  • 1. Data: 2015-05-28 20:02:11
    Temat: Covox obsługiwany "na raty".
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ponieważ nie przepadam za jakością audio z PWM-a w ośmiobitowych
    mikrokontrolerach, lubię czasem zastosować starą, dobrą drabinkę
    rezystorową (Covox) - o ile mam tylko wolny port. IMO jest to rozsądny
    kompromis pomiędzy prostotą i ceną PWM-a, a jakością oferowaną przez
    zewnętrzny DAC. Poza tym nie trzeba aż tak dokładnie pilnować, żeby
    częstotliwość taktowania była odpowiednio wysoka.

    Zastanawiam się jednak nad dwiema sytuacjami:

    1) Chcemy zrobić przetwornik 16 bit, wykorzystując dwa porty MCU.
    2) Mamy procesor w rodzaju Atmego8, który ma tylko jeden cały port
    wyprowadzony na piny i akurat pechowo niektóre z nich obsługują
    alternatywne funkcje, których potrzebujemy.

    Czy w takim wypadku możliwe jest sterowanie rezystorami z dwóch różnych
    portów i ładowanie wartości w dwóch etapach? Czy też spowoduje to
    wyczuwalną różnicę w brzmieniu dźwięku?

  • 2. Data: 2015-05-28 20:45:01
    Temat: Re: Covox obsługiwany "na raty".
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Czy w takim wypadku możliwe jest sterowanie rezystorami z dwóch różnych
    > portów i ładowanie wartości w dwóch etapach? Czy też spowoduje to

    Audiofile wyczują, ja bym wystawił wyższy bajt a potem niższy, czas
    między nimi to będzie pewnie z 1uS, membrana głośnika dopiero zacznie
    się przemieszczać. Aczkolwiek nigdy tego nie robiłem, gdybym musiał mieć
    te 16bitów to by znaczyło że konieczna jest "czystość" sygnału, użyłbym
    jakichś buforów ze wspólną linią przepisania wejścia na wyjście albo
    rejestru przesuwnego.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2015-05-28 21:07:18
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 28.05.2015 o 20:45, AlexY pisze:

> [...]
    > te 16bitów to by znaczyło że konieczna jest "czystość" sygnału, użyłbym
    > jakichś buforów ze wspólną linią przepisania wejścia na wyjście albo

    Przy CLK=16MHz dwa rozkazy OUT jeden po drugim dadzą 62,5ns opóźnienia.
    Ale zastanawiam się czy jest sens na 8miobitowcu bawić się w Hi-Fi ;-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2015-05-28 21:38:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-28 o 20:45, AlexY pisze:

> [...]
    > te 16bitów to by znaczyło że konieczna jest "czystość" sygnału, użyłbym
    > jakichś buforów ze wspólną linią przepisania wejścia na wyjście albo

    To fakt. Jednak prawdę mówiąc opcja z 16 bitami była bardziej
    hipotetycznym pytaniem - tutaj w praktyce już prędzej użyłbym jakiegoś
    DAC na I2S.

    Bardziej interesuje mnie druga opcja. Weźmy na przykład Atmegę 8 -
    jedynym "pełnym" portem jest tam PORTD, który jednakże dzieli piny z
    UART-em i zewnętrznymi przerwaniami, które będą mi potrzebne. Czy nic
    nie stoi na przeszkodzie, żeby podpiąć Covox-a do dwóch różnych portów,
    a potem ładować do nich cały bajt w dwóch etapach? To chyba nie powinno
    być słyszalne?

  • 5. Data: 2015-05-28 22:47:39
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-28 o 21:38, Atlantis pisze:

    > To fakt. Jednak prawdę mówiąc opcja z 16 bitami była bardziej
    > hipotetycznym pytaniem - tutaj w praktyce już prędzej użyłbym jakiegoś
    > DAC na I2S.
    Prościej jest użyć 74HC595 po spi, można a nawet należy wykorzystać nogi
    od programowania procka, obsługa banalna, jest wsparcie sprzętowe,
    zajmuje tylko 3 nogi procka. Na wyjsciach 595 dajesz drabinkę rezystorów
    i masz covox-a :)
    możesz zrobić nawet 24 bitowy na 3 kościach ;)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2015-05-29 01:22:43
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Atlantis pisze:
    [..]
> [...]
    > nie stoi na przeszkodzie, żeby podpiąć Covox-a do dwóch różnych portów,
    > a potem ładować do nich cały bajt w dwóch etapach? To chyba nie powinno

    Ta sama zasada co pisałem wcześniej, da się, tylko ponownie, bity
    wystawione jako pierwsze powinny być te wyższe (zgrubne wysterowanie) a
    potem mniej znaczące bity z drugiego portu, tyle że w tym przypadku
    odstęp czasowy może być ciut dłuższy ze względu na manipulacje bitami.

