  • 41. Data: 2020-01-05 19:18:07
    Temat: Re: Czemu Python jest jaki jest?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, January 4, 2020 at 10:18:10 PM UTC+1, J-23 wrote:
> [...]
    Często czytałem że większe programy pisane w językach z dynamicznym typowaniem szybko
    stają się trudne w zarządzaniu, nawet powtarzałem tę opinię. Ale nie wiem ile w tym
    prawdy. Jakie jest uzasadnienie?> Dlaczego w tym języku można efektywnie tworzyć
    oprogramowanie pod> warunkiem że nie przekracza 5tys linii, w tym do 100tys, a w>
    jeszcze innym do milionów?> > Ja szacuję to tak, że 100 tysięcy LOC to jest to
    robota dla np.> 10, może 30 programistów. Jaki czas zakładasz na napisanie tej
    ilości kodu? Bo bez ram czasowych raczej ciężko wyliczyć ilość programistów.Pytam z
    czystej ciekawościPozdrawiam

    > Chciałem ci coś innego napisać ale się powstrzymałem :)
    >
    > ale 100 tys LOC kodu przy dziesięciu programistach to jakoś mizernie
    > mało na jednego wychodzi - po 10 tys LOC stąd było pytanie o ramy
    > czasowe bo jak są krótkie to wtedy rozumiem :)

    Zależy jak trudny problem.

    Pozdrawiam

  • 42. Data: 2020-01-05 19:33:36
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, January 4, 2020 at 11:48:40 PM UTC+1, slawek wrote:
> [...]
    programistach to jakoś mizernie mało na jednego wychodzi - po 10 tys LOC stąd było
    pytanie o ramy czasowe bo jak są krótkie to wtedy rozumiem :)PozdrawiamJ-23

> [...]
    > weekend", nie potrafiło wytrzymać takiego tempa pracy jakie
    > deklarowali.
    >
    > Albo po prostu robili plagiaty i/lub w inny sposób korzystali z
    > cudzej pracy.
    >
    > Samo zrozumienie dziedziny problemu to mogą być tygodnie - np.
    > gdybym pisał programy do obliczania podatków musiałbym zrozumieć
    > prawo podatkowe danego kraju, może trochę karnego - a być może
    > nawet nie jednego kraju, ale parunastu - na szczęście nie piszę
    > programów księgowych itp.
    >
    > Dlatego całkiem możliwe że tempo byłoby gorsze.

    Zgadzam się w całości, nawet dodałbym, że może być znaaaaacznie gorsze, gdy
    właśnie uwzględnić zrozumienie problemu, optymalizację, testy, przenośność
    kodu, wersje, refaktoryzację, dynamicznie zmieniające się wymagania klienta....
    Ktoś kiedyś pisał, że z uwzględnieniem wersji wychodzą 2 linijki kodu na
    dobę na programistę. Jeśli zadanie proste, dobrze znane, jeśli projekt mały,
    to i można 2tys linijek na dobę wklepać z czego 90% interfejs w htmlu.
    Mi czasami przez tydzień pracy dzień w dzień ubywa linijek kodu, a nawet
    całych plików, bo po okresie wstępnego-szalonego prototypu wydzielam
    procedury do wspólnych obliczeń.

    Pozdrawiam

  • 43. Data: 2020-01-05 23:15:40
    Temat: Re: Czemu Python jest jaki jest?b
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 05.01.2020 o 09:39, fir pisze:

    > skrypty to kody tekstowe ktore zapodajesz do uruchomienia
    >
    > jesli ten sam kod zapodasz do transformacji na cos po czym odpalasz to drugie to
    uwaga skupia sie na tym drugim
    > i juz nie mowi sie o skryptach
    >

    > dlatego moim zdaniem nawet kod w asmie moze byc skryptem, jesli poprostu zapodasz
    go do uruchomienia, z kolei jesliby odebrac typowym skryptom mozliwosc "uruchamiania
    ich" jako cos niezaleznego zdolnego do uruchomienia to przestalybybyc skryptami (ale
    z tym chyab trudniej)

