dolary?

    https://www.pine64.org/?product=padi-iot-stamp
    https://www.pine64.org/?page_id=917

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-10-28 14:01:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 28 Oct 2018 08:26:16 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > było podpiąć do mikrokontrolera. Niestety w chwili obecnej nie ma
    > ich w
    > polskich sklepach.

    Jest w polskim farnell, w czym problem? Poza tym jest wiele lokalnych
    polskich sklepów, które mają dostępny asortyment farnella (np.
    wekton.com.pl) wystarczy zamówić u nich i przyślą.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2018-10-29 07:58:17
    Od: "M.L" <a...@o...pl>

    W dniu 28.10.2018 o 08:26, Atlantis pisze:

> [...]
    > jakieś biblioteki, które pozwoliłyby na obsłużenie modułu WiFi i
    > realizację połączenia sieciowego w standardowy sposób, choćby za pomocą

    Wiesz oczywiście, że ESP8266 oraz ESP32 można programować za pomocą C?

    Ze stron poniżej możesz pobrać (za free lub, jeśli chcesz wspomóc
    autora, za niewielką kasę) książki na ten temat

    https://leanpub.com/ESP8266_ESP32
    https://leanpub.com/kolban-ESP32

    --
    Mariusz

  • 5. Data: 2018-10-29 08:16:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.10.2018 07:58, M.L wrote:

    > Wiesz oczywiście, że ESP8266 oraz ESP32 można programować za pomocą C?

    Wiem. Problem zaczyna się wtedy, gdy trafiasz na jakiś nietypowy problem
    i zupełnie nikt nie wie jak go rozwiązać, bo znaczna część użytkowników
    tej platformy to raczej początkujący miłośnicy Arduino. Potem
    przedzierasz się przez fora żeby dowiedzieć się w jaki sposób
    zmodyfikować Makefile, żeby to co robisz zadziałało.
    Natomiast taki STM32 jest w chwili obecnej niemal standardem, więc gdyby
    miało się okazać, że istnieje moduł zawierający taki MCU, WiFi i zestaw
    bibliotek potrafiących to ogarnąć w sposób standardowy, o chyba warto
    byłoby mu się bliżej przyjrzeć.

  • 6. Data: 2018-10-29 23:19:17
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > przedzierasz się przez fora żeby dowiedzieć się w jaki sposób
    > zmodyfikować Makefile, żeby to co robisz zadziałało.

    Obawiam się, że nie ma popularniejszej, a więc więc mającej teoretycznie
    lepsze wsparcie, platformy. Zawsze możesz zapytać na Elektrodzie (klimat
    jest jaki jest, ale przynajmniej można spotkać kompetetnych ludzi) albo
    podrzucić tutaj linka do źródeł jeśli nie są tajne.

> [...]
    > miało się okazać, że istnieje moduł zawierający taki MCU, WiFi i zestaw
    > bibliotek potrafiących to ogarnąć w sposób standardowy, o chyba warto

    Niestety ST nie opracowało jeszcze czegoś takiego i w sumie jest to dziwne.
    W przypadku BLE nie mieli problemu (układy BlueNRG-1/2).

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2018-10-30 08:35:24
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 28/10/2018 07:26, Atlantis wrote:
> [...]
    > jakieś biblioteki, które pozwoliłyby na obsłużenie modułu WiFi i
    > realizację połączenia sieciowego w standardowy sposób, choćby za pomocą

    jest sporo alternatyw ale uwierz mi ze jezeli o wsparcie, community,
    dokumentacje i mozliwosci to nie ma nic lepszego niz ESP8266 i ESP32

  • 8. Data: 2018-10-30 10:00:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Oct 2018 07:35:24 +0000, cezar <c...@t...pl.nospam>
    wrote:
    > jest sporo alternatyw ale uwierz mi ze jezeli o wsparcie,
    > community,
    > dokumentacje i mozliwosci to nie ma nic lepszego niz ESP8266 i ESP32

