  • 1. Data: 2018-01-01 04:13:50
    Temat: Błędny R2 w Europie?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Tak sobie myślałem, że jest błąd w zastosowaniu kodu R2... przyjrzałem się
    częstotliwościom i stwierdziłem, że wszystkie są nieparzystymi
    wielokrotnościami częstotliwości sieci w USA, czyli 60 Hz. Tymczasem w
    Europie częstotliwość sieci, to 50 Hz, co nie daje nieparzystych
    harmonicznych...
    Co Wy uważacie?

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 2. Data: 2018-01-01 15:42:03
    Temat: Re: Błędny R2 w Europie?
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-01-01 o 04:13, HF5BS pisze:
> [...]
    > wielokrotnościami częstotliwości sieci w USA, czyli 60 Hz. Tymczasem w
    > Europie częstotliwość sieci, to 50 Hz, co nie daje nieparzystych

    W swoich czasach R2 działało, a teraz już nie ma nawet jednej centrali
    pracującej w R2. Więc w czym problem?

    Poza tym z tymi krotnościami napięcia w sieci to wydumany problem jak z
    synchronizacją w TV - jedyne uzasadnienie było takie, że w studiach TV
    używano lamp łukowych zasilanych z sieci.

  • 3. Data: 2018-01-02 09:38:09
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-01-01 o 15:42, SnCu pisze:
> [...]
    > synchronizacją w TV - jedyne uzasadnienie było takie, że w studiach TV
    > używano lamp łukowych zasilanych z sieci.

    Nie do końca wydumany.
    W telewizorach lampowych, dawało się często zauważyć wpływ brumu na
    odchylanie pionowe.
    Stojące zniekształcenie obrazu było mniej widoczne niż jego pływanie.

  • 4. Data: 2018-01-02 16:00:43
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-01-02 o 09:38, t-1 pisze:
> [...]
    > odchylanie pionowe.
    > Stojące zniekształcenie obrazu było mniej widoczne niż jego pływanie.

    W USA od wprowadzenia tv kolorowej i tak nie było 30 obrazów na sekundę,
    tylko 30/1.001

    Z kolei u nas częstotliwość sieci nijak nie trzymała 50 Hz.

    MJ

  • 5. Data: 2018-01-02 16:28:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 16:00:43 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

    > W USA od wprowadzenia tv kolorowej i tak nie było 30 obrazów na sekundę,
    > tylko 30/1.001

    Bardzo wolne plywanie nie jest az tak bardzo dokuczliwe ... ale 1.001
    to nie tak znow wolno.

    Ale ... ten 1.001 z jakis powodow wprowadzili, czesto sie spotyka
    takie przesuniecia, ponoc po to, aby sie harmoniczne nie nakladaly.

    > Z kolei u nas częstotliwość sieci nijak nie trzymała 50 Hz.

    Mogla sie telewizja dostosowac :-)
    Raczej tego nie robila, ale znow - takie spore odchylki sie rzadko
    zdarzaly.

    J.

  • 6. Data: 2018-01-02 17:04:57
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-01-02 o 16:28, J.F. pisze:

    > Ale ... ten 1.001 z jakis powodow wprowadzili, czesto sie spotyka
    > takie przesuniecia, ponoc po to, aby sie harmoniczne nie nakladaly.

    1.001 wynika z tego, że przy tworzeniu podnośnej koloru wygodnie było z
    jakiegoś powodu dać ułamek (5*7*9)/(8*11) MHz, czyli 315/88 MHz. A potem
    to częstotliwość odchylania poziomego wyszła (315/88)*(2/455)=9/572 MHz,
    a pionowego (9/572)/525 MHz = 30000/1001 fps.

    > Mogla sie telewizja dostosowac :-)
    > Raczej tego nie robila, ale znow - takie spore odchylki sie rzadko
    > zdarzaly.

    Ale pływanie zakłóceń na lampowych telewizorach było powszechne.

    MJ

  • 7. Data: 2018-01-02 18:11:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jan 2018 17:04:57 +0100, Michal Jankowski napisał(a):

> [...]
    > to częstotliwość odchylania poziomego wyszła (315/88)*(2/455)=9/572 MHz,
    > a pionowego (9/572)/525 MHz = 30000/1001 fps.

