  • 1. Data: 2015-01-23 08:55:47
    Temat: Ceny modułów WiFi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Sporą popularnością cieszy się ostatnio ESP8266 - tani moduł WiFi, który
    można zamówić w Chinach już za równowartość 10 zł/szt. Dopiero zacząłem
    z nim eksperymentować, ale wygląda na to, że ten tani element jest w
    stanie zastąpić kontrolery Ethernetu (ENC28J60, W5100, W5500) w
    większości zastosowań.
    Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Skąd taka różnica w cenie pomiędzy
    tym układem, a rozwiązaniami konkurencji? Moduły WiFi od Wiznetu
    potrafią kosztować w TME po 100-300 zł. Arduino WiFi Shield też do
    najtańszych nie należy. A ESP8266 kosztuje zaledwie trzy dolary, będąc w
    istocie nie tylko modułem komunikacyjnym, ale także małą, samodzielną
    platformą sprzętową (można pisać własny soft i sterować kilkoma
    dostępnymi pinami GPIO).

    Istnieje może szansa, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podobny
    moduł na SPI? UART jest jak dla mnie jednak wadą tego modułu, chociażby
    dlatego, że na magistrali może pracować tylko jedno urządzenie, a i
    filozofia komunikacji z takim elementem jest zauważalnie inna niż w
    przypadku np. W5100.

  • 2. Data: 2015-01-23 10:28:19
    Temat: Re: Ceny modułów WiFi
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Jan 2015 08:55:47 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > wygląda na to, że ten tani element jest w
    > stanie zastąpić kontrolery Ethernetu (ENC28J60, W5100, W5500) w

    Jak pół roku temu pisałem Ci, że moduł wifi (ogólnie) jest
    wygodniejszy bo nie trzeba plątać się kablami to się obruszyłeś i
    dalej męczyłeś wiznet :)
    Fakt, że uart może być trochę upierdliwy, ale to raczej wynika z
    minimalizacji potrzeb do jakich ten moduł powstał, czyli prosty
    zdalny czujnik z jednym zew. mcu i to wszystko.
    Mnie natomiast trochę męczy coś innego. Przyzwyczajony do posixowego
    IO (open/read/write "or compatible") patrzę trochę z niechęcią na
    forme komunikacji "tcpi przez komendy AT", która stała się jakby
    standardem w popularnych modułach z zaszytym tcpip (ethernet,gsm czy
    właśnie wifi). Testuję teraz sim900, który ma ten sam sposób
    komunikacji ze stosem i kusi mnie napisanie wrapera do tych AT aby
    soft w bardziej cywilizowany sposób się komunikował. A może coś
    takiego już ktoś napisał? Nie wiem jaka jest kompatybilność w
    poleceniach AT między różnymi modułami (różnych producentów), ale na
    pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, choć głowy nie dam.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-01-23 11:03:48
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-01-23 o 08:55, Atlantis pisze:
    > Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Skąd taka różnica w cenie pomiędzy
    > tym układem, a rozwiązaniami konkurencji? Moduły WiFi od Wiznetu
    > potrafią kosztować w TME po 100-300 zł.

    Nie uważasz, że porównywanie TME do najtańszego Chińczyka to zwykłe
    przegięcie? Podasz link do tych $3?
    ESP8266 w DX to ok. $5 zaś W5100 to $10 i tu już nie ma szokującej różnicy.
    Weź pod uwagę, że samo gniazdo RJ-45 z diodami i transformatorem to
    spora część tych $10.
    Dodatkowo układy Wiznetu osiągają transfery MB/s a nie kB/s co też jakiś
    wpływ na cenę może mieć.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2015-01-23 11:06:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-23 o 10:28, Marek pisze:

    > Jak pół roku temu pisałem Ci, że moduł wifi (ogólnie) jest wygodniejszy
    > bo nie trzeba plątać się kablami to się obruszyłeś i dalej męczyłeś
    > wiznet :)

