  • 1. Data: 2003-05-15 12:18:05
    Temat: !! Clo w wysylce HELP !!
    Od: "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl>

    witam
    otoz mialem dysk twardy seagate, ktory ma fabryczna gwarancje trzyletnia,
    jednak w naszym kraju zapewniowa jest ona maksymalnie na okres 2 lat. Dysk
    ulegl uszkodzenia i nie moglem oddac go do gwarancji poniewaz minal termin.
    Dzialala jednak jeszcze gwarancja producenta i dysk wyslalem do oddzialu w
    holandii. Oni odeslali mi nowy dysk, jednak urzad celny przy wartosci dysku
    41 usd narzucil mi oplaty celne 67.30 zl. Dodatkowo UPS narzucil cos co
    widnieje na paragonie jako "prowizja wykladowa" co mnie kosztowalo dodatkowe
    79.30 zl. Wyslalem dokumenty (firmowowane przez ups) z prosba o zwolnienie z
    oplat celnych z kserokopia dowodu nadania dysku przez Poczte Polska z zalo
    cznymi znaczkami oplaty skarbowej wartosci 15 zl. Koszt calego przedsiewzi
    ecia wzrosl niebotycznie.
    Czy moge sie w takim wypadku domagac jakichs zwrotow kosztow np. umozenia
    cla. Dysk jest praktycznie ten sam tylko wymieniowy na sprawny. Czy praktyka
    oclenia takiego sprzetu jest w tym wypadku sluszna??
    prosze o pomoc
    Piotrek

  • 2. Data: 2003-05-15 13:57:40
    Temat: Re: !! Clo w wysylce HELP !!
    Od: "pP" <x...@x...pl>

> [...]
    > cznymi znaczkami oplaty skarbowej wartosci 15 zl. Koszt calego przedsiewzi

    Rozumiem, że odprawa celna została już dokonana, a to komplikuje sprawę. Po
    kiego grzyba wysyłałeś te znaczki za 15 zł (na upoważnienie dla agencji
    celnej??) - po co, jak towar powinien być w ogóle zwolniony z odprawy celnej (a
    nie zwolniony z opłat celnych).
    Jako powód zwolnienia z odprawy celnej należało podać, że jesteś osobą fizyczną
    i sprowadzony towar jest na gwarancji na twój własny użytek o niewielkiej
    przecież wartości (poniżej 800 euro).

    Moim zdaniem niepotrzebnie została przeprowadzona odprawa celna. Teraz to możesz
    się odwoływać i naklejać kolejne znaczki.......... Raczej daj se spokój i ciesz
    się nowym dyskiem.

    PS. Podejrzanie wysoka wydaje mi się tak kwota 67,30 zł - oprócz podatku VAT
    (kod 813 na SAD) naliczyli Ci jeszcze cło (kod 101 na SAD) ??????

  • 3. Data: 2003-05-15 15:56:40
    Od: "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl>

    > PS. Podejrzanie wysoka wydaje mi się tak kwota 67,30 zł - oprócz podatku
    VAT
    > (kod 813 na SAD) naliczyli Ci jeszcze cło (kod 101 na SAD) ??????

    no wlasnie wspomniany SAD zostal doliczony. Co TO jest?? moze jednak mozna
    jeszcze cos zdzialac? w koncu wyslanie zwyklego listu duzo nie kosztuje a da
    sie cos wyegzekwowac??
    Gdybym tej przesylki nie odebral bylaby odeslana z powrotem :(

    Piotrek

  • 4. Data: 2003-05-15 19:35:03
    Od: "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl>

    Jako powód zwolnienia z odprawy celnej należało podać, że jesteś osobą
    fizyczną
    i sprowadzony towar jest na gwarancji na twój własny użytek o niewielkiej
    przecież wartości (poniżej 800 euro).

    czy mowi o tym jakies konkretne rozporzadzenie?
    Czy moglby ktos mi podac jakis przepis mowlacy o tym??
    za wszelka odpowiedz bylbym niesamowicie wdzieczny, zwlaszcza ze dla mnie ta
    kasa przedstawia jakas wartosc

    piotrek

  • 5. Data: 2003-05-16 00:13:27
    Od: Sierp <N...@s...netskasuj>

    Dnia Thu, 15 May 2003 15:57:40 +0200
    "pP" <x...@x...pl> naskrobał(a):

    > Jako powód zwolnienia z odprawy celnej należało podać, że jesteś osobą fizyczną
    > i sprowadzony towar jest na gwarancji na twój własny użytek o niewielkiej
    > przecież wartości (poniżej 800 euro).

    hmm
    a jezeli kupie za granica cokolwiek (w usa na przyklad) o wartosci ponizej 800euro
    (wg czyjego cennika? tego ktorego zakupilem?) i to cos zostanie mi wyslane
    do polski - to czy to tez ominie clo? tz nie powinno byc nalozone?
    co zrobic jezeli clo zostanie nalozone?

