  • 1. Data: 2019-10-31 17:08:00
    Temat: Czy coś dolega temu dyskowi?
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    PACJENT:
    https://www.ceneo.pl/43974594
    (Maxtor M3 Portable 1TB USB 3.0 (STSHX-M101TCBM)

    Datasheet na stronie Seagate (plik PDF):
    https://www.seagate.com/files/maxtor-content/homepag
    e/content/pdf/DS1879_1_1512US_M3Portable.pdf

    SMART:
    https://zapodaj.net/867e227bc2698.jpg.html

    Dysk ma pojemność 1TB, system plików NTFS, 1 partycja. Używany jest do
    oglądania filmów pod telewizorem. Pracuje ładnie już 2 lata, nie ma z
    nim żadnych problemów, błędów odczytów i zapisu. Dysk zdefragmentowany,
    przeskanowany systemowym checkdiskiem - błędów nie stwierdził.
    Dysk startuje normalnie, czas od momentu, gdy włożę wtyk USB do portu do
    momentu w którym pojawi się dysk w eksploratorze plików wydaje się być
    taki sam jak na początku.

    PROBLEM:
    Przy zapisie dużego pliku (powiedzmy 3GB i więcej) idzie sobie ładnie
    równiutko 27 Megabajtów/s(w kompie USB 2.0, tak jak było od nowości,
    zawsze miał takie transfery przy zapisie) i przy 99% zatrzymuje się.
    Dioda miga dalej, mija ok. minuty i dopiero wtedy kończy zapis. Błędów
    nie ma, problemów z odczytem pliku nie ma, zresztą odczyt plików odbywa
    się tak samo szybko jak na początku. Problem jest tylko z zapisem i jest
    odczuwalny tylko przy dużych plikach. Przy małych ten czas jest
    proporcjonalnie mniejszy, im większy plik ten czas jest dłuższy. Nie
    zdarzyło się jeszcze, żeby zapis skończył się z błędem.
    Przystawiłem ucho do dysku jak stanął na 99% i nie słychać "cykania"
    charakterystycznego dla zawieszania się głowicy. Zapis kończy się poprawnie.

    Z czym dysk może mieć problem?
    Spotkaliście się już z tym?
    Czy Waszym zdaniem czas uciekać z danymi z niego? (wolę być mądry przed
    szkodą)

    MOJE DOMYSŁY: ;)
    Podejrzewam, że problem jest nie z samym dyskiem, a układem który
    tłumaczy dane z USB <=> SATA, ale to tylko domysły moje.

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2019-10-31 19:32:22
    Temat: Re: Czy coś dolega temu dyskowi?
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Tomaszek <t...@o...pl>
    w artykule <news:qpf0t1$5kl$1@gioia.aioe.org> pisze:

> [...]
    > Przystawiłem ucho do dysku jak stanął na 99% i nie słychać "cykania"
    > charakterystycznego dla zawieszania się głowicy. Zapis kończy się

    To nie jest problem, tylko zachowanie typowe. Dysk normalnie się montuje
    jako lokalny z włączonym buforowaniem zapisu. Wskazanie w procentach zależy
    od programu użytego do kopiowania plików. W niektórych programach takie
    wskazanie pojawia się po włączeniu weryfikacji zapisu - wtedy 99% oznacza
    koniec zapisu, a 100% - pomyślny koniec weryfikacji zapisanego pliku.
    Gdybyś napisał na grupę systemową, podając przynajmniej wersję Windows i
    programu użytego do kopiowania, mógłbyś dostać lepszą poradę.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)