    Nie chodzi o definicje: co jest "skryptem" ,bo to wiemy i rozumiemy a
    chodzi o to "czemu język programowania jest nazywany językiem
    skryptowym". Ja naprawdę mam ubaw jak słyszę cytuję "C# i Java nie są
    "językami skryptowymi", bo ich przeznaczeniem nie jest pisanie
    skryptów." lub "bo ich przeznaczeniem jest pisanie skryptów" Nawet
    pozwoliłem sobie na małą prowokację pisząc: "Gdzie ty znalazłeś taką
    informację że jest kompilowany do kodu
    pośredniego? Mam na myśli czystego Pythona. Chętnie poznam jakiś
    przykład" w odpowiedzi dostałem owszem linka gdzie piszę że Python jest
    kompilowany do kodu bajtowego ale nadal nie dostałem odpowiedzi dlaczego
    jest podział na "języki skryptowe" i kompilowane. Dostawałem odpowiedzi
    że nie ma znaczenia jaki to język bo są narzędzia zwane cytuje
    "JIT-kompilatory, które generują kod maszynowy. " no i to byłoby prawdą
    gdyby nie zestawiał ktoś tego na równi z językami kompilowanymi tj. C,
    C++ czy Pascal i działa to tak samo jak języki kompilowane. Otóż nie
    działa co najwyżej działa w podobny sposób jak Wirtualna Maszyna Javy.

    Pozdrawiam
    J-23

  • 44. Data: 2020-01-06 00:30:35
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 5 stycznia 2020 23:17:04 UTC+1 użytkownik J-23 napisał:

> [...]
    > "językami skryptowymi", bo ich przeznaczeniem nie jest pisanie
    > skryptów." lub "bo ich przeznaczeniem jest pisanie skryptów"

    Cieszę się, że masz ubaw. To ważne, żeby mieć w życiu ubaw.

    W takim razie zmieńmy trochę przedmiot badań.

    Co sprawia, że niektóre samochody nazywane są "sportowymi"?

> [...]
    > kompilowany do kodu bajtowego ale nadal nie dostałem odpowiedzi dlaczego
    > jest podział na "języki skryptowe" i kompilowane.

    Nie ma podziału na "języki skryptowe i kompilowane".
    Tak jak nie ma podziału na "przedmioty okrągłe i różowe".

    To nie jest podział. To są odrębne kategorie.
    (Nawet jeżeli akurat tak się zdarzyło, większość różowych przedmiotów jest okrągła)

    Podział byłby na przykład na "przedmioty trójkątne, czterokątne, pięciokątne i
    pozostałe". Albo na "okrągłe i nie-okrągłe".

  • 45. Data: 2020-01-06 00:59:21
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 5 stycznia 2020 02:45:25 UTC+1 użytkownik J-23 napisał:

    > Moim zdaniem nie ze względu na przeznaczenie języki programowania są
    > dzielone na skryptowe i kompilowane.
    >
    > Czym jest skrypt a czym języki kompilowane i ty usiłujesz powiedzieć że
    > skrypty to zestaw instrukcji wykonywanych jeden po drugim i to jest -
    > prawda, ale ciężko ci pojąć dlaczego języki są tzw. językami skryptowymi.
    >
    > Ty twierdzisz "bo ich przeznaczeniem jest pisanie skryptów"
    >
    > Ustaliliśmy że skrypty są ciągiem instrukcji potwierdza to WIKIPEDIA
    >
    > a jak nazwę naszą rozmowę skryptem to będzie błąd? Nie.

    Tak. Nasza rozmowa to wymiana opinii, a nie ciąg instrukcji do wykonania.
    (ewentualnie można ją nazwać "logiem")

> [...]
    > skryptowych, przeznaczone do wykonywania w specjalnych środowiskach
    > uruchomieniowych automatyzujących wykonywanie zadań [1], które
    > alternatywnie mogą być wykonywane jedno po drugim przez użytkownika."
    >
    > Jak widać z opisu programy napisane w językach skryptowych i co do tego
    > co jest skryptem się zgadzamy nie zgadzamy się tylko co do definicji
    > języka skryptowego. Ja jak mantrę powtarzam brak kodu binarnego i
    > wyizolowane środowisko. Są to według mnie dwa najbardziej trafne ale nie
    > jedyne. (Ograniczam się do dwóch by nie komplikować sprawy)

    Dokładnie tak. Według Ciebie.
    Miałem w liceum kolegę, który na określenie precedensu użył słowa "ewenement".
    Jednak nie zmieniło to znaczenia słowa "ewenement". Po prostu błędnie użył słowa.

    "środowiskiem natywnym". Na przykład C++ i C to języki, które typowo są kompilowane
    do kodu natywnego. Natomiast C# i Java typowo nie są kompilowane do kodu natywnego,
    tylko do kodu bajtowego.

    > Srodowiskiem odizolowanym będzie wtedy kiedy dany "skrypt" czytaj zestaw
    > instrukcji (nie myl z językami skryptowymi) działał po za systemem
    > operacyjnym. Czyli przydzielaniem pamięci i innymi sprawami do wykonania
    > "skryptu" zajmuje się tzw "Maszyna Wirtualna" i znowu tu nie pomyl np z
    > niVirtualBoxem bo to inna para butów

    To bez różnicy.
    I to wiadomo już od 1935 roku.
    Możesz sobie zbudować fizyczną maszynę realizującą API JVM.
    Możesz też na JVM odpalić interpreter kodu maszynowego.
    Program z założenia nie może wiedzieć "w czym działa".
    Tworcy gier na Nintendo myśleli, że robią gry na Nintendo, a ja je sobie teraz
    chamsko odpalam w emulatorze na moim telefonie.

    > A jesteś absolutnie pewny że zrobisz w nim to samo co w C?

    Jeżeli ma w 100% kompatybilną semantykę, to tak.

    w specjalnych środowiskach uruchomieniowych automatyzujących wykonywanie zadań [1],
    które alternatywnie mogą być wykonywane jedno po drugim przez użytkownika."

    się ten język stara tego nie ułatwiać)

    Ofiela płacze.

    > A to ciekawe :) ale nie będę się czepiał zostawie to że to nie jest ciąg
    > instrukcji.

    interpretowane, jest szczegółem, który jest dla mnie niewidoczny, i który bynajmniej
    mnie nie obchodzi.

    sprawia, że Javę czy C# łatwo jest pomylić z bashem.
    związek ze sposobem jego implementacji. A jeżeli twierdzi, to pokaż mi proszę cytat.

    > To że wikipedia tego nie napisała to nie znaczy że tak nie ma.

    Tzn. po prostu coś sobie twierdzisz.

    względem których tego narzędzia użyjemy, będą kompilowane. Bo faktycznie będą. Bo JIT
    to jest kompilator, czyli coś co kompiluje. A "kompilowany" to imiesłów
    przymiotnikowy bierny, pochodzący od słowa "kompilować". Zatem jeżeli będziesz
    kompilował X, X będzie kompilowane.

    przypadku to programista musi wywołać kompilator.

    > A znajdź cytat gdzie napisałem że to ma związek, nie ma. Języki
    > kompilowane poprostu inaczej funkcjonują. Pokaż mi język uznawany za
    > skryptowy obojętnie jak potraktowanny JIT który będzie miał dostęp do
    > systemu bez swojego środowiska uruchomieniowego

    Pokaż mi jakikolwiek język który będzie miał dostęp do systemu bez swojego środowiska
    uruchomieniowego.

    > No to czekam na to wyjaśnienie :)

    Język skryptowy to język, którego przeznaczeniem jest pisanie skryptów
    (czyli czegoś, co automatyzuje interakcje użytkownika z systemem)
    Można w nim pisać duże, złożone programy, ale to raczej mija się z celem.
    C# i Java to języki, których przeznaczeniem jest tworzenie aplikacji.
    Są pod tym kątem zoptymalizowane. I tyle. Nie ma żadnej tajemnicy.