    Zamiast operacji (16bitowy DAC na 2ch pełnych portach)
    A->P1
    B->P2
    trzeba:
    1 zapalać poszczególne bity (może okazać się szybsze [16 rozkazów dla
    8bitów] a na pewno bezpieczniejsze)
    albo
    1 podzielić bity wedle dostępnych bitów w portach
    2 porozstawiać je w bajtach
    3 porobić zmienne dla poszczególnych portów
    4 robić and z pozostałymi bitami portu i dopiero zapis.

    Najlepiej jednak rejestr przesuwny, Janusz podał konkretny przykład, bo
    tą metodą da się ale to więcej roboty niż to warte.

    To takie moje rozważania, właśnie staram się naumieć PIC'e i mi się
    mózgownica od nich lasuje... co za prymitywny szajs...

  • 7. Data: 2015-05-29 10:40:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >różnych
    >portów i ładowanie wartości w dwóch etapach? Czy też spowoduje to

    a) spowoduje,
    b) jesli czas miedzy zmianami bedzie krotki, to moze niezauwazalne,
    c) teoretycznie rzecz biorac, to by sie dalo skompensowac w nastepnym
    kroku. Ale Atmega to nie DSP.

    d) sa mozliwe rozwiazania ukladowe aby zmieniac 16 bit naraz,

    e) myslisz ze rezystory i porty sa na tyle dokladne, ze z tego wyjdzie
    dobry przetwornik 16 bit ?

    f) DAC potanialy ...

    g) a moze 8 bit + PWM ?

    J.

  • 8. Data: 2015-05-29 11:37:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-05-29 o 10:40, J.F. pisze:

    > e) myslisz ze rezystory i porty sa na tyle dokladne, ze z tego wyjdzie
    > dobry przetwornik 16 bit ?

    Rozważania nad 16 bitowym Covoxem miały charakter na wpół teoretyczny.
    W praktyce interesowała mnie kwestia ośmiobitowego przetwornika,
    sterowanego z dwóch portów.

    > g) a moze 8 bit + PWM ?

    W przypadku 8 bitów Covox ciągle bije PWM na głowę pod względem jakości
    i prostoty obsługi.

  • 9. Data: 2015-05-29 12:02:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]

    >teoretyczny.
    >W praktyce interesowała mnie kwestia ośmiobitowego przetwornika,

    No to:
    -zmiany beda wieksze, bo to nie sa zaklocenia na 8-smym co do wartosci
    bicie, tylko np 5-tym,
    -czas zaklocen jest nadal krotki.

    >W przypadku 8 bitów Covox ciągle bije PWM na głowę pod względem
    >jakości
    >i prostoty obsługi.

    Mam na mysli covox kilkubitowy, ale z oversamplingiem.
    Powinno sie wycisnac kilka dodatkowych bitow.

    Tak nawiasem mowiac - przy wysokiej czestotliwosci zegara timera PWM
    powinno dac dobre rezultaty, porownywalne z covox.

    J.

  • 10. Data: 2015-05-29 13:21:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Ponieważ nie przepadam za jakością audio z PWM-a w ośmiobitowych
    > mikrokontrolerach

    Jakość audio "z PWMa" może być znakomita, zwłaszcza, jeśli ten PWM
    jest zrobiony sprytniej, np. w postaci sigma-delta. Nie z PWMem
    wiec problem, tylko z jego realizacją -- może tu warto nieco popracować?
    Nieco, bo jeśli nakłady będą duże, to...

    > a jakością oferowaną przez zewnętrzny DAC.

    A co z prostota oferowana przez wewnętrzny DAC?
    IMHO nie warto walczyć z drabinkami, tylko zmienić MCU
    na bardziej pasujący do zastosowania. Liczba możliwości
    dostępnych na rynku jest trudna do ogarnięcia. W końcu
    ten 21. po coś chyba mamy...

    Pozdrawiam, Piotr