  • 1. Data: 2018-02-21 07:20:07
    Temat: Aluminium - odtworzenie zniszczonej powłoki
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Po myciu w alkalicznym roztworze zniszczyła mi się powłoka (anodowanie)
    na kilku detalach aluminiowych. Czy jest jakiś w miarę prosty sposób na
    odtworzenie tego rodzaju powłoki na aluminium?
    Czytam o anodowaniu w kwasie siarkowym, ale nie wiem jakie stężenia,
    jaki czas i jakie inne parametry.
    Jacek

  • 2. Data: 2018-02-21 07:29:00
    Temat: Re: Aluminium - odtworzenie zniszczonej powłoki
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-21, Jacek <k...@a...com> wrote:
> [...]
    > odtworzenie tego rodzaju powłoki na aluminium?
    > Czytam o anodowaniu w kwasie siarkowym, ale nie wiem jakie stężenia,

    A jaką funkcje ma pełnić ta powłoka, głownie estetyczną, czy tez
    zwiększającą odporność mechaniczną (twardośc, odporność na zarysowania)?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2018-02-21 09:09:05
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > A jaką funkcje ma pełnić ta powłoka, głownie estetyczną, czy tez
    > zwiększającą odporność mechaniczną (twardośc, odporność na zarysowania)?
    To są elementy szybkowara, więc chyba głównie antykorozyjną i w
    mniejszym stopniu odporność na zarysowania.
    Jacek

  • 4. Data: 2018-02-21 09:22:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-21, Jacek <k...@a...com> wrote:
    > To są elementy szybkowara, więc chyba głównie antykorozyjną i w
    > mniejszym stopniu odporność na zarysowania.

    Spróbuj jakieś 2-3A/dm2 przez 30 min, w temp. ca 20-22C i stęzeniu kwasu 15%.
    Potem opłucz dobrze i pogotuj ze 15-20 min w wodzie (zamykanie porów).

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-02-21 11:36:24
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Spróbuj jakieś 2-3A/dm2 przez 30 min, w temp. ca 20-22C i stęzeniu kwasu 15%.
    > Potem opłucz dobrze i pogotuj ze 15-20 min w wodzie (zamykanie porów).
    Dzięki!
    Zapytam jeszcze:
    - element aluminiowy, który ma być anodowany podłączam jako anodę (+) ?
    - jak podłączyć element? Czy można przewodem miedzianym, czy szukać
    aluminiowego?
    - katodę z czego zastosować?
    Jacek

  • 6. Data: 2018-02-21 11:56:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-02-21 o 11:36, Jacek pisze:

> [...]
    > - element aluminiowy, który ma być anodowany podłączam jako anodę (+) ?
    > - jak podłączyć element? Czy można przewodem miedzianym, czy szukać

    To jednak Wy tak na poważnie? :-)
    Dlaczego nie zanieść do anodowni?

    Robert

  • 7. Data: 2018-02-21 12:11:46
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > To jednak Wy tak na poważnie? :-)
    > Dlaczego nie zanieść do anodowni?
    Kwas, naczynia, zasilacz mam w warsztacie, a anodowni to nawet nie wiem
    gdzie szukać.
    Z zakładów w pobliżu mam tylko zakład pogrzebowy ;-)
    Jacek

  • 8. Data: 2018-02-21 13:57:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-21, Jacek <k...@a...com> wrote:

    > Dzięki!
    > Zapytam jeszcze:
    > - element aluminiowy, który ma być anodowany podłączam jako anodę (+) ?

    tak

    > - jak podłączyć element? Czy można przewodem miedzianym, czy szukać
    > aluminiowego?

    Lepiej coś bardziej odpornego niż Al bo jeszcze się wyizoluje
    elektrycznie w trakcie. Drut stalowy nierdzewny np SS316L, miedź...

    > - katodę z czego zastosować?

    Może być nawet aluminową (będziesz miał wtedy tylko sole Al w zupie) ale
    inne popularne jak wspomniana SS316L czy miedź też się nada.

    Tylko popróbuj najpierw na jakis kawałkach - nie ma co prawda gwarancji,
    że będzie to ten sam stop Al ale zawsze trochę pomoże uwidocznić, czego
    się w danych warunkach można spodziewać.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-02-21 15:27:34
    Od: 4...@g...com

    Na produktach robionych w duzych ilosciach robia na aluminium powloki fosforanowe.
    Kup fosol i sprawdz na kawalku blachy al czy zrobi sie powloka. W przemysle uzywaja
    specjalnych kapieli do wykonywania powlok konwersyjnych na aluminium co nie znaczy ze
    z fosolem sie nie uda.

  • 10. Data: 2018-02-21 16:44:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >W przemysle uzywaja specjalnych kapieli do wykonywania powlok
    >konwersyjnych na aluminium co nie znaczy ze z fosolem sie nie uda.

    Ale tu przemysl spozywczy.
    -czy to sie nie rozpusci przy gotowaniu ?
    -czy to zdrowe dla pacjenta ? Tak wstepnie fosforany wydaja mi sie
    wrecz pozyteczne - ale jak wiadomo - kazde lekarstwo w nadmiarze jest
    trucizna :)

    J.