eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-) › Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)
    From: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Cewka i stałe pole magnetyczne - problem prawie akademicki:-)
    Date: Tue, 12 Jan 2010 22:51:55 +0100

    Witam.

    Zrobiłem taki eksperyment: http://www.youtube.com/watch?v=SgEpP1DoohE
    W skrócie: do odbiornika rc (prymityw z pojedynczą przemianą na
    TA31136), do filtru wejściowego jest przykładane:
    1. żelastwo pod postacią pensety - skutek żaden
    2. magnes neodymowy - skutek: spadek poziomu sygnału odbieranego.
    (miernik mierzy napięcie na wyjściu rssi, które podobno jest
    proporcjonalne do napięcia wejściowego/siły sygnału)

    Teraz na pewnym forum toczy się dyskusja co może być wyjaśnieniem
    takiego zachowania. Przedstawione na razie hipotezy:
    1. nasycenie rdzenia powoduje zmianę indukcyjności cewki a to rozstraja
    obwód wejściowy.
    2. nasycenie rdzenia powoduje zniekształcenia, co objawia się spadkiem
    wygnału na wyjściu filtra
    3. zbliżenie żelastwa rozstraja cewkę (ale dlaczego sama penseta tego
    nie robi?)
    3. pole magnetyczne deformuje osłonę cewki i to ma jakiś wpływ
    4. deformacja kondensatora (rozstraja się obwód lc)

    4. i 5. jak dla mnie są bzdurą (ale przytaczam dla kompletności),
    natomiast moja wiedza na tyle zardzewiała, że nie jestem w stanie
    policzyć czy rzeczywiście mały magnesik neodymowy (5x5x1.2mm) jest w
    stanie wytworzyć takie pole, żeby nasycić rdzeń i zrobić coś 'złego'
    cewce. Ewentualnie czy taki magnes, to na tyle lepsze 'żelastwo', że w
    przeciwieństwie do pensety jednak normalnie rozstraja obwód.

    No i pytanie: co może być faktyczną przyczyną? Coś z powyższych czy
    jeszcze całkiem coś innego?

    Help! :-)

    pozdrawiam

    majek