  • 1. Data: 2017-09-19 14:26:03
    Temat: CNC dla elektronika
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Mam pytanie do użytkowników maszynek CNC. Otóż od pewnego czasu posiadam
    frezarkę. Coraz bardziej ją ogarniam - początkowo nie przypuszczałem, że
    to nie taki prosty temat. Do tej pory pracowałem w 3 osiach. Właśnie
    nastała pora kiedy zaszła potrzeba wykorzystania osi czwartej.

    Oś czwarta to jest frezowanie obracającego się w poziomie materiału.
    Głównie chodzi o frezowanie wałków, rurek itp. W uproszczeniu mówiąc
    potrzebuję wykonać przewężenie na wałku aluminiowym i chciałbym abyśmy
    zajęli się tym przypadkiem. Jednakże aby dyskusja nie popłynęła w złą
    stronę wyjaśnię, że kształt będzie złożony: wałek ma być nawiercony do
    połowy tworząc pół-rurkę oraz dodatkowo nawiercony prostopadle. Końcówka
    będzie węższa w części a potem nieco szersza i nagwintowana. Wzdłuż dwa
    rowki - prowadnice.

    Wracając do uproszczonego kształtu jaki chcę osiągnąć: mam sprzęt jaki
    mam. Kontrolera na potrzeby jednego zadania nie będę kupował innego niż
    mam (Planet-CNC + oprogramowanie sterujące TNG, jeszcze beta ale już
    jest super). Brakuje mi informacji jak się do tego zabrać. Zapewne
    potrzebny jest jakiś CAM specjalizowany?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-09-19 15:04:20
    Temat: Re: CNC dla elektronika
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 19 września 2017 14:26:05 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > jest super). Brakuje mi informacji jak się do tego zabrać. Zapewne
    > potrzebny jest jakiś CAM specjalizowany?

    No to teraz sie zdziwisz :)
    Sensowne CAM-y z obsługą 4 osi to droga sprawa. Nie wiem czy ten twój dobrze ogarnia
    4 osie ale jesli tak to masz następujące opcje:

    -pracować w 3d a 4 os oprogramować ręcznie dodając gkod obracający materiał, W
    efekcie rozbijasz operacje na dwie lub więcej a między nimi dodajesz obrócenie
    materiału.

    -Pracować w 3d czyli olewasz os prostopadla do osi wrzeciona, i poruszać sie tylko w
    np. X, Z oraz A w ten sposób zrobisz wszelkiej masci tralki, warkocze itp.

    -pełne 4d jest wykorzystywane zazwyczaj do frezowania dosyć fikusnych brył.

    Nie sądzę aby prosto dało się oprogramować 4d w tym planet cnc. Nie sprawdzalem.

    Co do Twojego projektu. Polecam narysować choćby odręcznie bo pojmowanie słowa
    pisanego w przypadku takich pręcików może sie mocno różnić w zależności od fachowca
    :)

  • 3. Data: 2017-09-20 18:29:34
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-09-19 o 15:04, s...@g...com pisze:

    Hej,

    > No to teraz sie zdziwisz :)
    > Sensowne CAM-y z obsługą 4 osi to droga sprawa. Nie wiem czy ten twój dobrze
    ogarnia 4 osie ale jesli tak to masz następujące opcje:

    Soft, o jakim pisałem to oprogramowanie sterujące, a nie CAM. Nie ma on
    za bardzo czego ogarniać. Dostaje G-kody i ma je wykonać. Jest on
    napisany tak, że doskonale radzi sobie z wieloma osiami zarówno
    kartezjańskimi jak i biegunowymi z uwzględnieniem wszelkich transformacji.

    Natomiast CAM jaki posiadam (SimplyCam 3) to ledwo radzi sobie z
    czymkolwiek. Nauczyłem się tak kreować pliki SVG aby ten biedak sobie z
    nimi radził. Jednakże jeśli chodzi o pracę z czymś obrotowym, to z
    pewnością nie poradzi sobie.

    Właśnie tak przypuszczałem, że na wyrost kupiłem maszynę 4-osiową. :-(

    > -pracować w 3d a 4 os oprogramować ręcznie dodając gkod obracający materiał, W
    efekcie rozbijasz operacje na dwie lub więcej a między nimi dodajesz obrócenie
    materiału.

    Oczywiście też tak kombinowałem i ostatecznie na tym poprzestanę. Kłopot
    jest taki, że tylko najprostsze operacje dam radę zakodować. Swojego
    imienia na długopisie tak nie wydziergam :-)

    > Nie sądzę aby prosto dało się oprogramować 4d w tym planet cnc. Nie sprawdzalem.

