  • 1. Data: 2018-08-19 22:02:23
    Temat: Białe światło o ładnym widmie i niewielkiej mocy
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Co obecnie zastosować jako źródło światła białego o w miare możliwości
    równym i pełnym widmie? Pomijam slońce, czy poza żarówkami/halogenami
    które mają kiespkie, ale przynajmniej monotoniczne widmo, coś lepszego
    wymyślono? Chcę pokazać rozszczepienie światła dzieciakom i tak się
    zastanawiam czy nie ma jakiś specjalistycznych luminoforów świecacych w
    miarę równo. Jak by były jakies prążki absorpcyjne to się nie pogniewam
    i tak ich, przypuszczam, nie zobaczymy. Pamiętam że w szkole stosowano
    "specjalną lampę" ale nie wiem co w środku bylo, być może byla tam
    zwykła żarowka i jakiś filtr który tłumił żeby widmo było w miarę równe.

  • 2. Data: 2018-08-19 22:18:31
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    > Co obecnie zastosować jako źródło światła białego

    Tak naprawdę to się na tym nie znam, ale zdaje się, że Twoje oczekiwania
    może spełnić to:
    https://www.ceneo.pl/oferty/metalohalogen-150w

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"
    Rzymskie (podobno):
    Quidqiud agis prudenter agas et respice finem

  • 3. Data: 2018-08-19 22:20:50
    Od: Relatywizator rzeczywistości Dąs <f...@g...com>

    https://soyter.pl/diody-sunlike,c409,pl.html ?

  • 4. Data: 2018-08-19 22:27:00
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.08.2018 22:18, BaSk wrote:

    > https://www.ceneo.pl/oferty/metalohalogen-150w

    Metalohalogeny nie mają widma ciągłego. Mają prążkowe, tyle że tych
    prążków jest dosyć dużo. IMHO tylko żarówka jeśli chcemy mieć ciągłe
    widmo, aczkolwiek pokazanie widma prążkowego też nie jest od rzeczy.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2018-08-19 22:27:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-08-19 o 22:18, BaSk pisze:

    > Tak naprawdę to się na tym nie znam, ale zdaje się, że Twoje oczekiwania
    > może spełnić to:
    > https://www.ceneo.pl/oferty/metalohalogen-150w

    Tak sobie...
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Metal_Halide_Rain
    bow.png

    MJ

  • 6. Data: 2018-08-19 22:42:49
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-08-19 o 22:27, Mirek pisze:

    > Metalohalogeny nie mają widma ciągłego. Mają prążkowe, tyle że tych
    > prążków jest dosyć dużo. IMHO tylko żarówka jeśli chcemy mieć ciągłe
    > widmo, aczkolwiek pokazanie widma prążkowego też nie jest od rzeczy.

    LEDy 'full spectrum' vel 'sun-like' mają w zasadzie ciągłe widmo.
    Oczywiście nie tak gładkie jak ciało doskonale czarne, ale powinny
    wystarczyć.

    MJ

  • 7. Data: 2018-08-20 10:12:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 19 Aug 2018 22:02:23 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Co obecnie zastosować jako źródło światła białego o w miare
    > możliwości
    > równym i pełnym widmie? Pomijam slońce, czy poza
    > żarówkami/halogenami

    HQI? Np. HQI-TS 150/D (D - 5600K). Łatwo dostępna i tania. Niestety
    trzonek TS a nie E27, trudno znaleźć E27 w temperaturze między 5000 a
    7000K a w taką powinieneś celować jak chcesz światło słoneczne.
    Oczywiście potrzebujesz również układ zapłonowy.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-08-20 10:27:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-08-20 o 10:12, Marek pisze:

> [...]
    > 7000K a w taką powinieneś celować jak chcesz światło słoneczne.
    > Oczywiście potrzebujesz również układ zapłonowy.

    Miało być równym i pełnym. Lampy metalohalogenkowe tego nie zapewniają,
    niezależnie od temperatury barwowej.

    MJ

  • 9. Data: 2018-08-20 12:51:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Aug 2018 22:02:23 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > wymyślono? Chcę pokazać rozszczepienie światła dzieciakom i tak się
    > zastanawiam czy nie ma jakiś specjalistycznych luminoforów świecacych w

    A nie lepiej pokazac na nierownym widmie ?
    A potem powtorka z Newtona i dziura w zaslonie okna :-)

    IMO - wspolczesne LED sa juz w miare rowne.

    Pewnie zwykla zarowka.

    J.

  • 10. Data: 2018-08-20 15:05:31
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.08.2018 o 22:02, Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > "specjalną lampę" ale nie wiem co w środku bylo, być może byla tam
    > zwykła żarowka i jakiś filtr który tłumił żeby widmo było w miarę równe.

    Jeżeli "równe widmo" oznacza taką samą energię przy każdej długości fali
    z zakresu widzialnego, to odpowiedź jest prosta: nie ma. Chyba, że
    zastosujesz żarówkę i odpowiedni filtr.
    Ale do pokazania widma dzieciakom nie jest potrzebne ciągłe widmo.
    Prążki z lampy fluorescencyjnej lub diody będą nawet lepiej wyglądały.

    P.P.