  • 1. Data: 2010-11-11 19:17:08
    Temat: Ciaganie przyczepy na kat B
    Od: krzyss <k...@S...com>

    Wiem ze temat byl juz poruszany wiele razy i wiem ze na B moge ciagnac
    wszystko tak aby nie przekroczyc 3,5T w zestawie, nie wazne ile osi ma
    przyczepa itp.

    Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa. Powiedzial mi ostatnio koles na
    przegladzie ze MW (masa wlasna) pojazdu nie moze byc nizsza niz DMC
    przyczepy. W kodeksie jedyne co znalazlem to to:

    "Zabrania się holowania: Pojazdu cięższego niż pojazd holujący, jeżeli
    sposób holowania wyklucza kierowanie i hamowanie przez pojazd
    holowany." Tylko to tyczy holowania, a nie ciagniecia przyczepy... no i
    w sumie to przyczepa hamuje....

    Moje Audi ma MW 1320kg a DMC 1800KG, w dowodzie mam wbite ze moge ciagac
    przyczepe z hamulcem do 1500kg.

    Po co zatem zapis w dowodzie o tych 1500kg skoro i tak nie moge takiej
    ciagnac ?

    Sprawa jest dla mnie o tyle interesujaca ze kemping ktory posiadam ma
    DMC 1300kg i jest ok, ale mam na oku ladny kemping z DMC 1450kg

    --
    ===-----== krzyss vel Qkill ==-----===
    ----===---- www.krzyss.com ----===----

  • 2. Data: 2010-11-11 19:33:13
    Temat: Re: Ciaganie przyczepy na kat B
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    http://forumsamochodowe.com/album_pic.php?pic_id=100

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 3. Data: 2010-11-11 19:37:48
    Od: krzyss <k...@S...com>

    W dniu 2010-11-11 19:33, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:

    > http://forumsamochodowe.com/album_pic.php?pic_id=100

    Z tego rozumiem zeby ciagnac przyczepe 1500KG bo taka mam wbita w dowod
    przyczepa by musiala miec hamulec uruchamiany z kabiny. A jak to wyglada
    taki hamulec ? widzial wogole ktos taka przyczepe ?

    --
    ===-----== krzyss vel Qkill ==-----===
    ----===---- www.krzyss.com ----===----

  • 4. Data: 2010-11-11 19:45:32
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-11-11, krzyss <k...@S...com> wrote:

    > Po co zatem zapis w dowodzie o tych 1500kg skoro i tak nie moge takiej
    > ciagnac ?

    Bo dowód nie wie, czy masz B czy B+E.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 5. Data: 2010-11-11 20:27:59
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2010-11-11 19:37, krzyss pisze:

    > Z tego rozumiem zeby ciagnac przyczepe 1500KG bo taka mam wbita w dowod
    > przyczepa by musiala miec hamulec uruchamiany z kabiny. A jak to wyglada
    > taki hamulec ? widzial wogole ktos taka przyczepe ?

    Z ciekawości zerknąłem do swojego dowodu i też mam sporą rozbieżność z
    tym, że w drugą stronę.
    MW - 1176kg
    DMC - 1720kg
    DMC przyczepy z hamulcem: 1200kg.
    DMC przyczepy bez hamulca: 585kg (i tu się zgadza z warunkiem: DMC
    przyczepy nie większe niż połowa DMC pojazdu)

    Biorąc pod uwagę warunek, że DMC pojazdu stanowi minimum 1,33 DMC
    przyczepy w moim przypadku wynika, że DMC przyczepy z hamulcem może
    wynieść ok. 1290kg.
    Przypuszczam, że wpis w dowodzie odnosi się w jakiś sposób do
    homologacji haka, ale żeby to potwierdzić, powinien wypowiedzieć się
    ktoś lepiej poinformowany.

    W Twoim wypadku wynika, że DMC dla przyczepy z hamulcem najazdowym może
    wynieść nie więcej niż 1350kg. Oczywiście ta wartość tylko w przypadku
    posiadania prawo jazdy kat. B+E.

    Jeśli chodzi o zapis o hamulcu uruchamianym z miejsca kierowcy, to
    zapewne dotyczy on samochodów z pneumatycznym układem hamulcowym (np.
    Renault MaxCity - DMC <3500kg)

  • 6. Data: 2010-11-11 21:34:17
    Od: MalyMJ <m...@t...pl>

> [...]
    >
    > Sprawa jest dla mnie o tyle interesujaca ze kemping ktory posiadam ma
    > DMC 1300kg i jest ok, ale mam na oku ladny kemping z DMC 1450kg

    kat B uprawnia do kierowania pojazdem do 3,5t, ewentualnie z przyczepa
    leekka do max 750kg - laczna masa zestawu nie moze przekroczyc 3,5t

    kat B+E uprawnia do kierowania pojazdem do 3,5t plus przyczepa o
    maksymalnej masie nie wiekszej niz masz w dowodzie auta ciagnacego,
    laczna masa zestawu moze znacznie przekroczyc 3,5t, to juz glownie
    zalezy od auta

    np: ducato: dmc 3,5t + przyczepa z hamulcem 2t

    informacje z osrodka szkoleniowego, niedawno do nich dzwonilem w takiej
    sprawie

    jezeli wiec kolego ciagasz ten kemping (1300kg) na B to robisz to bezprawnie

    pozdrawiam
    MJ

  • 7. Data: 2010-11-11 22:17:15
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    MalyMJ w <news:ibhjvq$45j$1@news.onet.pl>:

