  • 1. Data: 2015-11-29 22:45:20
    Temat: Część analogowa miernika częstotliwości
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Poszukuje pomysłu na część analogową wejścia miernika f.

    Zakres raczej typowy, tj. 0-x0MHz oraz drugie z preskalerem x0MHz-1GHz.
    Przypuszczam że polaczenie w jedno wejście bedzie trudne, ale może?

    Mam dwa popularne rozwiązania od strzału które znam:

    1)
    http://4.bp.blogspot.com/-JXWOthUwXXc/UOy7rDKT5XI/AA
    AAAAAAFJU/Kg8kk55ro18/s1600/miernik+1300mhz.png

    2) AVT321P, http://serwis.avt.pl/manuals/AVT321.pdf

    Miernik w wersji 2 posiadam. Ma on jednak przeraźliwie upierdliwe cechy:
    a) raczej nie posiada deklarowanych czułości na zakresie do 100MHz
    b) jakiekolwiek zniekształecenie sygnalu od razu "mnozy przez dwa" lub
    powoduje skaczace efekty pomiędzy x1 a x2 co de facto uniemożliwia pomiary.
    c) mierzony sygnał z generatora CXO jest perfekcyjnie stabilny, więc to
    nie wina cyfrówki.

    Ogolnie nie jestem zadowolony. Jako że z częscią cyfrową sobie poradzę
    chodzi wyłacznie o pomysł na częśc analogową do nowego miernika.

    Teraz pytanie:
    Czy znajdę gdzieś pomysł na wejście analogowe które:
    a) idealnie jest tylko jednym bnc na zakres 0-1GHz
    b) ma czułośc od 10mV ale powinno też łykać aż do 5V p-p
    c) jest mało czułe na zniekształcony sygnał
    d) ma prawidłowa impedancję spotykaną w miernikach (a spotyka sie jakieś
    ustandaryzowane?)

    Nie musi być to coś taniego, jesli da się uzyskać lepsze efekty. Prawde
    mówiąc z AVT321 wygrywa nawet mój tysiącletni MX-480 który jest przecież
    tylko dziadowskim multimetrem :/

    Od biedy: jak sie nie da to dwa, a jak sie naprawde nie da to 3 wejścia ;)

  • 2. Data: 2015-11-30 10:50:34
    Temat: Re: Część analogowa miernika częstotliwości
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ogolnie nie jestem zadowolony. Jako że z częscią cyfrową sobie poradzę
    > chodzi wyłacznie o pomysł na częśc analogową do nowego miernika.

    W latach 80-tych zrobiłem sobie częstościomierz z jednym wejściem i
    przełączanymi wzmacniaczami (jeden DC...10M drugi 10M...100M). Odkryłem
    wtedy, że tranzystor w układzie WE (z opornikiem w emiterze, a u mnie jeden
    z pary różnicowej) odwraca sygnał, ale jak go przesterujesz i na szczytach
    sygnału tranzystor się nasyci to wtedy nie odwraca. To powoduje, że nawet
    dla ładnej sinusoidy można dostać podwójnie jej częstotliwość.

    Gdybym teraz planował zrobić sobie częstościomierz to w pierwszym podejściu
    (po zgłębieniu tematu może by mi się odmieniło) przyjąłbym chyba, że dla
    małych f (do 100M) rozsądnie jest zrobić wejście wysokoimpedancyjne - jak w
    oscyloskopie - 1M. Pozwoli to na użycie typowej sondy oscyloskopowej 1:10 co
    pozwala obciążyć badany układ rezystancją 10M i oddalać się jednocześnie od
    problemów nasycania wzmacniacza (jak słaby sygnał to sondę 1:1).
    Nie wiem, czy dla wyższych częstotliwości nie jest rozsądniejsze zrobić
    wejście 50om. Aby uzyskać dużą czułość to moim pierwszym krokiem byłoby
    przejrzenie oferty wzmacniaczy różnicowych o regulowanym (przestawianym)
    wzmocnieniu Analog Device i innych podobnych firm - może dało by się zrobić
    coś w stylu ARW (analogowo lub cyfrowo). Były też chyba jakieś scalaki do
    pomiaru amplitudy sygnału (do GHz-ów) dające wyjście od razu w dB. Kojarzy
    mi się, że dynamika rzędu 70dB jest do uzyskania. Może z tego da się wydobyć
    też sygnał, którego amplituda jest logarytmem amplitudy wejściowego, co
    ułatwiłoby dalszą część.
    Na dokładne zgłębienie tematu potrzeba według mnie sporo czasu.
    P.G.

  • 3. Data: 2015-11-30 12:08:17
    Od: "P03" <p...@b...invalid.org>

    > Poszukuje pomysłu na część analogową wejścia miernika f.
    >
    > Zakres raczej typowy, tj. 0-x0MHz oraz drugie z preskalerem x0MHz-1GHz.
    > Przypuszczam że polaczenie w jedno wejście bedzie trudne, ale może?

    Na jednym wejściu to nawet najlepsze renomowanych
    firm nieczęsto są spotykane.
    Dla zakresu od 0 do 30-50 Mhz dał bym TLV3501 wzmacniacz,
    dla wyższych freq jakieś MSA jeden lub 2 stopnie.
    https://www.ti.com/product/tlv3501
    http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/02
    1/MSA-0986-TR1-pdf.php
    A jak na piechotę, jak w starożytności składać rezystory
    kondensatory i tranzystory to może taki przedwzmacniacz :
    http://wb9kzy.com/preamp2.htm
    Reguła taka bo częstotliwości do 30-50 Mhz to zupełnie
    inna bajka od gigaherców, inny montaż, impedancja
    i dopasowanie wejścia i stopni między sobą wymagane (np. 50 ohm).
    Dla niskich częstotliwości wzmacniacze można spokojnie
    stosować o wysokiej impendancji wejściowej.

