  • 1. Data: 2017-06-25 18:06:47
    Temat: Bye, bye, RDS...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    W nawiązaniu do wątku o kolejności padania źródeł czasu:

    http://www.telegraph.co.uk/news/2017/01/05/norway-be
    come-first-nation-switch-fm-radio-shift-digital/

    Norwegia już zaczęła wyłączać sieć FM, Szwajcaria planuj od 2020.
    Pozyskiwani czasu z RDS jest już więc bezcelowe.

    Co (nie)ciekawe, praktycznie nie ma w handlu modułów do DAB.
    Jest jakiś jeden -- duży, drogi i wymaga kilku napięć zasilania.
    A odbiorniczek z RDS ma wymiary 12x12mm i kosztuje dokładnie 3 zł.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2017-06-25 18:08:54
    Temat: Re: Bye, bye, RDS...
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/25/2017 6:06 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > A odbiorniczek z RDS ma wymiary 12x12mm i kosztuje dokładnie 3 zł.

    Zdaje sie że GPS ma obecnie tyle samo. Pewnie że ma ograniczenia, ale
    czasem nie sa one istotne.

  • 3. Data: 2017-06-25 18:40:15
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2017-06-25 o 18:06, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > Jest jakiś jeden -- duży, drogi i wymaga kilku napięć zasilania.
    > A odbiorniczek z RDS ma wymiary 12x12mm i kosztuje dokładnie 3 zł.

    Widziałem poprzednią dyskusję, ale z braku czasu bardzo pobieżnie i
    głosu wtedy nie zabrałem.

    Była chyba wątpliwość co do DCF i że, być może, wkrótce zostanie
    wyłączony. Ale pojawił się zupełnie nowy argument by tego nadajnika (lub
    tego typu nadajników) nie wyłączać:
    https://www.nasa.gov/feature/goddard/2017/nasas-van-
    allen-probes-spot-man-made-barrier-shrouding-earth

    Teraz już nie można wyłączyć tego nadajnika bez uprzedniego przebadania
    długoterminowych szkodliwych efektów na zdrowie człowieka :-)

    Hint 2: DCF oprócz AM nadaje również PSK z rozpraszaniem widma --
    znacznie bardziej odporne na zakłócenia i znacznie większa precyzja
    wyznaczenia momentu zmiany sekundy.

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2017-06-25 18:47:28
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-06-25 o 18:40, mk pisze:
> [...]
    >

    > Teraz już nie można wyłączyć tego nadajnika bez uprzedniego przebadania
    > długoterminowych szkodliwych efektów na zdrowie człowieka :-)

    Ale co to zmieni? Za chwilę znajdą, że częstotliwość 12,345 kHz
    najlepiej chroni Ziemię przed promieniowaniem kosmicznym, ustawią 6
    nadajników na równiku, które będą walić CW i tyle.

  • 5. Data: 2017-06-25 18:55:43
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2017-06-25 o 18:47, SnCu pisze:

> [...]
    > najlepiej chroni Ziemię przed promieniowaniem kosmicznym, ustawią 6
    > nadajników na równiku, które będą walić CW i tyle.

    Całą Ziemię? A może lepiej chroni tylko wybrany region, a inny gorzej!

    Działa => Nie ruszać!
    Uwierz w siłę konserwatyzmu ;-)

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2017-06-25 21:05:11
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    allen-probes-spot-man-made-barrier-shrouding-earth

    > Ale co to zmieni? Za chwilę znajdą, że częstotliwość 12,345 kHz

    A nie 15625, albo 15750? :)

    > najlepiej chroni Ziemię przed promieniowaniem kosmicznym, ustawią 6
    > nadajników na równiku, które będą walić CW i tyle.

    Oj nie wiem, bo się jeszcze jądro Ziemi ugotuje...

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 7. Data: 2017-06-25 22:03:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Zdaje sie że GPS ma obecnie tyle samo. Pewnie że ma ograniczenia, ale
    > czasem nie sa one istotne.

    GPS jest pod wieloma względami poza konkurencją, ale ma zasadniczą wadę:
    musi patrzeć w niebo. RDS i DCF tej wady nie mają.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2017-06-25 22:08:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    mk wrote:

    > Hint 2: DCF oprócz AM nadaje również PSK z rozpraszaniem widma --
    > znacznie bardziej odporne na zakłócenia i znacznie większa precyzja
    > wyznaczenia momentu zmiany sekundy.

    Zgadza się, jeżeli miałbym zdecydować się na DCF, to tylko
    w oparciu o modulację fazy i odbiór korelacyjny. Ale to implikuje
    budowę własnego odbiornika na DSP, tanie moduły po 20 złotych
    opierają się wyłącznie na AM i filtrach kwarcowych -- 30+x
    zbyt wąskie pasmo.

    I prawdopodobnie tak to się skończy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2017-06-25 23:31:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 25 Jun 2017 22:03:34 +0200, Piotr Wyderski
    > GPS jest pod wieloma względami poza konkurencją, ale ma zasadniczą
    wadę:
    > musi patrzeć w niebo. RDS i DCF tej wady nie mają.

    Do tyko odczytu czasu praktycznie nie musi.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-06-25 23:36:59
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2017-06-25 o 22:08, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > budowę własnego odbiornika na DSP, tanie moduły po 20 złotych
    > opierają się wyłącznie na AM i filtrach kwarcowych -- 30+x

    Wykroczy poza budżet 20 zł i gabarytowo nie tak atrakcyjne, ale może się
    przyda:
    http://www.marvellconsultants.co.uk/dcf/
    Nie budowałem powyższego, nawet głębiej nie analizowałem - stosować na
    własną odpowiedzialność :-)

    Z powodzeniem jednak dekodowałem modulację fazy DCF na PC, tj.
    zestrojony obwód rezonansowy z anteną ferrytową w roli L, dalej prosto
    na wejście karty dźwiękowej 192 kHz (tak, też mnie zdziwił brak filtrów
    antyaliasingowych).
    Lat kilkanaście temu to było, gdy odbiorniki GPS wciąż trochę
    kosztowały, a właśnie na precyzyjnym momencie zmiany sekundy czasu UTC
    mi zależało. Pamiętam, że dość ładną zgodność czasu w porównaniu do 1pps
    z GPS otrzymałem tj. kilkadziesiąt us (po uwzględnieniu czasu propagacji
    oraz oszacowanego opóźnienia grupowego w obwodzie LC o dość wysokiej
    dobroci). Ładną, bo ze zwykłego odbiornika DCF AM jitter impulsów
    wynosił dobrych kilkadziesiąt ms :-)

    W czasach telewizji analogowej do precyzyjnego zsynchronizowania zegarów
    kilku gratów rozmieszczonych po okolicy, rozważałem użycie impulsów
    synchronizacji wybranego kanału i wyglądało to wielce obiecująco... Na
    szczęście na Allegro pojawiły się (stosunkowo) tanie moduły GPS :-)

    pzdr
    mk