  • 1. Data: 2012-05-27 19:40:36
    Temat: Anteny
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Ja wiem, ze bez matematyki sie nie da, nie mam nic przeciwko, we stresie
    to i nawet rownanie rozniczkowe czlek rozwiaze;-), ale jak przegladam
    kolejna ksiazke, w ktorej autor popisuje sie znajomoscia greckiego
    alfabetu nie podajac objasnienia "krzaczkow", to mi sie odechciewa.
    Czy ktos moglby wskazac literature n/t anten zrozumiala dla geologa;-)?
    Wsrod polskich publikacji stracilem nadzieje, moze byc po angielsku,
    mimo jednak pewnej bariery jezykowej zwykle wiecej kumam niz po polsku.
    Pytan mam wiele, zbyt wiele, by zanudzac grupe i sa to raczej pytania
    podstawowe. Ot, chocby jak sie wyznacza impedancje anteny, zysk, moc,
    czemu stosuje sie antene helikalna, gdzie indziej dipol, a w innym
    przypadku jeszcze inna, jak wplywaja rozne obiekty w poblizu anten na
    jej wlasciwosci itd. Ogolnie cos bardziej opisowego niz wyklad z
    matematyki. Pomozecie?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2012-05-27 21:07:31
    Temat: Re: Anteny
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Pawel "O'Pajak" wrote:
    (ciap)
    > Ogolnie cos bardziej opisowego
    > niz wyklad z matematyki. Pomozecie?

    http://chomikuj.pl/tomcyb1/radiokomunikacja/ksi*c4*8
    5*c5*bcki/anteny/Amatorskie+anteny+KF+i+UKF+-+Z.+Bie
    *c5*84kowski*2c+E.+Lipi*c5*84ski,374971499.pdf

    http://tiny.cc/00dzew

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 3. Data: 2012-05-27 22:07:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

> [...]
    > przypadku jeszcze inna, jak wplywaja rozne obiekty w poblizu anten na
    > jej wlasciwosci itd. Ogolnie cos bardziej opisowego niz wyklad z

    Jest Rothammel, po polsku chyba Anteny albo Budowa Anten, ale po autorze
    powinieneś w bibliotece znaleźć. W Niemczech zwane biblią antenową. Jest
    napisana dla praktyków, trochę teorii jest, ale nie za dużo, dla geologa
    wystarczy :-). Chyba, że poszukujesz opisów anten dla geologów, czyli na
    fale długie i bardzo długie oraz bardzo krótkie. Gdzieś mam coś na temat fal
    długich: Aerials for VLF, czy jakoś tak podobnie, wydane przez RSGB.
    Aha, znalezłem jeszcze jeden staroć; Janusz Bator "Anteny i instalacje
    antenowe", ISBN 83-206-0146-0. Jest trochę wzorków, ale lekko strawnych.
    Maxwella i jego kolegów można zostawić w piwnicy :-).

    Waldek

  • 4. Data: 2012-05-27 23:53:51
    Od: JurekD <i...@...com>

    W dniu 2012-05-27 19:40, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > przypadku jeszcze inna, jak wplywaja rozne obiekty w poblizu anten na
    > jej wlasciwosci itd. Ogolnie cos bardziej opisowego niz wyklad z

    arrl antenna handbook, nic lepszego nikt nie napisal do tej pory.

  • 5. Data: 2012-05-28 00:06:38
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    JurekD wrote:

    > arrl antenna handbook, nic lepszego nikt nie napisal do tej pory.

    Polimeryzowałbym ;-). ARRL antenna handbook nie jest złe, ale uważam
    Rothammela za dużo lepszego. Przynajmniej nie trzeba paluchów i nóg na metry
    przeliczać ;-)

    Waldek

  • 6. Data: 2012-05-28 16:50:04
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Dzieki Wam wszystkim za odpowiedzi, te propozycje sa duzo lepsze od
    tego, co usilowalem zrozumiec do tej pory, fajnie jest postudiowac na
    stare lata;-)
    A propos studiow i rownan Maxwella, to kiedys mielismy cwiczenie, byl
    jakis uklad z lampa, trzeba bylo przeprowadzic badanie, wyniki, dyskusje
    wynikow, opis - klasyczna laborka. Ni cholery nam nie wychodzilo to co
    trzeba, no ale zaliczyc trzeba. No to kombinujemy, wyniki troche z
    LOTTO, ale prawdopodobne, piszemy sprawozdanie, idziemy do p. prof. Pan
    prof czyta, usmiecha sie dobrotliwie, cos tam pyta, zalicza, na koniec
    rzuca od niechcenia: "bo wiecie, ta lampa to jest od 5 lat spalona...";-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa