  • 1. Data: 2019-06-27 10:41:20
    Temat: CAD
    Od: marek <m...@w...pl>

    Który wybrać?

    Dla mechanika (dotychczas AutoCAD 2D), który po "kilku" latach stał się
    mechatronikiem i szuka CAD'a 3D, w którym "ogarnie" również elektronikę
    i optykę.
    Wymagane również:
    - ray-tracer "w czasie rzeczywistym"
    - "skryptowanie" w Python'ie.

    Do pracy:
    SOLIDWORKS
    CATIA
    .... ?

    Jako "przeglądarka" dla klientów:
    FreeCAD
    ...?

  • 2. Data: 2019-06-27 23:05:53
    Temat: Re: CAD
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 czerwca 2019 10:39:59 UTC+2 użytkownik marek napisał:
> [...]
    >
    > Dla mechanika (dotychczas AutoCAD 2D), który po "kilku" latach stał się
    > mechatronikiem i szuka CAD'a 3D, w którym "ogarnie" również elektronikę

    Co to znaczy "ogarnie"?
    Potrzebujesz to integrować z rachunkami? Z symulacjami? Co ten raytracer ma umieć-
    jakie zjawiska w tej optyce symulować?

  • 3. Data: 2019-06-28 09:01:25
    Od: marek <m...@w...pl>

    Dnia Thu, 27 Jun 2019 14:05:53 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Co to znaczy "ogarnie"?
    Szukam programu CAD "mechaniczno-elektronicznego",
    który na podstawie gotowego schematu ideowego (utworzonego w innym
    a "odtworzonego" w tym programie CAD) będzie generował wszystkie pliki
    niezbędne dla zamówienia PCB w "drukarni". Dlatego, że kształt PCB może być
    inny niż "prostokątny" i musi się wpasować w mechanikę.

    > Potrzebujesz to integrować z rachunkami?
    Z "rachunkami" (kosztowymi)... czy obliczeniami (symulacjami)?

    > Z symulacjami?
    Na razie nie jest wymagana "symulacja działania układu elektronicznego",
    ale jakby "CAD" umożliwiał dokupienie takiej "funkcjonalności"
    w przyszłości to byłoby super.

    > Co ten raytracer ma umieć- jakie zjawiska w tej optyce symulować?
    Tylko "foto-realistyczny" wygląd PCB i mechaniki w "real-time",
    a jakby jeszcze "obsługiwał" HDRI to byłoby super.
    Umożliwiać projektowanie torów optycznych (spektroskopia).

    Jakby jeszcze umożliwiał "skryptowanie" w Python'ie to byłoby super.

  • 4. Data: 2019-07-09 17:44:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 28 czerwca 2019 16:00:40 UTC+9 użytkownik marek napisał:

> [...]
    > niezbędne dla zamówienia PCB w "drukarni". Dlatego, że kształt PCB może być
    > inny niż "prostokątny" i musi się wpasować w mechanikę.

    To robią CADy elektroniczne. Żadnej mechaniki tu nie ma.

> [...]
    > Na razie nie jest wymagana "symulacja działania układu elektronicznego",
    > ale jakby "CAD" umożliwiał dokupienie takiej "funkcjonalności"

    Bardziej chodziło mi o rachunki na wzorach, jakaś algebra.

    Symulacje wytrzymałościowe albo przepływowe to inna bajka. Też ważna.

    > Tylko "foto-realistyczny" wygląd PCB i mechaniki w "real-time",
    > a jakby jeszcze "obsługiwał" HDRI to byłoby super.
    > Umożliwiać projektowanie torów optycznych (spektroskopia).

    No to abu abu. Wychodzi że potrzebujesz bardzo zaawansowanego programu do symulacji
    rozchodzenia się światła (z całą fizyką) albo prostego raytracera.

    > Jakby jeszcze umożliwiał "skryptowanie" w Python'ie to byłoby super.

    To Ci pomoże. Bo nie ma pakietu który by to wszystko potrafił. Będziesz musiał
    budować projekty z grubym skryptowaniem, które będą w kilku softach robić kolejne
    etapy. Autodesk ostatnio nakupował różnych softów, ale z ich funkcjonalnością i
    konsolidacją jest słabo. Ja bym zaczął od PTC i kombinował czym i jak robić brakujące
    etapy. Elektroniki o ile wiem nie da się robić żadnym ich softem (choć kupują coraz
    więcej różnych modułów i nieźle je integrują ze starym softem, więc poszukaj), ale
    sam pracowałem z ludźmi od których brałem pliki projektem płytki i z nich generowałem
    modele 3D które potem były analizowane pod zmęczenie lutów (FEA) i wentylację obudowy
    (CFD). Da się, a jak to zautomatyzujesz sobie skryptami, to nawet powino być dość
    bezbolesne.

