  • 1. Data: 2019-12-15 16:03:37
    Temat: Co dolega programowaniu obiektowemu
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Yegor Bugayenko - What's Wrong with Object-Oriented Programming?
    https://www.youtube.com/watch?v=GMrjuuczZkQ
    EO, the Programming Language: https://github.com/yegor256/eo

  • 2. Data: 2019-12-15 19:36:11
    Temat: Re: Co dolega programowaniu obiektowemu
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, December 15, 2019 at 4:03:24 PM UTC+1, Borneq wrote:
    > Yegor Bugayenko - What's Wrong with Object-Oriented Programming?
    > https://www.youtube.com/watch?v=GMrjuuczZkQ
    > EO, the Programming Language: https://github.com/yegor256/eo

    Myślałem że programowanie obiektowe to sam lukier. Mogę poprosić o kilka
    zdań skrótu z sedna tych materiałów?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2019-12-15 20:06:18
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2019-12-15 o 19:36, M.M. pisze:

    > Myślałem że programowanie obiektowe to sam lukier. Mogę poprosić o kilka
    > zdań skrótu z sedna tych materiałów?

    Dziedziczenie:
    nie zawsze da się zrobić hierarchię, bo czasem podklasa zależy od dwóch
    nadklas, a gdy dopuścimy wielodziedziczenie to mamy problem diamentu -
    czasem nie wiadomo, których pól/metod użyć
    null - trzeba pamiętać że każda obiekt może być albo obiektem albo
    wadliwą wartością null
    metody statyczne - naruszają enkapsulację, działamy na polach z zewnątrz

  • 4. Data: 2019-12-15 21:17:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/12/2019 20:06, Borneq wrote:
> [...]
    > wadliwą wartością null
    > metody statyczne - naruszają enkapsulację, działamy na polach z zewnątrz

    Pfff a już myslałem że warto poświęcić chwilkę a tu ktoś znowu odkrywa
    Podlasie bo nawet nie Amerykę.

    Cóż, ilość argumentów youtubowych za i przeciw programowaniu obiektowemu
    chyba idzie w miliony. Moze to już religia vs inna religia?

  • 5. Data: 2019-12-15 21:29:44
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 19:36:12 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:

    > Myślałem że programowanie obiektowe to sam lukier. Mogę poprosić o kilka
    > zdań skrótu z sedna tych materiałów?

    rzucilem na to okiem ale te argumenty tam nie sa nieststy zbyt kluczowe, sa to pewne
    dalsze argumenty opowiadajace jak praktyczny OOP rozmija sie z teoretycznym OOP
    (zakladajac troche blednie ze teoretyczne oop jest dobre - zalezy co by to mialo byc)
    i jest kilka smiesznych cytatow znanych figur, ze np OOP jest solidnym sposobem do
    pisania sphagetti code, czy tez jest sposobem na pisanie solidnego sphagetti (co jest
    prawdą jesli rozumiec solidny dosyc metaforycznie)

    bardziej poprawnym argumentem na krytykowanie dlaczego opp to szit jest moim zdaniem
    powiedzenie ze oop to sposob na tworzenie 'boilerplate' code i ze nie upraszcza tylko
    gmatwa - a jeszze dokladniej mowiac to w OOP jest zle co oddziela go od programowanie
    modulowego i hipermodulowego (hipermodulowe to moj wlasny wynalazek) bo modulowosc
    (taka jak np w postaci .dll jest pozbawiona tych fundamentalnych wad)

    [jeszcze dopowiadajac co jest zle w OOP wiaze sie z ciaganiem wskaznikow bo normalnie
    jesli chcesz dzilic kod na jednostki (metodami modulowymi i hipermodulowymi) nei
    potrzebujesz ciagac zadnych wskaznikow i wtedy jest ok)

  • 6. Data: 2019-12-15 21:57:05
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 21:29:46 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    hipermodulowymi) nei potrzebujesz ciagac zadnych wskaznikow i wtedy jest ok)

    kiedys podawalem jak rozne rzeczy wygladaja w paradygmacie ktory nazywam
    hipermodulowym (mojego autorstwa/odkrycia/wymyslu):

    void main()
    {
    Character alan, barry; //dwa moduly

    alan.hp = 100; //zdrowie potaci
    alan.hit_strength = 10; //sila ciosu

    barry .hp = 110;
    barry.hit_strenght = 9;

    alan hit barry;
    //spowoduje barry.hp-=alan.hit_strength

    }

    gdzie definicja modulu Charater

    module Character
    {
    int hp;
    int hit_strenght;

    void hit(Charater whom)
    {
    whom.hp -= hit_strength;
    }
    }

    roznice miedzy OOP 'niby nie takie duze' ale jednak ogromne...

