  • 1. Data: 2014-09-23 17:25:35
    Temat: BSOD-y po dołożeniu RAMu
    Od: kiszony <k...@g...com>

    Problem jak w temacie. Może ktoś coś doradzi.

    Mój konfig:

    C2D E8400 na standardowym taktowaniu
    4x 1GB RAM Geil Ultra ddr2 800Mhz 4-4-4-12
    GeForce 260 GTX
    Asus P5B (najnowszy BIOS)
    Win 7 64bit
    Zasilacz OCZ ModXStream-pro 600W

    Problem:

    BSOD-y w zupełnie randomowych momentach

    Opis:

    Wszystko hulało, ale za mało było ramu, więc dokupiłem ostatnio 2x1GB.
    Dokładnie te same kości, co miałem wcześniej. Windows wykrył tylko 3GB
    (tzn. "zainstalowano 4GB, w użyciu 3GB - czy coś takiego)

    Włączyłem w BIOS-ie opcję Memory Remap Feature i komp nie wstał. Po
    krótkiej żonglerce kośćmi udało mi się zobaczyć logo Windowsa, ale nic
    poza tym. Zapodałem pamięciom 2,10V i system ruszył. Wszystko działa,
    ale... no właśnie te BSOD-y.

    Czasem po kilku godzinach grania, czasem przy ładowaniu systemu. Różnie.
    Pamięci przechodzą bez błędów test w MEMTescie, wszystkie 4 kości razem,
    jak i tylko w parach. Na procesorze świeżo nałożona pasta
    termoprzewodząca, wyczyszczony radiator, zresztą jego bym wykluczył, bo
    wcześniej nie było z nim problemu. Jego temperatura w BIOSI-e to 49
    stopni. W stresie nie jestem pewny, bo speedfan daje mi 4 różne odczyty.
    Najwyższy z nich to ok. 70 stopni.

    Próbowałem puszczać pamięci na 667MHz - nic nie dało. Próbowałem obniżyć
    taktowanie procesora - nic nie dało.

    W googlach znalazłem wątek gościa, który miał chyba identyczny problem
    tylko z pamięciami Corsair. Napisał do producenta i odpisali mu:

    "We do not recommend or support mixing memory even if it is the same
    specification. We can only guarantee memory modules will work as
    advertised if they are from the same kit. to upgrade your system to 4GB
    I would recommend purchasing a 4GB. Please use our online memory
    configurator to find a suitable 4GB kit: Learn & Explore"

    Pytania:

    Spotkaliście się z czymś takim? Miał ktoś 4 kości w dualu i może
    potwierdzić, że działało? Kupić 2x2GB, czy może płyta nie dźwiga takiej
    ilości ramu (mimo specyfikacji) i ją zmienić? Inne pomysły?

  • 2. Data: 2014-09-23 19:15:02
    Temat: Re: BSOD-y po dołożeniu RAMu
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-23 o 17:25, kiszony pisze:
    > Problem jak w temacie. Może ktoś coś doradzi.

    A zapuściłeś test pamięci?

    miab

  • 3. Data: 2014-09-23 19:21:22
    Od: kiszony <k...@g...com>

  • 4. Data: 2014-09-23 20:04:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 23 Sep 2014 17:25:35 +0200, kiszony napisał(a):

    (ciach...)
    > Wszystko hulało, ale za mało było ramu, więc dokupiłem ostatnio 2x1GB.
    > Dokładnie te same kości, co miałem wcześniej. Windows wykrył tylko 3GB
    > (tzn. "zainstalowano 4GB, w użyciu 3GB - czy coś takiego)

    Wskazuje na Windows w edycji 32-bitowej. To akurat nic niepokojącego.

> [...]
    > krótkiej żonglerce kośćmi udało mi się zobaczyć logo Windowsa, ale nic
    > poza tym. Zapodałem pamięciom 2,10V i system ruszył. Wszystko działa,

    Co wyrzuca na tych BSODach? Wywala się z tym samym / zbliżonym komunikatem
    błędu?

> [...]
    > wcześniej nie było z nim problemu. Jego temperatura w BIOSI-e to 49
    > stopni. W stresie nie jestem pewny, bo speedfan daje mi 4 różne odczyty.

    49 stopni na radiatorze? ;))

    > Próbowałem puszczać pamięci na 667MHz - nic nie dało. Próbowałem obniżyć
    > taktowanie procesora - nic nie dało.

    Krótkie pytanie - jak masz ustawione taktowania i timingi pamięci? Automat,
    czy ręcznie?