    Korekta jak powyżej: oprogramowanie nazywa się TNG a napisała go firma
    Planet CNC i nie służy ono do tworzenia g-kodu ale jego realizacji :-)
    Oczywiście ma bardzo pomocne funkcjonalności typu współpraca z kamerą,
    procedury home'owania, mierzenia narzędzi, transformacje itp. Raczej
    nie przypuszczam by z czymś sobie ten soft nie poradził.

    > Co do Twojego projektu. Polecam narysować choćby odręcznie bo pojmowanie słowa
    pisanego w przypadku takich pręcików może sie mocno różnić w zależności od fachowca
    :)

    Jasne, ale póki co widzę go jako koncepcję jedną z kilku a moją intencją
    jest nie tyle zrealizowanie tejże konkretnej koncepcji ale stworzenie
    sobie warsztatu, w którym będę potrafił posługiwać się 4D - o ile w
    ogóle da się to zrobić po amatorskich kosztach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2017-09-20 18:52:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-09-19 o 14:26, Marek S pisze:
    > Zapewne potrzebny jest jakiś CAM specjalizowany?
    Są generatory g-kodu. Gdzie na wejściu masz g-kod płaskiej obróbki a na
    wyjściu owinięty na walcu.

    Robert

  • 5. Data: 2017-09-20 21:40:09
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 20 września 2017 18:29:38 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > napisany tak, że doskonale radzi sobie z wieloma osiami zarówno
    > kartezjańskimi jak i biegunowymi z uwzględnieniem wszelkich transformacji.

    Tu akurat jest dobrze. Chyba nawet linuxcnc bez problemu wspiera 6 osi bo tam
    wielkiej filozofi nie ma.
    Więc raczej bym sie tutaj problemów nie obawiał. Sam nie testowałem ale koncept w tym
    fragmencie procesu obróbki jest relatywnie prosty. Po prostu kazda oś czy stopien
    swoboty to jeden silnik krokowy. I tyle. Całe skomplikowanie lezy w cam-ie...

> [...]
    > czymkolwiek. Nauczyłem się tak kreować pliki SVG aby ten biedak sobie z
    > nimi radził. Jednakże jeśli chodzi o pracę z czymś obrotowym, to z

    Taki urok. Za jedną dodatkowa os obrotowa trzeba sporo zaplacic. Nie pamietam cen bo
    były spoza mojej ligi ale jakis najtańszy cam który znalazłem który ma całośc procesu
    projektowego od kropki XYZ az do gkodu, pracujacy w 4 osiach to okolice 30kpln za
    licencje. Bobcad czy cos w ten desen.

    > Właśnie tak przypuszczałem, że na wyrost kupiłem maszynę 4-osiową. :-(

    Nie frasuj sie majster. Nie jest aż tak źle. Ja sam rozważałem sprawienie sobie 4 osi
    i w sumie tylko z powodu braku czasu nie pociągnąłem tematu.
    A ponizej dlaczego warto:

> [...]
    > jest taki, że tylko najprostsze operacje dam radę zakodować. Swojego
    > imienia na długopisie tak nie wydziergam :-)

    A no widzisz, wlasnie taki długopis jest najprostszy :)
    Po prostu zamieniasz oś Y na A i tylko ustawiasz frez centralnie nad długopisem.
    Wazne aby długopis był zamocowany koncentrycznie na wrzecionie.

    A w camie projektujesz napis w XYZ. Zamiane Y->A robisz w mach3 czy wręcz kabelkami w
    maszynie jak twoj program sterujący nie robi tego poprzez klikanie...

> [...]
    > procedury home'owania, mierzenia narzędzi, transformacje itp. Raczej
    > nie przypuszczam by z czymś sobie ten soft nie poradził.

    Spoko. Tak czy siak, 4-ta oś to dosyć duży ewenement w hobbystycznych zastosowaniach.
    Ale nie jest tak beznadziejnie.

    Po prostu albo stosujesz zamiane jednej osi na obrót (wtedy obwód przedmiotu to twoje
    Y i jak długopis ma 2cm obwodu to grawerunek będzie musiał sie zmiescic w 2cm pasku)
    albo obrót oprogramowujesz recznie.

    w Cambam mozna sobie podzielic obróbke na etapy, kazdy zapisac osobno a potem
    polaczyc dolaczajac gkod do obrócenia materiału. Takie 3,5D. Nazywa sie to chyba os
    indeksowana.

