  • 1. Data: 2020-05-11 17:07:53
    Temat: BIOS...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Chciałbym ściągnąć BIOS z ROMu laptopa na nośnik,
    by ten BIOS zmodyfikować i wrzucić ponownie do ROMu.
    - czym grozi ewentualny błąd edycji czy wgrywania?
    - czym ściągnąć taki BIOS?
    - czym edytować?
    (niby można czymkolwiek, ;) ale nie jest to przyjemne)

    Gdzie mogę znaleźć gotowe BIOSy (jakichkolwiek
    laptopów - chcę jedynie zapoznać się z urodą)
    i edytory?...

    Mam
    Phoenix TrustedCore TM.
    TM to Trademark?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 2. Data: 2020-05-12 11:42:14
    Temat: Re: BIOS...
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > Gdzie mogę znaleźć gotowe BIOSy (jakichkolwiek
    > laptopów - chcę jedynie zapoznać się z urodą)

    O BIOS to chyba najłatwiej na stronach producentów Płyt
    Głównych/laptopów. Co do narzędzi edycyjnych to nie mam pojęcia czym to
    można robić.

    Osobista rada - ja bym tego nie ruszał. Dwa razy próbowałem wgrać
    firmware do napędów optycznych, i mimo tako że była instrukcja i
    dostępne odpowiednie narzędzie dwa napędy spartoliłem że trzeba było je
    wyrzucić.

  • 3. Data: 2020-05-12 13:03:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-12 o 11:42, Trybun pisze:

> [...]
    > firmware do napędów optycznych, i mimo tako że była instrukcja i
    > dostępne odpowiednie narzędzie dwa napędy spartoliłem że trzeba było je

    BIOS na płycie głównej można zmieniać na niesprawdzony wyłącznie, jeśli
    płyta główna obsługuje dual-bios i w razie porażki jest możliwość
    cofnięcia zmian.
    Inna możliwość (potencjalna) to wymiana kości pamięci.

    Zdecydowanie nie zalecam zmiany zawartości BIOSu na wkład z innego
    modelu płyty głównej. Najczęściej kończy się to uśmierceniem płyty.
    Wiele oryginalnych flasherów broni się przed tym sprawdzając np. sumy
    kontrolne. Ale są BIOSy pisane przez ludzi, mogą nie mieć zabezpieczeń.

    Najczęściej też flashery oprócz nagrywania BIOSu, umożliwiają także
    backup wersji bieżącej. Ale szybciej jest pobrać plik ze strony producenta.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-05-12 18:49:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" r9dvpp$l8k$1$A...@n...chmurka.net

    > Najczęściej też flashery oprócz nagrywania BIOSu,
    > umożliwiają także backup wersji bieżącej.

    Rzeczywiście -- dobrze, że przypomniałeś.

    Ściągnąć można -- jeszcze edycja...

    Trochę strach...

    > Ale szybciej jest pobrać plik ze strony producenta.

    Laptop kupiony w 2008 r.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2020-05-12 18:50:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5eba6f76$0$515$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > próbowałem wgrać firmware do napędów optycznych,
    > i mimo tako że była instrukcja i dostępne
    > odpowiednie narzędzie dwa napędy spartoliłem

    Aktualizowałem nagrywarki 5.25" (chyba spod Win)
    wielokrotnie -- zero problemów.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 6. Data: 2020-05-12 20:26:40
    Od: netx <n...@g...pl>

    > Chciałbym ściągnąć BIOS z ROMu laptopa na nośnik,
    > by ten BIOS zmodyfikować i wrzucić ponownie do ROMu.

    Nie wiem czy to Ciebie zainteresuje ale ostatnio potrzebowałem
    odblokować undervolting CPU i/lub underclocking - w celu obniżenia
    temperatur procesora w laptopie. W tym celu potrzebowałem pliku z
    aktualnie wgranym BIOSem (Uefi), następnie programów UEFITool oraz
    IRFExtractor do znalezienia adresów zmiennych UEFI o nazwach: Cfg Lock i
    Overclocking Lock. Potem zmieniłem wartości tych 2 zmiennych (z 1 na 0)
    na żywca chyba w Epromie (?) używając programu RU.Efi (uruchomia się
    komputer z pendrive z tym programem). Jeśli masz BIOS Uefi to możesz
    sobie obejrzeć to i owo tym programem RU.efi.
    Przy tych operacjach posłużyłem się krótkimi tutorialami na sieci i
    wątkiem gdzie użytkownik napotkał te same przeszkody co ja.
    Przy okazji znalazłem też takie forum: https://www.bios-mods.com/forum/
    ale ostatecznie obyło się u mnie bez zadawania pytań na tym forum -
    wszystko znalazłem online.

