  • 131. Data: 2018-04-03 06:38:05
    Temat: Re: Czestotliwosc sieci
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Wierzysz w sprawedliwosc radziecka ?

    Mniej-więcej tak samo, jak w każdą inną. Ale nie słyszałem,
    by nawet w Sojuzie wsadzali za działania zgodne z procedurą.
    Często za to leciał ten, co wymyślił procedurę. Prawilno.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster
    > Jest masa zrodel podanych.

    I nawet tam masz wylistowane, co zuchy powyłączały.
    Nie wnikam, ile z polecenia, a ile z własnej potrzeby
    racjonalizatorskiej. Reaktor też nie wnikał, tylko się
    "dostosował" i kilka dni później państwo mi postawiło
    drinka z jodem.

    > Mniej lub bardziej uzasadnione, w zaleznosci od tego co masz na mysli.
    >
    > Ten typ reaktora jest z natury niestabilny.

    Pewnie z połowa instalacji przemysłowych "wagi ciężkiej" jest
    z natury niestabilna, z wielką chemią na czele, i opiera się
    na dynamicznej stabilizacji przez szybkie systemy automatyczne,
    z wariantem automatycznego zatrzymania awaryjnego włącznie.
    A jednak do katastrof tam dochodzi stosunkowo rzadko. Jakiś
    chemik ujął to słowami "we don't make mistakes, we make craters".
    Lepsze procedury izolowania matołów z wizją?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 132. Data: 2018-04-03 06:43:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ciekawe ... przesuniecie fazy zmienia moc czynna ?

    Zwykła synteza kwadraturowa na wielką skalę i do tego trochę
    rozproszona. Mnie raczej dziwi, jak prostymi środkami technicznymi
    się to osiąga, w życiu bym nie wpadł.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 133. Data: 2018-04-03 09:25:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 3 Apr 2018 06:43:50 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Zwykła synteza kwadraturowa na wielką skalę i do tego trochę
    > rozproszona. Mnie raczej dziwi, jak prostymi środkami technicznymi
    > się to osiąga, w życiu bym nie wpadł.

    Czy takie proste ... jesli to ma wytrzymac 200kV, to sie robi
    skomplikowane :-)

    Mnie zas ciagle dziwi to przesuwanie fazy, wydawaloby sie ze jesli
    mamy dwie linie z pkt A do B, to trzeba regulowac napiecie w jednej z
    nich, zeby zmienic przeplyw pradow.

    napiecie mozna regulowac podobnie prosto ... ale jednak reguluja faze.

    J.

  • 134. Data: 2018-04-03 10:05:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 3 Apr 2018 06:38:05 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]

    no jakzesz tam - zasluzony Towarzysz ma poleciec ?
    Czy ci, co zle wykonali.

> [...]
    > racjonalizatorskiej. Reaktor też nie wnikał, tylko się
    > "dostosował" i kilka dni później państwo mi postawiło

    Zrodelko nr 52
    http://rrc2.narod.ru/book/app7.html

    W naglowku stoi jednak Ministerstwo.
    Teraz trzeba by przeczytac co tam operatorzy zrobili wbrew nakazanej
    procedurze.

    no i jakos sie dowiedziec kto podpisal, bo moze taki naglowek
    obowiazywal np dla pism dyrektora elektrowni.

    > Pewnie z połowa instalacji przemysłowych "wagi ciężkiej" jest
    > z natury niestabilna, z wielką chemią na czele, i opiera się
    > na dynamicznej stabilizacji przez szybkie systemy automatyczne,

    A tu wlasnie system nie byl szybki.

    > z wariantem automatycznego zatrzymania awaryjnego włącznie.

    i katastrofa sie wydarzyla wlasnie przy zatrzymaniu

    > A jednak do katastrof tam dochodzi stosunkowo rzadko. Jakiś
    > chemik ujął to słowami "we don't make mistakes, we make craters".
    > Lepsze procedury izolowania matołów z wizją?

    No ale widzisz - taki "niebezpieczny" test robili tam co dwa lata, i
    to nie tyle "co", co chetnie zrobiliby go tylko raz, ale nie wyszedl.
    Wiec poprawiali dwa lata i powtorzyli, i znow poprawiali ...

    a kto wie, czy podobny wybuch nie grozil nam caly czas, gdyby
    przypadkiem zaistniala podobna sytuacja.

    O ile zrozumialem:
    -w reaktorach woda pochlania neutrony, i je spowalnia.
    Spowolniony ma wieksza szanse rozbic kolejne jadro.

    -jak woda wyparuje, to mniej pochlania, ale mniej spowalnia, i reaktor
    jest z natury stabilny.

    -w RBMK jednak od spowalniania jest grafit. Jak woda wyparuje, to
    wspolczynnik powielania rosnie.

    -dlatego one stabilnie pracuja na duzej mocy, gdy woda wrze w duzej
    ilosci, wszedzie sa obszary pary i jest mniejsze dodatnie sprzezenie.

    -dlatego test nakazano przy mocy 700-1000MW

    -jest tam skomplikowany system komuterowy, ktory wylicza na biezaco
    stabilnosc i dba o stosowna ilosc pretow kontrolno-zabezpieczajacych,

    -moc stopniowo zmniejszano do tej, ale przyszla dyspozycja "dawajcie
    prad" i test odlozono

    -w rdzeniu tworzy sie ksenon, ktory pochlania neutrony. W normalnej
    pracy jest on dalej napromieniowany i przerabiany na inne, a ilosc
    jest stabilna.
    przy zmniejszaniu mocy - bylo go duzo, a teraz nie ma co go
    przerobic.

    -w efekcie - reaktor sie niemal wygasil i nie chcial ruszyc.

    i tu wchodzi czynnik ludzki - towarzyszu, ale musimy zrobic test.

