  • 1. Data: 2017-06-08 12:49:02
    Temat: Czy istnieje urządzenie do zapamiętywania kolorów?
    Od: ks <k...@g...com>

    Ale nie chodzi mi o kolorymetr ani nic co mierzy kolory, bo to to wiem że jest i
    kalibrator do monitora mam. Takie co się przykłada do obiektu i mierzą kolor też
    mnie nie interesują.
    Chodzi mi o dopasowanie koloru dosłownie 'na oko'. Ustrojstwo mierzyło by kolor
    nie w rgb/lab/hsv jakimś czujnikiem, tylko taki jaki ja widzę. Miało by mieć
    wizjer do przyłożenia oka, w środku byłby widoczny częściowo obraz 'z natury' a
    obok jakiś ekranik albo najlepiej ramka na około realnego obrazu, którego kolor
    i jasność dało by się dopasować ręcznie do tego koloru z natury. Do tego
    należało by mieć możliwość zapamiętania i odtworzenia koloru później.
    Myślę, że można by to było w pewnych granicach zrealizować za pomocą smartfona z
    jakimś fikuśnym tekturowym czymś zakładanym na ekran (jak Cardboard VR), przy
    czym ekrany lcd są raczej średnio dobre do tego celu, bo mają małe gamuty i co
    ciekawsze kolory wychodzą poza zakres. Dużo lepsze było by ustrojstwo z ledami i
    sterownikiem do nich.

    Przykład: spodoba mi się kolor morza śródziemnego, widzianego z klifu 50 m nad
    wodą o zachodzie słońca. Zapamiętuję ten kolor w ustrojstwie. Docelowo chcę w
    tym kolorze mieć pomalowana ścianę za wanną, w łazience oświetlonej 8w żarówka
    energooszczędną o odwzorowaniu kolorów CRI w porywach 10 jak się rozgrzeje.
    Biorę więc wzornik kolorów do tej łazienki, przykładam próbki do ściany i szukam
    pasującego koloru patrząc na próbki przez ustrojstwo z zapamiętanym i
    wyświetlanym kolorem.
    Nieintuicyjnie okazuje się, że najbliżej w tym konkretnym środowisku jest np.
    farbka pantone 601c (taki jasny żółty).

    Jakieś podpowiedzi?

  • 2. Data: 2017-06-08 16:21:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ks <k...@g...com> writes:

> [...]
    > by się dopasować ręcznie do tego koloru z natury. Do tego należało by
    > mieć możliwość zapamiętania i odtworzenia koloru później.

    Wydaje mi się, że nie różni się to niczym specjalnym od kolorymetru
    z czujnikiem RGB. Charakterystyka czujnika powinna być zbliżona do
    charakterystyki oka ludzkiego.

    > Przykład: spodoba mi się kolor morza śródziemnego, widzianego z klifu
    > 50 m nad wodą o zachodzie słońca. Zapamiętuję ten kolor w ustrojstwie.

    Czyli np. dostajesz RGB 115/234/045.

> [...]
    > łazienki, przykładam próbki do ściany i szukam pasującego koloru
    > patrząc na próbki przez ustrojstwo z zapamiętanym i wyświetlanym

    Równie dobrze możesz patrzeć na to czujnikiem RGB, i tak zmieniać kolor
    farby, by dostać tamto 115/234/045 (włączając jasność lub nie).

    Można to też zrobić dowolnym aparatem z RAW, albo nawet bez RAW
    (blokując balans bieli). Plusem jest to, że nie musimy wyświetlać
    żadnego (wadliwego z założenia) obrazu na ekranie LCD. Oczywiście
    postrzeganie kolorów jest subiektywne i zależy od otoczenia, ale to może
    się okazać już na początku podczas "patrzenia przez wizjer na naturę".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2017-06-08 17:11:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ks <k...@g...com> writes:

    >Wydaje mi się, że nie różni się to niczym specjalnym od kolorymetru
    >z czujnikiem RGB. Charakterystyka czujnika powinna być zbliżona do
    >charakterystyki oka ludzkiego.

    Ale potem chce w zlym oswietleniu miec to samo wrazenie.

    >Czyli np. dostajesz RGB 115/234/045.

    Ale to na czujniku, bo jakby chcial odtworzyc kolor, to bez kalibracji
    ekranu nic warte.
    Tu ma dobry pomysl - troche tektury, lusterka i naocznie doprowadzic
    zrodlo swiatla do zgodnosci z kolorem obserwowanym.

    >Równie dobrze możesz patrzeć na to czujnikiem RGB, i tak zmieniać
    >kolor
    >farby, by dostać tamto 115/234/045 (włączając jasność lub nie).

    No, czy rownie dobrze ... najlepiej eksperyment zrobic :-)

> [...]
    >może
    >się okazać już na początku podczas "patrzenia przez wizjer na

    A potem zmieni te LEDowke na inna i wyjdzie cos calkiem innego :-)

    J.

  • 4. Data: 2017-06-08 17:28:04
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 08.06.2017 o 17:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości grup

    > Ale potem chce w zlym oswietleniu miec to samo wrazenie.

    Niewykonalne.

> [...]
    > Tu ma dobry pomysl - troche tektury, lusterka i naocznie doprowadzic
    > zrodlo swiatla do zgodnosci z kolorem obserwowanym.

    Dawno, dawno temu używano "urządzenia" o nazwie kolorymetr z tłustą
    plamką. Tak dla zabawy próbowałem, jak to działa. Rezultat: totalna
    katastrofa.

    > No, czy rownie dobrze ... najlepiej eksperyment zrobic :-)

    > A potem zmieni te LEDowke na inna i wyjdzie cos calkiem innego :-)

    I tu jest problem, trzeba zastosować przyzwoite źródło światła.

    P.P.

  • 5. Data: 2017-06-08 21:02:20
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 12:49 ks <k...@g...com> pisze:

> [...]
    > Nieintuicyjnie okazuje się, że najbliżej w tym konkretnym środowisku
    > jest np. farbka pantone 601c (taki jasny żółty).

    Chcesz mierzyć i zapamiętywać niemierzalne, czyli własne odczucia i
    wrażenia.

    Psychologia koloru:
    http://www.sroda.com.pl/file/psychologia_koloru.pdf

    "Czy dlatego coś jest piękne, że się komu podoba, czy też dlatego się
    podoba, że jest piękne?"
    św. Augustyn
    http://www.wspolnotaswietejmoniki.pl/swmonika/pdf/au
    gustyn_teksty.pdf

    Możesz zmierzyć kolorymetrem, ale i tak zmierzysz co innego :)

    --
    Trefniś

  • 6. Data: 2017-06-09 10:04:42
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.06.08 o 21:02, Trefniś pisze:

> [...]
    gustyn_teksty.pdf

    > Możesz zmierzyć kolorymetrem, ale i tak zmierzysz co innego :)

    no więc wiem, ze kolorymetrem dostanę co innego, bo już próbowałem i szukam
    czegoś innego... urządzeni wydaje się być dość proste w budowie (może poza
    dyfuzorem do tych światełek co generują kolor) i myślałem, ze może ktoś coś
    gdzieś spotkał takiego.
    pozdrawiam Krzysiek

  • 7. Data: 2017-06-09 11:07:20
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.06.08 o 17:28, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Niewykonalne.

    W ogólnym przypadku i w domowych warunkach niewykonalne, ale pewną klasę kolorów
    da się odwzorować w świetle mającym rozsądne widmo od razu za pomocą prostych
    sztuczek z mieszaniem farbek. Nie mówię o odwzorowaniu na ekranie monitora, bo
    to jest z założenia ułomne urządzenie i jeśli kolor da się na nim wyświetlić, to
    powiedzmy że jest to miły efekt uboczny. Ja chcę mieć fizyczny obiekt który w
    danym oświetleniu ma kolor postrzegany jak inny obiekt w innym oświetleniu. W
    farbach można wykorzystać metameryzm, można mieć farby z barwnikami nie tylko
    rgb. Czarna farba nie jest mieszana z rgb przeciez :)
    Co prawda intuicyjnie np. mając czysto czerwone oświetlenie nie jestem w stanie
    zrobić nic poza odcieniami od czarnego do czerwonego. Ale na prawdę jesteś
    pewny, że nie może być farby która kolor czerwony odbija jako niebieski? W
    kiosku można kupić wskaźnik laserowy zielony, który za pomocą przezroczystego
    kryształka zmienia kolor podczerwonego lasera-diody na zielony (mam zielony
    wskaźnik, który po rozebraniu głowicy ma w środku podczerwoną diodę i
    kryształek). Istnieją farby święcące w uv na praktycznie dowolny kolor. Istnieje
    'quantum dot', które to ustrojstwo (nie zagłębiając się w szczegóły techniczne)
    przerabia jeden kolor światła na inny. Tak więc sądzę, że ogólny przypadek jest
    też do ogarnięcia za pomocą dużej ilości kasy :)
    Do takiej zabawy 'na poważnie' potrzebny by był spektrofotometr, lista
    składników które można dodać i wykresy ich odpowiedzi na poszczególne długości
    fal, pomierzone źródła światła itd. i wtedy można by komputerowo dobrać
    składniki i ich ilość aby uzyskać oczekiwany efekt. Niestety taka zabawa to
    raczej w laboratorium a nie w domu.

    > I tu jest problem, trzeba zastosować przyzwoite źródło światła.

    Nie, założenie było że nie trzeba się przejmować oświetleniem, ono jest jakie
    jest, stałe i się go nie zmieni. Dla ułatwienia można założyć, że maluję
    graffiti oświetlone latarnią uliczną. Ma być kolor taki sam w sensie
    subiektywnego postrzegania.

    Krzysiek

  • 8. Data: 2017-06-09 11:12:01
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 10:04 ks <k...@g...com> pisze:

> [...]
    > szukam czegoś innego... urządzeni wydaje się być dość proste w budowie
    > (może poza dyfuzorem do tych światełek co generują kolor) i myślałem, ze

    Dlatego pisałem, odczucia i wrażenia są niemierzalne!
    Możesz najwyżej udawać, że mierzysz.

    --
    Trefniś

  • 9. Data: 2017-06-09 12:03:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-06-09 o 11:07, ks pisze:

> [...]
    > postrzegany jak inny obiekt w innym oświetleniu. W farbach można
    > wykorzystać metameryzm, można mieć farby z barwnikami nie tylko rgb.

    Zmienisz "żarówkę" i po zabawie.

> [...]
    > stanie zrobić nic poza odcieniami od czarnego do czerwonego. Ale na
    > prawdę jesteś pewny, że nie może być farby która kolor czerwony odbija

    Reguła Stokesa. Dla fluorescencji długość fali emitowanej jest zawsze
    większa od długości fali wzbudzającej.

> [...]
    > lasera-diody na zielony (mam zielony wskaźnik, który po rozebraniu
    > głowicy ma w środku podczerwoną diodę i kryształek).

    Ten kryształek to całkiem zaawansowana zabawka.

    > Istnieją farby
    > święcące w uv na praktycznie dowolny kolor.

    Tak, ale do wzbudzania potrzebne jest światło o większej energii.

> [...]
    > jakie jest, stałe i się go nie zmieni. Dla ułatwienia można założyć, że
    > maluję graffiti oświetlone latarnią uliczną. Ma być kolor taki sam w

    Nawet, jeśli to osiągniesz, to faceci wymienią oświetlenie i po zabawie.
    Moim skromnym zdaniem takie podejście nie ma sensu.

    P.P.

  • 10. Data: 2017-06-09 12:31:01
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2017.06.09 o 12:03, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Zmienisz "żarówkę" i po zabawie.

    owszem, jak się spali, to na nowa taka samą.

    > Reguła Stokesa. Dla fluorescencji długość fali emitowanej jest zawsze większa od
    > długości fali wzbudzającej.

    > Ten kryształek to całkiem zaawansowana zabawka.

    tak, ale istnieje i działa i można go wykorzystać, nie mówię, że to byłoby proste.

    > Tak, ale do wzbudzania potrzebne jest światło o większej energii.

    w konkretnym przypadku i konkretnym źródle światła może będą działać a może nie.
    Trzeba sprawdzić i porównać jakoś czy pożądany efekt został osiągnięty.

    > Nawet, jeśli to osiągniesz, to faceci wymienią oświetlenie i po zabawie. Moim
    > skromnym zdaniem takie podejście nie ma sensu.
    >
    > P.P.

    generalnie pytałem się o urządzenie, które by mi pomogło osiągnąć cel, a nie czy
    to, co chce osiągnąć ma sens. Moim zdaniem sens jest, tylko narzędzia brak.
    pozdrawiam Krzysiek