  • 11. Data: 2020-04-23 09:41:57
    Temat: Re: Czego warto się uczyć?
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 15:26:45 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:
    > Witam
    >
    > No właśnie, chyba tak lapidarnie ujęte pytanie jak w temacie, w
    > zupełności wyczerpuje moje rozterki. Czego warto się uczyć? I dlaczego?

    na pewno nie OOP, sporej reszty mozna sie uczyc (choc tez nie wszystkiego)...

    pozatym co warto robic to trudna kwestia

    co do jezykow to aryzykowal bym moze taka odpowiedz (choc jest ona lekko
    anegdotyczna)

    c++/java/c# - nie warto

    c/python/js - warto

  • 12. Data: 2020-04-23 22:02:23
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Wednesday, April 22, 2020 at 10:10:12 PM UTC+2, g...@g...com wrote:
> [...]
    projekty, wszystko w nowoczesnych językach i technologiach. Piszą o tym artykuły,
    robią prezentacje. Wow! Tak, jak na facebooku ludzie chwalą się pozytywnymi
    zdarzeniami i odbiorcy mają wrażenie, że tylko fajne rzeczy dzieją się w życiu
    znajomych. A fakty są takie, że 90% IT to ciągnięcie starych projektów i robienie
    naprawdę nieciekawych, nudnych rzeczy. Nawet jak masz ciekawsze rzeczy, to i tak jest
    to mniejszość czasu. W poprzedniej pracy byłem w dziale R&D, np. miałem opracować
    wydajny algorytm sortowania równoległego. Zrobiłem to, zabawa na 3-4 dni, trochę
    czytania o state-of-the-art, prototypowanie -- było super, naprawdę. A potem 2
    tygodnie mozolnie włączałem ten algorytm w strukturę naszego produktu, robiłem testy
    wydajnościowe z czego powstał raport, itd. itp. Czyli skala fajności 4 na 21 (~20%).
    :)

    > Gorzej jak dostajesz wynagrodzenie przelewem.

    Wtedy ronisz łzy polerując Ferrari. :)

    > Ale można też robić fajne rzeczy poza pracą.

    Teoretycznie. Czas niestety nie jest z gumy i też nierzadko
    trudno wykrzesać z siebie energię po 8 godzinach w pracy.
    Z wiekiem to się pogłębia, niestety.

    w.

  • 13. Data: 2020-04-24 09:15:32
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 23 kwietnia 2020 22:02:25 UTC+2 użytkownik Wojciech Muła napisał:

> [...]
    >
    > Teoretycznie. Czas niestety nie jest z gumy i też nierzadko
    > trudno wykrzesać z siebie energię po 8 godzinach w pracy.

    Zwłaszcza jak się trwoni czas na polerowanie Ferrari ;]

    Jakiś czas temu rozkminiłem, jak można pisać appki androidowe na telefonie z
    androidem:
    https://www.quora.com/Is-it-possible-to-develop-Andr
    oid-apps-using-a-tablet/answer/Panicz-Godek

    Dlatego można sobie pokodzić np. na kibelku albo w drodze do/z pracy (tylko wtedy
    najlepiej zamienić Ferrari na Solarisa albo Pesę)

  • 14. Data: 2020-04-24 12:09:18
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 23 kwietnia 2020 09:41:59 UTC+2 użytkownik fir napisał:

> [...]
    >
    > pozatym co warto robic to trudna kwestia
    >
    > co do jezykow to aryzykowal bym moze taka odpowiedz (choc jest ona lekko

    Moje doświadczenie jest takie, że C# jest naprawdę przyzwoicie zaprojektowanym
    językiem - lepiej niż Python.

    Jeżeli idzie o Javę, to piszę w niej na telefon (i to na telefonie), i chociaż pod
    wieloma względami faktycznie nie jest powalająca, są sytuacje, kiedy nie można od
    niej uciec (choćby właśnie jak się chce pisać na telefonie na telefon).

    Więc ze względu na strukturę rynku nie można z całą pewnością powiedzieć, że "nie
    warto".

    JS jest właściwie nieunikniony, jak się chce coś robić do przeglądarki. Tak naprawdę
    główna różnica między JS a Pythonem to lukier składniowy.

    Tak jak pisałem na początku, to, czego warto się uczyć, zależy od celu, jaki przed
    sobą stawiamy.

    Ale. Jest taki aforyzm Alana Perlisa:

    "A language that doesn't affect the way you think about programming is not worth
    knowing"

    I mając to na względzie, wydaje się, że jeżeli idzie o języki programowania, to te
    najciekawsze:

    - Smalltalk/Pharo/Squeak/eToys
    - Lisp/Scheme/Racket/Clojure
    - Haskell/Idris
    - Prolog/*Kanren/Datalog
    - Forth/Joy
    - APL/J/K

  • 15. Data: 2020-04-24 23:03:07
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

> [...]
    >
    > Więc ze względu na strukturę rynku nie można z całą pewnością powiedzieć, że "nie

    Sorry, ale "kodzenie na kibelku", jak to ładnie nazwałeś, nie mieści się w strukturze
    żadnego rynku. Jest niemal z definicji poza jakąkolwiek definicją rynku. Jeżeli to ma
    być powód do nauki Javy, to znaczy, że już naprawdę nie ma powodu. Nie mówiąc już o
    tym, że jest to podobno niezdrowe.