    Wiec wyciagaja kolejne prety aby reaktor ruszyl, ten pracuje na malej
    mocy, z ryzykiem odparowania wiekszej ilosci wody, a bez zapewnionego
    obszaru stabilnosci ... ale ciagle nie wybucha.

    W sumie chyba rzecz trudna do przewidzenia, szczegolnie jak sie nie
    zna szczegolowo sposobu dzialania reaktora.
    Za to latwa do krytykowania po fakcie.

    Gdzies tam jeszcze mamy kawalek grafitu w pretach sterujacych, ktory
    mogl spowodowac wzrost powielania przy wylaczaniu ... i kto wie czy
    wlasnie nie spowodowal.

    A jak wchodzi komisja, to sie rozne rzeczy ujawniaja - jedni mowia, ze
    popelniono blad/przestepstwo przeciw procedurze/"wylaczono
    zabezpieczenia" wylaczajac awaryjny system chlodzenia (ECCS), inni
    wynajduja, ze instrukcji to dopuszczalne (albo tylko nie zabronione),
    ale podkreslaja ze reaktor pare godzin chodzil bez tego systemu, co
    stanowi potencjalne zagrozenie w razie awarii.

    J.

  • 135. Data: 2018-04-03 10:48:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.03.2018 o 18:38, J.F. pisze:

> [...]
    ase-2018.png

    > Faktycznie, odrabiaja jak szaleni, juz -226.

    +4. Nadrobili.

    MJ

  • 136. Data: 2018-04-03 17:45:57
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-29 o 18:21, J.F. pisze:

    > A kiedy patrzyles jak wysoko jest Slonce, albo ustalales kierunek w/g
    > slonca dokladnie ?

    Kiedyś w młodości nie mając przy sobie kompasu orientowałem tak mapę.

    > Nie wiem jak Ty zyjesz, ale ja  regularnie urzeduje do polnocy.

    Też, ale to przecież zależy od zewnętrznej organizacji wszystkiego.
    Jak całe otoczenie (godziny Twojej pracy, godziny pracy sklepów,
    urzędów, program TV itd.) zostało by przesunięte o godzinę do tyłu to i
    ja zamiast siedzieć do 24 siedziałbym do 23.
    Czyli jeśli chodziło by o oszczędności na oświetleniu to można to
    uzyskać inaczej niż naruszając coś jakby naturalnie wynikającego z
    podstaw geografii/astronomii.

    > Zauwaz tez, ze nasza strefa czasowa rozchodzi sie az do Hiszpanii.
    > Oni cala zime maja maja nasz "czas letni", a latem jeszcze gorzej.

    Strefa powinna się w miarę możliwości co te 15 stopni zmieniać (dla
    porządku).

    > Nawiasem mowiac, to bylem kiedys nad morzem w okolicach Bremy, morze juz
    > "polnocne",
    > polnoc latem ... a ciagle cos widac.  Taka nie calkiem czarna noc.
    >
    > Brema jest przesunieta raptem o pol godziny, wiec to raczej nie kwestia
    > przesuniecia czasu ... i sie tak zastanawiam czy to nie jest jakis
    > skutek odbicia swiatla od wód Atlantyku, a moze zalamania na krawedzi
    > ... bo chyba nie miejskiej łuny.

    Nie mam pojęcia, ale miejska łuna powoduje, że robi się jaśniej.
    P.G.

  • 137. Data: 2018-04-03 18:20:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Kiedyś w młodości nie mając przy sobie kompasu orientowałem tak mapę.

    Czyli nie ma to wiekszego znaczenia :-)

> [...]
    >urzędów, program TV itd.) zostało by przesunięte o godzinę do tyłu to
    >i ja zamiast siedzieć do 24 siedziałbym do 23.

    Przeciez mozesz siedziec do 22, a reszte zrobic jutro rano.
    Tylko trzeba chciec wstac :-)

    >Czyli jeśli chodziło by o oszczędności na oświetleniu to można to
    >uzyskać inaczej niż naruszając coś jakby naturalnie wynikającego z
    >podstaw geografii/astronomii.

    No ba, mozna wstac o 5 rano, ale niektorzy wola wtedy pojsc spac :-)

    >Strefa powinna się w miarę możliwości co te 15 stopni zmieniać (dla
    >porządku).

    Widac wygodniej im miec ten sam czas co sasiedzi (Portugalia ma inny).
    A ze przy okazji nie trzeba wstawac "o 4 rano", to im nie zalezy :-)

    I tylko problem z dziecmi, ktorym trzeba tlumaczyc, ze Slonce w
    poludnie wcale nie stoi w zenicie ... ale moze tam harcerstwo
    niepopularne :-)

    >Nie mam pojęcia, ale miejska łuna powoduje, że robi się jaśniej.

    To tak kawalek od miasta bylo. Brema lezy sporo km od plazy.
    Ale moze faktycznie jakis port byl blizej, dobrze oswietlony.

    J.

  • 138. Data: 2018-04-04 09:42:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 27.03.2018 o 18:38, J.F. pisze:
    >>> http://wwwhome.cs.utwente.nl/~ptdeboer/misc/mains-ph
    ase-2018.png

    >+4. Nadrobili.

    Tak sie rozpedzili, ze juz +21
    I znow trzeba bedzie zegarki przestawiac.

    Hm ... spisek producentow kwarcow ? :-)

    Tak swoja droga - nie zrobilem notatek, a teraz sie zastanawiam czy w
    mikrofali nie mam kwarca.
    Dzis mi sie spieszy 40s, ale wczoraj podobnie,
    a przy okazji zmiany czasu chyba ustawilem dokladnie.

    J.