  • 31. Data: 2018-04-25 09:16:26
    Temat: Re: Czy komputery pomagają?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 kwietnia 2018 03:23:37 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Dokładnie. Nie byłem w stanie dobrnąć do końca, a te wykresy, z
    > technicznego p. widzenia to o kant d. Skorelować z nimi tekst, to był
    > dla mnie spory wysiłek i w wielu miejscach poległem.
    >
    > Art. dobrze illustrujący teze, że ekonomia to ścisła i systematyczna za
    > specjalnie nie jest.

    Dla mnie to wciąż za mało na miano nauki. Owszem, dzisiejsze narzędzia zbierania i
    analizy wielkich ilości danych robią wrażenie, ale to wciąż zabawa w wyszukiwanie
    podobnych sytuacji i podobieństw/różnic w zachowaniach ludzi. W ten sposób nie tworzy
    się nowych jakości, a co najwyżej ocenia ryzyko porażki eksperymentów w których
    zgadywanie wciąż gra główną rolę. A potem można przeanalizować co z tego zgadywania
    wyszło :-)

  • 32. Data: 2018-04-25 15:01:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-25, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > najwyżej ocenia ryzyko porażki eksperymentów w których zgadywanie
    > wciąż gra główną rolę. A potem można przeanalizować co z tego

    Bo pewnie z jednej strony jest cała kupa takich jak ci z Bloomberga i
    ww. Macrobonda upajających się wykresami i własnym bełkotem, a dużo
    mniej np. takich jak zmarły 3 lata temu John Nash (polecam film Beautiful
    Mind, jeśli ktoś nie widział).

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2018-04-26 21:45:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 kwietnia 2018 15:01:26 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > ww. Macrobonda upajających się wykresami i własnym bełkotem, a dużo
    > mniej np. takich jak zmarły 3 lata temu John Nash (polecam film Beautiful

    A z trzeciej strony jest Thaler i cała ekonomia behawioralna, koncepcja że świat
    toczy się w kierunku wyznaczonym przez ogromną ilość irracjonalnych decyzji, gdzie
    cały genialny aparat matematyczny Nasha nagle okazuje się nieporozumieniem.

  • 34. Data: 2018-04-26 23:55:16
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-26 o 21:45, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    cały genialny aparat matematyczny Nasha nagle okazuje się nieporozumieniem.

    Zgadzam się, ale uważam że sformułowanie "irracjonalnych decyzji" należy
    zmienić na "pozornie irracjonalnych decyzji".

    Miłość jest z pozoru irracjonalna, ale tak na prawdę pełni bardzo ważną
    rolę prokreacyjną.
    To samo z innymi uczuciami i popędami kierującymi zachowaniem ludzi.

    Władza zamiast uwzględniać te mechanizmy, stara się je rozmontowywać.
    Jest to skazane na porażkę, bo ludzkiej natury nie da się oszukiwać bez
    końca.
    Nad czym ubolewam, bo lubię szlachetne utopijne pomysły mające
    uszczęśliwić wszystkich ludzi.

    WM

  • 35. Data: 2018-04-27 00:49:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-26, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rolę prokreacyjną.
    > To samo z innymi uczuciami i popędami kierującymi zachowaniem ludzi.

    Też bym się przyczepił do słówka "irracjonalny", bo raz, co napisałeś
    powyżej - to czemuś służy (cel), a dwa, nawet na poziomie jednostkowych
    decyzji, widze to bardziej jako pewiem zespół działań determinowanych
    przez ten cel w środowisku gdzie występują też inne cele np. takie
    podstawowe jak zaspokojenie głodu czy innych potrzeb. Finalnie, rzecz
    się sprowadza do statystyki (prawdopodobieństwa) co wynika ze
    skomplikowania układu. Nawet "mam ochotę na piwo", jest MZ do bólu
    racjonalne.

    --
    Marcin

  • 36. Data: 2018-04-27 07:41:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 kwietnia 2018 00:49:44 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > się sprowadza do statystyki (prawdopodobieństwa) co wynika ze
    > skomplikowania układu. Nawet "mam ochotę na piwo", jest MZ do bólu

    Wszystko jest względne, a ta względność może nie mieć żadnego znaczenia. Seemingly
    irrational, pozornie irracjonalne- może brzmi lepiej. Ale co to zmienia czy moim
    zdaniem ktoś niepotrzebnie kupił sobie piwko, bo mógł wydać tych kilka zetów na
    inwestycję w krajach rosnących, albo wrzucić Cygance do kubeczka. To tylko moje
    prywatne zdanie które niczego nie zmienia. Ważne że nie mam żadnego sposobu żeby
    przewidzieć na co on wyda pieniądze dzisiaj, a na co jutro, jeśli coś (co?) się
    zmieni. To jest poziom na którym podejmują się decyzje zmieniające świat, a brak tu
    takich podstawowych narzędzi jak weryfikowalne hipotezy albo powtarzalne
    eksperymenty. Bez tego nie ma nauki.

  • 37. Data: 2018-04-27 10:11:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nawet "mam ochotę na piwo", jest MZ do bólu
    > racjonalne.

    To co może interesować inżynierów to sprawa "śmierci moralnej produktu".
    Kiedy jest on jeszcze sprawny, ale trzeba go wymienić bo stał się
    przestarzały.
    Posiadany sprzęt świadczy o statusie właściciela niestety.
    Tak jest teraz, ale historia uczy, że to może się zmienić i przyjdzie
    czas, gdy młodzi będą gardzić drobnomieszczaństwem i dulszczyzną.

    Taki efekt wahadła, lub jojo :)

    WM

  • 38. Data: 2018-04-27 13:32:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 kwietnia 2018 10:11:33 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > Tak jest teraz, ale historia uczy, że to może się zmienić i przyjdzie
    > czas, gdy młodzi będą gardzić drobnomieszczaństwem i dulszczyzną.

    W przemyśle to prawie nie występuje. Nikt nie wymienia np. sprawnej suwnicy w
    fabryce, bo te nowe są ładniejsze.

  • 39. Data: 2018-04-27 14:54:19
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-27 o 13:32, Konrad Anikiel pisze:

    >.... Nikt nie wymienia np. sprawnej suwnicy w fabryce, bo te nowe są ładniejsze.

    Stare suwnice modernizuje się, dodając np. klimatyzację kabin i lepsze
    ich przeszklenie:
    http://www.zchsiarkopol.pl/sites/default/files/porta
    lFiles/przetargi/przetarg_201709_5.pdf

    WM

  • 40. Data: 2018-04-27 15:10:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 kwietnia 2018 14:54:23 UTC+2 użytkownik WM napisał:

    > Stare suwnice modernizuje się, dodając np. klimatyzację kabin i lepsze
    > ich przeszklenie:

    Bo jest taka moda, czy potrzeba?