  • 1. Data: 2019-08-22 18:11:29
    Temat: Burza na Giewoncie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Nad Tatrami przeszla burza, i tym razem cztery osoby zmarle i 20
    rannych.

    A ja sie zastanawiam ... co sie wlasciwie stalo ?

    Piorun "trafil" bezposrednio w te dwie osoby?
    W poblizu Krzyza to chyba dziwne, ale moze staly dalej ?

    Czy granit dobrym izolatorem, wiec piorun trafil w krzyz, i ladunek
    rozplynął sie po mokrej powierzchni skal, przy okazji rażąc turystow ?

    A co sie dzieje jak turystow zabraknie - ładunek sie na krzyżu
    gromadzi i powolutku przeplywa do głębi Ziemi ?
    Czy raczej rozpływa sie w warstwie powierzchniowej, bo wnikanie do
    wnetrza sfery to nie jest to, co ładunki zwykly czynic ?

    Czy moze zawsze po tej wodzie ... ale chyba nie zawsze piorunowi
    towarzyszy deszcz ?

    A fundamenty przy tym nie cierpia ?

    J.

  • 2. Data: 2019-08-22 18:30:21
    Temat: Re: Burza na Giewoncie
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 22.08.2019 o 18:11, J.F. pisze:
> [...]
    > wnetrza sfery to nie jest to, co ładunki zwykly czynic ?
    >
    > Czy moze zawsze po tej wodzie ... ale chyba nie zawsze piorunowi

    Wiele lat temu piorun uderzył w krzyż. Przy pięknej pogodzie,
    przechodziła tylko jedna niewielka chmura. Na szczycie był tłum,
    wybuchła panika, ludzie pospadali uciekając.

    P.P.

  • 3. Data: 2019-08-22 18:36:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 22.08.2019 o 18:30, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Wiele lat temu piorun uderzył w krzyż. Przy pięknej pogodzie,
    > przechodziła tylko jedna niewielka chmura. Na szczycie był tłum,
    > wybuchła panika, ludzie pospadali uciekając.

    Już pewnie wiecie, piorun trafił w łańcuch którego trzymali się ludzie.

    P.P.

  • 4. Data: 2019-08-22 18:40:02
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.08.2019 18:11, J.F. wrote:

    > A ja sie zastanawiam ... co sie wlasciwie stalo ?

    A ja się dziwię czemu nikt nie korzysta z tego:
    blitzortung.org
    Przecież tą burzę było widać kilka godzin wcześniej:
    http://pl.blitzortung.org/historical_maps.php?map=15
    (cofnijcie na 9:00 UTC)
    Ja rozumiem, że część i tak by poxzła,
    ale niech nie pier... że była całkowitym zaskoczeniem i nie można było
    jej przewidzieć.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2019-08-22 19:12:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 22.08.2019 18:11, J.F. wrote:

> [...]
    >(cofnijcie na 9:00 UTC)
    >Ja rozumiem, że część i tak by poxzła,
    >ale niech nie pier... że była całkowitym zaskoczeniem i nie można

    Hm, przeciez tam widac pioruny, czyli jakby juz troche po fakcie.

    o 7:30 UTC nic nie bylo, a u nas 2h pozniej, czyli niektorzy juz byli
    w gorach, a inni wlasnie wychodzili po sniadaniu ..

    Potem zaczely sie wyladowania ... ale przeciez hen daleko

    i tak naprawde to dopiero ok 10 UTC/ 12 CET mozna bylo ocenic ze burza
    rosnie i idzie w nasza strone.
    Tylko to trzeba sledzic ten serwis caly czas.

    Nawiasem mowiac to slucham swiadkow w radiu - jeden mowi ze nic
    wskazywalo na zagrozenie, drugi, ze podziwia pilota, bo nic nie bylo
    widac.

    I mowia, ze od pioruna skaly sie zaczely sypac ... to moze wiekszosc
    tych rannych kamieniem oberwalo gdzies nizej ?

