  • 1. Data: 2021-08-22 09:31:34
    Temat: Autostrada a4, takie tam ględzenie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    wracałem nocą z Wrocławia do Katowic autostradą a4. trochę żal, że
    rzecznik praw konsumenta nie potrafi wymusić na właścicielu autostrady,
    podawania informacji że będę musiał stać w korku około godziny. Szkoda
    że właściciel nie potrafi tak zbudować zwężenia, żeby zamiast 2 pasów na
    których jedzie się zazwyczaj 100km/h albo więcej, był jeden pas, na
    którym wszyscy jadą chociaż 40km/h.
    W ostatniej chwili, widząc korek, pomyślałem że to chwilowe, rozładuje
    się, a ja przeczekam na mop-ie. zjechałem i poczekałem. nad autostradą
    jest tam kładka, na której stałem i podzwiałem sznur czerwonych świateł.
    jest tam też zakręt, łuk, który ogranicza widoczność. To prawdziwy cud,
    że nie auta nie powpadały na siebie. Jakoś tak nie pamiętamy, aby
    dostosować szybkość do zasięgu wzroku. stałem tam i robiłem zakłady sam
    ze sobą - czy ktoś przypieprzy - czy nie. atmosfera była gorąca, bo
    (mimo absów) śmierdziało paloną gumą z opon. Najlepsi byli mistrzowie,
    którzy widząc że ktoś hamuje na prawym, zamiast hamować, zjeżdżali na
    lewy. Hamulec na maksa, światła stopu zacznyały szybko pulsować a opony
    które znajdowały się na białych liniach piszczały.
    Wielu jadących... nieco wolniej, było w stanie włączyć awaryjne.
    Rajdowcy nie mieli na to czasu :)
    Na ochronę środowiska, na systemy redukcji emisji spalin, jesteśmy w
    stanie wydać.... 1000usd na każde nowe auto. Wystarczyłoby za 10 usd
    dodać do każdego auta system powiadamiania że ci przed tobą stoją. A co
    to ma wspólnego ze środowiskiem? A no to ze każda taka kolizja to
    dodatkowy koszt produkcji i utylizacji pojazdu. nie wpsominanjac już o
    ofiarach. ale gdzie by tam ludzie z głową wydawali kasę
    ToMasz

    PS. jeden autobus też zaczął za późno hamować (/jechał za szybko)Na
    szczęście zjechał na prawo, ominął dwie ostatnie osobówki, (brakło mu 10
    metrów drogi hamowania) odstał swoje i wrócił na prawidłowy pas.

  • 2. Data: 2021-08-22 11:16:10
    Temat: Re: Autostrada a4, takie tam ględzenie
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-22 o 09:31, ToMasz pisze:
> [...]
    > które znajdowały się na białych liniach piszczały.
    > Wielu jadących... nieco wolniej, było w stanie włączyć awaryjne.
    Bo to są Ci mistrzowie "jeżdżę szybko i bezpiecznie" :(

> [...]
    > dodatkowy koszt produkcji i utylizacji pojazdu. nie wpsominanjac już o
    > ofiarach. ale gdzie by tam ludzie z głową wydawali kasę
    Inna sprawa że te bramki to paranoja. Ale może już je wreszcie zlikwidują.

> [...]
    > szczęście zjechał na prawo, ominął dwie ostatnie osobówki, (brakło mu 10
    > metrów drogi hamowania) odstał swoje i wrócił na prawidłowy pas.
    No to się pewnie 'ciepło' zrobiło kierownikowi autobusu :)

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-08-22 12:38:35
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 22.08.2021 o 09:31, ToMasz pisze:
> [...]
    > że właściciel nie potrafi tak zbudować zwężenia, żeby zamiast 2 pasów na
    > których jedzie się zazwyczaj 100km/h albo więcej, był jeden pas, na

    To kwestia braku konkurencji. Można przeróżne rzeczy robić albo wymuszać
    jak się ma taki interes.

> [...]
    > które znajdowały się na białych liniach piszczały.
    > Wielu jadących... nieco wolniej, było w stanie włączyć awaryjne.

    No ale jakoś nikt się nie stuknął. To jak się to udało. I co to za
    miejsce, że zakręt na autostradzie niby jest tak ostry, że trzeba w
    ciemno jechać?

    > Na ochronę środowiska, na systemy redukcji emisji spalin, jesteśmy w
    > stanie wydać.... 1000usd na każde nowe auto. Wystarczyłoby za 10 usd
    > dodać do każdego auta system powiadamiania że ci przed tobą stoją.

    Takie systemy zasadniczo już istnieją w samochodach ale nie kosztują 10
    dolców tylko jednak więcej. No nie tyle by nie było nas na nie stać, ale
    ... w samochodach jest właściwie tylko to, co producent zainstaluje. Mam
    np do każdego swojego samochodu osobny inny kluczyk zamiast wspólnego
    bezkluczyka. Co gorsza, nawet w ramach jednaj marki inaczej działają
    manipulatory przy kierownicy, dobrze że chociaż kierownica nie kręci
    kołami np w drugą stronę :-) Jeden ma światła dzienne, inny nie ma.
    Jeden ma czujnik deszczu, inne nie mają. Nie jestem w stanie tego
    ujednolicić. Ale pedały w miarę zgadzają się :-)

    Wracając do systemów to jest coś takiego jak V2X (vehicle to everything)
    na które składają się V2I (to infrastructure) V2V (to vehicle), V2P (to
    pedestrian), V2G (to grid), V2D (to device) itp. Powstały nawet jakieś
    standardy np. IEEE 802.11p, C-V2X.

> [...]
    > dodatkowy koszt produkcji i utylizacji pojazdu. nie wpsominanjac już o
    > ofiarach. ale gdzie by tam ludzie z głową wydawali kasę

    Nie powinieneś się tym przejmować.

> [...]
    > szczęście zjechał na prawo, ominął dwie ostatnie osobówki, (brakło mu 10
    > metrów drogi hamowania) odstał swoje i wrócił na prawidłowy pas.

    Niesamowita historia :-). Ale tak, podzielam, że coś powinno się już
    wykluć w temacie takich systemów. Osobiście uważam, że należałoby zacząć
    od cyfrowego CB, ale jakoś nie widzę chętnych.

  • 4. Data: 2021-08-22 12:40:53
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 22.08.2021 o 11:16, Janusz pisze:

    > Inna sprawa że te bramki to paranoja. Ale może już je wreszcie zlikwidują.

    Paranoją jest płacenie za korzystanie z dróg, które sami sobie
    wybudowaliśmy. Podobnież opłaty za odbiór śmieci zamiast finansować to z
    podatków powszechnych.

  • 5. Data: 2021-08-22 20:54:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    https://ibb.co/LYj5x6b

    > Takie systemy zasadniczo już istnieją w samochodach ale nie kosztują 10
    > dolców tylko jednak więcej. No nie tyle by nie było nas na nie stać, ale
    > ... w samochodach jest właściwie tylko to, co producent zainstaluje.
    o ile wiem, we wszystkich samochodach, będzie musiał być system wzywania
    pomocy po wypadku. Czyli da się wszystkim narzucić.
    Ja bym chciał, aby każdy samochód miał z tyłu nadajnik radiowy z anteną
    kierunkową, taki nadajnik jak mamy w pilocie do centralnego, informujący
    o tym że pojazd tam jest, i/lub hamuje. Odbiorniki z przodu,
    informowałyby o tym że my zbliżamy się _za szybko_ do stojącego pojazdu,
    albo wręcz hamującego. to by zminimalizowało problem najechania na
    poprzednika. 10usd wystarczy, chyba że system ma jeszcze sam
    hamować/spowalniać, to wymaga drugiego 10usd.

    > Niesamowita historia :-). Ale tak, podzielam, że coś powinno się już
    > wykluć w temacie takich systemów. Osobiście uważam, że należałoby zacząć
    > od cyfrowego CB, ale jakoś nie widzę chętnych.

    bo rozmowy telefoniczne nic nie kosztują? Google i yanosik, informowały
    o korku, ale raz że nie każdy korzysta, dwa, jak będzie mgła, stłuczka,
    to jest za mało czasu aby te systemy ostrzegały.

  • 6. Data: 2021-08-22 20:54:17
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 22 Aug 2021 09:31:34 +0200, w <sfsugo$lua$1@dont-email.me>, ToMasz
    <t...@p...fm.com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > że właściciel nie potrafi tak zbudować zwężenia, żeby zamiast 2 pasów na
    > których jedzie się zazwyczaj 100km/h albo więcej, był jeden pas, na

    Szkoda, że istnieje tam absurd w postaci tych bramek.