    Java jest ważnym składnikiem programistycznego ekosystemu, ale zdecydowanie nie z
    powodu, który tu przedstawiłeś.

    > JS jest właściwie nieunikniony, jak się chce coś robić do przeglądarki.

    Jeżeli JS stał się przeglądarkowym asemblerem, to za chwilę pojawią się generatory
    JS. A właściwie są od dawna - np. GWT, który generuje JS z kodu w... Javie. O, i mamy
    powód do nauki Javy.

    > "A language that doesn't affect the way you think about programming is not worth
    knowing"

    To z kolei zależy od tego, co już wiemy. Dla początkującego każdy język będzie miał
    fundamentalny wpływ na jego postrzeganie całej dyscypliny.

  • 16. Data: 2020-04-25 11:48:14
    Od: g...@g...com

    https://www.youtube.com/watch?v=Fum2QBcJcJk

  • 17. Data: 2020-04-26 22:44:19
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > https://www.youtube.com/watch?v=Fum2QBcJcJk

    No dobra - to teraz to samo hasło, ale bardziej merytorycznie:

    https://www.zdnet.com/article/programming-language-r
    usts-adoption-problem-developers-reveal-why-more-are
    nt-using-it/

    Być może jest to jakiś input dla pytania czego warto się uczyć - wykres na końcu
    artykułu jako podsumowanie czynników, które w praktyce warto wziąć pod uwagę.

  • 18. Data: 2020-04-27 07:57:36
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 26 kwietnia 2020 22:44:21 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    artykułu jako podsumowanie czynników, które w praktyce warto wziąć pod uwagę.

    Dla mnie ten artykuł wygląda jak próba wyciągania nie wiadomo jakich wniosków z
    zachowań stadnych.

    Z prezentacji, jakie w ostatnim czasie zrobiły na mnie największe wrażenie, obie
    dotyczyły Smalltalka/Pharo:

    https://www.youtube.com/watch?v=baxtyeFVn3w
    https://www.youtube.com/watch?v=Pot9GnHFOVU

  • 19. Data: 2020-04-27 23:10:07
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Dla mnie ten artykuł wygląda jak próba wyciągania nie wiadomo jakich wniosków z
    zachowań stadnych.

    Ależ bardzo dobrze wiadomo, jakich wniosków - dlaczego ludzie nie używają języka
    programowania, o którym jednocześnie wielu ludzi mówi, że chcieliby go używać.

    > Z prezentacji, jakie w ostatnim czasie zrobiły na mnie największe wrażenie,

    I tu jest chyba źródło nieporozumienia. Bo pytacz pytał, czego warto się uczyć a nie
    co na kim robi wrażenie. Da się tą różnicę wyrazić analogiami z innych dziedzin
    życia.

    Tak czy inaczej, przypadek Rusta jest o tyle ciekawy, że w odróżnieniu od
    proponowanych przez Ciebie języków, Rust nawet dawał nadzieje na wyjście z niszy.
    Oczywiście to nie koniec jego historii i jeszcze wszystko jest możliwe, ale problemy
    zasygnalizowane w artykule są jak najbardziej realne.

  • 20. Data: 2020-04-28 09:21:34
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 kwietnia 2020 23:10:09 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak
    napisał:

    > Ależ bardzo dobrze wiadomo, jakich wniosków - dlaczego ludzie nie używają języka
    programowania, o którym jednocześnie wielu ludzi mówi, że chcieliby go używać.

    Otóż to. Dlaczego ludzie mówią jedno, a robią drugie.
    Ludzie od wieków mówią jedno, a robią drugie.
    Sprawa jest prosta: ludzie mówią to, co mówią, bo taka akurat jest moda.
    A ludzie robią to, co robią, bo taka jest konieczność.
    Czasem ludzie próbują robić to, co mówią, i to się zazwyczaj kończy albo tragicznie
    (jak im się to udaje), albo komicznie (jak im się to nie udaje).

    > I tu jest chyba źródło nieporozumienia. Bo pytacz pytał, czego warto się uczyć a
    nie co na kim robi wrażenie.

    Tak samo mógłbym powiedzieć, że "pytacz pytał, czego warto się uczyć, a nie - o
    jakich językach ludzie mówią, że chcieliby ich używać, a nie używają".

    Nie ma żadnego "nieporozumienia". Po prostu toczy się rozmowa.