  • 1. Data: 2017-06-15 00:09:24
    Temat: CNC dla elektronika - lewa strona vs prawa strona (G41/42)
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    W sieci wiele razy padało pytanie o różnicę między lewą i prawą stroną w
    CNC. Przeczytałem mnóstwo wyjaśnień lecz najwidoczniej jestem tępy. Nic
    nie zrozumiałem ani po polsku ani po angielsku.

    Zalecano narysowanie linię, gdzie pokazywano narzędzie CNC po jej lewej
    lub prawej jej stronie. Fajnie... ale nie powiedziano co z poziomą
    linią. Gdzie ona niby ma lewą i prawą stronę? Nikt nie wyjaśnił. Nikt
    też nie wyjaśnił co jeśli są dwie pionowe linie bo wycinany np.
    prostokąt ma ich tyle właśnie. Obie będą po tej samej stronie cięte???
    Bzdura.

    Ktoś inny pisał, że przy podążaniu narzędzia po ścieżce przy ustawieniu
    lewym (G41) wycinany kształt będzie w przeciwną stronę do ruchu
    wskazówek zegara. Coool... ale co z tego?

    Nie znalazłem natomiast klarownego wyjaśnienia odnośnie tego jak wygląda
    kompensacja grubości narzędzia. Przykładowo: chcę wyciąć 3 płytki z 1
    arkusza PCB. Pierwszy rysunek to pokazuje. Kod Gerber wygenerowano w Eagle.

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WEM4ZkJ
    kYzc5RGs/view?usp=sharing

    Pierwsza pozycja ilustruje kod po zaimportowaniu i dokładny kształt
    płytek. Moje narzędzie ma 2mm średnicy. Gdybym ciął wzdłuż linii, to
    moja płytka zostałaby przycięta niewłaściwie - o 1mm mniej z każdej ze
    stron.

    No to wprowadzamy kod G41.1 D2 w celu skompensowania o 2mm linii cięcia.
    Pozycja 2 na rysunku to obrazuje. Pomyślałem sobie, że G41(.1) ustawi
    narzędzie po lewej stronie pierwszej pionowej linii cięcia i przesunie
    je o 1mm w lewą stronę by skompensować 2mm średnicę narzędzia. Stało się
    dokładnie odwrotnie. Płytki są cięte po wewnętrznej stronie kształtu.
    Tego nie widać, ale narożniki płytek miały po wycięciu zaokrąglone
    narożniki bo narzędzie poszło dokładnie po ścieżce. W dodatku płytki
    były mniejsze o 2mm na długość i szerokość.

    Tak więc doszedłem do wniosku, że zastosujemy kod G42.1 D2 (strona
    prawa) bezmyślnie, skoro kod G41 zawiódł. No i udało się. Zauważcie, że
    ścieżka narzędzia jest większa niż pożądany obrys a narożniki tejże
    ścieżki są półokrągłe. Taki ruch narzędzia spowoduje, że wycięta płytka
    będzie miała pożądane wymiary a półokrągłe po zewnętrznej narożniki będą
    idealnym kątem prostym dla wyciętych płytek.

    Sprawy się komplikują gdy płytki miałyby mieć otwory. Wtedy znów metodą
    prób i błędów musiałbym bawić się z kogami 41/42. Oczywiście poradziłbym
    sobie. Jednakże chciałbym nie robić tego losowo lecz rozumieć, co robię.
    Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić o co chodzi z lewą i prawą stroną?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-06-15 14:41:36
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 00:09:27 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > sobie. Jednakże chciałbym nie robić tego losowo lecz rozumieć, co robię.
    > Czy ktoś potrafi mi wyjaśnić o co chodzi z lewą i prawą stroną?

    Lewa i prawa bierze sie ze skrętności frezu i kierunku obrotów wrzeciona lub rodzaju
    obróbki (współbiezne/przeciwbieżne).

    W związku z tym ta lewośc i prawość bierze sie głównie z tego że większość wrzecion i
    frezów jest "prawa" to w efekcie pojęcie współbieżności i przeciwbieżności powoduje
    ze patrząc zza freza w kierunku w jakim podąża linie którą skrawa współbieżnie mamy
    zazwyczaj po lewej.

    Tu nie chodzi o koordynaty X-X ani Y-Y. Tu chodzi o kierunek skrawania.

    Temat jaki poruszyłeś ma to do siebie że większość programów CAM nie korzysta z tych
    Gkodów gdzie stosowana jest korekcja średnicy narzędzia. One generuja kod biorąc pod
    uwage geometrie narzędzia wewnetrznie. To pozwala łatwiej pewne elementy obróbki
    zaimplementować.

    Oczywiście taki Gkod jest mniej elastyczny.
    Produkując Gkod w cambam musze go wygenerować ponownie jesli zmienie średnice freza.
    W "tradycyjnym" gkodzie mozna zmienic tylko srednice frezu a kontroler sam sobie to
    przekalkuluje. Ale wtedy tez trzeba ręcznie zmienic posuwy, gęstośc frezowania
    wpustów itp. Więc w sumie nie tak elegancko.

  • 3. Data: 2017-06-15 18:26:56
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-15 o 14:41, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > (...)
    > Tu nie chodzi o koordynaty X-X ani Y-Y. Tu chodzi o kierunek

    Heh, no ale tego też nie potrafię przełożyć na realną pracę i
    G-kodowanie. No bo teraz najbardziej typowa operacja jaką jest wycinanie
    prostokątnej płytki z arkusza PCB jest operacją jednocześnie współbieżną
    i przeciwbieżną w zależności od tego, który bok opracowujemy. Zatem
    nadal nie wiem czy użyć G41 czy G42 do tej operacji. Tzn wiem, ale
    ustaliłem to na chybił trafił a nie korzystania z wiedzy.

> [...]
    > narzędzia. One generuja kod biorąc pod uwage geometrie narzędzia
    > wewnetrznie. To pozwala łatwiej pewne elementy obróbki

    Czyli wychodzi na to, że użytkownicy np. Eagla są outsiderami? W
    generowanym pliku Gerber nie sposób uwzględnić geometrię cięcia w
    funkcji rozmiarów narzędzia. Owszem, robiąc sobie jakąś płytkę
    prostokątną możemy ręcznie dodać do obrysu promień narzędzia. No ale w
    przypadku bardziej złożonych kształtów to syzyfowa praca.

> [...]
    > sam sobie to przekalkuluje. Ale wtedy tez trzeba ręcznie zmienic
    > posuwy, gęstośc frezowania wpustów itp. Więc w sumie nie tak

    Hmmm... ja się z tym nie cackam szczerze mówiąc. Ustawiam sobie niski
    posuw na np. 100. Zmieniam narzędzie, kontroler ładnie ścieżkę koryguje
    do bieżącego G41/42.

    Ale tak czy owak, nadal nie wiem kiedy, który z nich stosować. Póki co
    przy wycinaniu wewnętrznych kształtów jako materiał stosuję zamiast
    docelowego PCB np. karton aby sprawdzić, po której stronie ścieżki
    ustawił się frez. A co gorsze - jeśli w wycinanej PCB dostawimy otwór,
    to do cięcia zewnętrznego obrysu (mam na myśli - nie otworu) zmienia się
    kod z G42 na G41!!! Paranoja. Nie sposób nad tym zapanować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2017-06-15 19:43:12
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 18:26:59 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > prostokątnej płytki z arkusza PCB jest operacją jednocześnie współbieżną
    > i przeciwbieżną w zależności od tego, który bok opracowujemy.
    no nie :)
    Wycinając prostokąt jedziesz dookoła niego albo w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek
    zegara) albo w lewo (przeciwnie).

    Mozesz wycinać po jednej krawędzi ale wtedy górna krawedz wycinasz w jedna strone a
    dolna w druga...

    > Zatem
    > nadal nie wiem czy użyć G41 czy G42 do tej operacji. Tzn wiem, ale
    > ustaliłem to na chybił trafił a nie korzystania z wiedzy.

    To zalezy czy chcesz ciąć współbieżnie ciąc czy przeciwbieżnie.

> [...]
    > prostokątną możemy ręcznie dodać do obrysu promień narzędzia. No ale w
    > przypadku bardziej złożonych kształtów to syzyfowa praca.