    J.

  • 6. Data: 2019-08-22 19:15:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Już pewnie wiecie, piorun trafił w łańcuch którego trzymali się
    >ludzie.

    Hm, a krzyz nie powinien ochronic tego lancucha na zasadzie
    piorunochronu ?

    Czy ladunek z krzyza przeplynal na lancuch, a potem ludziom po rękach
    ?

    J.

  • 7. Data: 2019-08-22 19:53:08
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 22.08.2019 19:12, J.F. wrote:

    > Tylko to trzeba sledzic ten serwis caly czas.

    Jak wybieram się np. na rower to zawsze przed wyjściem patrzę czy w moim
    kierunku coś nie sunie.
    Ostatnio wybierając się do znajomych ostrzegałem współtowarzyszy, że
    lepiej przeczekać te pół godzinki bo wpakujemy się wprost na burzę. No i
    przeczekaliśmy, tyle że siedząc w samochodzie na podwórku u znajomych ;)

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2019-08-22 21:32:22
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > A fundamenty przy tym nie cierpia ?

    Cierpią, kilka lat temu był remont bo były popękane. Ponoć właśnie od
    pieruna.
    Wojtek

  • 9. Data: 2019-08-22 21:51:55
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dlaczego nie korzystaja? Bo ludzie to idioci. W klapkach, sandalkach i butach na
    szpilkach w gory ida. Ci w tv ni chuja nie madrzejsi. Powiedzieli zeby nie wylaczac
    telefonow ale zeby przez nie nie gadac jak blisko jest burza. Niedawno chodzilem na
    rehabilitacje. Obsluga to kretyni. Nastawili mi laser na plecy. Nie ma co robic to
    wyciagnalem telefon zeby jakies filmiki poogladac. Prosze natychmiast odlozyc telefon
    slysze. Dlaczego. Bo tak. Ale jak wlaczylem sobie Michalkiewicza przez sluchawke i
    glupia pizda nie widziala to bylo dobrze. Zeby bylo smieszniej to ta sama glupia cipa
    jak nastawia te wszystkie lasery czy inne pola magnetyczne ma telefon w kieszeni.

  • 10. Data: 2019-08-22 22:02:06
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > sluchawke i glupia pizda nie widziala to bylo dobrze. Zeby bylo smieszniej
    > to ta sama glupia cipa jak nastawia te wszystkie lasery czy inne pola

    To jest straszne jak ludzie idą w góry! Nie zdają sobie sprawy z zagrożenia!
    Ja wchodziłem w zeszłym roku na Giewont, lipiec, skwar, wszyscy w krótkich
    spodenkach, japonki, klapki, małe dzieci - koszmar! Ja jedyny byłem
    przygotowany: dwa czekany, raki, profesjonalna odzież, specjalistyczny mocno
    spłaszczony namiot (żeby opierał się wiatrom), butle z tlenem - najgorsze
    były te ich drwiące spojrzenia ignorantów. A przecież to GÓRY i wszystko
    może się zmienić w sekundę! Wejście podzieliłem na 4 dni, co paręset metrów
    obóz, aklimatyzacja, oczywiście poręczówki na każdym etapie i ostatniego
    dnia atak na szczyt. Co dzień rano znajdowałem w przedsionku mojego namiotu
    puszki po Coli i opakowania po chipsach! Przeklęci amatorzy! W końcu
    zdobyłem szczyt, zużyte butle zostawiłem w pod krzyżem w strefie śmierci,
    gdzie -o zgrozo! - spotkałem babcię z dwójką wnucząt! Schodziłem kolejne 4
    dni, ale przeżyłem tę próbę umiejętności i charakteru. Pod koniec sierpnia
    planuję wejść na Kopiec Kościuszki, w stylu alpejskim - ale jak zobaczę
    turystów z dziećmi i watą cukrową, to dzwonię na policję.
    ~Prawdziwy człowiek gór, alpinista, profesjonalsta

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/