    Plik z aktualnym BIOSem/Uefi znalazłem na stronie producenta laptopa.

  • 7. Data: 2020-05-12 20:54:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "netx" 5ebaea60$0$17360$6...@n...neostrada.pl

    > Jeśli masz BIOS Uefi

    Fujitsu-Siemens nie ma UEFI, ale Acer ma.

    > Przy okazji znalazłem też takie forum: https://www.bios-mods.com/forum/

    > Plik z aktualnym BIOSem/Uefi znalazłem na stronie producenta laptopa.

    F-S to stary komputer -- kupiony w połowie 2008 r. jako nie najświeższy.

    -=-

    Dzięki za informacje.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2020-05-13 13:30:18
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > "netx" 5ebaea60$0$17360$6...@n...neostrada.pl

    > F-S to stary komputer -- kupiony w połowie 2008 r. jako nie najświeższy.

    Ale w czym problem?

    Tak dla przykładu poszukałem teraz biosu do mojej bardzo starej, ale i
    bardzo udanej płyty głównej Aopen AX6B+.
    Jest:

    https://www.wimsbios.com/biosupdates/aopen.jsp?start
    =280

    A to płyta, która wyszła ponad 20 lat temu.

    Miewałem pierwsze XT, które miały BIOSy na dyskietce. Tych możesz nie
    znaleźć, ale już późniejsze są do znalezienia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2020-05-24 19:28:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" r9gloc$dkk$1$A...@n...chmurka.net

> [...]

    > A to płyta, która wyszła ponad 20 lat temu.

    > Miewałem pierwsze XT, które miały BIOSy na dyskietce. Tych możesz nie znaleźć, ale

    Jest oficjalny BIOS zdecydowanie nowszy dla mej płytki.
    http://support.ts.fujitsu.com/crosslink.asp?idnr=YKA
    K032647&os=WinXP&lng=com
    BIOS tkwiący teraz w mym F-S jest bardzo stary -- po nim było jeszcze kilka
    nowszych wydań. Ostatnie nosi datę 21 stycznia 2009 r. -- najwyraźniej tak
    sobie dbałem o aktualność BIOSu, choć mam stosowne programy (oficjalne
    i nieoficjalne) wspomagające szukanie BIOSów i pamiętam, że przynajmniej
    jeden raz zaktualizowałem tu BIOS...

    Chcę zaktualizować BIOS, ale soft aktualizujący uważa, że laptop nie jest
    zasilany z AC a akumulator ma mniej niż 20% -- obie te informacje są tak
    sobie prawdziwe:
    - laptop jest podczepiony do fabrycznego zasilacza, choć w laptopie
    nie ma już gniazda DC -- zasilający przewód jest wlutowany w MB
    - ogniwa akumulatora mogą mieć więcej niż 20%, ale elektronika
    akumulatora wie swoje i nie umiem tego naprawić (wymieniłem
    same ogniwa i zasięgałem języka odnośnie resetu elektroniki
    akumulatora...)

    Być może należałoby coś jeszcze podlutować, by zasymulować
    włożenie wtyczki DC dającej prąd z zasilacza AC...

    Spodziewam się przywędrowania gniazd DC z Chin -- być może niebawem
    kolejny raz rozkręcę wszystko, ale nie wiem, co i gdzie lutować, by
    laptop był spokojny o swe zasilanie...

    Każde rozkręcenie i skręcenie daje smutne wyniki -- plastyki laptopa
    są coraz słabsze i coraz mniej miejsc potrafi ,,przyjąć'' wkręty...
    Pokrywka RAMek ma miejsce na co najmniej 7 wkrętów -- ale mogę
    wkręcić tylko 4, z tego tylko 2 by trzymały, więc wkręciłem tylko 2...

    --

  • 10. Data: 2020-05-25 11:03:00
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 12.05.2020 o 13:03, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Najczęściej też flashery oprócz nagrywania BIOSu, umożliwiają także
    > backup wersji bieżącej. Ale szybciej jest pobrać plik ze strony

    Ale ten ze strony producenta  aktualizacyjny BIOS to chyba można
    traktować jako sprawdzony?