    (ciach...)
> [...]
    > potwierdzić, że działało? Kupić 2x2GB, czy może płyta nie dźwiga takiej
    > ilości ramu (mimo specyfikacji) i ją zmienić? Inne pomysły?

    Miałem swego czasu jazdy na DFI P45-T2RS z Kingstone'ami 4×2GB DDR2-1066. Na
    domyślnym taktowaniu E8400 z domyślnym dzielnikiem i parametrami branymi
    automatycznie cholery za jasnego gołąbka na 1066 nie chciały startować.
    DDR2-800 - proszę uprzejmie, wieś tańczy, śpiewa i stepuje, na DDR2-1066 -
    nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi.

    Wymuszałem im początkowo pracę w okolicach tych 800 MHz, potem zabrałem się
    za podkręcanie. Ustawione są w tej chwili ,,z palca" z w miarę przyzwoitym
    dzielnikiem po overclockingu procesora i nie robią żadnych harcy przy
    taktowaniu 1042 MHz. :-)

    [ Szczerość. Zaleta, przez wielu nazywana chamstwem. ]
    [ (znalezione w necie) ]

  • 5. Data: 2014-09-23 20:52:25
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "kiszony" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    > Problem jak w temacie. Może ktoś coś doradzi.

    Miałem podobnie po dołożeniu 2x 1GB GoodRam do istniejących 2 x 1GB Geil,
    tylko, że u mnie losowo znikały pliki z dysku twardego. :-)
    Co ciekawe pamięci przechodziły wszelkiego rodzaju testy pamięci,
    pojedyńczo, jak i w zestawach. Nawet wymieniłem dysk twardy na inny, ale
    powtórzyło się dokładnie to samo. :-)
    W końcu wywaliłem te goodramy i pozostałem przy Geilach i wszystko śmiga OK
    zarówno na starym jak i nowym dyski. :D

  • 6. Data: 2014-09-23 20:56:03
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-23 o 20:04, Przemysław Ryk pisze:
    > Dnia Tue, 23 Sep 2014 17:25:35 +0200, kiszony napisał(a):
    >
    > (ciach...)
    >
    > Wskazuje na Windows w edycji 32-bitowej. To akurat nic niepokojącego.

    Tyle że to edycja 64-bitowa;)

    > Co wyrzuca na tych BSODach? Wywala się z tym samym / zbliżonym komunikatem
    > błędu?

    Właśnie dostałem BSOD-a, czytając twój post, ale nie "nadanrzam"
    przeczytać i zapamiętać. To się gdzieś zapisuje?

    > 49 stopni na radiatorze? ;))

    Nie wiem, na czym tam BIOS mierzy temperaturę.

    > Krótkie pytanie - jak masz ustawione taktowania i timingi pamięci? Automat,
    > czy ręcznie?

    Wszystko automat, tylko ustawiłem wyższe napięcie pamięciom.

> [...]

    > za podkręcanie. Ustawione są w tej chwili ,,z palca" z w miarę przyzwoitym
    > dzielnikiem po overclockingu procesora i nie robią żadnych harcy przy

    Kiedyś miałem E2160 podkręconego do 3,00 GHz z tymi pamięciami 2x 1GB.
    Nie pamiętam na ile szły, ale to wszystko było bez podnoszenia napięcia
    proca, czy pamięci. Chyba nie przeskoczyłem 900MHz. Wszystko chodziło
    stabilnie.

    Może to ma związek, bo przed dołożeniem ramu komp mi trochę mulił, ale
    system się nie wywalał. Dlatego zdecydowałem się dorzucić 2GB. Wszystko
    śmiga, gdyby nie te BSOD-y.

    Znalazłem jeszcze coś takiego w intelowskiej specyfikacji chipsetu mojej
    płyty:

    Invalid Configurations
    The following configurations are not valid with the Intel 965 Express
    chipset family:
    o 64-Mb, 128-Mb, 2-Gb, and 4-Gb Memory Technologies for DDR2
    o x4, x32 DIMMs
    o DDR2-533 with any Speed Bin Timing combination other then 4-4-4
    o DDR2-667 with any Speed Bin Timing combination other then 5-5-5
    o DDR2-800 with any Speed Bin Timing combination other then 5-5-5 or 6-6-6
    o Double-Sided x16 DIMMs
    o Registered DIMMs
    o DDR DIMMs
    o Any DIMM with ECC technology

    Jeśli dobrze rozumiem moje pamięci są za szybkie, jak na ten chipset i i
    tak nie idą ze standardowymi timigami. Zastanawiam się, czy przejście na
    P45, by nie rozwiązało problemu.

  • 7. Data: 2014-09-23 20:58:38
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-23 o 19:21, kiszony pisze:

    > " Pamięci przechodzą bez błędów test w MEMTescie, wszystkie 4 kości
    > razem, jak i tylko w parach." ;)

    A GoldMemory?

    miab

  • 8. Data: 2014-09-23 21:06:25
    Od: kiszony <k...@g...com>

    W dniu 2014-09-23 o 20:58, miab pisze:

    > A GoldMemory?

    Tego nie sprawdzałem.

  • 9. Data: 2014-09-23 22:04:12
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 23 Sep 2014 20:56:03 +0200, kiszony napisał(a):

    > Tyle że to edycja 64-bitowa;)

    Z takim zachowaniem x64 spotkałem się jedynie - AFAIR - gdy w komputerze
    była zintegrowana karta grafiki i rezerwowała sobie część pamięci na swoje
    potrzeby.

    > Właśnie dostałem BSOD-a, czytając twój post, ale nie "nadanrzam"
    > przeczytać i zapamiętać. To się gdzieś zapisuje?

    1. Wyłącz automatyczne uruchamianie po BSOD.
    2. NirSoft BlueScreenView -
    http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

    > Nie wiem, na czym tam BIOS mierzy temperaturę.

    No na radiatorze, to by było raczej ciężkawo bez oddzielnego czujnika
    temperatury weń wetkniętego. (1)

    > Wszystko automat, tylko ustawiłem wyższe napięcie pamięciom.

    Sprawdziłbym tak - jeżeli moduły faktycznie te same parametry mają
    (opóźnienia, taktowanie, pojemność): wstawić jeden moduł, ustawić w BIOS
    ręcznie wszystkie parametry, dołożyć resztę, sprawdzić co się dzieje.

    Aha - Command Rate masz ustawiony na 2T czy 1T? Nie wiem na ile to wpływa,
    ale parę razy już miałem, że jak był na 1T, to bywały cuda.

> [...]
    > Nie pamiętam na ile szły, ale to wszystko było bez podnoszenia napięcia
    > proca, czy pamięci. Chyba nie przeskoczyłem 900MHz. Wszystko chodziło

    Na tym P5B rozumiem?

    > Może to ma związek, bo przed dołożeniem ramu komp mi trochę mulił, ale
    > system się nie wywalał. Dlatego zdecydowałem się dorzucić 2GB. Wszystko
    > śmiga, gdyby nie te BSOD-y.

    Nie no - sorry - jak są BSODy, to znaczy, że nie śmiga. Aha - jak rozumiem -
    reszta kompa (dysk choćby) full sprawne, kamikadze boski wiatr?

> [...]
    >
    > Jeśli dobrze rozumiem moje pamięci są za szybkie, jak na ten chipset i i
    > tak nie idą ze standardowymi timigami. Zastanawiam się, czy przejście na

    Ustaw z palca taktowanie DDR2-800 i wymuś timingi 5-5-5 lub 6-6-6 i sprawdź.
    :)

    [ Planowanie ślubu jest zwykle rezultatem nieplanowania rodziny. ]
    [ (Romek Rumpel) ]

    (1) Tak, drę łacha. ;D

  • 10. Data: 2014-09-23 22:25:24
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-09-23 o 17:25, kiszony pisze:

    > Wszystko hulało, ale za mało było ramu, więc dokupiłem ostatnio 2x1GB.
    > Dokładnie te same kości, co miałem wcześniej. Windows wykrył tylko 3GB

    Przede wszystkim, pisać do producenta płyty głównej. Nie wiem, jak u
    Asusa wygląda dual, ale zrób go 2x1G na starych i 2x1 na nowych. W
    Gigabyte są to sloty 1-3 pierwszy dual, 2-4 drugi dual.

> [...]
    > potwierdzić, że działało? Kupić 2x2GB, czy może płyta nie dźwiga takiej
    > ilości ramu (mimo specyfikacji) i ją zmienić? Inne pomysły?

    Pisać do Asusa, niech bios poprawi, mi Gigabyte poprawił, bo pamięci nie
    chciały działać z jednym procesorem w jednej konkretnej konfiguracji -
    to był bodaj barton i 4 moduły pamięci w dualu, na jakimś wolniejszym
    procku (przy takim samym taktowaniu pamięci) działało od kopa, na
    szybszym procku - nie. Upgrade biosu rozwiązał problemy.