    I tak sie daje bardzo wiele zrobic. Np. frezowanie plytek pcb z obu stron w jednym
    mocowaniu. Byle dobrze ustawić baze obróbki aby sie całośc po obu stronach nie
    rozjechała...

    Tu masz przyklad z zamiana osi:
    http://www.cambam.co.uk/forum/index.php?topic=2957.0

  • 6. Data: 2017-09-21 09:13:46
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Są generatory g-kodu. Gdzie na wejściu masz g-kod płaskiej obróbki a na
    > wyjściu owinięty na walcu.
    >
    > Robert

    W BobCAD-CAM to jest wraping.
    Można Bobcad-a ściągnąć od producenta
    w wersji Trial ale tylko ważny 5 dni.
    Jest w sieci bardzo dużo filmików.

    Jest jeszcze EggBot z darmowym programem.

  • 7. Data: 2017-09-21 16:22:08
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-09-20 o 21:40, s...@g...com pisze:

> [...]
    > zamieniasz oś Y na A i tylko ustawiasz frez centralnie nad
    > długopisem. Wazne aby długopis był zamocowany koncentrycznie na

    Ha! O tym nie pomyślałem. Racja! :-)
    To już daje mi jakieś pole manewru dla niektórych zadań.

    Ale tak czy owak jeśli zwęża się jego średnica, to kiszka :-)

    > A w camie projektujesz napis w XYZ. Zamiane Y->A robisz w mach3 czy
    > wręcz kabelkami w maszynie jak twoj program sterujący nie robi tego
    > poprzez klikanie...

    W sofcie jaki posiadam swobodnie definiuję sobie osie jak chcę. Tak więc
    spoko ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2017-09-21 16:27:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Są generatory g-kodu. Gdzie na wejściu masz g-kod płaskiej obróbki a na
    > wyjściu owinięty na walcu.

    Dzięki za podpowiedź. Cenna uwaga.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2017-09-21 16:33:59
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 21 września 2017 16:22:10 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Ha! O tym nie pomyślałem. Racja! :-)
    > To już daje mi jakieś pole manewru dla niektórych zadań.
    >
    > Ale tak czy owak jeśli zwęża się jego średnica, to kiszka :-)

    Oj tam kiszka. Zmienia sie tylko Z. Dasz rade w jakims camie to ogarnąc za pomoca
    suwmiarki.

    Choc łatwo nie będzie całości zbazować tak aby grawer wyszedł równo i freza nie
    połamać.
    Ale jest to do zrobienia.

  • 10. Data: 2017-09-27 01:58:06
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Hej,

    Ja w nieco innej kwestii jeszcze. Doradziłeś mi używanie Sketchup'a do
    tworzenia projektów np. obudów. Oglądałem tutoriale lecz niestety
    utknąłem na podstawach. Chciałbym o nie podpytać.

    1. Nie potrafię narysować zwykłego kółka. Zamiast tego otrzymuję
    wielokąt o definiowanej ilości boków, który po zaimportowaniu do CAM'a
    nawet nim nie jest. To sterta niepotrzebnych kresek. Jak tego dokonać?
    Jeśli się nie da, to raczej program trudno będzie wykorzystać :(

    2. Jak wygląda proces eksportu do DXF 3D do 2.5D? Dla uproszczenia, mamy
    za zadanie wykonać np. otwór 3mm w materiale o grubości 5mm. Ale do
    połowy grubości trzeba wykonać pocket, powiedzmy o średnicy 6mm.
    Narysowałem sobie box o wysokości 5mm a w nim "wytłoczyłem" 3mm otwór na
    wylot a potem raz jeszcze ale z większą średnicą i do połowy. Położyłem
    materiał na płasko w płaszczyźnie XY aby koordynaty pasowały do CNC. Jak
    wyeksportować razem kształty z poziomu Z=0 oraz Z=5mm? Czy muszę z brył
    3D usuwać ścianki aby same kontury zostały (mam nadzieję, że nie bo
    stracę orientację co do czego ma służyć)?

    3. Wyczytałem, że eksport do DXF jest tylko w wersji PRO. Pobrałem
    triala, ale on zawsze na początku jest wersją PRO przez 30 dni. Co
    potem? Szukałem w sekcji pluginów na stronie WWW wyrażenia "export DXF",
    otrzymałem mnóstwo pluginów, które nie mają nic wspólnego z tym czego
    szukam. Nawet nie próbowałem ich scrollować bo ich prawie 200 było. A po
    drugie i tak trzeba się zarejestrować najpierw...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek