  • 1. Data: 2006-08-18 06:51:04
    Temat: Choroba psychiczna - co dalej?
    Od: t...@i...pl

    Witam,
    Od kilku lat osoba z najbliższej rodziny (55 lat) cierpi na chorobę
    psychiczną. Przez ok. 30 lat osoba ta pracowała, opłacała składki,
    funkcjowowała w społeczeństwie, itp. - słowem - nic nie
    zapowiadało choroby. Niestety, jak już pisałem, kilka lat temu
    spostrzegliśmy objawy choroby, która nasilała się przez jekiś
    okres czasu. Obecnie choroba nie postępuje dalej.
    Pozostaje pytanie - co dalej? Osoba ta nie osiągnęła wieku
    emerytalnego, nie pracuje, nie otrzymuje żadnych świadczeń -
    pozostaje na naszym utrzymaniu.
    Jakie mamy możliwości zmiany tego stanu rzeczy? Jak wygląda to z
    puktu widzenia prawa (ZUS-u)? Może ktoś miał podobne doświadczenia
    i zechce się podzielic wiedzą?
    Z góry dziękuję
    Tomek

  • 2. Data: 2006-08-18 08:19:08
    Temat: Re: Choroba psychiczna - co dalej?
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

[...]

    *************************

    Prosze sprawdzić czy spełnia warunki do przyznania renty. Ustawa o
    emeruturach i rentach z FUS art. 57 i n./okrresy wymagane art. 5 i n./.
    Prosze udać ię do Zusu.

  • 3. Data: 2006-08-18 08:20:15
    Od: "Tomek68" <b...@o...pl>

    Jakie mamy możliwości zmiany tego stanu rzeczy? Jak wygląda to z
    puktu widzenia prawa (ZUS-u)? Może ktoś miał podobne doświadczenia
    i zechce się podzielic wiedzą?

    Na początek wybrać sie do ZUSu i domagać się opinii lekarza orzecznika o
    danej chorobie, a następnie starać się o rentę do czasu osiągnięcia wieku
    emerytalnego przez chorą osobę. Renta będzie przyznawana na kilka lat a po
    tym okresie lekarz orzecznik znowu zbada chorego i podejmie dalsze decyzje o
    przedłużeniu renty. Jest z tym trochę zachodu ale w waszej sytuacji warte
    poświęcenia.

    T68

  • 4. Data: 2006-08-18 18:36:37
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Lookasik napisał(a):
> [...]
    >
    > Prosze sprawdzić czy spełnia warunki do przyznania renty. Ustawa o
    > emeruturach i rentach z FUS art. 57 i n./okrresy wymagane art. 5 i n./.

    Chyba najpierw do lekarza psychatry na leczenie i po wniosek o przyznanie renty.

    --
    Kaja

  • 5. Data: 2006-08-18 18:58:54
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Kaja" <k...@n...ma.wp.pl> napisał w wiadomości
    Lookasik napisał(a):
> [...]
    > Prosze udać się do Zusu.

    >Chyba najpierw do lekarza psychatry na leczenie i po wniosek o przyznanie

    Jak zgłosi się do ZUSu to zus wysle delikwenta do swojego orzecznika. Skoro
    autor watku stwierdzil, ze osoba jest chora psychicznie to zakłądam, ze
    zostalo to stwierdzone orzeczeniem lekarza. Ale rzeczywiscie racja .. warto
    miec swoje papiery w razie gdyby orzecznik zusu kwestionowal chorobe.

  • 6. Data: 2006-08-20 14:00:21
    Od: t...@i...pl

    Witam wszystkich,
    Dziękuję za rady, z których zresztą skorzystamy.
    Gwoli wyjaśnienia - owa chora osoba leczy się prywatnie u lekarza
    (może "leczy się" - to zbyt dużo powiedziane) i z opinią nie
    będzie problemu, przynajmniej od tego lekarza.
    Natomiast jak wygląda z punktu widzenia prawa opieka nad taką osobą?
    Czy konieczne jest ubeswłasnowolnienie, czy może są inne wyjścia?
    Pozdrawiam
    Tomek

  • 7. Data: 2006-08-21 08:27:15
    Od: "Lookasik" <l...@o...pl>

    Użytkownik <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    s.com...
[...]

    Ubezwlasnowolnienie jest konieczne tylko w sytuacji gdy osoba nie jest w
    stanie zalatwiac swoich spraw. Jednak w niektorych sytuacjach warto to
    przeprowadzic, zeby osoba chora nie narobila glupstw.Istnieje jeszcze ubezwl
    czescioe