  • 1. Data: 2017-12-30 10:45:18
    Temat: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ostatnio byłem świadkiem takiej dyskusji w markecie budowlanym przy
    piecach, jeden przekonywał drugiego, ze stare grube żeliwny grzejniki
    są lepsze od nowych cienkich bo "trzymają długo ciepło". Ten drugi
    twierdził, że jak coś trzyma długo ciepło to oznacza, ze słabo je
    oddaje co oznacza, że ma słabą sprawność.
    To w końcu, który miał rację? Faktycznie, patrząc z pkt widzenia
    zdolności oddawania ciepła, jak coś jest długo ciepłe oznacza, ze
    niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba
    "dokładać")... który miał rację?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-12-30 12:07:41
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-30, Marek <f...@f...com> wrote:
> [...]
    > niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    > jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba

    Po pierwsze, trzymanie ciepła to jest pojemność cieplna i ma sie nijak
    do oddawania czy przewodzenia ciepla.

    Po drugie, pojemność cieplna stali to ca 460J/kg/K, żeliwa 500J/kg/K
    Przewodnictow cieple "zwykłej" stali jest poniżej 50W/m/K, żeliwa, ca
    60W/m/K więc żeliwny grzejnik będzie lepiej przewodził i oddawał ciepło
    niż stalowy a jeśli będzie to stal nierdzewna (nawet <20W/m/K) to
    będzie to istotna różnica.

    Teraz zobacz, pojemność cieplna wody to aż 4182J/kg/K a jej
    przewodnictwo cieplne to tylko 0.6W/m/K. Jest związek?

    Teraz co lepsze to MZ kwestia gustu bo cieplnie te różnice nie są aż
    tak istotne. Gruby żeliwny grzejnik będzie działał (trochę bardziej)
    jak mini piec kaflowy - nawet jak zamkniesz przepływ to będzie nadal
    grzał dzieki wodzie (duża pojemność cieplna) i tej extra warstwie
    metalu. Ale tez jak zaczniesz dopiero grzac startując z zimnego, to
    będzie potrzebował więcej czasu aż się nagrzeje (wpompujesz w niego
    ciepło). To jest MZ jedyna różnica, przynajmniej w kwestiach cieplnych.
    Wiele osób uważa żeliwne za trwalsze.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2017-12-30 14:51:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Dec 2017 11:07:41 +0000 (UTC), Marcin Debowski
    <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Po pierwsze, trzymanie ciepła to jest pojemność cieplna i ma sie
    > nijak
    > do oddawania czy przewodzenia ciepla.

    Dlaczego? Jak coś nie chce oddac szybko ciepla to znaczy że nie
    nadaje się do sprawnego ogrzewania ;)
    Ogrzewajac pomieszczenie interesuje mnie jak najefektywniej oddać
    cieplo w jak najmniejszych porcjach przy najmniejszych stratach, po
    co je akumulowac po drodze??

    --
    Marek

  • 4. Data: 2017-12-30 15:28:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-30, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Dlaczego? Jak coś nie chce oddac szybko ciepla to znaczy że nie
    > nadaje się do sprawnego ogrzewania ;)

    No bo tak jest i już. Weź jako analogię 10l wiadro. Napełnisz je wodą
    to będzie pojemnośc, ale jak się tej wody pozbyć to juz nie zależy od
    pojemności a od wielkości dziury :)

    A na poziomie molekularnym przewodzenie ciepła ma związek z tym jak
    przekazywane są ruchy wewnątrz i międzyczasteczkowe. Pojemność cieplna
    zaś jest (uproszczająć) związana z zakresem i ilością stopni swobody dana
    cząsteczka moze przyjąć.

    Albo wyobraź sobie układ drgań mechanicznych gdzie część układu
    magazynuje drgania ale sam układ musi je też przewodzić. To są na ogół
    dwie niezalezne rzeczy.

    > Ogrzewajac pomieszczenie interesuje mnie jak najefektywniej oddać
    > cieplo w jak najmniejszych porcjach przy najmniejszych stratach, po
    > co je akumulowac po drodze??

    Zgadza się. Obiektywnie jest to MZ bez większego znaczenia. Dodatkowa
    pojemnośc to jak kondesator w obwodzie, miałoby sens jakby były jakieś
    chwilowe wahania w przepływie wody, a tak to praktycznie jeden pies.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2017-12-30 15:34:58
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > będzie potrzebował więcej czasu aż się nagrzeje (wpompujesz w niego
    > ciepło). To jest MZ jedyna różnica, przynajmniej w kwestiach cieplnych.

