  • 1. Data: 2009-03-04 18:05:15
    Temat: Czy istnieje cos fi dla przebiegów odkształconych?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mam przebieg pradu - odksztalcony. Pochodzi z zasilania silnika (malego)
    indykcyjnego za pomocą triaka. W sumie przebieg trudno nazwać
    sinusoidalnym choc źródło napiecia takie jest. Triak zmienia punkt
    wlaczenia w zależności od czynników zewnętrznych, acz w docelowym
    układzie zazwyczaj stabilizuje się w miejscu.

    Mam biurokratę który upiera się, ze skoro jest rubryka cosfi to trzeba
    tam cos wpisać. No ma racje, papier wszystko przyjmie.

    Pytanie: czy istnieje pojecie cos fi dla przebiegów niesinusoidalnych
    (acz okresowych w pewnym zakresie) w szczególności tak nieładnych jak I
    indykcyjności sterowanej triakiem? Zakładam, ze jesli istnieje taka
    definicja matematyczna to jest ona policzalna - mam odtęp do wartości
    chwilowych U/I w dośc sporej ilości punktow na okres. Googlowanie nie
    pomaga, książki jakie posiadam rozwodzą się nad cosfi dla przypadków
    idealnych - sinusoidalnych. Jest takie coś czy raczej iść na wojne z
    biurokratą?

  • 2. Data: 2009-03-04 19:09:05
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Pytanie: czy istnieje pojecie cos fi dla przebiegów niesinusoidalnych

    Istnieje.
    Nazywa się to współczynnik odkształcenia i definiuje się go jako stosunek
    mocy czynnej do mocy pozornej
    który w szczególnym przypadku np: przebiegów sinusoidalnych równy jest cos
    fi.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 3. Data: 2009-03-04 19:09:56
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Nazywa się to współczynnik odkształcenia
    Przepraszam nie współczynnik odkształcenia tylko współczynnik mocy.

    Paweł

  • 4. Data: 2009-03-04 20:28:08
    Temat: Re: Czy istnieje cos fi dla przebiegów odkszta?conych?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    pawel wrote:
    > Przepraszam nie wspó?czynnik odkszta?cenia tylko wspó?czynnik mocy.

    To wiem. Problem w tym, że z niezrozumiałech dla mnie powodów _musi_ się
    to nazywać cos fi mimo komplenie braku ksiązkowej interpretacji
    geometrycznej z sinusoidami. Mogę najwyżej stwierdzic, że cos fi nie
    okresla przesunięcia fazowego tylko udział mocy czynnej w pozornej jesli
    jest wymóg wpisania czegos w ta rubryke. Daletgo pytanie, czy
    współczynnik mocy mozna nazywac cos fi (bez względu co to fi znaczy) czy
    absolutnie nie.

  • 5. Data: 2009-03-04 20:52:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 04 Mar 2009 19:05:15 +0100, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >tam cos wpisać. No ma racje, papier wszystko przyjmie.
    >
    >Pytanie: czy istnieje pojecie cos fi dla przebiegów niesinusoidalnych

    mozesz podac dla kazdej harmonicznej z osobna :-)

    >Jest takie coś czy raczej iść na wojne z biurokratą?

    Ja bym poszedl. najpierw bym wpisal '-'.

    W ostatecznosci .. wyciagnac miernik cos fi/przesuniecia fazy,
    podlaczyc, zmierzyc, wpisac co wyswietli.

    W stanie wojny zaangazowanej - sprowadzic najdrozszy miernik,
    wydrukowac, wpisac "zgodnie z zalacznikiem" :-)

    J.

  • 6. Data: 2009-03-05 06:29:51
    Temat: Re: Czy istnieje cos fi dla przebiegĂłw odksztaÂłconych?
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]
    > jest wymĂłg wpisania czegos w ta rubryke. Daletgo pytanie, czy
    > współczynnik mocy mozna nazywac cos fi (bez względu co to fi znaczy)

    Wręcz odwrotnie w energetyce cos fi to właśnie współczynnik mocy. Energetykę
    jak na razie interesuje współczynnik mocy (straty z tym związane), każą więc
    regulować tanges, co dla łatwego zrozumienia zapisuje się jako cos.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2009-03-05 07:21:30
    Temat: Re: Czy istnieje cos fi dla przebiegów odkszta^(3)conych?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Desoft wrote:
    > Wręcz odwrotnie w energetyce cos fi to właśnie współczynnik mocy.

    Czyli twierdzisz że jeśli podam cosfi jako stosunek mocy (pomierzonych
    dość precyzyjnie) to nie popełnie błędu nawet jesli przebiegi nie są
    sinusoidalne?

  • 8. Data: 2009-03-05 10:38:22
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Czyli twierdzisz że jeśli podam cosfi jako stosunek mocy (pomierzonych
    > dość precyzyjnie) to nie popełnie błędu nawet jesli przebiegi nie są
    > sinusoidalne?

    Tak. Tego wymaga energetyka i po to każe płacić/zakładać regulatory
    współczynnika mocy.
    Kiedyś "rzuciło mi" się w oczy coś na temat kształtu napięcia. Przymiarki do
    egzekwowania poprawności kształtu napięcia. Prawdopodobnie było to na
    stronie któregoś z producentów regulatorów.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2009-03-05 12:24:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Tak. Tego wymaga energetyka i po to każe płacić/zakładać
    > regulatory współczynnika mocy.

    Efekt moze byc nieciekawy - jak kaza skompensowac tyrystorowy, czy
    prostownik szczytowy.

    > Kiedyś "rzuciło mi" się w oczy coś na temat kształtu napięcia.
    > Przymiarki do egzekwowania poprawności kształtu napięcia.
    > Prawdopodobnie było to na stronie któregoś z producentów
    > regulatorów.

    Bo jeszcze ich mocno bije trzecia harmoniczna.
    Nawet nieprzesunieta w fazie :-)

    J.

  • 10. Data: 2009-03-05 14:58:30
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Mam przebieg pradu - odksztalcony. (...)
    >
    > Mam biurokratę który upiera się, ze skoro jest rubryka cosfi to trzeba
    > tam cos wpisać. No ma racje, papier wszystko przyjmie.

    Jak coś wpiszesz, energetyka to zrozumie pewnie jako współczynnik mocy. W
    rzeczywistości będzie on inny, niż wyliczony z cos fi, które wpiszesz (bo
    niestety fi jakieś się da ustalić). Z drugiej strony policzyć/zmierzyć
    współczynnik mocy i wpisać jako cos fi... też jakoś głupio. Może
    przemianować rubrykę ?

    e.