  • 1. Data: 2016-04-13 02:12:24
    Temat: Czy to może grozić pożarem?
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    Naprawiłem (poniewczasie, bo niedawno kupiłem nowy, zniechęcony
    dysfunkcją starego) timer, co nieco mi topornie szło, bom nie
    elektr(oni/y)k. Ale wyrwałem siłą starą, spuchniętą bateryjkę, i na to
    miejsce z dużymi trudami - wlutowałem nową. Zachwycony ujrzałem jak
    wyświetlacz natychmiast ożył, no i włączyłem do gniazdka: działa!

    Jednak poniewczasie (znów) naszły mnie wątpliwości: czy ta nowa bateria
    nie stanie się źródłem kłopotów? Bo starej nie udało mi się oblukać co
    do jej parametrów, gdyż na nich były umieszczone na fest (nie na cynę!)
    blaszki styków, zasłaniając nadruki. No i nie wiem, jakie ona miała
    napięcie, a to może być ważne. At the other end: jeśli nowo-włożona
    (1,5V) spowodowała zadziałanie wyświetlacza, no to chyba powinna być OK?
    Zaś ze strony trzeciej: jeśli stara (jeszcze raczej _nie_ Litowa?) miał
    napięcie znacząco wyższe, i jeśli po włączeniu do sieci była zbliżonym U
    do-ładowywana (acz kto tak traktuje _zwykłe_, non-rechargeable ogniwo?)
    to zainstalowanie półtora-woltowego może się źle skończyć. Czy zachodzi
    w najbardziej groźnym scenariuszu ryzyko samozapłonu tej pastylki?

  • 2. Data: 2016-04-13 05:15:34
    Temat: Re: Czy to może grozić pożarem?
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    BaSk pisze tak:

> [...]
    > non-rechargeable ogniwo?) to zainstalowanie półtora-woltowego może
    > się źle skończyć. Czy zachodzi w najbardziej groźnym scenariuszu

    Zawsze możesz zmierzyć napięcie na kontaktach tej bateryjki, prąd
    wpływający wypływający, czy nie jest czasem ładowana z układu.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 3. Data: 2016-04-13 07:38:13
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    BaSk pisze:

> [...]
    > to zainstalowanie półtora-woltowego może się źle skończyć. Czy zachodzi
    > w najbardziej groźnym scenariuszu ryzyko samozapłonu tej pastylki?

    Jeżeli to jest podobne do tego:

    http://allegro.pl/wylacznik-boiler-programator-czaso
    wy-cyfrowy-timer-i5927678005.html?bi_s=ads&bi_m=p2,1
    &bi_c=121758

    to prawie na pewno jest tam mały akumulatorek NiMH o pojemności ok 40 mAh

    Podobny do tego:
    http://allegro.pl/mh80b2-akumulator-ni-mh-2pin-1-2v-
    80mah-kinetic-i5978504284.html

    Chociaż ten również spokojnie mieści się w obudowie (wymieniałem na taki
    właśnie bo mniejszych nie było pod ręką)

    Jeżeli wstawiłeś baterię zamiast akumulatora to może by mały ZONK.

    G.B.

  • 4. Data: 2016-04-13 09:50:38
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-04-13 o 02:12, BaSk pisze:
> [...]
    > miejsce z dużymi trudami - wlutowałem nową. Zachwycony ujrzałem jak
    > wyświetlacz natychmiast ożył, no i włączyłem do gniazdka: działa!
    [...]

    Zrób zdjęcie tej wyrwanej.

    P.P.

  • 5. Data: 2016-04-16 00:26:39
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-04-13 o 05:15, PiteR pisze:
    > Zawsze możesz zmierzyć napięcie na kontaktach tej bateryjki, prąd
    > wpływający wypływający, czy nie jest czasem ładowana z układu.

    No nie tak znowu "zawsze". Aby urządzenie mogło działać - muszę połączyć
    dwie części tak, że do bateryjki nie ma dostępu. Musiałbym dolutować
    wyprowadzenia, naszarpać się zdrowo, bom niewprawiony...

