  • 1. Data: 2019-04-22 14:31:59
    Temat: Czy minimalizacja plików JS/CSS jest jeszcze "w modzie"?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Słyszałem opinie iż minimalizacja zmniejsza transfery etc. Coś mnie
    tknęło i postanowiłem sprawdzić jak to w praktyce jest. Pobrałem sobie
    jQuery w obu wersjach: zwykłej i zminimalizowanej. Wiem, że jQuery jest
    już na wymarciu, ale na czymś testować muszę a jest to jeszcze dość
    popularna biblioteka. Zzipowałem oba, aby mieć podobny efekt jak bym
    ściągał te pliki oglądając jakąś stronę WWW. Otrzymałem pliki 79kB i
    29kB. Czyli 50kB na korzyść wersji min.

    Następnie wylosowałem w głowie portal, który generuje duży ruch więc
    potencjalnie jest o co walczyć. Padło na wp.pl. Popatrzałem jaki
    transfer on generuje. Okazało się, że narastający. Ale po 30 sekundach
    było ok 12MB. Z matematyki wynika, że te 50kB to zaledwie 0.4% ogółu.
    Czy zatem minimalizacja to przypadkiem nie jest walką z wiatrakami
    tudzież czymś w rodzaju odpędzania demonów?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-04-22 22:50:34
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...com>

    nie włączyć kompresję?

    --
    fb.com/groups/allegro.pomoc
    fb.com/groups/zlotowinfo

  • 3. Data: 2019-04-23 08:29:55
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    On 22/04/2019 14:31, Marek S wrote:
> [...]
    > Czy zatem minimalizacja to przypadkiem nie jest walką z wiatrakami
    > tudzież czymś w rodzaju odpędzania demonów?

    Ale jakby tak wszystkie pliki JS/CSS nie kompresować to z 12MB zrobiłoby
    się zapewne 20MB. A przy dużym ruchu to już ma znaczenie.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 4. Data: 2019-04-23 12:54:58
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 22 Apr 2019 14:31:59 +0200, Marek S napisał(a):

> [...]
    > Czy zatem minimalizacja to przypadkiem nie jest walką z wiatrakami
    > tudzież czymś w rodzaju odpędzania demonów?

    To, ile strona "waży", nie ma większego znaczenia. Ciebie interesuje ile
    trzeba pobrać i przetworzyć zanim strona zaczyna być dostępna dla klienta.
    A to już zależy od wielu czynników. wp.pl jest dostępna już po 2 sekundach
    i przesłaniu ok. 500KB. Jest różnica?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 5. Data: 2019-04-23 18:00:40
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    On 23/04/2019 12:54, Borys Pogoreło wrote:

> [...]
    > A to już zależy od wielu czynników. wp.pl jest dostępna już po 2 sekundach

    Coś tam po 2 sekundach się pojawia, ale nie nazwałbym do już na tyle
    dostępnym, że da się wp.pl używać. W tle ładuje się mnóstwo kodu jeszcze
    + strona "lata" we wszystkie strony. Więc trzeba poczekać aż wszystko
    się załaduje i odpowiednio ułoży :-)

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 6. Data: 2019-04-23 18:57:13
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 23 Apr 2019 18:00:40 +0200, Cezary Tomczyk napisał(a):

> [...]
    > dostępnym, że da się wp.pl używać. W tle ładuje się mnóstwo kodu jeszcze
    > + strona "lata" we wszystkie strony. Więc trzeba poczekać aż wszystko

    Tak, ale DOM już jest gotowy i możesz korzystać ze strony. A że później
    jeszcze jakieś skrypty to dalej przetwarzają, to inna sprawa - zostały one
    jednak już wczytane i nie blokują przeglądarki. Sprawdź jakie są czasy i
    ilości danych dla takich serwisów jak Amazon czy eBay, oni też walczą z
    wiatrakami?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2019-04-23 19:52:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-23 o 08:29, Cezary Tomczyk pisze:

    > Ale jakby tak wszystkie pliki JS/CSS nie kompresować to z 12MB zrobiłoby
    > się zapewne 20MB. A przy dużym ruchu to już ma znaczenie.

    Po pierwsze: nieskompresowany JS ma 270kB.

    Po drugie: jeśli komuś zależy na transferze, to nie bardzo rozumiem
    czemu by miał kompresję mieć wyłączoną? Czyż nie plikom tekstowym ona
    jest dedykowana (HTML/JS/CSS)? Zresztą jakie byłoby praktyczne
    zastosowanie wyłączenia kompresji?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2019-04-23 20:31:28
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-23 o 12:54, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > A to już zależy od wielu czynników. wp.pl jest dostępna już po 2 sekundach

    Ok, dla pustego DOM, to racja. Jednakże jeśli 500kB leci przez 2s, to
    znaczy, że mamy łącze 2Mbps. To już prędkość dość rzadko stosowana.
    Średnia prędkość łącza w PL w 2018 wynosi 10x tyle.

    No chyba, że uwzględniasz w tym czasie oczekiwanie na odpowiedź serwera.
    Ale chyba zgodzisz się ze mną, że niezależnie od wielkości plików - nic
    w tym czasie nie jest przesyłane?

    U mnie (UPC, łącze 600Mbps) DOM w wp.pl ładuje się w 750ms na czystym
    cache, z czego oczekiwanie zajmuje aż 492ms! Samo ładowanie to 254ms.
    Strona główna to 184kB tekstu. Załóżmy, że bez minimalizacji zajmie o
    1/3 więcej, więc załaduje się w 254 * 30% = 330ms. Czy to jest
    jakakolwiek praktyczna różnica?

    Dla porównania: czas mignięcia okiem to 300-400ms.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2019-04-24 00:11:15
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 23 Apr 2019 20:31:28 +0200, Marek S napisał(a):

    > Ok, dla pustego DOM, to racja. Jednakże jeśli 500kB leci przez 2s, to
    > znaczy, że mamy łącze 2Mbps. To już prędkość dość rzadko stosowana.
    > Średnia prędkość łącza w PL w 2018 wynosi 10x tyle.

    Super, tylko te cyferki to mają znaczenie jak sobie film ściągasz i
    wysycasz łącze. Transmisja HTTP/1 (do tego opakowana w SSL/TLS) działa
    "nieco" inaczej.

    > U mnie (UPC, łącze 600Mbps) DOM w wp.pl ładuje się w 750ms na czystym
    > cache, z czego oczekiwanie zajmuje aż 492ms!

    Gratuluję. A Ferrari ma do setki 3 sekundy. Czy to coś mówi o większości
    samochodów poruszających się po drogach? O smartfonach, słabych
    komputerach, łączach na końcu świata? Popatrz trochę szerzej.

    > Samo ładowanie to 254ms. Strona główna to 184kB tekstu. Załóżmy, że bez
    > minimalizacji zajmie o 1/3 więcej, więc załaduje się w 254 * 30% =
    > 330ms. Czy to jest jakakolwiek praktyczna różnica?

    Może jednak sprawdź, jaka to jest faktycznie różnica?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2019-04-24 10:32:49
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    On 23/04/2019 19:52, Marek S wrote:

> [...]
    > czemu by miał kompresję mieć wyłączoną? Czyż nie plikom tekstowym ona
    > jest dedykowana (HTML/JS/CSS)? Zresztą jakie byłoby praktyczne

    Ależ ja nie napisałem, że należy wyłączać kompresję. Odniosłem się do
    Twojego pytania: