  • 1. Data: 2020-01-04 15:19:51
    Temat: CrystalDiskInfo a stare płyty AMD, stare dyski ATA, brat informacji SMART dysku
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy program CrystalDiskInfo
    https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo
    /
    Jest dedykowany dopiero od którejś tam rodziny płyt głównych w górę? A
    poniżej pewnego progu technologicznego nie gada?
    Czy raczej jest to kwestia starych dysków ATA (na taśmę IDE), z których ten
    program nie potrafi wydłubać informacji SMART?
    Program uruchomiony na starej płycie Gigabyte 7NF-RZ (pod win xp) z CPU AMD
    Athlon Barton XP2500+ nic nie pokazuje, wyświetla puste okienka - tak jakby
    na pokładzie nie było żadnego dysku.
    A siedzą tam dyski ST3320620A
    Co jest tego przyczyną?
    Podobnie milczy wtedy także program HD Tune v 2.55
    Czyli wygląda na jakiś nadrzędny problem (?) Lub zwyczajnie programy te nie
    lubią płyt dla CPU AMD a kochają płyty dla CPU Intela?
    Kiedyś rozważałem podobną zagadkę tutaj
    Tu znowu program nie widział dysków jak pracowały w trybie AHCI, a gdy dyski
    SATa pracowały w trybie Native IDE to wtedy pięknie odczytywał te info.

  • 2. Data: 2020-01-04 22:12:43
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 15:19, jedrek pisze:
> [...]
    > Czy raczej jest to kwestia starych dysków ATA (na taśmę IDE), z których
    > ten program nie potrafi wydłubać informacji SMART?

    Coś nie tak z płytą/systemem że nie pokazuje na obu programach. Program
    odpalałem na różnych wynalazkach.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-01-09 13:51:38
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 2020-01-04 o 15:19, jedrek pisze:

    > Czy raczej jest to kwestia starych dysków ATA (na taśmę IDE), z których
    > ten program nie potrafi wydłubać informacji SMART?

    Raczej nie zainstalowanych sterowników chipsetu

  • 4. Data: 2020-02-08 14:44:47
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Irokez" news:5e10ffbc$0$17358$65785112@news.neostrada.pl
    > Coś nie tak z płytą/systemem że nie pokazuje na obu programach.

    Tyle to ja też wiem :)
    Wskaż metodę jak ugryźć aby się dowiedzieć gdzie to "coś nie tak" siedzi i
    blokuje dostęp do tych informacji.
    Jakieś inne diagnostyczne narzędzie, które pokaże czego brakuje lub co źle
    skonfigurowane, że tamte programy nie chcą gadać.

  • 5. Data: 2020-02-08 14:45:07
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "zhbick" news:5e1721d7$0$17363$65785112@news.neostrada.pl
    > Raczej nie zainstalowanych sterowników chipsetu

    Zainstalowane od samego początku dedykowane od producenta płyty sterowniki
    chipa.
    Inne propozycje?

  • 6. Data: 2020-02-08 14:59:08
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

    > Inne propozycje?

    Sprawdziłbym ustawienia BIOS, w ówczesnych płytach można było wyłączać
    dostęp do danych SMART. Uruchomiłbym też jakiegoś współczesnego Linuxa Live
    (np Mint XFCE) - na jakiejś płycie z chipsetem G31 pod C2D czyta dane SMART
    bez problemu, ale to już zdecydowanie nowszy konfig od Twojego.

  • 7. Data: 2020-02-08 15:01:45
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "zhbick" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > zdecydowanie nowszy konfig od Twojego.

    ...ale HDD PATA

  • 8. Data: 2020-02-18 14:30:39
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "zhbick" news:5e3ebea2$0$536$65785112@news.neostrada.pl
    > Sprawdziłbym ustawienia BIOS, w ówczesnych płytach można było wyłączać
    > dostęp do danych SMART.

    Co proponujesz zmienić? Jadę na tych ustawieniach, które BIOS ładuje jako
    swoje optymalne, czyli ładuję konfig za pomocą F7.
    https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/motherbo
    ard_manual_7nf-rz_e.pdf
    Ustawiena BIOS na str. 19 PDF
    Która by to miała być opcja od danych SMART?
    Nie widzę nic tam takiego z nazwy co by mogło powodować wykastrowanie
    odczytu danych o dysku. Co proponujesz przestawić?

    W nowszej płycie z gatunku Gigabyte GA-M56S-S3
    https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/motherbo
    ard_manual_ga-m56s-s3_e.pdf
    W BIOSie, w dziale: Advanced BIOS Features, jest parametr: HDD S.M.A.R.T.
    Capability
    strona 37 w instrukcji PDF.
    Ten parametr bez względu czy damy na: Enabled czy na: Disabled to nie ma on
    kompletnie wpłyu na działanie programu CrystalDiskInfo
    W obu ustawieniach program pięknie odczytuje dane z dysków SATA.

    > Uruchomiłbym też jakiegoś współczesnego Linuxa Live (np Mint XFCE)

    Czy Mint ma w sobie już zaszyte takie narzędzie podobne do CrystalDiskInfo?
    Bo jak będzie trzeba coś pod linuxem doinstalować to leżę :)

  • 9. Data: 2020-02-18 16:55:01
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

    > https://download1.gigabyte.com/Files/Manual/motherbo
    ard_manual_7nf-rz_e.pdf
    > Ustawiena BIOS na str. 19 PDF
    > Która by to miała być opcja od danych SMART?

    faktycznie, nie ma

    > Czy Mint ma w sobie już zaszyte takie narzędzie podobne do
    > CrystalDiskInfo?
    > Bo jak będzie trzeba coś pod linuxem doinstalować to leżę :)

    tak, jest jakiś programik DiskInfo, który znajdziesz w menu, zakładka
    bodajże Preferencje lub Ustawienia

  • 10. Data: 2020-04-14 16:00:36
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Winny okazał się dedykowany do płyty sterownik chipsetu Nvidia
    NVIDIA Series system driver for nForce2 (Included LAN driver) v 2.41
    Wystarczy w czasie instalacji pominąć składnik "NVIDIA IDE SW driver",
    wskazać, że nie chcemy go instalować i przeskoczyć ten etap.
    Pomijając ten składnik okazuje się, że CrystalDiskInfo działa wyśmienicie.
    Czyli sterownik bruździł. Producent płyty tego nie sprawdził? Czy raczej w
    czasie jak te stery były tworzone nie były popularne programy do odczytu
    SMART-a dysku.
    Światło na sprawę rzuciło to, że przez przypadek na gołym systemie bez
    instalacji jakichkolwiek sterowników do płyty głównej, przypadkiem
    uruchomiłem CrystalDiskInfo i zdziwiłem się, bo działa. I zacząłem szukać,
    który komponent instalowany zaburza komunikację programu z dyskiem.