  • 11. Data: 2017-12-31 11:53:32
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > I jak to zmienia w tym konkretnym przypadku sytuację?

    Napisałeś cytuję:

    "Przewodnictow cieple "zwykłej" stali jest poniżej 50W/m/K, żeliwa, ca
    60W/m/K więc żeliwny grzejnik będzie lepiej przewodził i oddawał ciepło
    niż stalowy"

    Tak by było, gdyby ścianki miały jednakową grubość, ale sam piszesz o
    tym, że żeliwny jest grubszy niż stalowy.
    Wystarczy że ścianka żeliwnego będzie o 30% grubsza od stalowego i
    będzie odwrotnie niż piszesz; bo to stalowy będzie lepiej przewodził niż
    żeliwny.

    WM

  • 12. Data: 2017-12-31 12:43:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-31, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Wystarczy że ścianka żeliwnego będzie o 30% grubsza od stalowego i
    > będzie odwrotnie niż piszesz; bo to stalowy będzie lepiej przewodził niż

    Masz rację, zapomniałem, że one są dużo grubsze. Z tym, że do kupy to
    nie wydaje mi się aby to wszystko było istotne. Konwekcja swobodna nie
    jest najlepszym sposobem wymiany ciepła.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2017-12-31 14:35:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 Dec 2017 11:43:14 +0000 (UTC), Marcin Debowski

    > Masz rację, zapomniałem, że one są dużo grubsze. Z tym, że do kupy to
    > nie wydaje mi się aby to wszystko było istotne.

    Zgadza sie. Zakladajac ze zeliwny ma 1m kw powierzchni i np 3kW mocy,
    to przy grubosci scianki 5mm potrzeba nam az 0.25K roznicy temperatur
    na przeniesienie takiej mocy.

    Przy czym ... to ciagle nie jest strata, bo wraca do pieca.

    > Konwekcja swobodna nie jest najlepszym sposobem wymiany ciepła.

    Ale co proponujesz - kaloryfer z wentylatorem ?

    J.

  • 14. Data: 2017-12-31 15:04:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-12-31 o 14:35, J.F. pisze:
    > Ale co proponujesz - kaloryfer z wentylatorem ?
    O! Tak mam i sprawdza się rewelacyjnie. Ale w warsztacie.

    Robert

  • 15. Data: 2017-12-31 16:36:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-12-31 o 14:35, J.F. pisze:

    > Ale co proponujesz - kaloryfer z wentylatorem ?

    Proponuję klimatyzację z regeneracją ciepła.
    To co wylatuje, ma temperaturę niewiele wyższą od tego co wlatuje.

    Człowiek przez metabolizm wydziela do 100 W ciepła.
    Teoretycznie sam sobie wystarczy za grzejnik, jak się ciepło ubierze.
    W Biskupinie ogrzewały go zwierzęta gospodarskie we wspólnej izbie.

    WM

  • 16. Data: 2017-12-31 17:10:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 Dec 2017 16:36:44 +0100, WM napisał(a):

    > Proponuję klimatyzację z regeneracją ciepła.
    > To co wylatuje, ma temperaturę niewiele wyższą od tego co wlatuje.

    Rekuperator ... mozna. Ale robi kolejne problemy :-)

    > Człowiek przez metabolizm wydziela do 100 W ciepła.
    > Teoretycznie sam sobie wystarczy za grzejnik, jak się ciepło ubierze.
    > W Biskupinie ogrzewały go zwierzęta gospodarskie we wspólnej izbie.

    Wspolczesne domy maja jednak wieksza moc pieca, mimo dobrej izolacji.

    Moze jakby bylo w srodku 10 ludzi po 100W i dwie krowy ... i piec do
    gotowania i lozko na piecu ...
    Bo "mroz na szybach" tez jest znany.

    J.

  • 17. Data: 2017-12-31 17:46:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-12-31 o 17:10, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Wspolczesne domy maja jednak wieksza moc pieca, mimo dobrej izolacji.
    >
    > Moze jakby bylo w srodku 10 ludzi po 100W i dwie krowy ... i piec do

    Słowianie pierwsi wymyślili i zastosowali półziemiankę:
    http://www.mpov.uw.edu.pl/userfiles/pl/generated/thu
    mbs/800x600_6/Badania/Thesaurus/sowianie4.jpg
    Ściany były ocieplane, dobre na surowe zimy jakie wtedy pojawiły się.

    WM

  • 18. Data: 2018-01-03 03:49:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2017-12-31, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    > O! Tak mam i sprawdza się rewelacyjnie. Ale w warsztacie.

    A jakie tam sa tej wody w środku właściwie przepływy, bo jesli jakies
    rozsądne to możnaby np. walnąć na w/l/ylocie mosiężną rurkę z turbinką z
    magnesikami a na zewnątrz wentylatorek z magnesikami i byłoby trochę
    wymuszonej po kosztach pieca :)

    --
    Marcin