    Nie grzebalem dawno w eagle. W praktyce jest jak napisałem. Albo rozmiar narzędzia i
    specyfika obróbki jest w gkodzie albo w programie CAM. Jak w programie cam to w
    praktyce gkod jest "wyprany" z informacji o geometrii narzędzia. CAM stosuje gkody
    bez kompensacji (g0-3)

    Kiedys probowalem z jakiegos schematu zrobić plik do frezowania. Najprosciej było
    wpuscic bitmape do inkscape, przerobic na wektor, zapisac jako dxf, wciagnac do
    cam-bam-a i tam wygenerowac gkod dla freza.

    Jak chcesz to ci gdzies wystawie i se obadasz.

> [...]
    > to do cięcia zewnętrznego obrysu (mam na myśli - nie otworu) zmienia się
    > kod z G42 na G41!!! Paranoja. Nie sposób nad tym zapanować.

    Ale moment.
    Brakuje ci wiedzy o tym co pisałem wyżej.
    Poczytaj jak to wygląda to ci sie wszystko poukłada.
    https://www.tormach.com/g02_g03.html

    Dodatkowy hint:
    Wycięcie otworu można wykonać za pomocą gkodów liniowych (g0) lub za pomocą łuków
    (g2,g3) albo za pomocą operacji wiercenia (canned cycle)
    https://www.tormach.com/g81.html

    Poczytaj i zobaczysz ze sie calosc zgadza w kupke.

    Na koniec dodam ze np. w cam bamie do kazdej krzywej (nie tylko zamknietej) opcja
    outside/inside dziala. I dla krzywych otwartych zmienia sie tylko strona z której
    linia bedzie frezowana.

  • 5. Data: 2017-06-15 20:37:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-15 o 19:43, s...@g...com pisze:
    > Na koniec dodam ze np. w cam bamie do kazdej krzywej (nie tylko zamknietej) opcja
    outside/inside dziala. I dla krzywych otwartych zmienia sie tylko strona z której
    linia bedzie freW dowana.
    W dobie darmowych lub tanich cam-ów nie warto roztrząsać gkody. Cam to
    zrobi.

    Robert

  • 6. Data: 2017-06-15 21:08:33
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-15 o 19:43, s...@g...com pisze:

    > Mozesz wycinać po jednej krawędzi ale wtedy górna krawedz wycinasz w
    > jedna strone a dolna w druga...

    Dzięki :-D Jak tak dalej pójdzie, to wrócę do piły ręcznej :-D

    > To zalezy czy chcesz ciąć współbieżnie ciąc czy przeciwbieżnie.

    Wszystko mi jedno. Ja tylko chcę wyciąć kształty w PCB :-) Sęk w tym, że
    wychodzą różne w zależności od zastosowanego kodu G41 lub G42. Więc nie
    do końca one mają odniesienie tylko do współbieżności.

> [...]
    > freza.
    >
    > Jak chcesz to ci gdzies wystawie i se obadasz.

    Strasznie się sprawa komplikuje, a miało być prościej z CNC :-) W
    przypadku PCB sądzę, że możemy ograniczyć się do 2 kształtów:
    1) Samej płytki PCB
    2) Otworów w niej o różnych kształtach.

    Praktycznie zawsze wycinam jednym narzędziem: pilnik 2mm.

> [...]
    > wiercenia (canned cycle) https://www.tormach.com/g81.html
    > Poczytaj i zobaczysz ze sie calosc zgadza w kupke.

    To ostatnie słowo jest jak najbardziej adekwatne :-D

    W opisie G02 i G03, który mi poleciłeś znalazłem tylko jedno zdanie o
    kompensacji narzędzia:

    If cutter radius compensation is active, the motion will differ from the
    above; see Cutter Compensation.

    W tym zdaniu jest odsyłacz do G41 i G42 i kółko się zamyka bo w opisie
    posługują się bliżej nie zdefiniowaną dla krzywych zamkniętych stroną
    lewą i prawą. Czytałem ten opis mnóstwo razy zanim zadałem pytanie w tym
    miejscu. Tak na marginesie: pod pojęciem otworu w PCB nie mam na myśli
    koła. Kształty nawet zazwyczaj nim nie są. Prędzej prostokąt.

