  • 1. Data: 2019-01-19 10:46:07
    Temat: Bezpiecznik 400 V
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Mam potrzebę zabezpieczenia urządzenia zasilanego z 400 V, prąd
    rzędu 50 mA. Niestety, bezpieczniki 400 V zaczynają się od 100 mA. Czy
    zwykły topik 50 mA *250 V* ma sens ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2019-01-19 11:28:23
    Temat: Re: Bezpiecznik 400 V
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 19 Jan 2019 10:46:07 +0100, PeJot wrote:

    > Czołem. Mam potrzebę zabezpieczenia urządzenia zasilanego z 400 V, prąd
    > rzędu 50 mA. Niestety, bezpieczniki 400 V zaczynają się od 100 mA. Czy
    > zwykły topik 50 mA *250 V* ma sens ?

    Teoretycznie nie ma, bo nie gwarantuje że po przerwaniu nie powstanie łuk.

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-01-19 11:32:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Teoretycznie nie ma, bo nie gwarantuje że po przerwaniu nie powstanie łuk.
    >
    > Mateusz

    Są długie na 600V szklane z piaskiem w srodku.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 4. Data: 2019-01-19 11:32:51
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mateusz Viste pisze:

    > Teoretycznie nie ma, bo nie gwarantuje że po przerwaniu nie powstanie łuk.
    >
    > Mateusz

    Oj tam...
    Zleży od spodziewanego prądu zwarciowego. Jak duży, to sens maleje, jak
    DC, to tym bardziej maleje i odwrotnie oczywiście.
    Nie da się w ciemno powiedzieć jednoznacznie.
    Zawsze można też podwoić bezpiecznik.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2019-01-19 13:52:36
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-01-19 o 11:32, Janusz pisze:

    > Są długie na 600V szklane z piaskiem w srodku.

    Na prądy 1A i więcej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2019-01-19 13:57:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2019-01-19 o 11:32, Irek.N. pisze:

    > Zawsze można też podwoić bezpiecznik.

    Zdaje się że to jedyne wyjście przy małych prądach.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2019-01-19 14:58:33
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    > Czołem. Mam potrzebę zabezpieczenia urządzenia zasilanego z 400 V, prąd > rzędu 50
    mA. Niestety, bezpieczniki 400 V zaczynają się od 100 mA.
    Czy > zwykły topik 50 mA *250 V* ma sens ?> Spokojnie daj 100mA/400V

    Podstawowym zadaniem bezpiecznika nie jest ochrona urządzenia tylko
    ochrona użytkownika oraz ppoż.

    Bezpiecznik i tak umiera ostatni. A dostatecznie szybko umiera przy
    prądach 10x większych od prawidłowego.

    Nadzieja że bezpiecznik topikowy ochroni cokolwiek z elektroniki jest
    raczej złudna bo przepala się on w odpowiedzi na inne uszkodzenie.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 8. Data: 2019-01-21 09:41:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PeJot wrote:

    > Zdaje się że to jedyne wyjście przy małych prądach.

    Przy małych prądach pozostają jeszcze JFETy/MOSFETy zubożane
    w charakterze ogranicznika prądu. Działają błyskawicznie i nie
    zużywają się, ale są stosunkowo kosztownym rozwiązaniem. No
    i są bezpieczniki PTC, ale nie używam ze względów na ich zawodność
    -- nie wiadomo, jaką to ma charakterystykę po ręcznym lutowaniu
    albo kilku zwarciach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2019-01-21 09:46:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam Górski wrote:

    > Nadzieja że bezpiecznik topikowy ochroni cokolwiek z elektroniki jest
    > raczej złudna bo przepala się on w odpowiedzi na inne uszkodzenie.

    Albo bez uszkodzenia, po długim czasie poprawnego użytkowania.
    Ja z bezpieczników zrezygnowałem całkowicie (z wyjątkiem głównych
    zabezpieczeń na liniach sieciowych, gdzie nie wolno). Dla małych
    prądów (<=500mA) DMOS to jest to, dla dużych stosuję układy aktywne
    (czas reakcji 2us, przykładowo).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2019-01-21 09:50:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PeJot wrote:

    > Czołem. Mam potrzebę zabezpieczenia urządzenia zasilanego z 400 V, prąd
    > rzędu 50 mA.

    400V stałe? Elektroniczny wchodzi w grę?

    Pozdrawiam, Piotr