  • 1. Data: 2020-03-28 16:44:43
    Temat: Czy kolejki do mechaników zniknęły? Ceny spadły? Naprawiłbym to i owo w samochodzie...
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    ...Chętnie znowu poczułbym się klientem w warsztacie a nie niepotrzebnym
    dodatkiem do przepełnionego grafiku.

    Czy jest już normalniej, czy dalej trzeba się umawiać miesiąc naprzód a
    mechanik robi łaskę, że zedrze ze mnie za robociznę oraz 40% marży na
    częściach?

    --
    MN

  • 2. Data: 2020-03-28 19:43:13
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-03-28 16:44, Marcin N wrote:
> [...]
    >
    > Czy jest już normalniej, czy dalej trzeba się umawiać miesiąc naprzód a
    > mechanik robi łaskę, że zedrze ze mnie za robociznę oraz 40% marży na

    Hehe, wypisz wymaluj.

  • 3. Data: 2020-03-29 09:09:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.03.2020 o 19:43, kk pisze:

    > Hehe, wypisz wymaluj.
    dziwne? wychowaliśmy pokolenie któremu wszystko się należy, jedyne co
    potrafią to obsługiwać tablet/telefon. budowlańców brakuje, ale nawet
    nie takich co domy stawiają, ale takich co panele układają, kran
    wymieniają, szafki z ikei skręcają.... Mechaników samochodowych też. ale
    nie panie do wymiany panewek, tylko oleju. Takie są efekty "dawania" za
    darmo.

    ToMasz

  • 4. Data: 2020-03-29 09:23:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.03.2020 16:44, Marcin N wrote:
    > Czy jest już normalniej, czy dalej trzeba się umawiać miesiąc naprzód a
    > mechanik robi łaskę, że zedrze ze mnie za robociznę oraz 40% marży na
    > częściach?

    Zawsze możesz sam naprawić, sklepy internetowe z częściami działają. A
    jak nie potrafisz, no cóż...Trzeba było do technikum samochodowego pójść.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2020-03-29 09:40:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Niestety mafia zabroniła kanałów i najazdów na osiedlach, a nawet przy stacjach
    paliw.

    -----

  • 6. Data: 2020-03-29 10:28:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-03-29 o 09:09, ToMasz pisze:

    > dziwne? wychowaliśmy pokolenie któremu wszystko się należy, jedyne co
    > potrafią to obsługiwać tablet/telefon.

    Dokładnie tak to wygląda. Mechaników, którzy potrafią cokolwiek naprawić
    prawie już nie ma. Są sami wymieniacze, którzy potrafią wymienić olej
    (filtrów już niekoniecznie potrafią), klocki hamulcowe i opony. Na tym
    się kończy obecna wiedza tych, którzy na szyldach mają napis "Mechanik
    samochodowy".

    Diagnostyka - jak komputer jednoznacznie i poprawnie nie wskaże co
    należy wymienić to wymienią pół samochodu, a problem nadal będzie
    istniał. Ostatnio właśnie przerabiałem taki problem. Auto traciło moc.
    Mechanik podłączył komputer, który pokazał, że coś jest z podciśnieniem
    to wymienił pompę vacum i dalej rozkładał ręce. Kupiłem wakuometr i sam
    zacząłem diagnozować. Okazało się, że uszkodzony był jeden z siłowników
    (gruszka), poprzez który dostawało się powietrze do podciśnienia.
    Kupiłem nowy siłownik za bodajże 80zł i wymieniłem sam. W rozmowie z tym
    mechanikiem stwierdził, że nie miał jak tego sprawdzić, bo musiałby mieć
    wakuometr do -6 barów (minus sześciu barów) i nigdzie takiego nie mógł
    kupić. Po prostu ręce opadają jaki jest poziom wiedzy ...

    Inny przypadek - zapalała się kontrolka "check engine" i auto
    przechodziło w tryb awaryjny z maksymalnymi obrotami 3000 Nie dało się
    jeździć. Mechanicy chcieli mi już wymieniać pompę wysokiego ciśnienia
    (common rail). Jeden już wymienił pompę w baku. W końcu kupiłem
    odpowiedni manometr i zacząłem mierzyć poszczególne ciśnienia w
    układzie. Okazało się, że był uszkodzony malutki zaworek regulacyjny
    ciśnienia, który był wbudowany w obudowie filtra paliwa. Po wymianie
    obudowy filtra jak ręką odjął. Znów musiałem naprawić samemu.

    Napisałem wcześniej, że ci którzy nazywają siebie mechanikami
    niekoniecznie potrafią wymieniać filtry. Znów się posłużę własnym
    przypadkiem.

    Pojechałem do mechanika, aby zrobić podstawowe wymiany m.in. wymianę
    filtra paliwa. Całe szczęście, że byłem przy tym, bo z powodu braku
    podstawowej wiedzy cymbała, wizyta ta skończyłaby się  bardzo
    kosztownymi naprawami. Mam w samochodzie filtr (chory wynalazek firmy
    Bosch) składający się z obudowy i wymiennych wkładów, podobnych do
    filtrów hepa jakie stosuje się w odkurzaczach. Przed wymianą tego
    wkładu, należy przy użyciu specjalnego zaworka w obudowie spuścić paliwo
    z obudowy filtra. Ma to na celu usunąć zbierający się po tronie
    pierwotnej filtra syf, a ponadto zabezpieczyć przed przedostaniem się
    syfu ze strony pierwotnej na wtórną filtra. Stoję obok i widzę jak
    idiota odkręca obudowę i wyjmuje wkład bez uprzedniego spuszczenia
    paliwa i już chce wsadzać nowy wkład. Złapałem go za rękę i pytam się co
    robi, a on na to, że wymienia filtr. Dostał ode mnie zjebkę. Zawołałem
    właściciela warsztatu, od którego także dostał zjebkę. Gdybym idioty nie
    powstrzymał to prawdopodobnie musiałbym wymienić lub regenerować pompę
    wysokiego ciśnienia (common rail), bo syf, który był w obudowie filtra
    dostałby się na pompę common rail.

    Po tym incydencie stwierdziłem, że te czynności będę już robił samemu,
    bo przerastają one mechaników.

    Mógłbym jeszcze opowiedzieć kilka podobnych przypadków z jakimi miałem
    do czynienia.

  • 7. Data: 2020-03-29 10:51:33
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2020-03-29 o 10:28, Uzytkownik pisze:
    > Diagnostyka - jak komputer jednoznacznie i poprawnie nie wskaże co
    > należy wymienić to wymienią pół samochodu, a problem nadal będzie istniał.

    Jest jedna teoria że to producenci w dążeniu do maksymalizacji zysku tak
    budują samochody.

    A druga teoria że to durny naród ma takie wymagania żeby było tanio i
    producenci tylko odpowiadają na zapotrzebowanie rynku ;-)

    Neoliberalizm do głowy wtłaczał nam przez lata że trzeba kupować i
    kupować nawet zadłużając się i to jest DOBRE.

    Może po epidemii coś się zmieni i przy pomocy ekologów nie ekofaszytów
    będziemy produkować mniej chłamu a towar będzie miał przemyślany okres
    przydatności z korzyścią dla świata ;-) a nie tylko korzyścią dla
    producenta.

  • 8. Data: 2020-03-29 10:54:50
    Od: z <...@...pl>

    Pochwalę się.

    Wczoraj naprawiłem (na razie na pająka) odpalanie w moim nowym samochodzie.

    Zepsuł się czujnik od położenie "N"

    Tak wiem nie w każdym samochodzie naprawiłbym taką usterkę.

    Ale to tylko utwierdza mnie w przekonaniu żeby nowych zajebiście
    skomplikowanych chłamów nie kupować ;-)

  • 9. Data: 2020-03-29 10:56:55
    Od: z <...@...pl>

    Tak przyznaję się.
    Jestem po technikum mechanicznym i mam uprawnienia do lutowania do 12V :-)

  • 10. Data: 2020-03-29 12:32:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Zawsze możesz sam naprawić, sklepy internetowe z częściami działają. A
    > jak nie potrafisz, no cóż...Trzeba było do technikum samochodowego pójść.

    Potrafię. Technikum samochodowe nie jest remedium na wszystko. Dobry
    inżynier nie ma problemu ze zrozumieniem, jak działa świat.

    Ale nie chce mi się. Nie mam narzędzi, maszyn.
    I właśnie w sklepach internetowych widzę komplet amortyzatorów 40%
    taniej niż wycenił mi mechanik, który podał mi ceny detaliczne.
    Do tego doliczył wysoką stawkę godzinową - na którą się godzę.

    Czekam więc, aż mechanicy trochę spuszczą z tonu. Grzecznie czekam i nie
    oczekuję pyskówek na grupie.

    --
    MN