  • 1. Data: 2015-01-08 09:43:31
    Temat: Antena teleskopowa do radiotelefonu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od paru miesięcy posiadam licencję krótkofalarską. Co prawda początkowo
    moje zainteresowania oscylowały głównie wokół tematyki KF i "homemade",
    jednak po zrobieniu licencji kupiłem sobie chińskiego ręczniaka UKF
    (Baofeng UV-5R) i zacząłem robić pierwsze łączności.
    Niestety okazało się, że w moim domowym QTH panują niezbyt sprzyjające
    warunki do pracy z ręczniaka. Stojąc przy domu nie można nawet otworzyć
    większości przemienników, Koskową ledwie słychać. Nieco lepiej na
    otwartym terenie, na balkonie albo z okna dachowego - wtedy już jakoś da
    się porozmawiać. Z pobliskiego wzgórza już bez problemu się dowołuję,
    robiąc QSO na dystansach kilkudziesięciu km.

    Ostatnio kupiłem antenę Nagoya NA771 (około 40 cm długości), która nieco
    poprawiła sytuację, ale wciąż daleko jest do ideału.
    Czy zakup anteny teleskopowej (np. Harvest RH660) może pomóc na tyle, że
    możliwe stanie się robienie łączności z tej mojej dolinki? Czy też nie
    powinienem na to liczyć i jedyną nadzieją jest zainstalowanie anteny
    stacjonarnej i zakup bazowego radia o większej mocy?

  • 2. Data: 2015-01-08 09:54:50
    Temat: Re: Antena teleskopowa do radiotelefonu
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 08 Jan 2015 09:43:31 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > powinienem na to liczyć i jedyną nadzieją jest zainstalowanie anteny
    > stacjonarnej i zakup bazowego radia o większej mocy?

    IMO ręczniaka się kupuje żeby mieć łączność w podróży. Do zabawy w domu
    tylko urządzenie stacjonarne i obrotowa antena kierunkowa na dachu.
    Więka moc w ręczniaku nie poprawi faktu że nie słyszysz innych stacji a
    zastosowanie w nim anteny o jakimś tam niewielkim zysku poprawi sytuację
    niewiele.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2015-01-08 10:33:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > Więka moc w ręczniaku nie poprawi faktu że nie słyszysz innych stacji a
    > zastosowanie w nim anteny o jakimś tam niewielkim zysku poprawi sytuację

    Wiesz, generalnie właśnie w tym celu kupiłem ręczniaka. Generalnie dużo
    się przemieszczam. Właściwie codziennie jestem w pobliskim mieście, a
    tam mam o wiele lepsze warunki. Moja najbliższa okolica jest pagórkowata
    i o ile w mojej dolince są dosyć marne warunki, to z pobliskich wzgórz
    robiłem łączności przez przemienniki oddalone o jakieś 60 km (i trochę
    skromniejsze na na direct). Pewnie przy dobrej propagacji dałoby się z
    tego radia "wyciągnąć" znacznie więcej.
    Poza tym ręczniak przyda się w sezonie rowerowym. ;)

    Zastanawiam się po prostu, czy dłuższa (około 1m) antena teleskopowa
    pozwoli mi wygodnie z kimś porozmawiać podczas spaceru w pobliżu domu.

    O stacjonarnej instalacji myślę tak czy inaczej.

  • 4. Data: 2015-01-08 10:37:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2015-01-08 o 09:43, Atlantis pisze:
> [...]
    > powinienem na to liczyć i jedyną nadzieją jest zainstalowanie anteny
    > stacjonarnej i zakup bazowego radia o większej mocy?
    Zawsze możesz spróbować pół-środków w postaci zakupu anteny samochodowej
    (przyda się na przyszłość do auta albo gdzieś indziej) i użycie jej jako
    stacjonarnej. Zawsze to dużo łatwiej, taniej i prościej zamontować
    (zwłaszcza jak masz metalowy dach i uchwyt magnetyczny).

    Taka samochodówka na dachu domu nie będzie tak dobra jak duża
    stacjonarna antena (zwłaszcza kierunkowa), ale będzie nieporównywalnie
    lepsza niż jakikolwiek teleskop czy inne coś do ręczniaka (bez
    przeciwwagi, bez strojenia itp).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2015-01-08 10:55:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-08 o 10:33, Atlantis pisze:
    > (...)
    > Zastanawiam się po prostu, czy dłuższa (około 1m) antena teleskopowa
    > pozwoli mi wygodnie z kimś porozmawiać podczas spaceru w pobliżu domu.
    > (...)

    Nie wiem, co to za radio i na jakich częstotliwościach pracuje. Ale czy
    przypadkiem anten nie dobiera się do długości fali?
    Chyba, że pisząc "około 1 m" miałeś na myśli już dopasowaną długość "bata".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-01-08 11:10:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-08 o 10:55, Adam pisze:

    > Nie wiem, co to za radio i na jakich częstotliwościach pracuje. Ale czy
    > przypadkiem anten nie dobiera się do długości fali?
    > Chyba, że pisząc "około 1 m" miałeś na myśli już dopasowaną długość "bata".

    Mowa o radiu dwupasmowym - 2m/70cm.
    Pisałem oczywiście o długości promiennika. Przy czym jak wiadomo antena
    skrócona z myślą o wygodzie korzystania ma mniejszą sprawność, niż coś
    na 1/2 lub 5/8 fali.

  • 7. Data: 2015-01-08 11:28:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-08 o 10:37, BartekK pisze:

> [...]
    > stacjonarna antena (zwłaszcza kierunkowa), ale będzie nieporównywalnie
    > lepsza niż jakikolwiek teleskop czy inne coś do ręczniaka (bez

    Hmm... Czyli zamontowana na dachu samochodówka o promienniku długości
    np. 50 cm powinna sprawdzić się lepiej, niż teleskop mający po
    rozłożeniu 1 metr długości?

  • 8. Data: 2015-01-08 13:09:18
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 08 Jan 2015 10:33:06 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Zastanawiam się po prostu, czy dłuższa (około 1m) antena teleskopowa
    > pozwoli mi wygodnie z kimś porozmawiać podczas spaceru w pobliżu domu.

    Ta o której wspomniałeś ma 3 dB zysku (a przynajmniej producent tyle
    deklaruje). To w praktyce tyle co nic, szkoda kasy i zachodu.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2015-01-08 13:39:47
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/01/2015 10:28, Atlantis wrote:

    > Hmm... Czyli zamontowana na dachu samochodówka o promienniku długości
    > np. 50 cm powinna sprawdzić się lepiej, niż teleskop mający po
    > rozłożeniu 1 metr długości?

    1. Kazda antena zamontowana na dachu bedzie pracowala lepiej niz
    cokolwiek innego w budynku

    2. Nie patrz na dlugość tylko na jej zysk dla określonego pasma.

    3. Anteny helikalne i inne mobilne mają małe zyski (a w zasadzie straty)
    i ich głównym celem jest nie uszkodzenie koncówki nadajnika :-)

    4. Reczniak podpiety pod antene zewnetrzna moze dac marne zyski ze
    wzgledu na kiepskie obwody wejsciowe. Bliskosc jakiegokolwiek nadajnika
    bedzie wplywala negatywnie na odbior.

    c.

  • 10. Data: 2015-01-08 13:41:52
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/01/2015 12:39, Cezar wrote:
    > 4. Reczniak podpiety pod antene zewnetrzna moze dac marne zyski ze
    > wzgledu na kiepskie obwody wejsciowe. Bliskosc jakiegokolwiek nadajnika
    > bedzie wplywala negatywnie na odbior.

    *marne rezultaty* mialo byc...