  • 5. Data: 2019-07-17 14:50:23
    Od: marek <m...@w...pl>

    Dnia Tue, 9 Jul 2019 08:44:39 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > To robią CADy elektroniczne.
    Wiem, że robią. Ale ja potrzebuję CAD'a mechanicznego co "się zna na
    elektronice" na tyle, że używający go mechanik "zaimportuje gotowca" z np
    Eagle itp. i dzięki temu mechanik używający "mechanicznego CAD'a znającego
    się na elektronice" wymyśli sobie nowy lepszy kształt płytki PCB,
    o którym to kształcie nie musi wiedzieć elektronik od Eagle'a (itp).

    > Żadnej mechaniki tu nie ma.
    Bo nie musi.

    > Bardziej chodziło mi o rachunki na wzorach, jakaś algebra.

    A ja miałem na myśli sprawdzanie "działania elektroniki" w oparciu
    o schemat ideowy.

    > Symulacje wytrzymałościowe albo przepływowe to inna bajka. Też ważna.

    Też.

    > No to abu abu. Wychodzi że potrzebujesz bardzo zaawansowanego
    > programu do symulacji rozchodzenia się światła (z całą fizyką)
    > albo prostego raytracera.

    Prostym ray-tracer'em to się robi "efekty" w Eagle,
    nieodróżnialne od fotografii (płytki PCB)
    nie tylko przez laika.

    Ładne parę lat temu widziałem gościa pracującego w Kaśce,
    który "renderował" PCB w projekcie mechanicznym.
    No i temu ich ray-tracer'owi (od Kaśki), tyle że w RT, to jeszcze trochę
    brakowało.

  • 6. Data: 2019-09-03 09:34:23
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > się na elektronice" wymyśli sobie nowy lepszy kształt płytki PCB,
    > o którym to kształcie nie musi wiedzieć elektronik od Eagle'a (itp).

    Trochę chyba błądzisz w temacie. Od 20 lat rzeźbię płytki i zawsze jest
    tak, że najpierw projektowana jest obudowa przez mechanika, który
    narzuca kształt płytki PCB i zaznacza na niej gdzie mają być
    umiejscowione kluczowe z jego punktu widzenia elementy, złącza, gniazda
    zasilania itp... Następnie generuje mi dxf'a z obrysem płytki, który
    importuję do swojego programu i maluję ścieżki.
    Jak już namaluję to o ile jest taka potrzeba mogę wygenerować stepa,
    który z kolei kolega może wrzucić do swojego mechanicznego programu, aby
    zobaczyć czy nie ma jakiś kolizji itp...

    Jakoś nie widzę tego, że elektronik namaluje sobie płytkę wg własnego
    widzi mi się, a później mechanik będzie się ją starał jakoś "upchać" do
    obudowy i dopiero wtedy będzie wymyślał nowy lepszy kształt.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2019-09-06 11:48:42
    Od: marek <m...@w...pl>

    Dnia Tue, 3 Sep 2019 09:34:23 +0200, Krzysiek napisał(a):

    > Trochę chyba błądzisz w temacie.
    Nie.

> [...]
    > zasilania itp... Następnie generuje mi dxf'a z obrysem płytki, który
    > importuję do swojego programu i maluję ścieżki.

    Mechanik nic nie musi narzucać. Zwłaszcza sobie. Mechanik oczekuje, że
    dostanie gotowy projekt układu który jest "skalowalny" w zakresie zmiany
    kształtu PCB.
    Mechanik szuka mechanicznego CAD'a, do którego można dokupić moduł
    elektroniczny do projektowania/edycji/importu PCB.
    Po to by przerobić projekt elektronika. Dlatego, że elektronik nie może
    wiedzieć za wiele.

    > Jak już namaluję to o ile jest taka potrzeba mogę wygenerować stepa,
    > który z kolei kolega może wrzucić do swojego mechanicznego programu, aby
    > zobaczyć czy nie ma jakiś kolizji itp...

    I do takiej pracy potrzeba aż 2 ludzi. A mechanik ma zamiar robić wszystko
    sam. Chce sobie tylko kupić czas, zlecając "projekt bazowy" elektronikowi.

    > Jakoś nie widzę tego, że elektronik namaluje sobie płytkę wg własnego
    > widzi mi się,
    Nie musi być wg "widzi mi się", wystarczy np. kwadrat 100x100 mm.

    >a później mechanik będzie się ją starał jakoś "upchać" do
    > obudowy
    Nie chodzi o upychanie.

    >i dopiero wtedy będzie wymyślał nowy lepszy kształt.
    Nie widzę problemu.

  • 8. Data: 2019-09-07 07:31:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 6 września 2019 18:48:19 UTC+9 użytkownik marek napisał:

    Znalazłeś jakieś rozwiązanie?