    A tytułowe pytanie nadal aktualne, przy czym z innych postów wnioskuję,
    że na włożoną przeze mnie baterię - będzie jednak podawane jakieś
    "napięcie ładowania"...

  • 6. Data: 2016-04-16 00:34:53
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-04-13 o 07:38, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz pisze:
    > Jeżeli to jest podobne do tego:
    >
    > http://allegro.pl/wylacznik-boiler-programator-czaso
    wy-cyfrowy-timer-i5927678005.html?bi_s=ads&bi_m=p2,1
    &bi_c=121758

    Ten

    timer w którym dłubałem pochodzi sprzed lat, niewykluczone, że
    jeszcze z minionego... tysiąclecia! ;-)
    Dlatego to zapewne inny nieco schemat wewnętrzny, jak mi wolno sądzić po
    wyglądzie zewnętrznym. Natomiast ten nowy, co go niedawno nabyłem - jest
    niezwykle podobny, różnice są kosmetyczne, co jest dość ciekawe:
    najwyraźniej jeden producent żywcem zerżnął od innego całą obudowę.
    Wolno to tak?

    > to prawie na pewno jest tam mały akumulatorek NiMH o pojemności ok
> [...]
    No faktycznie, kubek w kubek!

    > Chociaż ten również spokojnie mieści się w obudowie (wymieniałem na
    > taki właśnie bo mniejszych nie było pod ręką)

    No co do wielkości (fizycznej) to ze zdjęcia niewiele się można
    dowiedzieć...

    > Jeżeli wstawiłeś baterię zamiast akumulatora to może by mały ZONK.

    No i chodzi o to, czy "mały", czy baaardzo duży 8-(

  • 7. Data: 2016-04-16 00:44:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli wsadziles baterie pastylkowa czyli hermetyczna to jesli prad ladowania bedzie
    na tyle maly ze sie bateria nie ugrzeje to sie uszkodzi bez zadnych efektow
    akustyczno wizualnych. Jak by sie zagrzala za bardzo i za szybko to ja cisnienie
    rozerwie. Pozaru z baterii nie bedzie i ryzyko ze cos sie w srodku zewrze od wybuchu
    tez jest niewielkie. Programator najprawdopodobniej ulegnie zniszczeniu.

  • 8. Data: 2016-04-16 02:05:56
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    BaSk pisze tak:

    > No nie tak znowu "zawsze". Aby urządzenie mogło działać - muszę
    > połączyć dwie części tak, że do bateryjki nie ma dostępu.
    > Musiałbym dolutować wyprowadzenia, naszarpać się zdrowo, bom
    > niewprawiony...

    Ach, zapomniałem.

    Wiesz my tu wlutowujemy gniazda micro usb jedząc pierogi i
    oglądając kolejny odcinek EEVblog :)

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 9. Data: 2016-04-16 02:38:56
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 16 kwietnia 2016 02:06:06 UTC+2 użytkownik PiteR napisał:
    > Wiesz my tu wlutowujemy gniazda micro usb jedząc pierogi i
    > oglądając kolejny odcinek EEVblog :)
    Zawsze powtarzam, że 3/4 sukcesu lutowania SMD to nie zgubić elementu
    gdzieś na podłodze;) Mam nadzieję, że poza okazjonalnym opornikiem
    0603 wasze pierogi są wolne od wstawek elektronicznych?
    ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 10. Data: 2016-04-16 10:27:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pisze tak:

> [...]
    > elementu gdzieś na podłodze;) Mam nadzieję, że poza okazjonalnym
    > opornikiem 0603 wasze pierogi są wolne od wstawek elektronicznych?

    Zgubić gdzieś na podłodze to nie problem. Gorzej się schylić i wstać z
    kolan. Hmm a może lepiej pojechać do sklepu po następny.

    Do cennych elementów "to do" od razu przy pierwszym wyjęciu z paczki
    przylutowuje się oczojebny półmetrowy kabelek ;)

    --
    Piter

    Let me see your war face.