  • 91. Data: 2018-03-23 02:47:19
    Temat: Re: [OT] Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Akarm" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:5ab3a079$0$986$65785112@news.neostrada.pl...

    > Przekleństwa same cisną się na usta, kiedy człowiek trafi na tak
    > drastyczny przykład kompletnego nieuka!

    Nigdy ci się nie zdarzyło pierdnąć w towarzystwie, czy beknąć po dobrym
    szampanie?
    Grabisz sobie. Ze słusznej sprawy robisz paranoję, to niezdrowe.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 92. Data: 2018-03-23 09:47:03
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    J.F. napisał(a) :

    >Tak. Do tej chwili przez jakieś 4-5 dni przyspieszyły mi jakieś
    >półtora minuty.

    Tak mi wpadlo do glowy, ze dobrze by bylo, gdyby zdazyli wyrownac
    przed zmiana czasu.

    Ale chyba nie maja szans, jest teraz -296s, a czestotliwosc ... o,
    skacze.

    Moze sie pogodzili ze "strata" i beda stabilizowac nowa wartosc od
    przyszlego tygodnia ?

    Cos jednak ewidentnie zawiodlo.

    No i ... tak mnie troche dziwi ta podatnosc mocy sieci na
    czestotliwosc.
    Zarowki, grzejniki - im powinno byc obojetne.

    Silniki asynchroniczne - przyspiesza. O ile im napiecie pozwoli.
    Jak przyspiesza:
    -wentylatory beda wiecej braly,
    -ale pompy ... napompuja ile trzeba i zostana wylaczone.
    -maszyny zwykle ... przyspiesza, moze i fabryki skorzystaja z okazji i
    troche wiecej zrobia,
    -maszyny z falownikami - powinno im byc wszystko jedno.

    Ile tam bylo - 0.5%/Hz ?
    No moze i faktycznie 1/50Hz to 2%, wiec cwierc odbiornikow wrazliwa na
    czestoliwosc, a 75% nie ...

    J.

  • 93. Data: 2018-03-23 10:32:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" <e...@g...com> napisał w
    wiadomości

    >Nie, no, do kuchenki nie będę zaraz pakować wzorca rubidowego...

    >Jeszcze bym z ciekawości spytał - zakładając, że mam zegar, optymalne
    >warunki, miałem szczęście i idało mi się go tak ustawić, że chodzi
    >bez odchyłki. Teraz, wciągam do gry słońce, księżyc, kosmos... i
    >pytanie - jakiej odchyłki mogę się na zegarze spodziewać za rok?
    >Bo jeśli za rok, budzik mnie obudzi o 3 sekundy później, to nawet
    >tego nie zauwqażę chyba.

    Nie zauwazysz, ale jesli zegara uzywasz np do okreslania polozenia
    geograficznego, to przez 3s ziemia sie moze obrocic o 1.5km

    https://quillandpad.com/2017/07/28/burgess-clock-b-w
    orlds-precise-pendulum-clock-made-250-year-old-desig
    n-john-harrison-longitude-prize-winner-inventor-mari
    ne-chronometer/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Shortt-Synchronome_clo
    ck
    a to bydle bylo na tyle dokladne, ze pozwolilo zmierzyc
    nieregularnosci obrotow Ziemii.

    dokladnosc ... sekunda na 12 lat, 200 us/dzien ... ale cos mi sie
    widzi, ze stabilnosc musiala byc wieksza, bo Ziemia to ma chyba
    ns/dobe.

    W kazdym badz razie znacznie dokladniejszy/stabilniejszy niz kwarc.

    Jak pisza -Ksiezyc ma wplyw, ale cos mi sie widzi, ze ten wplyw w
    ciagu miesiaca sie usrednia.

    >Dla codziennych spraw jak najbardziej - popieram. To trochę jak
    >rzucanie pereł przed wieprze, wystarczy, aby mi po 1 dniu nie
    >odjechało o minutę (mam

    Minuta to niewiele, ale minuta na dzien ... po tygodniu juz sporo.

    >Ale już w aparaturze bym dawał możliwie dokładnie, bo co, jak
    >przegapię przelot planetoidy, jak mi się punkt obserwacji odjedzie 3
    >sekundy od przewidywanego?

    Ale to chyba i tak na biezaco trzeba sprawdzac.

    Ale ja z taka przyziemna sprawa - jesli II taryfe mam od 22 do 6 rano,
    to powinna byc od 22:00, a nie np od 22:15 ...

    Druga sprawa to wiele zagadnien pomiarowych - 1A to 1C w czasie 1s, a
    nie 1C w czasie 1.0001s.
    1kWh to 1A*1kV*3600s, a nie 1A*1kV*3600.1s itp.

    Przecietny miernik i tak nie ma takiej dokladnosci, ale jak sie
    pojawiaja 6 czy 7 cyfrowe ...
    No i wiele z nich mierzy innymi metodami, od czasu niezaleznymi, tym
    jednak zamieszanie bedzie.
    Stad m.in. uwolnienie czasu od obrotow planety ...

    >A nie było by korzystniej jakieś sprzęgło i falownik, centralnie
    >sterowany? Ile sobie skąd odpłynie, to sobie odpłynie. A 50 Hz dobrze
    >ustabilizowane będzie trzymać. I będzie można szybko skorygować, bez
    >korblowania z wirnikami w turbogeneratorach.
    >(Tak, wiem, że to nie takie proste)

    Ale o czym piszesz - tam gdzie trzeba, tam sie pewnie tak robi.
    Dawniej w gramofonach, czasem w magnetofonach, CD to inna bajka, ale
    kwarcem stabilizowana jednak.
    Choc po prawdzie .... to czlowiek pewnie tych 1% odchylki nie uslyszy
    nawet.

    Ale taki naped teleskopu - ciekawe, lepszy falownik na kwarcu (lub
    dowolny silnik, ale pozycja kontrolowana enkoderem i stabilizowana w
    petli), czy wystarczy zwykly silnik synchroniczny zasilany z sieci. Ma
    starczyc powiedzmy na godzine, a moze teraz juz takich dlugich zdjec
    nie robia, i 15 minut.

    Tzn duzy teleskop, bo w malym to chyba uzywano zegarka na sprezyne ...

    J.

  • 94. Data: 2018-03-23 11:18:41
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 21.03.2018 o 00:11, Michal Jankowski pisze:

    > -324. Chyba zaczęli nadrabiać...

    -295. Nadrabiają jak szaleni. Znowu trzeba będzie kuchenkę przestawić...

    MJ

  • 95. Data: 2018-03-23 15:12:58
    Od: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu piątek, 23 marca 2018 11:19:03 UTC+1 użytkownik Michał Jankowski napisał:

    > -295. Nadrabiają jak szaleni. Znowu trzeba będzie kuchenkę przestawić...
    >
    > MJ

    Od wczoraj rano, niecałe 6 sekund.
    gr3

  • 96. Data: 2018-03-25 04:34:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nie zauwazysz, ale jesli zegara uzywasz np do okreslania polozenia
    > geograficznego, to przez 3s ziemia sie moze obrocic o 1.5km

    Nie podlega dyskusji. No, ale to już nie budzenie się co rano do pracy, bo
    jak zadzwoni o 3 sekundy później, to w najgorszym razie, mam 3 sekundy
    krócej na sranie, etc. A tu w razie "chodźcie do mnie" zamiast na chlanie,
    to trafią w inne miejsce, np. okoliczny warzywniak z wczorajszą dostawą...

    > https://quillandpad.com/2017/07/28/burgess-clock-b-w
    orlds-precise-pendulum-clock-made-250-year-old-desig
    n-john-harrison-longitude-prize-winner-inventor-mari
    ne-chronometer/

    Ciekawa konstrukcja, ale film za mało precyzyjny w szczegółach, bym
    powiedział coś więcej.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Shortt-Synchronome_clo
    ck

    Yy?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zegar_Shortta

    > a to bydle bylo na tyle dokladne, ze pozwolilo zmierzyc nieregularnosci
    > obrotow Ziemii.

    Czyli dobra konstrukcja. Kupię/skopiuję sobie, by się nie spóźnić na autobus
    :)

    > dokladnosc ... sekunda na 12 lat, 200 us/dzien ... ale cos mi sie widzi,
    > ze stabilnosc musiala byc wieksza, bo Ziemia to ma chyba ns/dobe.
    >
    > W kazdym badz razie znacznie dokladniejszy/stabilniejszy niz kwarc.

    Czyżby dylatacja? No, chodzi mi o zmianę rozmiarów kwarcu, wraz z
    temperaturą, a także przypomniało mi się, jak w pisemkach (nie tylko)
    technicznych zapodawano przeplataną orgazmem informację, że odtwarzacz CD
    (jak weszły zaraz po stanie wojennym) ma nie dającą się zmierzyć nierówność
    obrotów, to pisał ktoś mało kumaty w działaniu tegoż. Dopiero później ktoś
    już zachowawczo zapodał, ze nierówność obrotów (płyty) - dokładność
    kwarcowa, na szczęście chyba zostało to podchwycone. Właśnie, dokładność
    kwarcowa. Może zatem taki zegar wykorzystać... ci z "ałdjowódó" chyba by sie
    posrali ze szczęścia i ekstazy (nie mylić z dragami), jakby mieli sprzęt tak
    stabilny :P

    > Jak pisza -Ksiezyc ma wplyw, ale cos mi sie widzi, ze ten wplyw w ciagu
    > miesiaca sie usrednia.

    Pewnie tak, zresztą chyba krzywe są znane i można w danym momencie obliczyć
    odchyłkę?

    > Minuta to niewiele, ale minuta na dzien ... po tygodniu juz sporo.

    Kwestia niekiedy "zwianego" autobusu, ale do zwykłych spraw raczej
    wystarczy, choć ja jużz czułbym się źle.
    Więcej minut, to do dupy taki zegar.

    > Ale to chyba i tak na biezaco trzeba sprawdzac.

    <Jolasia mode>
    No raczej, nie inaczej!
    </Jolasia>

    > Ale ja z taka przyziemna sprawa - jesli II taryfe mam od 22 do 6 rano, to
    > powinna byc od 22:00, a nie np od 22:15 ...

    Podzielam Twoje zdanie.

    > Dawniej w gramofonach, czasem w magnetofonach, CD to inna bajka, ale
    > kwarcem stabilizowana jednak.
    > Choc po prawdzie .... to czlowiek pewnie tych 1% odchylki nie uslyszy
    > nawet.

    Zwykły raczej nie, ale dobry muzyk wychwyci.

  • 97. Data: 2018-03-26 14:46:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Nie podlega dyskusji. No, ale to już nie budzenie się co rano do
    >pracy, bo jak zadzwoni o 3 sekundy później, to w najgorszym razie,
    >mam 3 sekundy krócej na sranie, etc.

    Tylko wiesz, jesli to jest 3 s codziennie, to za dwa miesiace juz nie
    masz wcale czasu, albo wachasz smrod z autobusu.

> [...]

    >Czyżby dylatacja? No, chodzi mi o zmianę rozmiarów kwarcu, wraz z
    >temperaturą, a także przypomniało mi się, jak w pisemkach (nie tylko)

    Kwarc akurat ma zmiany dobrze rozpoznane - duzo zalezy od kierunku
    wyciecia plytki z krysztalu.

    >Pewnie tak, zresztą chyba krzywe są znane i można w danym momencie
    >obliczyć odchyłkę?

    Pewnie tak. Aczkolwiek calkowanie reczne moze byc upierdliwe :-)

    J.

  • 98. Data: 2018-03-27 09:33:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html

    No i mamy obecnie -240s

    Ciekawe - beda zmniejszac, czy zostawia do kolejnej zmiany czasu ..

    Ktos patrzyl przez weekend ? Ile bylo w sobotę o połnocy czy
    niedzielę rano ?

    J.

  • 99. Data: 2018-03-27 09:44:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2018-03-27 o 09:33, J.F. pisze:
    > https://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html

    > No i mamy obecnie -240s
    >
    > Ciekawe - beda zmniejszac, czy zostawia do kolejnej zmiany czasu ..

    A co tu ma zmiana czasu do rzeczy?

    Nadrabiają systematycznie:
    http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-ph
    ase-2018.png

    MJ

  • 100. Data: 2018-03-27 10:31:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    opics/frequency.html

    >A co tu ma zmiana czasu do rzeczy?

    Skorzystalbym z okazji, i nadrobil przed nia, a tak to ludzie trzy
    razy beda musieli przestawiac :-)

    >Nadrabiają systematycznie:
    >http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-p
    hase-2018.png

    Za pozno sie zabrali ... czy fala mrozow zatrzymala checi ?

    J.