  • 1. Data: 2018-07-12 17:13:10
    Temat: Czy SSD PCie opłaca się kupować?
    Od: z <...@...pl>

    Jako że już przywykłem do SSD na system a na dniach muszę kupić kolejny...

    Znalazłem taki dysk: Patriot 128GB M.2 SSD PCIe Scorch 2280

    https://www.x-kom.pl/p/401835-dysk-ssd-patriot-128gb
    -m2-ssd-pcie-scorch-2280.html

    Cena wyższa ale czy będzie widać różnicę w porównaniu do samsunga
    wyciągającego 400 MB/s?

  • 2. Data: 2018-07-12 19:07:07
    Temat: Re: Czy SSD PCie opłaca się kupować?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Jul 2018 17:13:10 +0200, z napisał(a):

> [...]
    -m2-ssd-pcie-scorch-2280.html

    > Cena wyższa ale czy będzie widać różnicę w porównaniu do samsunga

    Dane mówią:
    Prędkość odczytu: 1700 MB/s
    Ale musisz mieć gniazdo M.2 na płycie. Jak go wstawisz do kontrolera
    PCIe to wyciągnie tyle ile pozwala ten standard. I zapłacisz extra za
    kontroler.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-07-12 19:08:58
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-07-12 o 17:13, z pisze:
> [...]
    -m2-ssd-pcie-scorch-2280.html

    > Cena wyższa ale czy będzie widać różnicę w porównaniu do samsunga

    Ten też wyciąga 400 jak widzę więc różnicy nie będzie.

    Ja zainstalowałem najpierw Intel 545s 256GB (m.2 SATA), a potem HP EX920
    256GB (m.2 NVMe]. Windows 10, dysk jako systemowy, za każdym razem nowa
    instalacja Windowsa. Sprzęt to laptop HP Pavilion Power z i5-7300HQ.
    W CrystalDiskMark Intel wyciągał w sekwencji odczyt/zapis [MB/s] na
    poziomie 555/270 natomiast HP 2800/1000 (katalogowo do 3200/1200).
    Test 4KiB Q8T8 to odpowiednio 315/275 i 840/774 [MB/s]
    Pewnie to że system na nim siedział to przycinało wyniki trochę
    (zwłaszcza dziwnie Intela, powinien mieć bliżej do 555/500), bo stary
    Samsung 840 Evo 512GB podłączony jako drugi dysk odnotował odpowiednio
    sekwencyjny 542/498 i 4KiB 392/348.

    Podsumowując, delikatnie czuć różnicę że NVMe lepiej się zbiera, ale jak
    bym nie wiedział to bym nie zauważył mimo tego że EX920 jest prawie 3
    razy szybszy. Pewnie zależy od zastosowań.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2018-07-12 19:11:42
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Ale musisz mieć gniazdo M.2 na płycie.

    oraz m.2 musi obsługiwać NVMe co nie jest takie oczywiste.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2018-07-12 22:17:30
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-07-12 o 19:11, Irokez pisze:

    > oraz m.2 musi obsługiwać NVMe co nie jest takie oczywiste.

    Trafiła mi w ręce płyta Asus PrimeB250m-A i tak mnie korci wykorzystać
    jej możliwości.
    A może lepiej zbierać na lepszy procesor bo na razie jadę budżetowo
    Pentium G4400.
    W sumie bardziej zależy mi na wyświetlaniu dużej liczby pikseli na wielu
    monitorach w grafice 2D. (nie gram) i odtwarzaniu multimediów
    Jedni piszą że żeby stawiać na GPU (np. GT1030) a inni że procesor od i5
    w górę.

    PS. Im więcej czytam ty bardziej cofam się o te 20 lat do tyłu kiedy też
    standardy były o kan potłuc

    Obsługuje czy nie obsługuje NVMe?

    Intel(R) B250 Chipset :
    1 x 1 gniazdo M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage
    devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*1
    1 x 1 gniazdo M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage
    devices support (x4 PCIE mode)*2
    Intel(R) Optane(TM) Memory Ready *3

  • 6. Data: 2018-07-12 22:45:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-07-12 o 22:17, z pisze:

> [...]
    > devices support (SATA mode & X4 PCIE mode)*1
    > 1 x 1 gniazdo M.2 Socket 3, with M Key, type 2242/2260/2280 storage

    Tak

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2018-07-12 22:58:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Jul 2018 22:45:48 +0200, Irokez napisał(a):

    > Tak

    A skąd to wiesz skoro w opisie nic nie widzę na ten temat?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2018-07-13 08:59:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Jul 2018 22:45:48 +0200, Irokez napisał(a):

    > Tak

    A skąd to wiesz skoro w opisie nic nie widzę na ten temat?
    I przy okazji, pewna płyta ma takie dane:
    - - 1x M.2 port*
    - - M.2 port supports M.2 SATA 6Gb/s module
    - - M.2 port supports M.2 PCIe module up to 10Gb/s speed**
    - - M.2 port supports 4.2cm/ 6cm/ 8cm length module
    - - Supports RAID 0, RAID1, RAID 5 and RAID 10***
    - - Supports Intel Smart Response Technology, Intel (R) Rapid Start
    Technology and Intel Smart Connect Technology****
    * The SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a module
    in the M.2 port.
    ** Intel RST only supports PCIe M.2 SSD with UEFI ROM, does not support
    Legacy ROM.

    W ostatniej linijce pisze że M.2 obsługuje SSD z UEFI ROM.
    1.O jaki ROM tu chodzi, przecież to co się tam wtyka to RAM?
    2.I Co z NVMe?
    3. Skąd prędkość 10Gb/s, powinno być 8 Gb/s lub wielokrotność.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2018-07-13 12:03:53
    Od: z <...@...pl>

    Hmmm...
    Czyli jak za dawnych czasów jak zadziała to dobrze?

    W zasadzie mam możliwość zwrotu.

    W praktyce będzie jak?
    - nie będzie widać dysku (lub nie uruchomię z niego systemu)
    - czy dysk nie osiągnie zapowiadanych prędkości
    przy braku obsługi NVMe?

  • 10. Data: 2018-07-13 12:23:41
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Irokez" <n...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > bym nie wiedział to bym nie zauważył mimo tego że EX920 jest prawie 3
    > razy szybszy. Pewnie zależy od zastosowań.

    Tak właśnie to dokładnie wygląda.

    Praca w systemie - bez większych różnic w porównaniu do SSD SATA.

    No ale kopiowanie plików (a szczególnie dużych) - tu już widać zasadnicze różnice i
    to bardzo.

    Wszystko to na Samsungu 950 Pro , wcześniej na chipie Z87 poprzez adapter ASUS HYPER
    M.2 X4 , teraz bezpośrednio na Z270.