    Wiesz, ja z Wiznetów nie mam zamiaru rezygnować. Ethernet daje większą
    pewność w niektórych zastosowaniach - podłączam i najpewniej będzie
    działał latami. A w przypadku WiFi już nieraz miałem tak, że trzeba było
    zmieniać kanał na routerze, bo coś nagle zaczęło zakłócać. Poza tym jest
    jeszcze kwestia wydajności. W przypadku ESP8266 pingi wracają po ponad
    100ms. Wiznet zwykle odpowiada w czasie mniejszym od 1ms. ENC28J60 ze
    stosem Tuxgraphics potrzebuje od kilkunastu do około stu ms - w
    zależności od tego, czy w danym momencie MCU jest zajęty czymś innym.
    Po prostu są pewne zastosowania, w których stosowanie Ethernetu
    wiązałoby się ze zbyt dużymi problemami. Nie będę ciągnął kabla
    sieciowego do zegarka, żeby podać mu aktualny czas z NTP. ;) Jakiś moduł
    automatyki albo stacjonarny czujnik mogę podpiąć do pobliskiego switcha.

> [...]
    > wrapera do tych AT aby soft w bardziej cywilizowany sposób się
    > komunikował. A może coś takiego już ktoś napisał? Nie wiem jaka jest

    Mam podobnie. Też najchętniej skorzystałbym z jakiejś biblioteki
    "tłumaczącej" to na standardowe sockety. Nie udało mi się znaleźć
    niczego takiego.

  • 5. Data: 2015-01-23 11:07:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-23 o 11:03, Andrzej W. pisze:

    > ESP8266 w DX to ok. $5 zaś W5100 to $10 i tu już nie ma szokującej różnicy.
    > Weź pod uwagę, że samo gniazdo RJ-45 z diodami i transformatorem to
    > spora część tych $10.

    Mówię o modułach WiFi od Wiznetu, nie tych Ethernetowych.

  • 6. Data: 2015-01-23 11:33:20
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2015-01-23 o 11:07, Atlantis pisze:
    > Mówię o modułach WiFi od Wiznetu, nie tych Ethernetowych.

    Zmyliło mnie bo kilka razy wymieniasz W5100 i W5500.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2015-01-23 14:00:42
    Od: "as" <N...@p...onet.pl>

    Nie uważasz, że porównywanie TME do najtańszego Chińczyka to zwykłe
    przegięcie? Podasz link do tych $3?

    Na ebayu ESP8266 są od $3:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_s
    op=15&_nkw=esp8266&rt=nc&LH_BIN=1

  • 8. Data: 2015-01-23 14:27:56
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-23 o 14:00, as pisze:

    > Nie uważasz, że porównywanie TME do najtańszego Chińczyka to zwykłe
    > przegięcie? Podasz link do tych $3?

    Proszę bardzo, chociażby tutaj:
    http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-ESP8266
    -remote-serial-Port-WIFI-wireless-module-through-wal
    ls-Wang/2038015597.html

    Ja wiem, że części w TME swoje kosztują. Jednak mówimy o naprawdę
    diametralnej różnicy w cenie, nawet 20x.

  • 9. Data: 2015-01-23 20:52:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Jan 2015 11:06:13 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    ponad
    > 100ms. Wiznet zwykle odpowiada w czasie mniejszym od 1ms.

    Wiznet z WiFi odpowiada na ping w 1ms?

    >ENC28J60 ze
    > stosem Tuxgraphics potrzebuje od kilkunastu do około stu ms - w
    > zależności od tego, czy w danym momencie MCU jest zajęty czymś
    innym.

    Nie wiem czy można porównywać (wydajność) esp z wiznetem, to raczej
    inna klasa.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-01-23 23:25:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-23 o 20:52, Marek pisze:

    > Wiznet z WiFi odpowiada na ping w 1ms?

    Tu akurat miałem na myśli W5100. Po prostu rozważałem mocne strony
    Ethernetu odpowiadając na zarzut, że kiedyś ponoć WiFi nie chciałem. ;)

    > Nie wiem czy można porównywać (wydajność) esp z wiznetem, to raczej inna
    > klasa.

    No cóż, w mikrokontrolerach to raczej nie ma wielkiego znaczenia. Tu
    przesyła się zwykle po kilkadziesiąt bajtów w paczce danych. ;)
    Dziwi mnie po prostu, że inni producenci nie mają modułów podobnych do ESP.