    Grubość ścianki grzejnika ma jeszcze inne znaczenie niż akumulowanie
    ciepła.
    Grubsza ścianka stawia większy opór cieplny.

    WM

  • 6. Data: 2017-12-30 16:10:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 10:45, Marek pisze:
    > który miał rację?
    Ten od tańszego rozwiązania. :-)
    A zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na docieplenie budynku.

    Robert

  • 7. Data: 2017-12-30 20:25:41
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > piecach, jeden przekonywał drugiego, ze stare grube żeliwny grzejniki są
    > lepsze od nowych cienkich bo "trzymają długo ciepło".

    Trzymają długo ciepło bo mają dużą pojemność wodną, a to wcale nie jest
    wygodne z punktu widzenia regulacji i ekonomii całego systemu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2017-12-30 21:23:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-30, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Grubość ścianki grzejnika ma jeszcze inne znaczenie niż akumulowanie
    > ciepła.
    > Grubsza ścianka stawia większy opór cieplny.

    I jak to zmienia w tym konkretnym przypadku sytuację?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2017-12-31 00:18:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Dec 2017 10:45:18 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    > jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba

    Zeby to bylo takie proste.

    Pierwsza sprawa - to woda ma duze cieplo wlasciwe, nawet gruby zeliwny
    grzejnik trzyma tego ciepla mniej niz woda w nim zawarta.
    Blaszany nie tylko metalu ma mniej, wody tez zawiera mniej.

    Druga sprawa - te blaszane chyba lepiej oddaja cieplo, tzn przy
    podobnych wymiarach i tej samej temperaturze wody na wlocie wiecej
    ciepla przekaza powietrzu. Ale z tego jeszcze sprawnosc tak wprost nie
    wynika. Bo co z tego, ze odda mniej - to trzeba wiekszy grzejnik, albo
    wieksza temperature wody na wlocie.
    A jak nie odda, to trafi do pieca i znow do kaloryfera, wiec sie nie
    straci ... tylko sprawdzic ile rur i co one podgrzewaja - uzyteczne
    pomieszczenia, czy bezuzyteczne. A moze dobrze zaizolowane.

    Z oddawaniem ciepla wiaze sie temperatura wody powrotnej.
    Im ona nizsza, tym bardziej moze schlodzic spaliny w kotle - a wiec
    energie oddawana bezuzytecznie do komina.
    No chyba ze uzytecznie, jak sie okaze ze "cugu" nie ma, albo od
    skroplin powstaja rdzawe zacieki :-)

    Ale ta temperatura zalezy tez od predkosci wody w obiegu i mozna
    regulowac pompa :-)

    Grzejnikom trzeby sie termokamera przyjrzec - ktory mniej grzeje
    sciane za grzejnikiem - zazwyczaj zewnetrzna.

    Mala pojemnosc cieplna mozna docenic wracajac z urlopu - zanim sie ten
    caly uklad nagrzeje, to ile paliwa sie spali, a kaloryfery ledwo
    letnie. Albo ambitnie sterujac piecem - wylaczamy o 21, o 22 idziemy
    spac, o 5 piec sie wlacza, o 6 wstajemy i jest cieplo.
    A miedzy 22 a 5 temperatura wnetrza spada, budynek mniej podgrzewa
    otoczenie. A potem o 7 piec sie wylacza i wlacza dopiero o 15, zeby
    bylo cieplo jak przyjdziemy z pracy.
    Ale w dobrze izolowanym budynku nie bedzie duzych roznic.

    A jak ktos lubi cieplo stale ... to doceni ze wrzuci wieczorem dwie
    szufle wegla, a rano kaloryfery ciagle cieple.
    Inne piece tez moga miec problem z praca "na pol gwizdka", i duza
    pojemnosc moze byc wskazana.

    A jak ktos ma np pompe cieplna, czyli niezbyt wysokie temperatury, to
    przydadza mu sie grzejniki ktore dobrze oddaja cieplo.

    J.

  • 10. Data: 2017-12-31 09:36:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Porównaj sobie współczynnik przejmowania ciepła w niewymuszonej konwekcji.