    Wiki ma szersze wyjasnienia
    https://en.wikipedia.org/wiki/NTSC

    The 59.94 rate is derived from the following calculations. Designers
    chose to make the chrominance subcarrier frequency an n+0.5 multiple
    of the line frequency to minimize interference between the luminance
    signal and the chrominance signal. They then chose to make the audio
    subcarrier frequency an integer multiple of the line frequency to
    minimize visible (intermodulation) interference between the audio
    signal and the chrominance signal. The original black-and-white
    standard, with its 15,750 Hz line frequency and 4.5 MHz audio
    subcarrier, does not meet these requirements, so designers had either
    to raise the audio subcarrier frequency or lower the line frequency.
    Raising the audio subcarrier frequency would prevent existing (black
    and white) receivers from properly tuning in the audio signal.
    Lowering the line frequency is comparatively innocuous, because the
    horizontal and vertical synchronization information in the NTSC signal
    allows a receiver to tolerate a substantial amount of variation in the
    line frequency. So the engineers chose the line frequency to be
    changed for the color standard. In the black-and-white standard, the
    ratio of audio subcarrier frequency to line frequency is
    4.5 MHz/15,750 Hz = 285.71.
    In the color standard, this becomes rounded to the integer 286, which
    means the color standard's line rate is 4.5 MHz/286 ? 15,734 Hz.
    Maintaining the same number of scan lines per field (and frame), the
    lower line rate must yield a lower field rate. Dividing 4500000/286
    lines per second by 262.5 lines per field gives approximately 59.94
    fields per second.

    Co prawda nie bardzo rozumiem czemu podnosna koloru musi byc
    polowkowa, a podnosna audio nie musi ...

    J.

  • 8. Data: 2018-01-04 00:04:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    >
    > Ale ... ten 1.001 z jakis powodow wprowadzili, czesto sie spotyka
    > takie przesuniecia, ponoc po to, aby sie harmoniczne nie nakladaly.

    https://www.youtube.com/watch?v=3GJUM6pCpew

    Gość wyjaśnia to tak przystępnie, że zrozumie nawet ten, co nie szprecha (to
    też germański) w języku Szekspira.

    > Mogla sie telewizja dostosowac :-)
    > Raczej tego nie robila, ale znow - takie spore odchylki sie rzadko
    > zdarzaly.

    No, nieraz zakłócenia sieciowe zdrowo po ekranie latały. Nie mówiąc o tym,
    że można było zaobserwować, że częstotliwości odchylania dla różnych stacji
    różniły się... Więc po przełączeniu z Jedynki na Dwójkę, nieraz pasy leciały
    w drugą stronę...

    --
    Pies jest jedynym zwierzęciem, które potrafi wyrazić zadowolenie lub
    śmiać się kręcąc lub wymachując ogonem i czyni to nieporównanie wdzięczniej

  • 9. Data: 2018-01-04 13:13:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >https://www.youtube.com/watch?v=3GJUM6pCpew

    >Gość wyjaśnia to tak przystępnie, że zrozumie nawet ten, co nie
    >szprecha (to też germański) w języku Szekspira.

    Paru rzeczy nie wyjasnia.
    -dlaczego roznica miedzy podnosna koloru i dzwieku musi byc
    nieparzysta wielokrotnoscia ?
    -czemu podnosna dzwieku nie jest widoczna na ekranie, skoro jest
    parzysta wielokrotnoscia ?
    -czemu delikatnie nie przestawili podnosnej dzwieku, o 4.5kHz by
    wystarczylo ?

> [...]
    >różnych stacji różniły się... Więc po przełączeniu z Jedynki na
    >Dwójkę, nieraz pasy leciały w drugą stronę...

    Ciekawe ... kamery powinny miec chyba jedno wspolne zrodlo
    czestotliwosci, podobnie magnetowidy.
    Jedno w studiu, ale jak studiow kilka, to czemu mnozyc, skoro to w
    jednym budynku ?
    No i przy przelaczaniu zrodel nie chcemy zmiany fazy, wiec jedno dla
    programu, ale znow - czemu nie jedno w budynku ?

    Chyba, ze te kanaly akurat z roznych osrodkow regionalnych ...

    No i ... generator powinien byc kwarcowy, dosc dokladny, 50ppm nie
    powinno byc problemem, to nie powinno az tak bardzo latac ...

    J.

  • 10. Data: 2018-01-04 15:35:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > jedno dla programu, ale znow - czemu nie jedno w budynku ?
    >
    > Chyba, ze te kanaly akurat z roznych osrodkow regionalnych ...

    W jednym ośrodku regionalnym chyba można odbierać co nadają
    w drugim i do tego się synchronizować.

    > No i ... generator powinien byc kwarcowy, dosc dokladny, 50ppm
    > nie powinno byc problemem, to nie powinno az tak bardzo latac ...

    Miałem kiedyś rezonator kwarcowy 15625 Hz (odchylanie poziome).
    Trójpunktowy, w postaci czworokątnego graniastosłupa, taka trochę
    grubsza zapałka. Elektrody z napylanego złota. Zamknięty w szklaną
    bańkę jak lampa elektronowa, z takimi też wyprowadzeniami, wszystko
    można było dokładnie przez szkiełko obejrzeć. Stłukł mi się biedaczek.

    --
    Jarek