  • 1. Data: 2019-08-24 11:05:18
    Temat: Atxmega123A3U - bootloader DFU
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Złożyłem sobie prostą płytkę prototypową z układem Atxmega128A3U oraz
    kilkoma peryferiami. Ponieważ w tej chwili nie mam dostępu do
    programatora PDI, postanowiłem przetestować jej działanie za pomocą
    bootloadera DFU.

    Poniższa nota twierdzi, że w celu uruchomienia bootloadera w tym
    konkretnym układze trzeba zewrzeć z masą pin PE5 podczas resetu.

    https://www.mouser.com/ds/2/268/doc8429-1066104.pdf

    Ponieważ w moim projekcie ten pin jest również linią SCK w interfejsie
    SPI podłączonym do karty SD, wstawiłem tam bufor trojstanowy, który
    łączy linię z przyciskiem tylko wtedy, gdy linia reset również jest w
    stanie niskim.

    Nie zadziałało. Wciskam przycisk DFU, nie puszczając go wciskam reset,
    potem puszczam reset i przycisk DFU. Zgodnie z opisami znalezionymi w
    internecie w tym momencie komputer powinien wykryć nowe urządzenie USB.
    Pod Linuksem jednak niczego nie widać w lsusb, Windows także niczego nie
    wykrywa.

    Pomyślałem, że może winny jest bufor - jeśli sprawdzanie nie odbywa się
    w stanie resetu, ale na początku pracy mikrokontrolera, to po puszczeniu
    przycisku reset na linii DFU znów pojawi się stan wysokiej impedancji.
    Wylutowałem więc bufor i wstawiłem zworę (na tym etapie rzecz jasna
    karty SD nie było w gnieździe).

    To samo. Komputer ciągle go nie widzi.
    Sprawdziłem, czy gniazdko micro USB jest podłączone do właściwych linii
    i tu si>=ę wszystko zgadza. Jedyna różnica w stosunku do schematu
    aplikacyjnego to zastosowane diodowego zabezpieczenia USBLC6-2, które
    zwykle stosuję w swoich urządzeniach z USB.

    Układ zasilania działa, zasilanie podłączone prawidłowo, pin RESET/PDI
    podciągnięty do plusa zasilania rezystorem 10k. Rzecz jasna MCU zasilany
    z 3,3V.

    Ktoś ma jakiś pomysł o co może chodzić? Mógł mi się trafić układ bez
    fabrycznie wgranego bootloadera? To w ogóle możliwe, czy one mają go na
    stałe zapisywanego maską na etapie produkcji, jak w przypadku niektórych
    ARM-ów?

  • 2. Data: 2019-08-24 14:58:51
    Temat: Re: Atxmega123A3U - bootloader DFU
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, problemów ciąg dalszy.
    Zdobyłem programator PDI (klon AVRISP MKII), podłączyłem go do płytki
    (wydaje mi się, że prawidłowo) i ustawiłem w tryb przeznaczony do
    współpracy z AVRDUDE. Tym razem Linux wykrywa programator (jest widoczny
    pod lsusb). Jednakże gdy tylko spróbowałem odczytać ID układu za pomocą
    wspomnianego wcześniej programu, zaczął on sypać błedami w stylu:

    avrdude: stk500v2_recv_mk2: error in USB receive avrdude:
    stk500v2_getsync(): timeout

    W parametrze polecenia umieściłem "-c avrisp2 -P usb".

    Ciągle nie wiem, czy atxmega w ogóle jest sprawna, bo tym razem wydaje
    się, że problem leży gdzieś w sofcie odpowiedzialnym za komunikację
    komputera z programatorem.

    Ktoś ma jakiś pomysł jak mógłbym to rozwiązać?

    Dla jasności - próbowałem też podłączyć programator do Raspberry Pi i
    uruchomi>=ć programator z jego poziomu. Miałem taki sam objaw.

  • 3. Data: 2019-08-24 16:43:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2019-08-24 o 14:58, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Dla jasności - próbowałem też podłączyć programator do Raspberry Pi i
    > uruchomi>=ć programator z jego poziomu. Miałem taki sam objaw.

    Jeżeli to jest klon z 10-pinową taśmą (chociaż on się chyba trochę
    inaczej nazywa) to xmegi na nim możesz nie uruchomić. Kiedyś kupiłem coś
    takiego ale xmegi na liście obsługiwanych układów nie było i nie
    działało. A jeżeli ma taśmę 6-pinową to spróbuj najpierw podłączyć do
    Atmel Studio.
    A w poleceniu do avrdude chyba brakuje jeszcze paru parametrów - w
    szczególności określenia typu układu który chcesz podłączyć. Tak z
    pamięci piszę.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2019-08-25 00:21:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.08.2019 16:43, Dariusz Dorochowicz wrote:

> [...]
    > takiego ale xmegi na liście obsługiwanych układów nie było i nie
    > działało. A jeżeli ma taśmę 6-pinową to spróbuj najpierw podłączyć do

    Szerokość taśmy nie ma tutaj nic do rzeczy. Pierwotnie mikrokontrolery
    AVR korzystały ze standardu ISP. Posiadał on sześć linii sygnałowych,
    ale dość długo wyprowadzano je na złaczu IDC-10. Dopiero późnej
    zoptymalizowano to, wprowadzając złącze programowania z sześcioma
    pinami. To jednak ciągle był protokół ISP, więc układu z rodziny XMega
    się na nim nie zaprogramuje.