    Dla niezorientowanych: w przypadku braku biletu przy zjeździe z A4 naliczana
    jest opłata z najdalszego miejsca, czyli właśnie spod Wrocławia.

    Pobierając w tym miejscu absolutnie-zbędny-bilet można go od razu wyrzucić, bo
    i tak zapłacisz tą samą kwotę.

  • 7. Data: 2021-08-23 01:19:09
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 22.08.2021 o 20:54, ToMasz pisze:

    > https://ibb.co/LYj5x6b

    Gdzieś tam faktycznie były ostre zakręty z ograniczoną widocznością
    niepasujące do autostrady.

    > o ile wiem, we wszystkich samochodach, będzie musiał być system wzywania
    > pomocy po wypadku. Czyli da się wszystkim narzucić.

    Kiedy tak będzie? Kiedy moje Twizy będzie miało taki system?!

    > Ja bym chciał, aby każdy samochód miał z tyłu nadajnik radiowy z anteną
    > kierunkową, taki nadajnik jak mamy w pilocie do centralnego, informujący
    > o tym że pojazd tam jest,

    Co to miałoby więcej wnosić w porównaniu ze zwykłymi światłami?

    > i/lub hamuje.

    Jw.

    > Odbiorniki z przodu,
    > informowałyby o tym że my zbliżamy się _za szybko_ do stojącego pojazdu,
    > albo wręcz hamującego.

    To musiałoby jakoś mierzyć odległość. Nie jest wcale prosto zmierzyć
    odległość radiem. Raczej inne rozwiązania są do tego. I nie wymagają
    nadajnika w poprzedzającym samochodzie.

    > to by zminimalizowało problem najechania na
    > poprzednika.

    W jaki sposób skoro jeszcze nie ma hamować?

    > 10usd wystarczy, chyba że system ma jeszcze sam
    > hamować/spowalniać, to wymaga drugiego 10usd.

    Jak ma sterować to już na pewno nie 10. Ja rozumiem, że wydaje się, że
    10 wystarczy, ale w praktyce tak nie jest.

    > bo rozmowy telefoniczne nic nie kosztują?

    Miałeś Ty kiedy CB? To jest do komunikacji z tymi co są w pobliżu. Nie
    musisz znać ich numeru telefonu tylko nadajesz w eter. W wersji cyfrowej
    mogłoby kierować bardziej precyzyjnie, ale zwykłe rozmowy telefoniczne
    są bezużyteczne.

    > Google i yanosik, informowały
    > o korku, ale raz że nie każdy korzysta,

    Myślałem jednak o czymś więcej niż korkach czy tam wypadkach i policji.
    Np. mnóstwo ludzi ma jakieś problemy ze światłami w swoich samochodach i
    nie wie o tym.

    > dwa, jak będzie mgła, stłuczka,
    > to jest za mało czasu aby te systemy ostrzegały.

    No ale jakby były cyfrowe i oczujnikowane to już mogłyby.

  • 8. Data: 2021-08-23 10:48:32
    Od: K <n...@e...com>

    On 22/08/2021 11:40, ii wrote:

    > Paranoją jest płacenie za korzystanie z dróg, które sami sobie
    > wybudowaliśmy. Podobnież opłaty za odbiór śmieci zamiast finansować to z
    > podatków powszechnych.

    Ale wlascicielem A4 jest z tego co pamietam jakas firma wiec nie do
    konca sami ja sobie wybudowalismy. Podobnie jest zreszta z innymi
    autostradami lub ich odcinkami.

  • 9. Data: 2021-08-23 11:05:14
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-08-23 o 10:48, K pisze:

    > Ale wlascicielem A4 jest z tego co pamietam jakas firma wiec nie do
    > konca sami ja sobie wybudowalismy. Podobnie jest zreszta z innymi
    > autostradami lub ich odcinkami.

    Pomerdało Ci się z odcinkiem Ktw-Krk, tam jest Stalexport. Wro-Ktw jest
    państwowa.

    --
    viktorius

  • 10. Data: 2021-08-23 12:29:15
    Od: K <n...@e...com>

    On 23/08/2021 10:05, viktorius wrote:

    > Pomerdało Ci się z odcinkiem Ktw-Krk, tam  jest Stalexport. Wro-Ktw jest
    > państwowa.

    To pelna zgoda, ze jesli budowalo ja panstwo z podatkow to powinna byc
    za darmo.