  • 1. Data: 2018-11-19 10:58:42
    Temat: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: "n" <...@...e>

    Czy płyty, które leżakowały po 5-10-15 lat przed nagraniem starzeją się?
    Od którego momentu liczyć trwałość płyty?
    Czy "najlepsze" obecnie płyty za jeszcze jako tako rozsądne pieniądze (ok. 2 zł/szt.)
    to JVC/Taiyo Youden Gold?
    Pytanie nie o audiofilów, lecz o archiwizowanie zdjęć i dokumentów.

  • 2. Data: 2018-11-19 11:17:01
    Temat: Re: Czy czyste plyty CD / DVD sie starzeja ?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-11-19 10:58, n wrote:
    > Czy płyty, które leżakowały po 5-10-15 lat przed nagraniem starzeją się?

    10-15 nie wiem, ale z 5-letnimi nic złego się nie dzieje. Tyle że nie są
    to najtańsze płyty z marketu.

    > Od którego momentu liczyć trwałość płyty?

    Trwałość nagrania na płycie jest na tyle różna, że nie ma sensu obliczać
    to w jakiś uniwersalny sposób...

    > Czy "najlepsze" obecnie płyty za jeszcze jako tako rozsądne pieniądze (ok. 2
    zł/szt.) to JVC/Taiyo Youden Gold?

    Zawsze do poważnych celów kupowałem Taiyo Yuden, myślę, że nadal to jest
    bezpieczne - aczkolwiek należałoby poczekać z 10 lat, aby to sprawdzić
    ))). Z tym, że płyty innych markowych producentów u mnie też trzymają
    się zadziwiająco dobrze.

    > Pytanie nie o audiofilów, lecz o archiwizowanie zdjęć i dokumentów.

    Z rozpędu nadal archiwizuję na płytach CD i DVD, aczkolwiek obecnie
    chyba rozsądniejsze jest używanie zewnętrznych HDD i ich wymiana co
    kilka lat. Wiec od kilku lat robię kopię również na 2 HDD
    przechowywanych w różnych miejscach.

  • 3. Data: 2018-11-19 11:39:54
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 19.11.2018 o 10:58, n pisze:
> [...]
    zł/szt.) to JVC/Taiyo Youden Gold?
    > Pytanie nie o audiofilów, lecz o archiwizowanie zdjęć i dokumentów.

    Jak miałbym archiwizować coś na płytach i na długo, to wybrałbym BR m-DISC.

  • 4. Data: 2018-11-19 11:49:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-19, n <...@...e> wrote:
    > Czy płyty, które leżakowały po 5-10-15 lat przed nagraniem starzeją się?
    > Od którego momentu liczyć trwałość płyty?

    Wyprodukowania płyty.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-11-19 11:57:47
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 19 Nov 2018 11:39:54 +0100, BQB wrote:

    > Jak miałbym archiwizować coś na płytach i na długo, to wybrałbym BR
    > m-DISC.

    Jak na długo (10-100 lat), to tylko dysk szklany. Ale to kosztuje.

    Mateusz

  • 6. Data: 2018-11-19 12:19:20
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 19 Nov 2018 10:58:42 +0100, "n" <...@...e> wrote:

    Kiedyś poszedłem w tym kierunku i zacząłem używać płyt DVD-RAM (Fuji)
    i to jest trwałe, ale ... uświadom sobie że format CD/DVD w końcu
    przeminie, to jedno, a drugie to jednak płyty bezpiecznie
    przechowywane zajmują miejsce. Także teraz robię inną metodę, co parę
    lat kupuję dysk twardy z pewnym nadmiarem pojemności, poużywam go
    normalnie z pół roku aby wyeliminować potencjalną początkową
    awaryjność i przegrywam co potrzebuję na taki dysk. Dwa dyski są
    wystarczającym zabezpieczeniem, nie zajmują miejsca i są ogólnie
    łatwiejsze do obsługi. Pomyśl nad tym.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2018-11-19 12:34:22
    Od: "n" <...@...e>

    HDD (oraz płyta RW) w porównaniu do płyty jednokrotnego zapisu ma jednak wadę:
    'Coś' może nam wykasować pliki (czy my sami po pijaku lub w amoku robienia porządków
    ;))
    Oczywiście jest kwestia czy to trwałości płyty czy jej porysowania itp.
    Jakoś łatwiej panować nad archiwami na płytach (w pudełku po butach) niż nad HDD,
    które trzeba gdzieś podłączyć itp.
    Idąc krok dalej (z post-em-pem) można co 6-10 lat kupować nowy NAS stary zostawiając
    na archiwum.
    Tak swoja droga o ile przed solidnym pożarem trudno sie zabezpieczyc (patrz Floryda),
    to jednak dobrze byłoby miec nosniki odporne w 100% na zalanie (bo sąsiadka nad nami
    zapomni rybę wyłączyć).

    BTW znajomy informatyk jest ostrym zwolennikiem chmury, za 30 zł/mies. ma jabłko z
    2TB, a w cenie offica 300 zł/rok ma 1 TB.
    Dla porównania dobry NAS z dwoma dyskami to ponad 2 tys. zł i za 5 lat jak nie
    wcześniej coś będzie trzeba mu odświeżyć.
    Tylko jak ładować dane z łączem 10 Mb/s uploadu??
    No i w chałupie łatwo masz 10TB (wideo zapycha - alternatywa to kolejne abo jakiegoś
    serwisu vod).

    -----

  • 8. Data: 2018-11-19 12:42:12
    Od: "n" <...@...e>

    No i weź wytłumacz żonie, gdzie są te zdjęcia z wesela koleżanki, tylko żeby nie
    zaglądała do wieczoru kawalerskiego ;-))

    -----

  • 9. Data: 2018-11-19 12:45:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-19, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Jak na długo (10-100 lat), to tylko dysk szklany. Ale to kosztuje.

    M-Disc jest na powłoce ceramicznej.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2018-11-19 12:58:01
    Od: "n" <...@...e>

    Płyt używam głównie do rozdawania innym - rodzinie, znajomym, ale też nie chciałbym,
    żeby np. robione przez mnie zdjęcia za 2-3 lata wyparowały, wręcz odwrotnie - niech
    prawnuki za 40 lat pradziadka obejrzą :-)
    Zdjęcia papierowe/w ramkach/magazynkach więcej miejsca zajmowały, nie mówiąc o
    kosztach odbitek czy kłopotach z oglądaniem slajdów na klasycznym rzutniku.
    Co do trzymania zdjęć na HDD czy podobnym nośniku wielokrotnego zapisu:
    Paręnaście lat temu wirus tak mi pochlastał pliki graficzne (jpg/gif), że czasem aż
    do dziś ledwo dochodzę do siebie. Część odzyskałem z płyt rozdanych innym.
    W innym przypadku padł HDD.
    Starszych kart SD bywa nie daje się odczytać.
    A do nagranej płyty wirus się nie dobierze.

    -----