    Sierp

    --
    Nieoficjalne FAQ grupy pl.comp.networking
    http://sierp.net/faq

  • 6. Data: 2003-05-16 11:08:03
    Od: "pP" <x...@x...pl>

    Użytkownik "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy moglby ktos mi podac jakis przepis mowlacy o tym??
    > za wszelka odpowiedz bylbym niesamowicie wdzieczny, zwlaszcza ze dla mnie ta

    Przepraszam, 800 euro dotyczy czego innego - wymknęło mi się w pośpiechu.
    W przypadku sprowadzania towaru o niewielkiej wartości przez osobę fizyczną i
    ten towar jest przysyłany na gwarancji i nie jest w związku z tym przeznaczony
    do dalszej odsprzedaży warto *przed* dokonaniem odprawy celnej prosić o
    zwolnienie z tej odprawy z powodów jak wyżej. Często jest to skuteczne.

    Bardzo często dostawca z zagranicy dołącza do takiego towaru "fakturę
    proforma", na której on pisze, że jest to na gwarancji i jeśli towar jest
    pochodzenia z UE lub krajów związanych z UE odpowiednią umową, to na tej
    fakturze powinna być o tym deklaracja. Ta deklaracja powoduje *zwolnienie* z cła
    lub obniżenie tego cła. Przykład tej deklaracji poniżej:
    "The exporter of the products covered by this document declares that, except
    where otherwise clearly indicated, these products are of E.C. preferential
    origin."
    *Musi* ta deklaracja być napisana bez błędów ortograficznych, bez przekręceń
    stylistycznych i *musi* być podpisana czytelnym imieniem i nazwiskiem osoby z
    firmy dokonującej eksportu do Polski. Jeśli choćby jedno z tych *musi* nie
    będzie zachowane to cło zostanie naliczone. Nie musi być ona po angielsku, może
    być w jednym z języków z UE lub nawet po polsku. Wzory tych deklaracji w innych
    językach można chyba bodajże znaleźć w Kodeksie Celnym.
    Dla towaru o większej wartości zamiast powyższej deklaracji wystawia się za
    granicą dokumenty EUR.1, ale to nie dotyczy Twojej sprawy.

    Mogę się mylić, ale skoro odprawa celna została dokonana, to w tym przypadku
    raczej VAT i cło mogły zostać naliczone prawidłowo (najprawdopodobniej nie
    posiadasz faktury z taką deklaracją jak wyżej). Skoro paczka została wysłana z
    firmy zagranicznej to niestety wartość 41 dolarów jest wystarczająca do
    wykonania odprawy i naliczenia tych opłat.

    Możesz przejrzeć Kodeks Celny, aby w przyszłości wiedzieć więcej na temat
    sprowadzania towaru z zagranicy. Telefoniczna informacja celna jest dość
    kiepska, ale też można tam próbować się czegoś dowiedzieć.

  • 7. Data: 2003-05-16 12:05:42
    Od: "pP" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Sierp" <N...@s...netskasuj> napisał w wiadomości
    ..
> [...]

    > (wg czyjego cennika? tego ktorego zakupilem?) i to cos zostanie mi wyslane
    > do polski - to czy to tez ominie clo? tz nie powinno byc nalozone?

    Nie możesz kupować cokolwiek gdziekolwiek i unikać cła. No chyba, że z zagranicy
    osoba fizyczna wyśle Ci paczuszkę pocztą i wartość (deklarowana, a nie z
    cennika) tej paczuszki nie przekroczy 45 euro. Wtedy nic nie zapłacisz - po
    prostu listonosz przyniesie Ci ją do domu. 800 euro jest pomyłką.

    USA jest złym przykładem - z tego kraju będzie do zapłaty cło i podatek VAT.
    Uniknąć cła (ale nie VAT) można importując z UE i na fakturce będzie odpowiednia
    deklaracja o pochodzeniu towaru, o której wspomniałem w odpowiedzi wcześniej lub
    z paczką będzie dokument EUR.1 (kosztuje!!).

    Celnik jest niczym bóg - jak nałożył cło - to zapewne tak miało być. Można
    składać odwołania, ale rozpatrzenie długo trwa i trzeba mieć konkretne podstawy
    do zmiany wysokości cła. Dodatkowo celnik może sobie Ciebie zapamiętać, że
    składałeś odwołania i będzie złośliwy w następnych odprawach. Radzę przejrzeć
    Kodeks Celny.

  • 8. Data: 2003-05-16 12:54:15
    Temat: Odp: !! Clo w wysylce HELP !!
    Od: "pi0tr3k" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > do zmiany wysokości cła. Dodatkowo celnik może sobie Ciebie zapamiętać, że
    > składałeś odwołania i będzie złośliwy w następnych odprawach. Radzę

    dzieki za wyczerpujace odpowiedzi. To duzo wyjasnilo.

    piotrek

  • 9. Data: 2003-05-16 13:08:49
    Od: Sierp <N...@s...netskasuj>

    Dnia Fri, 16 May 2003 14:05:42 +0200
    "pP" <x...@x...pl> naskrobał(a):

> [...]
    > cennika) tej paczuszki nie przekroczy 45 euro. Wtedy nic nie zapłacisz - po
    > prostu listonosz przyniesie Ci ją do domu. 800 euro jest pomyłką.

    abyz akonczyc temat bo byc moze bedziesz mogl rozwiac moje watpliwosci
    Co moze taka osoba fizyczna wwiezc do kraju z zagranicy jako prezent?
    Moze na przyklad miec wlasnego laptopa i drugiego zapakowanego wwozic jako
    prezent? Albo wwozic sprzet o wartosci na przyklad 5000zl jako prezent?

    Sierp