  • 1. Data: 2012-12-10 20:20:21
    Temat: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ciąg dalszy moich zmagań nad stworzeniem interfejsu, który połączyłby
    pozostałości starego, tarczowego telefonu z modułem GSM. ;)
    Program właściwie już skończyłem pisać - pozostała jeszcze tylko
    ewentualne implementacja dodatkowych funkcji (jak generacja dialtone'u)
    i wprowadzenie kilku drobnych poprawek.

    Okazało się, że ktoś już coś takiego robił
    (https://www.sparkfun.com/products/287?) i nawet podzielił się kodem,
    więc mogłem podpatrzeć kilka rozwiązań. Tylko do pewnego stopnia rzecz
    jasna, choćby ze względu na zastosowanie innego procka i modułu.

    Zarówno modem jak i Atmega bez problemu komunikują się z komputerem za
    pośrednictwem max3232. Po dokładnym przetestowaniu programu połączyłem
    obydwie płytki i włączyłem zasilanie. Mikrosteronikowi udało się włączyć
    modem (zgłosił to mignięciem diody) a potem przestał reagować -
    najwyraźniej oczekując na odpowiedź z modemu. Zmodyfikowałem więc trochę
    funkcję odpowiedzialną za komunikację. Teraz zwraca wartość 0 nie tylko
    wtedy, gdy odebrany komunikat różni się od oczekiwanego, ale także
    wówczas, gdy czas oczekiwania na odpowiedź przekroczy zadaną wartość.

    Dzięki temu dowiedziałem się, że inicjacja wykrzacza się na samym
    początku, nie otrzymując żadnej odpowiedzi na "AT". Przy czym nie wiem
    co nie dochodzi - komenda, czy odpowiedź.

    Parametry połączenia są prawidłowe, zgodne z dokumentacją modemu. Poza
    tym wcześniej używałem obydwu płytek z tak samo skonfigurowanym terminalem.

    Czy długość prowizorycznych połączeń (kabelki ze złączami do goldpinów,
    długości kilkunastu cm) może być tutaj źródłem kłopotów?

    Co powinienem sprawdzić?

  • 2. Data: 2012-12-10 20:44:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.12.2012 20:20, Atlantis wrote:

    > Przy czym nie wiem
    > co nie dochodzi - komenda, czy odpowiedź.

    [...]

    > Co powinienem sprawdzić?

    Podłaczyć się równolegle pod RS-a dwoma terminalami i podsłuchiwać.

    Mirek.

  • 3. Data: 2012-12-10 21:40:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-10 20:44, Mirek pisze:

    > Podłaczyć się równolegle pod RS-a dwoma terminalami i podsłuchiwać.

    W tej chwili mam tylko jeden moduł na max3232, więc podsłuchiwałem na
    zmianę łącząc linię RX na zmianę z TX modemu i Atmegi.

    W każdym razie pomogło. Okazało się, że przyczyna nie dosyć, że była
    programowa, to jeszcze prozaiczna. Zwyczajnie dałem za krótką przerwę
    pomiędzy włączeniem modułu a wysłaniem pierwszej komendy. Modem nie miał
    dostatecznie dużo czasu, żeby zainicjować obsługę rs232. Chyba będę
    musiał przeznaczyć jedną linię na obsługę sygnału zgłaszającego gotowość
    portu do przyjmowania danych.

  • 4. Data: 2012-12-10 22:43:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    No i chyba za bardzo się pospieszyłem ze świętowaniem.
    Co prawda po wprowadzeniu poprawek program przechodzi dalej z inicjacją
    modemu, ale komunikacja nie jest stabilna. Nie udało mi się dotrzeć do
    podania PIN-u...

    "Podsłuchane" odpowiedzi napływające z modemu nie wyglądają zbyt ładnie.
    Pojawiają się wśród nich jakieś krzaczki znaki NULL...

    Plik z przechwyconą sesją terminalową tutaj:
    http://www.sendspace.pl/file/87b2c1f8cb9859f74317f79

    W czym może leżeć przyczyna? Gdy "rozmawiałem" z modułem z komputera,
    przez terminal nie było czegoś takiego. Dostawałem "czyste" komunikaty,
    bez żadnych krzaczków. Wina leży po stronie połączeń czy może raczej
    nieodpowiedniego zasilania?

  • 5. Data: 2012-12-10 23:08:01
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.12.2012 22:43, Atlantis wrote:

    > Wina leży po stronie połączeń czy może raczej
    > nieodpowiedniego zasilania?

    No to już oscyloskop by się przydał, ale najpierw bym spróbował zasilać
    modem osobno żeby po masie od RS-a nie szło zasilanie.

    Mirek.

  • 6. Data: 2012-12-10 23:35:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-12-10 23:08, Mirek pisze:

    > No to już oscyloskop by się przydał

    Oscyloskop mam. Co powinienem sprawdzić?

    > ale najpierw bym spróbował zasilać modem osobno żeby po masie od RS-a
    > nie szło zasilanie.

    Hmm... Możesz napisać coś więcej? W jaki sposób powinienem poprowadzić
    masę i zasilanie? W tej chwili wygląda to następująco:

    1) Na płytce z Atmegą znajduje się stabilizator 78T05, z kondensatorami
    330nF i 100nF. Stabilizator zasila Atmegę część płytki zawierającą uC
    (przez usuwalną zworkę). Z wyjścia biorę stabilizatora biorę też
    zasilanie modemu.
    2) Zasilanie modemu filtrowane jest przez kondensator elektrolityczny
    1000uF w pobliżu modemu.
    3) Masy obydwu płytek są połączone jednym przewodem (pomiędzy minusem
    kondensatora filtrującego zasilanie modemu a okolicą wyprowadzenia masy
    stabilizatora na płytce Atmegi).
    4) Linie RX i TX obydwu urządzeń są połączone kawałkami przewodów o
    długości kilkunastu cm.

    Może masa jest niewystarczająca? Powinienem dodać drugi kabel,
    prowadzący w pobliże wyprowadzeń TX i RX Atmegi?

  • 7. Data: 2012-12-11 00:12:21
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 10.12.2012 23:35, Atlantis wrote:

    > Może masa jest niewystarczająca? Powinienem dodać drugi kabel,
    > prowadzący w pobliże wyprowadzeń TX i RX Atmegi?

    To raczej nic nie da. Po prostu połącz masę grubszym, krótszym przewodem
    a najlepiej podłącz na próbę zasilanie modemu z odseparowanego źródła.
    Nie wiadomo czy masa jest tutaj w ogóle problemem - trzeba to sprawdzić.

    Mirek.

  • 8. Data: 2012-12-11 00:32:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.12.2012 23:35, Atlantis wrote:
    > 4) Linie RX i TX obydwu urządzeń są połączone kawałkami przewodów o
    > długości kilkunastu cm.

    Jakie parametry transmisji ustawiłeś i jaka częstotliwość w atmedze?

    Michoo

  • 9. Data: 2012-12-11 01:29:02
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Oscyloskop mam. Co powinienem sprawdzić?

    Kształt sygnału szeregowego, szerokość bitów.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2012-12-11 01:55:49
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-10 22:43, Atlantis pisze:
> [...]
    > przez terminal nie było czegoś takiego. Dostawałem "czyste" komunikaty,
    > bez żadnych krzaczków. Wina leży po stronie połączeń czy może raczej

    Może procek nie pracuje na kwarcu tylko na wewnętrznym generatorze RC.
    Możesz mieć kilka procent odchyłki w prędkości transmisji.

    --
    pozdrawiam
    MD