    > Na koniec dodam ze np. w cam bamie do kazdej krzywej (nie tylko
    > zamknietej) opcja outside/inside dziala. I dla krzywych otwartych
    > zmienia sie tylko strona z której linia bedzie frezowana.

    Hmmm... właśnie tak od pewnego czasu zastanawiam się czy gerberowskiego
    pliku nie zasysać do programu typu SimplyCam lub tego, który sam
    używasz. Wtedy temat się sam rozwiąże. Ciekaw jestem jak poradził sobie
    programista takiego softu z kompensacją za pomocą G41/G42 skoro działają
    one jakoś (pseudo)losowo przy krzywych zamkniętych?

    Miałbym prośbę do Ciebie. Spróbuj zaprojektować prostokątne cięcie,
    powiedzmy 20x30mm a w nim kwadrat 10x10. Kompensacja grubości narzędzia:
    2mm. Ciekaw jestem G-kodu jaki z programu wyjdzie. Czy w związku z
    nieprzewidywalnym działaniem G41/G42 programista unika ich na rzecz
    zmian współrzędnych w prostych kodach G00...03.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2017-06-15 21:21:24
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > W dobie darmowych lub tanich cam-ów nie warto roztrząsać gkody. Cam to
    > zrobi.

    Kłopot w tym, że zwykle chcemy wykonać prostą operację jaką jest
    wycięcie prostokąta, której wystarczy kilka linijek G-kodu. I co wtedy?
    Pod Eagle generujemy kod Gerber. Potem otwieramy jakiś CAMem i
    importujemy plik. Potem otwieramy program sterownika i wciągamy kod z
    CAM'a? Taki workflow dla zwykłego prostokąta proponujesz?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2017-06-15 21:27:28
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-15 o 21:21, Marek S pisze:

> [...]
    > importujemy plik. Potem otwieramy program sterownika i wciągamy kod z
    > CAM'a? Taki workflow dla zwykłego prostokąta proponujesz?

    We wspomnianym moim PikoCnc jest to wszystko w jednym. Poza Eagle-em.
    I tak robię nawet wycięcie jednego okręgu. Jak jest coś więcej niż
    przykładowy jeden okrąg to najpierw SketchUp.

    Robert

  • 9. Data: 2017-06-15 23:00:51
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 21:08:37 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Dzięki :-D Jak tak dalej pójdzie, to wrócę do piły ręcznej :-D

    Przesadzujesz :)
    Po prostu narzędzia CNC są zrobione w konkretny sposób a ty zacząłeś od połowy i nie
    widzisz skąd sie takie zachowanie bierze :)

    > Wszystko mi jedno.

    To nie wszystko jedno.
    Jesli chcesz ciąć współbieżnie to musisz ciąć górną krawędź od prawej a dolną od
    lewej.
    I wtedy korzystasz z tego samego gkodu

    Jak chcesz ciąć obie krawędzie od lewej to jedna robisz jednymgkodem a druga drugim.

    https://www.tormach.com/g40_g41_g42.html

    > Ja tylko chcę wyciąć kształty w PCB :-) Sęk w tym, że
    > wychodzą różne w zależności od zastosowanego kodu G41 lub G42. Więc nie
    > do końca one mają odniesienie tylko do współbieżności.

    Ależ mają.
    Zamień sobie poczatek i koniec przy cięciu to ci się odwróci.

    Gkod nie ma wiele wspólnego z samym projektem tego co ma być wyciete. Gkod
    odwzorowuje tylko kształt po którym ma poruszać się narzędzie.
    Poczytaj.

> [...]
    > 1) Samej płytki PCB
    > 2) Otworów w niej o różnych kształtach.
    >
    > Praktycznie zawsze wycinam jednym narzędziem: pilnik 2mm.

    Mi tam sie nie komplikuje :)
    Ja sobie robie poprawne bazy i trzema frezami robie plytke w 30minut (przy czym samej
    mojej pracy w tym jest jakies 5minut). Ale ja nie celuje w maciupkie smd.
    Jestem starej daty i lubie przewlekane jednostronne plytki :)

> [...]
    > miejscu. Tak na marginesie: pod pojęciem otworu w PCB nie mam na myśli
    > koła. Kształty nawet zazwyczaj nim nie są. Prędzej prostokąt.

