  • 1. Data: 2018-06-17 01:04:26
    Temat: Co w trawie piszczy?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam Was,

    Pytam z czystej ciekawości. Mercedes E320CDI z silnikiem V6. Po
    wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
    silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno
    opisać. Co to może być?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2018-06-17 01:43:36
    Temat: Re: Co w trawie piszczy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Jun 2018 01:04:26 +0200, Marek S napisał(a):
> [...]
    > wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
    > silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno

    Tez kiedys mialem taki pisk, a potem trzeba bylo wymieniac kolo od
    paska (wielo)klinowego.
    Ono mialo plastikowa obrecz - metalowe kolko zostalo, a obrecz znikla.

    Tylko to bylo po wlaczeniu, a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
    chlodnicy ?

    J.

  • 3. Data: 2018-06-17 07:26:29
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-06-17 o 01:04, Marek S pisze:
> [...]
    > wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
    > silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno

    Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest
    naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.

    Lewis

  • 4. Data: 2018-06-17 13:48:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-17 o 01:43, J.F. pisze:

    > Tylko to bylo po wlaczeniu, a po wylaczeniu ... turbina, wentylator
    > chlodnicy ?

    Nic z tych rzeczy. Ten pisk jest raczej generowany cyfrowo. Jakieś
    przetwornice? Nie wiem. Ponadto zawsze dokładnie po takim samym czasie
    od wyłączenia silnika urywa się.

    U kolegi, w podobnym modelu auta do mojego jest tak samo.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-06-17 13:58:53
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-17 o 07:26, Lewis pisze:

    > Wszelkiego rodzaju elektrozawory, silniki krokowe których tam jest
    > naście sztuk jeszcze pracują, i zanim się wyłączą mija te kilka sekund.

    Wszelkie serwomechanizmy też słychać oprócz tego co opisałem. Po
    wyłączeniu silnika dużo się dzieje. Ale serwomechanizmy to raczej ciche
    pomrukiwania silniczków, ciche stuknięcia, czasem nieco głośniejsze
    przesunięcia mechanizmów jak w przypadku sterownika turbiny czy klap.
    Nigdy to nie jest jednostajny pisk o całkiem wysokiej częstotliwości.
    Stąd moje zdziwienie. Słyszę to z okolic wtryskiwaczy ale głowy nie dam.
    Czy wtryski piezzoelektryczne mogą taki dźwięk wytwarzać i to na
    wyłączonym silniku?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2018-06-17 14:09:30
    Od: BK <t...@t...nie>

> [...]
    > wyłączeniu silnika słyszę przez jakieś 10s futurystyczny pisk z komory
    > silnika rzędu 4kHz. To raczej złożenie kilku częstotliwości więc trudno

    W wielu silnikach osprzęt (np łopatki turbiny, EGR, klapa gasząca)
    poruszany jest podciśnieniem. Poziom podciśnienia dla poszczególnych
    systemów sterowany jest zaworami elektromagnetycznymi, których stopień
    otwarcia regulowany jest PWMem. Może właśnie tego PWMa słyszysz?

    ---
    Avast.

  • 7. Data: 2018-06-17 14:38:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-17 o 14:09, BK pisze:

> [...]
    > systemów sterowany jest zaworami elektromagnetycznymi, których stopień
    > otwarcia regulowany jest PWMem. Może właśnie tego PWMa słyszysz?

    Może to i PWM. Jest spora szansa bo słyszę jakby zmodulowaną nośną.

    Aczkolwiek u mnie nie ma sterowania podciśnieniem chyba niczego, jak się
    przyglądałem konstrukcji silnika. Żadnych wężyków. Na wszystko jest
    jakieś serwo czy zawory elektryczne + mnóstwo czujników. Niemniej jednak
    wiele z tych mechanizmów wykonawczych może na PWMie bazować. Np. całkiem
    niedawno zauważyłem, że kompresor klimatyzacji ma płynnie regulowaną
    wydajność właśnie PWMem, który steruje stopniem otwarcia zaworu. Ma to
    więc sens...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2018-06-17 20:56:35
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej,
    Masz xenony?
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2018-06-17 22:18:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-06-17 o 20:56, gobo pisze:
    > Hej,
    > Masz xenony?

    Tak, ale po wyłączeniu silnika gasną natychmiast a włączają się w ich
    miejsce LEDy gdy jest na zewnątrz ciemno. Gdy jest jasno, to one nie
    włączą się. W obu przypadkach słychać piszczenie jednakowo. Zresztą
    dźwięk jest o wiele głośniejszy niż przetwornica mogłaby wyemitować.
    Posłuchaj:

    https://drive.google.com/file/d/1jRsfQ7EMl2zpDh6afmd
    4dh-UbGYD3m6v/view?usp=sharing

    To właśnie słyszę po wyłączeniu silnika. Słychać pracę mechanizmów
    (serwo) i ciągłe piszczenie, o którym mowa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-06-18 08:12:47
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-06-17 o 13:58, Marek S pisze:

> [...]
    > Stąd moje zdziwienie. Słyszę to z okolic wtryskiwaczy ale głowy nie dam.
    > Czy wtryski piezzoelektryczne mogą taki dźwięk wytwarzać i to na

    mogą, przepustnica (klapa gasząca) też potrafi piszczeć

    Lewis