    > kat B uprawnia do kierowania pojazdem do 3,5t, ewentualnie z przyczepa
    > leekka do max 750kg - laczna masa zestawu nie moze przekroczyc 3,5t

    O! A kiedy usunęli z PoRD art. 88.1 3) b) i art. 88.3. 3)?

    Dla ułatwienia -- mam pojazd o DMC 3.5t i podpinam przyczepę lekką (750kg)
    -- razem 4250 kg zestawik ma DMC i bez problemów mogę jechać tylko z B.

    Przeliczenie dla "nie lekkiej" masz niżej.

    > informacje z osrodka szkoleniowego, niedawno do nich dzwonilem w takiej
    > sprawie

    Raczej nie zrozumiałeś co mówili.

    > jezeli wiec kolego ciagasz ten kemping (1300kg) na B to robisz to bezprawnie
    "Moje Audi ma MW 1320kg a DMC 1800KG"

    Wychodzi mi, że DMC przyczepy * 1,33 < DMC pojazdu, MW pojazdu > DMC
    przyczepy -- nic nie wiemy o masach rzeczywistych i prędkościach osiąganych
    -- ale zakładając, że są w normie, to: posiadając B nie narusza przepisów
    dotyczących poruszania się wspomnianym zestawem...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2010-11-11 23:10:00
    Od: krzyss <k...@S...com>

    W dniu 2010-11-11 20:27, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:

    > W Twoim wypadku wynika, że DMC dla przyczepy z hamulcem najazdowym może
    > wynieść nie więcej niż 1350kg. Oczywiście ta wartość tylko w przypadku
    > posiadania prawo jazdy kat. B+E.

    Dlaczego B=E skoro calosc nie przekracza 3,5T ?

    --
    ===-----== krzyss vel Qkill ==-----===
    ----===---- www.krzyss.com ----===----

  • 9. Data: 2010-11-11 23:18:22
    Od: krzyss <k...@S...com>

    W dniu 2010-11-11 22:17, 'Tom N' pisze:

    > "Moje Audi ma MW 1320kg a DMC 1800KG"

    ???

> [...]
    > -- ale zakładając, że są w normie, to: posiadając B nie narusza przepisów
    > dotyczących poruszania się wspomnianym zestawem...

    A co to jest masa rzeczywista wg przepisow ?

    MW pojazdu 1320kg
    DMC pojazdu 1805kg

    MW przyczepy 1075kg
    DMC przyczepy 1300kg

    Wg dowodu ciagnac moge 665kg bez hamulca i 1500kg z hamulcem.

    Nie wydaje mi sie zebym ciagnal cos bezprawnie.
    A predkosci osiagane ?
    max co jechalem to 110km/h no ale to tylko chwile, normalnie to 80km/h
    sie poruszam zestawem. Auto spoko daje rade 130@170KM, przyczepa ma
    specjalny hak ktory ogranicza plywanie.

    Auto pewnie zmienie, ale najpierw zastanawiam sie nad zmiana przyczepy.
    A i kat E mam w planach, tylko w tym roku zabraklo pieniedzy na kurs.

    --
    ===-----== krzyss vel Qkill ==-----===
    ----===---- www.krzyss.com ----===----

  • 10. Data: 2010-11-11 23:46:15
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > Z tego rozumiem zeby ciagnac przyczepe 1500KG bo taka mam wbita w dowod
    > przyczepa by musiala miec hamulec uruchamiany z kabiny. A jak to wyglada
    > taki hamulec ? widzial wogole ktos taka przyczepe ?

    Jest to wtedy dodatkowy układ pneumatyczny hamulców - sprzęgi jak w
    ciężarówce. Hamulec uruchamiany jest wtedy normalnie pedałem hamulca
    razem z hamulcami zasadniczymi pojazdu ciągnącego.

    Poza jakimiś wybitnie specjalistycznymi zastosowaniami raczej nie spotykany.

    Mając hamulec najazdowy DMC holownika musi być 1.33 raza większe niż DMC
    przyczepy (rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów § 14. 7).

    Swoim Audi możesz więc holować przyczepę z DMC max 1353kg.

    Natomiast strona praktyczna wygląda tak, że nie spotkałem się jeszcze z
    tym żeby policjant robił problemy w związku ze złamaniem tego punktu.
    Ale trudno zgadnąć czy w razie dzwona ubezpieczyciel tego gdzieś nie
    wytoczy.