    --
    P03

  • 4. Data: 2015-11-30 18:08:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-30 10:50, Piotr Gałka wrote:
    > wzmocnieniu Analog Device i innych podobnych firm - może dało by się
    > zrobić coś w stylu ARW (analogowo lub cyfrowo).

    Kombinowałbym w ten sposob dla niskich częstotolwości, powiedzmy do może
    50MHz. Układ uśredniający (wtórnik i RC) + komparator z histerezą. Nie
    wiem jednak na ile sensowne jest teretyzowanie o takich układach przy f
    w MHz.

    > Na dokładne zgłębienie tematu potrzeba według mnie sporo czasu.

    Być może nie trzeba *aż* tak dokładnie zgłebiać. To nie rocket science,
    rozmawiamy o 1GHz, ponadto najbardziej bolesne jest dla mnie wbrew
    pozorom wejście do 100MHz które ma tendencję do dublowania f.

  • 5. Data: 2015-11-30 18:15:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-11-30 12:08, P03 wrote:
    > A jak na piechotę, jak w starożytności składać rezystory
    > kondensatory i tranzystory to może taki przedwzmacniacz :
    > http://wb9kzy.com/preamp2.htm

    Właśnie to mnie niepokoi, ze będzie miał tendencję do przeskakiwania do
    2f. Srawdzilem ze 3 podobne rozwiązania i mocne przesterowanie sygnalu
    powoduje 2f. Miałem kiedyś (dawno) jakiś polski czestosciomierz, chyba
    jak pamiętam, na nixie. O ile dobrze sobie przypominam akceptował od
    10mV do 10V i nie fałszował.

> [...]
    > Dla niskich częstotliwości wzmacniacze można spokojnie
    > stosować o wysokiej impendancji wejściowej.

    Chyba nic nie stoi na przeszkodzie aby oba wzmacniacze połaczyć za
    pomocą przekaźnika.

  • 6. Data: 2015-11-30 18:40:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > 50MHz. Układ uśredniający (wtórnik i RC) + komparator z histerezą. Nie
    > wiem jednak na ile sensowne jest teretyzowanie o takich układach przy f w

    OIDP któreś z tych układów właśnie służyły do pomiaru mocy idącej do anteny
    więc chyba były do może 1..2G, ale przeglądałem to już prawie 10 lat temu i
    nie pamiętam.

    > Być może nie trzeba *aż* tak dokładnie zgłebiać. To nie rocket science,
    > rozmawiamy o 1GHz, ponadto najbardziej bolesne jest dla mnie wbrew pozorom
    > wejście do 100MHz które ma tendencję do dublowania f.

    Jak się rozumie mechanizm to według mnie powinno dać się przed tym
    zabezpieczyć.
    Podobny problem miałem we wzmacniaczu synchronizacji do oscyloskopu i jakoś
    to obszedłem, ale tam mniejsza dynamika bo sygnał podbiera się z miejsca,
    gdzie już jest ustalona wartość V/działkę.

    Przed stopniem, który przy nasyceniu może odbić lustrzanie kawałek przebiegu
    trzeba wstawić odpowiedni ogranicznik. Czyli układ wtórnik, ogranicznik,
    wzmacniacz i powinno być ok.
    P.G.

  • 7. Data: 2015-11-30 18:52:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-11-30 o 18:40, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > przebiegu trzeba wstawić odpowiedni ogranicznik. Czyli układ wtórnik,
    > ogranicznik, wzmacniacz i powinno być ok.

    W starych (chociaż teraz pewnie też tak robią) miernikach poziomu
    sygnału TV było bardzo fajne rozwiązanie. Poziom sygnału był brany z
    wyjścia AWR głowicy, a żeby zwiększyć dynamikę typowej głowicy TV dodano
    tłumiki na wejściu, załączane procesorem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2015-12-03 21:45:12
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 listopada 2015 22:45:49 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:
    > Cześć.
    >
    > Poszukuje pomysłu na część analogową wejścia miernika f.

    Zakres do 100M zwykle jest robiony z impedancją
    we. 1M, na wejściu jfet, dalej szybki komparator.

    Zakres >100-150M - kondensator 1nF, 51 Ohm jako
    dopasowanie impedancji dajesz do masy, dalej
    przedwzmacniacz jakiś ERA1 czy GAL3, dalej preskaler.
    Na wejście przedwzmacniacza jakieś 2 diodki
    się przydadzą.

    Jeszcze zależy od klasy miernika, w zaawansowanych
    są super zabezpieczenia dla dolnego zakresu
    gdzie można mierzyć w.cz do 200-400V.

  • 9. Data: 2015-12-03 21:51:04
    Od: s...@g...com

    użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > http://4.bp.blogspot.com/-JXWOthUwXXc/UOy7rDKT5XI/AA
    AAAAAAFJU/Kg8kk55ro18/s1600/miernik+1300mhz.png

    Do d5 i d6 szeregowo rezystory 51R!!!

    Wejście IN U3 można poprawić czułość zdaje się,
    coś mi sie obiło, poszukaj.

    Pin3 U2, 100k do Vcc i 100k do GND.