  • 1. Data: 2018-12-18 17:21:56
    Temat: Blockchain na przykładzie Bitcoin - gdzie w tym sens?!?
    Od: s...@g...com

    Witam
    Czytam książkę "Zastoswoania technologii blockchain" V. Dhillon, D. Metcalf, M.
    Hooper i nie rozumiem gdzie w tym tkwi sens:
    1. Transakcje są zgłaszane i co ok. 10 min następuje obliczenie kolejnego bloku -
    inne bloki kandydujące zostają odrzucone. Pytania:
    Jakie są kryteria odrzucenia innych bloków transakcji?
    Czy wiele niezależnych i nie związanych transakcji jest zgłaszane do jednego bloku ?
    Ile czasu trzeba czekać na zaakceptowanie transakcji? (w najgorszym przypadku gdy
    jest odrzucana).

    2. Załóżmy, że transakcję chce zawrzeć Bolek płacąc Ali. Bolek podpisuje swoim
    kluczem prywatnym transakcję i dzięki temu Ala może pobrać pieniądze. Ala by zapłacić
    dalej musi podpisać swoim kluczem prywatnym transakcję. I teraz: słabym punktem tego
    procesu jest możliwość wykradzenia kluczy Bolka i Ali. Pytania:
    Czy blokchain zabezpiecza nas przed wykradzeniem kluczy prywatnych?!?
    Do czego właściwie potrzebny jest proces "kopania" bitcoin-ów?!? Co się w tym
    procesie oblicza?
    Wiem, że celem tych obliczeń jest znalezienie takiej funkcji skrótu który był by
    mniejszy od jakiejś wartości. Pytania:
    Co to za wartość?
    I jaki to ma sens? Ograniczenie ilości samych bitcoin-ów?!? To chyba bez sensu...

    z góry dzięki za odpowiedzi
    Szyk Cech
    --
    http://szyk.jcom.pl/
    http://szyk.free.of.pl/

  • 2. Data: 2018-12-18 20:20:36
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 18.12.2018 o 17:21, s...@g...com pisze:
    > Jakie są kryteria odrzucenia innych bloków transakcji?

    Taki blok, by pasował do najdłuższego łańcucha bloków

> [...]
    procesu jest możliwość wykradzenia kluczy Bolka i Ali. Pytania:
    > Czy blokchain zabezpiecza nas przed wykradzeniem kluczy prywatnych?!?

    Klucze prywatne nie są nigdzie rozgłaszane, są zaszyfrowane w portfelu
    na dysku lokalnym.

    > Do czego właściwie potrzebny jest proces "kopania" bitcoin-ów?!? Co się w tym
    procesie oblicza?

    Dobiera się takie liczby do nagłówka bloku, by funkcja skrótu była jak
    najmniejsza, dosyć leciwy dowód poprawności, w innych walutach są np.
    proof o stake i wiele innych.

    > Wiem, że celem tych obliczeń jest znalezienie takiej funkcji skrótu który był by
    mniejszy od jakiejś wartości. Pytania:
    > Co to za wartość?

    Na przykład :
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Hashcash
    podpisuję maila tak by hash zawierał 20 początkowych zer,spamer musiałby
    podpisywać tak każdego maila co zabierało by mu czas

    > I jaki to ma sens? Ograniczenie ilości samych bitcoin-ów?!? To chyba bez sensu...

    To nie ogranicza liczby Bitcoinów ale pozwala uczciwie losować, kto ma
    wygrać nagrodę z nowego bloku zależnie od szybkości, choć z uczciwością
    jest niezbyt gdy są ASIC, które nie dają innym szans

  • 3. Data: 2018-12-18 20:27:00
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 18.12.2018 o 20:20, Borneq pisze:

    > Taki blok, by pasował do najdłuższego łańcucha bloków

    Wyjaśniając:
    mamy 550000 bloków,
    dwóch kopaczy wykopało 550001 blok, nie bierzemy pierwszego (zwłaszcza
    że sieć propaguje powoli) ale czekamy na jeszcze jeden blok, część
    kopaczy uzna blok 550001 pierwszego kopacza, cześć drugiego, i w
    zależności od tego jaki blok będzie uznany przez ten blok 550002, to
    wybierze się blok 550001.

  • 4. Data: 2018-12-20 18:15:25
    Od: s...@g...com

    Dzięki za odpowiedzi.

    Interesują mnie minimalne wymagania logistyczne sieci blockchain, np. bitcoin:
    Czy do przeprowadzenia transakcji między Bolkiem i Alą wystarczy 3 kopaczy? Dwóch
    uzyskujących konsensus (obliczają porównują wynik funkcji skrótu kolejnego bloku w
    blockchain-ie) i jeden który jest odrzucany.

  • 5. Data: 2018-12-29 21:55:25
    Od: s...@g...com

    Broneq - co byś polecił do poczytania z podstaw blockchain? Wolałbym po polsku albo w
    miarę krótkie po angielsku (albo po polsku i krótkie)...

  • 6. Data: 2018-12-29 22:15:20
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 29.12.2018 o 21:55, s...@g...com pisze:
    > Broneq - co byś polecił do poczytania z podstaw blockchain? Wolałbym po polsku albo
    w miarę krótkie po angielsku (albo po polsku i krótkie)...

    Z opisów technicznych dobre jest i po polsku
    "Bitcoin dla zaawansowanych. Programowanie z użyciem otwartego łańcucha
    bloków". Andreas M. Antonopoulos
    To więcej niż podstawy, choć protokół Bitcoina jest znacznie prostszy od
    takiego Ethereum,

  • 7. Data: 2018-12-29 22:21:28
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 29.12.2018 o 21:55, s...@g...com pisze:
    > Broneq - co byś polecił do poczytania z podstaw blockchain? Wolałbym po polsku albo
    w miarę krótkie po angielsku (albo po polsku i krótkie)...

    Na szybko , darmowe tłumaczenia dzięki uprzejmości BTCDuke

    https://btcduke.com/resources/materials/Mastering_Bi
    tcoin.pdf