    No to testuj i czytaj, Nawet jak nie zrozumiesz to przynajmniej będziesz wiedział że
    aby wyciąc prostokąt to trzeba okresliny zestaw gkodów uzyć :)

    Ale IMHO prościej sobie odpowiedni warsztat zbudować. Przy czym pochwalam Twoje
    drążenie tematu bo to znaczy ze mądrzejesz :)

    Cała prawość i lewość bierze sie z wspol/przeciw bieżności pracy frezem. No i z faktu
    ze ciecie to tak naprawde wektor. Ma miejsce poczatku cięcia i końca. Dla samego
    cięcia to niezbyt istotne ale dla ruchu jest krytyczne.

    Nie sadze aby celowe bylo klarowanie ci tu powyższego akapitu. Tyle to ty wiesz. Ale
    chyba nie do końca ci sie sprawa w głowie ułozyła. :)
    Ułozy sie, poćwicz i podumaj.

> [...]
    > programista takiego softu z kompensacją za pomocą G41/G42 skoro działają
    > one jakoś (pseudo)losowo przy krzywych zamkniętych?

    Który programista? Bo ten co w sterowniku to zaimplementował to po prostu miał to
    wpisane w dokumentacji i przerobił na ruch. Przy czym tego twojego softu nie znam
    więc moze to co opisujesz (bo nie filozofowalem nad Twoim opisem) to po prostu bug i
    tak miało nie być :)

> [...]
    > nieprzewidywalnym działaniem G41/G42 programista unika ich na rzecz
    > zmian współrzędnych w prostych kodach G00...03.

    Tak jak pisalem, programy sobie kompensacje robią same (no g42, g42...).

    A prociem Panu:
    http://imgur.com/a/rf5qB

    ( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
    ( plmiscelektronika 6/15/2017 10:49:42 PM )
    ( T0 : 2.0 )
    ( CUTVIEWER )
    ( FROM/0,0,5 )
    ( Select dummy tool to avoid warnings )
    ( TOOL/MILL,1,0,20.0,0 )
    ( STOCK/BLOCK,,,,,, )
    G21 G90 G91.1 G64 G40
    G0 Z3.0
    ( T0 : 2.0 )
    ( Tool Taper coming soon )
    ( TOOL/MILL,2.0,0.0,0.0,0 )
    T0 M6
    ( Profile1 )
    G17
    M3 S1000
    G0 X0.0 Y-1.0
    G0 Z1.4
    G1 F300.0 Z0.0
    G1 F800.0 X30.0
    G3 X31.0 Y0.0 I0.0 J1.0
    G1 Y3.9969
    G1 X39.5564
    G3 X40.5564 Y4.9969 I0.0 J1.0
    G1 Y14.9969
    G3 X39.5564 Y15.9969 I-1.0 J0.0
    G1 X31.0
    G1 Y20.0
    G3 X30.0 Y21.0 I-1.0 J0.0
    G1 X0.0
    G3 X-1.0 Y20.0 I0.0 J-1.0
    G1 Y0.0
    G3 X0.0 Y-1.0 I1.0 J0.0
    G0 Z3.0
    M5
    M30

    A robia to aby móc zrobić takie coś na ten przyklad:
    http://imgur.com/a/JeJU9

    g41/g42 jest/było potrzebne kiedyś. Kiedy frezy sie zuzywały, narzędziowiec je
    ostrzył, mierzył średnice i dawał frezerowi.
    A frezer wciągał program z papierowej dziurkowanej taśmy, szukał gdzie jest g41/g42 i
    wpisywał tam nową dokładną średnice freza. I puszczał program.

    Taki był uwczesny usecase.

    Dzisiejsze CAM-y raczej stukają g0-3 a nie jakies tam fikusne fanaberie :)

  • 10. Data: 2017-06-15 23:03:51
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 23:00:53 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > http://imgur.com/a/rf5qB

    A, uwaga taka, tam jest po lewej tool diameter 0 ale to sie tyczy częsci. Sama
    operacja jest z frezem 2mm. Tylko nie zaznaczylem...

    mozesz sprobowac cam-bam-a pod linuxem. On powinien dzialac pod mono/wine.
    Mi kiedys dzialal ale pod fedora aktualnie mi nie dziala.
    Korzystam z niego spod wirtualki.