    Te układy korzystają ze standardu PDI, który posiada cztery sygnały,
    również wyprowadzone na złączu o sześciu ponach.

    Posiadany przeze mnie klon AVRISP MKII jest dość uniwersalny - potrafi
    programować ISP, PDI oraz dodatkowo TPI (standard stosowany w nowszych
    układach AtTiny).

    > A w poleceniu do avrdude chyba brakuje jeszcze paru parametrów - w
    > szczególności określenia typu układu który chcesz podłączyć. Tak z
    > pamięci piszę.

    Określenie układu dodałem. Pominąłem tę część, bo nie ma wielkiego
    znaczenia - odczytanie sygnatury układu powinno zwrócić taki sam efekt,
    bez względu na to, jaki układ podamy.
    Zresztą... Wyskakujący błąd wskazuje na problem w komunikacji pomiędzy
    komputerem i programatorem, a nie programatorem i układem.

  • 5. Data: 2019-08-25 09:04:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/08/2019 00:21, Atlantis wrote:
    > Zresztą... Wyskakujący błąd wskazuje na problem w komunikacji pomiędzy
    > komputerem i programatorem, a nie programatorem i układem.

    Dwa hinty:
    a) wepnij przez HUB usb
    b) sprawdź pod Linuxem

    Teraz wyjaśnienie: Windows w *niektórych* implementacjach sterowników i
    hardware nie potrafił się dogadać z conajmniej kilkoma programatorami.
    Miałem swego czasu kilkadziesiąt róznych sprzetów pod ręką i kilka nie
    było w stanie obsługiwać wprost urządzeń takich jak programatory (i nie
    tylko, ale głównie takich). Przykładem by PICkit bodaj 2, fabryczny,
    oryginalny z microchipa. Nie działał na niewielkim procencie hardware z
    windowsami 7. Aplikacja microchipa albo go nie widziała albo zgłaszała
    różne błędy podczas zabawy. Nie spodziewam się że to jest jakiś problem
    z uszkodzonym systemem bo to pracownie komputerowe zaraz po instalacji.

    *Zawsze* udawało się to naprawić wpinając takie urządzenie przez
    najtańszy HUB usb.

    Co do b) to chodzi głównie o to że dostaniesz większą diagnostykę co się
    stało. Kiedyś okazało się że urządzenie w trakcie pracy samodzielnie się
    wypina bo przekraczałem dopuszczalny prąd zasilania zasilając układ
    przez programator... i w dmesg było to widać.

    PS. Istnieje problem z urządzeniami implementującymi stack USB
    softwareowo, np. na zwykłych AVR, przykładem jest programator USBASP.
    Tam wpięcie HUBa tez pomaga ale z innych przyczyn, chodzi o
    bulk-transfer który jest niedopuszczalny dla low-speed ale jednocześnie
    *czasami* obsługiwany w OSach i bardzo często w HUBach. Ale przypuszczam
    że tutaj nie chodzi o ten problem.

  • 6. Data: 2019-08-25 10:54:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jest pewien postęp.
    1) Przyczyna niedziałania AVRISP MKII okazała się być banalna. Wychodzi
    na to, że nie wystarczyło dodać plik konfiguracyjny w /etc/udev/rules.d/
    i zrestartowac konfigurację z linii poleceń. Konieczny był całkowity
    restart systemu, Po tej operacji urządzenia zaczęły się komunikować.
    2) Przez programator byłem w wstanie wgrać hexa z bootloaderem. Wychodzi
    więc na to, że nie był on wgrany fabrycznie.
    3) Ponieważ flash MCU był pusty, bootloader wystartował samoczynnie.
    Pojawił się na liscie urządzeń zwracanych przez lsusb. Program
    dfu-programmer także go widział, za jego pomocą byłem w stanie wgrać
    prosty przykład z miganiem diodą, który uruchomił się po resecie.

    I tu kończy się dobra pasa. Nie jestem w stanie ponownie wejść w tryb
    bootloadera. Wciskam przycisk zwierająct PE5 do masy, naciskam reset,
    trzymam przez chwilę, puszczam reset a następnie PE5. Uruchamia się
    program migający diodą, zamiast bootloadera.

    Ta nota mówi, że w przypadku atxmega128a3u odpowiednim pinem jest PE5.
    https://www.mouser.com/ds/2/268/doc8429-1066104.pdf

    BTW, tak przy okazji. Na płytce mam też układ Wiznet W5100. Jeszcze nie
    jest obsłużony programowo, ale po podpięciu kabla ethernetowego do
    gniazdka świeci dioda informująca o połączeniu i miga ta oznaczająca
    aktywność. Zauważyłem natomiast, że przy odpiętym kablu scalak grzeje
    się dużo mocniej, niż przy podłączonym. W tym pierwszym przypadku jest
    zauważalnie rozgrzany - nie na tyle, żeby parzył i nie dało się go
    dotknąć, ale jednak. W drugim przypadku jest ledwie ciepły.
    To normalne?