  • 7. Data: 2019-12-15 22:05:18
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 21:57:06 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    >
    > kiedys podawalem jak rozne rzeczy wygladaja w paradygmacie ktory nazywam
    hipermodulowym (mojego autorstwa/odkrycia/wymyslu):

    przy okazji tutaj wyzej to allan hit barry jak ktos by sie upieral moglby zapisac

    alan.hit(barry)

    (w poprawionym c przekazujesz struktury moduly przez adres implicite, tak ze barry
    nie idzie przez wartosc) ale tez w poprawionym c doszedlem do koncepcji ze
    te kropki nawiasy i przecinki mozna dawac opcjonalnie do wyboru dla programisty
    n zamiast pisac

    print(1,2,3);
    moze alternatywnie pisac
    print 1,2,3
    print(1 2 3)
    albo
    print 1 2 3

    tak ze z tego wynika ze mozna pisac najprawdopodobniej w uproszczeniu

    barry hp = 110
    barry hit_strenght = 9

    alan hit barry

    jak ktos chce porownac roznice miedzy tym a jakims OOPem w jawie czy c++ to moze
    sobie porownac w tym alebo w bardziej skomplikowanych wypadkach

    (dodam ze w u mnie mozna z modulow robic tablice np

    Character soldier[100];

    soldier[3] hit soldier[4];

    i reszte sztuczek z traktowaniem modulow w pelni jak typy wbudowane (np int i reszta)

  • 8. Data: 2019-12-15 22:13:06
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 grudnia 2019 22:05:19 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    > albo
    > print 1 2 3
    >
    > tak ze z tego wynika ze mozna pisac najprawdopodobniej w uproszczeniu

    drobna uwaga czy te pola ktore sa wartosciami mozna by tez inicalizowac jak

    barry hp(110)
    barry hit_strenght(9)

    alan hit barry

    co czaem mogloby byc moze lepsze bo ten znak = wydaje sie czasem ordynarny

    jest tez opcja

    barry hp 110
    barry hit_strenght 9
    alan hit barry

    i sam chyab jestem zdanie ze pewnie nalezy to zostawuc do wyboru dla programisty, w
    zaleznsoci od stylu pisania jaki mu sie podoba

    tez niby to przypomina troche c++ gdzie
    o ile pamietam mozna pisac

    int x(10);

    //choc o ile pamietam nie mozna int x 29

    ale mam nadziej ze widac ze tutaj test to co pisze zrobione w supelnie innym
    'architektonicznym' konkekscie, wiec niektore zbieznosci sa tu raczej jakby jedynie
    przyadkowe (co nawet widac imo)

  • 9. Data: 2019-12-16 23:51:16
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, December 15, 2019 at 8:06:38 PM UTC+1, Borneq wrote:

    > Dziedziczenie:
    > nie zawsze da się zrobić hierarchię, bo czasem podklasa zależy od dwóch
    > nadklas, a gdy dopuścimy wielodziedziczenie to mamy problem diamentu -

    Sam nie wiem dlaczego dziedziczenia z dwóch klas tak rzadko używam,
    właściwie w tej chwili nie przypominam sobie kiedy użyłem ostatnio.
    Nie wypowiem się, bo mam małe doświadczenia z wielodziedziczeniem, widocznie
    sporadycznie mi się to przydaje. Za to często stosuję agregację wielu
    klas w jednej klasie.

    > czasem nie wiadomo, których pól/metod użyć

    Nie rozumiem.

    > null - trzeba pamiętać że każda obiekt może być albo obiektem albo
    > wadliwą wartością null

    Ostatnio zazwyczaj używam referencji zamiast wskaźników na obiekt. Jakoś
    daję rade tak napisać kod, aby wskaźniki były potrzebne bardzo rzadko.
    Czemu daję radę? Nie wiem sam, może dlatego że trochę w Javie pracowałem?
    Wyjątek od tej reguły stanowią biblioteki, które wewnątrz mają naprawdę
    sieczkę wskaźników, makr, ujemnych indeksów, i czego tam jeszcze. Ale taki
    kod jest mocno reużywany i szybko wszelkie błędy są wychwytywane. Poza tym
    jest z definicji zamknięty na rozwój, szczególnie przez innych programistów.
    Oczywiście interfejsy widoczne na zewnątrz biblioteki staram się też zachować
    eleganckie i staram się używać bibliotek które w użyciu zapewniają elegancję.
    Podsumowując, we 'właściwym kodzie programu' mam maksymalnie kilka wskaźników
    na 100kb kodu.

    > metody statyczne - naruszają enkapsulację, działamy na polach z zewnątrz

    Nie wiem dlaczego naruszają. Dla mnie szczyt elegancji i czytelności jest
    wtedy, gdy cała klasa jest w dwóch plikach, w nagłówkowym *.h i źródłowym *.cpp.
    W 99% udaje mi się ten reżim utrzymać i to bez dużych klas i wielkich plików *.cpp.
    Metodę statyczną mogę wstawić do ciała klasy w pliku *.h, albo mogę
    napisać statyczną funkcję nie-składową w pliku *.cpp. Jeśli metodę statyczną
    zawarłem w ciele klasy, to czytając kod, od razu wiem, że metody statyczne w
    pliku *.cpp nie mogłyby zrobić tego, co robi ta metoda - chociażby ze względów
    widoczności w innych plikach. Podobnie jest ze składowymi metodami nie-statycznymi.
    Więc nawet jakby składowa metoda statyczna nie miała komentarza i
    swojej nazwy, a nazwę musi mieć zawsze, to już z samego faktu że jest metodą
    statyczną - mogę dużo wywnioskować o tym co autor miał na myśli. Oczywiście
    tylko wtedy gdy autor ma podobne podejście do projektowania jak ja. Niestety,
    język C++ jest baaardzo elastyczny, nadużywanie czegokolwiek przychodzi łatwo i
    potem bolesne skutki odczuwamy w analizie kodu innego autora.