  • 46. Data: 2020-01-06 01:40:30
    Od: J-23 <B...@p...fm>

    W dniu 06.01.2020 o 00:30, g...@g...com pisze:

> [...]
    z tym chyab trudniej)

    > Cieszę się, że masz ubaw. To ważne, żeby mieć w życiu ubaw.
    Bez "spiny" :) Tak naprawdę każdy język może być nazwany skryptowym
    nawet Java oto potwierdzenie tego co piszę
    https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_kompilowany dlatego napisałem w
    jednym z postów "Java czy .NET można uznać
    za skryptowe odpowiem po raz kolejny - nie - a wynika to z różnic ich
    implementacji." O ile mnie pamięć nie myli nawet byl o to spór w sądzie
    który wytoczyła firma (nie pamiętam jej nazwy) ale jeszcze firmie SAN o
    to czy Java jest językiem kompilowanym - chodziło o jakiś zastosowany
    patent ale dokładnie tego nie przytoczę. Koniec końców SAN wygrał
    udowadniając że defakto jest językiem skryptowym przytaczając podobny
    tekst do tego z WIKIPEDII (chodzi oczywiście o sens)

    Moim zdaniem (ale to już raczej dowolna interpretacja nie każdy się musi
    z nią zgodzić) jeżeli już mówimy o językach tzw "skryptowych" to głowną
    cechą jest to że działają w "odizolowanym środowisk"

    Jednego przyznaje dowiedziałem się podczas wymiany Postów tutaj że
    Python jako język nie jest określany teraz jako skryptowy czy
    kompilowany tylko wieloparadygmatowy

    > W takim razie zmieńmy trochę przedmiot badań.
    >
    > Co sprawia, że niektóre samochody nazywane są "sportowymi"?
    Tak w jednym zdaniu:)? Decydują o tym ich właściwości których nie
    spotkamy w samochodach które w większości znajdują się na drogach:)

> [...]
    >
    > To nie jest podział. To są odrębne kategorie.
    > (Nawet jeżeli akurat tak się zdarzyło, większość różowych przedmiotów jest okrągła)
    Słowo podział jest "Synonimem" do słowa kategoria - więc nie ma różnicy
    czy nazwiesz to podział czy kategoria to jedno i to samo
    https://www.synonimy.pl/synonim/podzia%C5%82/

    > Podział byłby na przykład na "przedmioty trójkątne, czterokątne, pięciokątne i
    pozostałe". Albo na "okrągłe i nie-okrągłe".

    Tak czy siak dzięki za dyskusje z zachowaniem "Pewnego Poziomu" ,który
    udało Ci się zachować. Mam nadzieje że jeszcze będzie okazja kiedyś po
    dyskutować.

    Pozdrawiam
    J-23

  • 47. Data: 2020-01-06 11:12:02
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 stycznia 2020 01:40:35 UTC+1 użytkownik J-23 napisał:

    > Bez "spiny" :)

    Nie ma spiny, serio.
    Naprawdę ważne, żeby mieć w życiu ubaw :)

    > Tak naprawdę każdy język może być nazwany skryptowym
    > nawet Java oto potwierdzenie tego co piszę
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_kompilowany

    W artykule się ani razu nie pojawia słowo "skryptowy".

> [...]
    > to czy Java jest językiem kompilowanym - chodziło o jakiś zastosowany
    > patent ale dokładnie tego nie przytoczę.

    Raczej się firma nazywała Sun Microsystems.

    > Moim zdaniem (ale to już raczej dowolna interpretacja nie każdy się musi
    > z nią zgodzić) jeżeli już mówimy o językach tzw "skryptowych" to głowną
    > cechą jest to że działają w "odizolowanym środowisk"

    Główną cechą jest to, że służą do pisania skryptów.
    I to nie wynika z czyjegoś zdania, tylko z tego, jak funkcjonuje język.
    (I jasne, że świnka morska nie jest morska i nie jest świnką, ale
    po co te sprawy jeszcze bardziej komplikować?)

    > Jednego przyznaje dowiedziałem się podczas wymiany Postów tutaj że
    > Python jako język nie jest określany teraz jako skryptowy czy
    > kompilowany tylko wieloparadygmatowy

    To tak jakby powiedzieć, że Michael Jordan nie jest określany jako "wysoki", tylko
    "ciemnoskóry".
    C++ też jest wieloparadygmatowy, ale jest kompilowany.
    To są ortogonalne cechy.

    Python może jest "mniej skryptowy" niż kiedyś z tego względu, że mniej się o nim
    myśli jako o języku do pisania skryptów, a bardziej - jak o języku ogólnego
    przeznaczenia.

> [...]
    > Słowo podział jest "Synonimem" do słowa kategoria - więc nie ma różnicy
    > czy nazwiesz to podział czy kategoria to jedno i to samo

    Jasne. Ale nie o to mi chodzi.
    Możesz sobie podzielić przedmioty np. według kolorów. I wtedy kategorią jest "kolor".
    Dlatego moglibyśmy powiedzieć, że np. są przedmioty zielone, niebieskie, pomarańczowe
    itd.
    Inną kategorią mógłby być kształt: przedmioty trójkątne, okrągłe, kwadratowe itp.
    I oczywiście przedmiot trójkątny nie jest kwadratowy, przedmiot zielony nie jest
    niebieski itd. Wtedy mamy do czynienia z podziałem.

    Natomiast "podział" na przedmioty różowe i okrągłe nie jest podziałem, bo mogą
    istnieć przedmioty okrągłe i różowe.
    Tak jak podziałem nie jest "podział" na języki skryptowe i kompilowane.
    "Skryptowe" znaczy tyle co "przeznaczone do pisania skryptów".
    "Kompilowane" to "takie, które przed uruchomieniem wymagają translacji do kodu
    niskopoziomowego".

    Nie ma sprzeczności w powiedzeniu, że dany język służy do pisania skryptów i wymaga
    przed uruchomieniem translacji do kodu niskopoziomowego (nawet jeśli taka sytuacja
    jest rzadko spotykana, albo nie jest spotykana w ogóle)

> [...]
    > >

    > Tak czy siak dzięki za dyskusje z zachowaniem "Pewnego Poziomu" ,który
    > udało Ci się zachować. Mam nadzieje że jeszcze będzie okazja kiedyś po

    Ja również dziękuję. Oby jak najwięcej merytorycznych argumentów, a jak najmniej
    wzajemnego się obrażania i "patrzenia na innych z góry" (co kiedyś chyba było tu
    standardem)

  • 48. Data: 2020-01-06 11:34:47
    Od: g...@g...com

    W dniu niedziela, 5 stycznia 2020 10:25:35 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

> [...]
    użytkownika."

    > Wikipedia jako najwyższy Autorytet? Przeedytować hasło w Wikipedii
    > można w pięć minut, każdy to może zrobić.

    Tak, nawet licealista bez matury.
    Ale jak napiszesz jakąś głupotę, to Wojownicy Wikipedii się z nią jeszcze szybciej
    rozprawią.

    Zaś Wikipedia może nie jest "najwyższym autorytetem", ale jest dobrą instancją,
    jeżeli idzie o konsensus w kwestii rozumienia słów.

    > Problem z definicją "języka skryptowego" w Wikipedii jest taki, że
    > język skryptowy jest zdefiniowany przez skrypt a parę linijek
    > dalej skrypt jest zdefiniowany przez język skryptowy. Czyli
    > odwołanie cykliczne, inaczej błędne koło,

    Nie ma tutaj problemu odwołania cyklicznego.
    (I w definicjach rekurencyjnych albo ko-rekurencyjnych też nie ma)

    Zamień sobie problematyczną dla Ciebie frazę

    "programy napisane w językach skryptowych"

    na

    "programy napisane w specjalnie przeznaczonych do tego celu językach"

    i po sprawie.

  • 49. Data: 2020-01-09 13:57:42
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, January 3, 2020 at 1:18:08 AM UTC+1, slawek wrote:

    > 1. IMO Python jest niezbyt dobry dla programów mających ponad
    > 100000 LOC (nie licząc bibliotek i cudzych modułów). Idealnie
    > program w Pythonie to jakieś 2000 do 5000 LOC robiące to do czego
    > w C++ potrzeba byłoby jakiegoś giganta na pół miliona linii kodu.
    > Oczywiście całkiem konkretne rzeczy da się zrobić w np. 50
    > linijkach lub mniej. Przykładowo: zassać dane z bazy, zrobić
    > obliczenia i narysować publish-ready wykresy.

    Tam nie ma więcej niż 50 linii kodu:

    https://doc.qt.io/qt-5/qtcharts-linechart-example.ht
    ml
    https://doc.qt.io/qt-5/qtcharts-areachart-example.ht