    Nie wiem jak jest teraz ale jak rok temu intesowalem się ESP8266 i
    ESP32 to nigdzie nie mogłem znaleźć źródeł stosu tcpip używanego w
    tych mcu oraz jaka jest organizacja softu. Wszędzie wyglądało, z user
    ładuje ttylko swój kod a reszta siedzi gdzieś w środku, to mnie
    trochę zniechęciło, bo to wyglądało jak typowy blackbox. Jak jest
    teraz?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2018-10-30 10:36:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.10.2018 23:19, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > jest jaki jest, ale przynajmniej można spotkać kompetetnych ludzi) albo
    > podrzucić tutaj linka do źródeł jeśli nie są tajne.

    Dyskusja toczyła się parę wątków wyżej.
    Tak naprawdę mój projekt jest modyfikacją tego kodu:
    https://github.com/Spritetm/esphttpd

    Udało mi się już dojść do tego, co jest powodem problemów. Całkowicie
    zapełniona zostaje sekcja ".text" (fragment RAM-u, do którego trafiają
    funkcje, które powinny być wykonywane jak najszybciej). Wygenerowałem
    mapę i okazuje się, że trafia tam sporo kodu, który (jak dla mnie)
    mógłby się wykonywać bezpośrednio z flasha: funkcje systemowe,
    biblioteka standardowa oraz całkiem sporo kodu odpowiedzialnego za
    działanie serwera www. Okazuje się, że autor biblioteki libesphttpd
    wrzucił do projektu gotowe fragmenty kodu do obsługi systemu plików, nie
    przypisując funkcjom atrybutów ICACHE_FLASH_ATTR, przez co są one
    umieszczane w RAM-ie. To jeszcze mógłbym ręcznie poprawić.
    Moje obawy budzi jednak jeszcze jeden fakt - biblioteki te odwołują się
    m.in. do stdio.h, a z tego co kiedyś czytałem, na ESP8266 nie jest to
    zalecane z uwagi na sposób w jaki biblioteka korzysta z funkcji
    memloc(). Z tego co pamiętam w SDK udostępnione są zamienniki
    najczęściej używanych funkcji z stdio i to z nich powinno się korzystać.

    No i jak to już ktoś napisał. Może i ESP8266 jest popularną platformą,
    ale nie wiem kto wpadł na tak idiotyczny pomysł, żeby umieszczenie
    funkcji we flashu wymagało osobnego atrybutu, a domyślnie trafiała ona
    do obszaru RAM-u o rozmiarze zaledwie 32kB...

    Nie wiem czy w chwili obecnej jedyną rozsądną alternatywą nie będą dla
    mnie moduły od Microchipa. Są co prawda zauważalnie droższe, ale łatwo
    zintegrować je z istniejącymi projektami opartymi na ENC28J60,
    wykorzystującymi biblioteki MLA (z Harmony jeszcze nie
    eksperymentowałem). Ten temat mam już w miarę rozpracowany. Może z
    wyższą ceną związana będzie też nieco lepsza jakość?

  • 10. Data: 2018-10-30 11:36:47
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 30/10/2018 09:00, Marek wrote:

> [...]
    > ttylko swój kod a reszta siedzi gdzieś w środku, to mnie trochę
    > zniechęciło, bo to wyglądało jak typowy blackbox.  Jak jest teraz?

    Nie wiem jak jest esp8266 tetaz ale śledze esp32 od początku i bardzo mu
    kibicowałem.

    Zobacz tutaj:

    https://github.com/espressif/esp-idf
    Masz tam cały development kit bazujący na FreeRTOS

    Polecam pooglądać filmy od tego gościa (jeśli nie przeszkadza Ci
    Angielski z niemieckim akcentem)

    https://www.youtube.com/channel/UCvsMfEoIu_ZdBIgQVcY
    _AZA/search?query=esp32

    c.